Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei

Vi ser etter en ny hund, og lurer på rase. Vi vil ha en hund som kan gå løs på gården, uten å spise opp kanin, høner og sauer. Alle terriere er dermed utelukket. Vil gjerne ha en hund som kan gå ute døgnet rundt i perioder om sommeren, for å holde reven unna tunet. Så den må ikke være avhengig av å gå i beina på folk hele tiden. Men vi liker ikke bjeffing. litt lyd for å varsle om det kommer noen er greit, men ikke gneldring hele tiden. Mange gårdshunder/buhundtyper er det masse lyd i, så de utelukkes. Ellers skal hunden brukes på tur, og lydihet/rally/agility på lavt nivå. Vi har prøvd Border collie før, men det ble alt for intenst for oss. Vi må ha en hund som kan slappe av litt.

Vi har tenkt på Golden retriever, men de røyter voldsomt mye. Labrador, det samme. Pyreneer har også blitt vurdert, men den er rett og slett for stor. Jeg har hatt mellompuddel før, og jeg syns den var gneldrete. Lagotto, har hørt det er litt ustabilt gemytt. Så har vi sett på Goldendoodle. Jeg vet det er veldig sterke meninger om slike «raser», men man må selvsagt finne en seriøs oppdretter. Det gjelder forsåvidt også rasehunder.

Er det noen som har innspill om de nevnte rasene, eller har noen nye forslag vi ikke har tenkt på?

Skrevet

En goldendoodle er en blanding av puddel og golden retriever. Jeg er sikker på at du vet dette, men de kan altså bli det meste mellom en så godt som ren golden og så godt som ren puddel. Du kan få lyden fra puddelen og røytingen til golden.

Hundens pels har også en funksjon, og hvis dere skal ha hunden ute om natten så vil jeg hatt en hund med litt pels. Dere bør også tenke over om en hund vil trives alene ute. De mest sosiale og førerorienterte rasene vil nok ikke trives med det.

Min første tanke var egentlig berner sennen. Golden og langhåret collie som alternativer. Men er jeg usikker på om noen av de vil trives ute alene om natten. Leonberger? Også mye pels, men det synes jeg de bør ha om de skal være ute om natten.

Skrevet
11 hours ago, Ravensburger said:

Islandsk fårehund? Har ikke så god kjennskap til rasen, den var tidligere kjent for å bjeffe, men de mener at det er mindre om det nå for tiden. 

Berner Sennen, men der blir det røyting..

Kanskje Grosser Schweizer sennenhund

Grosser kan visst være ganske skarp. Og islandsk fårehund er kanskje mindre høylytte enn før, men det sier ikke så mye. Definitivt ikke noe for noen som ikke vil ha lyd.

Skrevet
På 2/10/2020 at 5:34 PM, simira skrev:

Hundens pels har også en funksjon, og hvis dere skal ha hunden ute om natten så vil jeg hatt en hund med litt pels. Dere bør også tenke over om en hund vil trives alene ute. De mest sosiale og førerorienterte rasene vil nok ikke trives med det.

det er bare snakk om noen netter sommerstid, så jeg tror ikke det er så store krav til pels akkurat. 

Skrevet (endret)

«Goldendoodelen» til søstera mi drepte et marsvin en gang? Bare sånn kort innpå ?

Ellers synes jeg det er litt vanskelig kriterier. En hund som kan være ute døgnet rundt bør jo ha god pels for å ikke bli kald på natta, og vil dermed røyte. Og hunder som trives med å være selvstendig gårdshund som kan være ute alene på natta og med minimalt med jakt er nok ofte ikke de hundene som er enklest å trene lydighet ol med. 

Endret av jma
Skrevet

De fleste av kriteriene dine synes jeg lener mot berner, leonberger, evt pyreneer og grande (de to sistnevnte har jeg dog liten kjennskap til, og granden vil naturlig nok fryse lettere enn de andre rasene). 

Som nevnt ovenfor må du velge litt her, de rasene som er veldig førerorienterte og dermed lettlærte, er ikke de som er selvstendige og som dermed vil trives med å være så mye ute alene. 

• 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
    • Har ei tispe på snart 2 år. vi har drevet litt med utstilling siden hu var valp fra 4 måneder til hu ble ca 1 år. Den første tiden på treninger gikk det veldig bra , hu er sosial hund utad og elsker oppmerksomhet og byliv. Etter en tid begynte hu å rygge fra dommeren i ringen , kunne sette seg og rygge unna men vi fikk allikevel satt hun opp igjen og fikk bra premier på utstillinger . Helt til vi kom til den 5 siste utstillingen, da gikk det bra første dagen men 2 dagen da vi gikk i ringen gikk det bra helt til vi skulle stille henne opp, hode og tenner gikk fint helt til dommer skulle kjenne mot rygg da rygger hun bakover og klappet med tennene mot dommer .  Så jeg tok en avgjørelse med å si vi trekker oss .. her innså jeg kanskje at hun har jo prøvd å gitt oss tegn litt hele veien med å sette seg og rygge unna, men folk rundt trodde det var kun trass siden hu er en bestemt tispe .  etter dette oppsøkte jeg fysioterapeut og tok MR og røntgen av henne og det ble påvist betennelse på begge sider i lysken/ hoften. Det vi så når fysio skulle gå over hu var at det var tydelig vondt . Men nå i dag 1 år etterpå med gjentatte behandlinger og styrke treninger har hu endelig blitt friskemeldt og vi kan gå tilbake til det normale. Vi har vært med 2 ganger på utstillingstreninger , første gangen gikk veldig bra . Men det var folk som hu kjenner i miljøet fra før  .2 gangen oppsøkte vi nytt sted , hu var veldig glad for å komme og se så mange hunder og mennesker og hu hilste og koste med flere .  Men da vi løpte i ringen og skulle stille henne opp før treningdommeren rakk å ta på henne «snappet « hun . Så da gikk vi ut av utstilling posisjonen ,da gikk hun bort til dommer og damen og nusset og koste med dem.. utenfor ringen er det heller ikke noe problem .  Så nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe utstilling helt for hennes del, når jeg ser at det minnesbilde fra smerte fra siste utstillingene sitter i henne så sterkt ..  Hun er jo en fantastisk og glad hund ellers. Vi skal vertfall ha en lang pause og fokusere på  noe annet og bare være hund. Har noen opplevd noe lignende, og er det beste å bare droppe utstilling helt ?
    • En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...