Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshund - rottweiler og boxer, erfaring?


Recommended Posts

Skrevet

Har drømt om valp leeeeenge, og nå begynner det endelig å løsne seg med jobb, hus osv. Har egentlig alltid tenkt at jeg skulle kjøpe renraset rottweiler da jeg har lest meg mye opp på rasen og synes de er fantastiske hunder. Den siste tiden har jeg sett en del på blandingshund mellom rottweiler og boxer. Er det noen her inne som har erfaring med denne rasen? Både positive og negative erfaringer er ønskelig!

Skrevet
Akkurat nå, anettehen skrev:

Har drømt om valp leeeeenge, og nå begynner det endelig å løsne seg med jobb, hus osv. Har egentlig alltid tenkt at jeg skulle kjøpe renraset rottweiler da jeg har lest meg mye opp på rasen og synes de er fantastiske hunder. Den siste tiden har jeg sett en del på blandingshund mellom rottweiler og boxer. Er det noen her inne som har erfaring med denne rasen? Både positive og negative erfaringer er ønskelig!

Jeg ville nok personlig sett på rottweiler ELLER boxer. Du nevner selv du syns rottweiler virker som fantastiske hunder og lest mye om de - hvorfor vil du da ha en blanding? Jeg har blandingshund selv og er kjempeglad i han, men hadde ikke valgt blanding igjen fordi du vet ikke helt hva du får av egenskaper. I tillegg er det vanskelig å sjekke opp i helsen på blandingshunder fordi det ofte ikke er registrert, annet en de som selger som sier «jada foreldrene har aldri vært syke» uten at det er noe særlig hold i utsagnet, mtp arv og den slags.

  • Like 3
Skrevet
Akkurat nå, Miloficent skrev:

Jeg ville nok personlig sett på rottweiler ELLER boxer. Du nevner selv du syns rottweiler virker som fantastiske hunder og lest mye om de - hvorfor vil du da ha en blanding? Jeg har blandingshund selv og er kjempeglad i han, men hadde ikke valgt blanding igjen fordi du vet ikke helt hva du får av egenskaper. I tillegg er det vanskelig å sjekke opp i helsen på blandingshunder fordi det ofte ikke er registrert, annet en de som selger som sier «jada foreldrene har aldri vært syke» uten at det er noe særlig hold i utsagnet, mtp arv og den slags.

Ja er enig i det du skriver. Det jeg tenkte på er at gemyttet til boxeren ikke er så alt for ulikt rottweileren på flere punkter. I tillegg er boxeren mye lettere i kroppen og at det kunne resultert i en fin blanding av boxerens letthet og rottweilerens muskuløse kropp. Men alt av positivt og negativt tas i mot med stort takk!

Skrevet
Akkurat nå, anettehen skrev:

Ja er enig i det du skriver. Det jeg tenkte på er at gemyttet til boxeren ikke er så alt for ulikt rottweileren på flere punkter. I tillegg er boxeren mye lettere i kroppen og at det kunne resultert i en fin blanding av boxerens letthet og rottweilerens muskuløse kropp. Men alt av positivt og negativt tas i mot med stort takk!

Hvis du mener rottweiler er hunden for deg mtp egenskaper osv, så hadde jeg satset på den, og gjort research etter en lettere type rottweiler heller enn å gå for en blanding.

  • Like 1
Skrevet

Det er ikke slik at du kan velge hva du får av egenskaper av blandinger. Du kan få en "rottweiler" med "boxerkropp" og du kan få det motsatte. Hjelpes meg, med en høytflyvende boxer med rottweilerkropp, det vil være en håndfull for mange.

De er ikke veldig ulike i egenskaper, så sånn sett er det ikke det store problemet, men da ser jeg heller ingen god grunn til å blande rasene. De har hvert sitt sett med helseproblemer, og det blir heller ikke nødvendigvis bedre av å blande dem. Derimot er det da ingen register eller oversikt over helsen i generasjoner slik det helst skal være med en renraset hund, så du har ingen mulighet til å sjekke hvor mye sykdom som ligger i familien til hunden din.

Jeg ser ingen god grunn til å gå for denne blandingen fremfor en renraset av den av dem som passer deg best.

  • Like 5
Skrevet

Jeg kjente en sånn blandingshund for et par år siden. Han var god venn med min hannhund og de kunne leke i evigheter. Jeg hadde godt inntrykk av den hunden og han hadde et godt gemytt, med to og firbente ? Men som andre sier, med den type blandingshund, så kan man få mye forskjellig ? Man kan få en hund som er snill som et lam, men man kan også få det stikk motsatte ?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...