Gå til innhold
Hundesonen.no

HJELP! Hunden har fått lopper!!


Tusse
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått stronghold av vetrinæren som jeg tok på hunden i går kveld. Om jeg har forstått riktig, skal den drepe voksne lopper men ikke egg (eller evn larver)? Noen som vet om dette stemmer? Og hvor lang tid før loppene dør?

 Men hvordan blir jeg kvitt eggene? Hunden har masse egg i pelsen, hvordan er den beste måten å bli kvitt disse? Jeg har prøvd med en lusekam, men eggene er for små og vil ikke feste seg på kammen. De sitter godt på hårstråene. 

Og hvis jeg ikke blir kvitt alle eggene i pelsen, vil disse kunne utvikle seg til larver og så voksne lopper i pelsen? 

Ellers har jeg støvsugd hele leiligheten, sofa og seng og vasket alt av tepper og klær på 60 grader.

Jeg har selv ikke oppdaga noen loppebitt på meg selv, men føler selvsagt det klær skikkelig i håret. Ser jo for meg at det er fullt av loppeegg i håret ? Burde det holde å vaske håret nøye eller burde jeg ta noen andre forhåndsregler? 

Noen som har noen andre tips til hvordan deale med dette her? Tuuusen takk for alle svar og erfaringer delt- Dette er IKKE gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, simira skrev:

Hva slags hund er det? Har ingen erfaring med lopper, heldigvis, men jeg ville klippet ned hunden og badet den grundig.

En blanding mellom bichon frise og bichon havanese, så har klippet henne helt ned- hu ser jo ikke ut! og så bada henne noen ganger ja- men eggene slipper ikke selv om jeg har bada henne flere ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

Bare sånn helt etter husken; men skal du ikke behandle flere ganger? Slik at du først tar alt som lever. Og så vente litt og behandle igjen slik at evt de som har klekket etter behandlingen også tas. 

jo jeg tror det- men har jo ikke venlig lyst til å la eggene/larvene sitte i pelsen en måned liksom :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Tusse said:

jo jeg tror det- men har jo ikke venlig lyst til å la eggene/larvene sitte i pelsen en måned liksom :D 

Jeg innbiller meg at hunden kan bades etter at den har fått Stronghold, hvis det var det du tenkte på. Hvis jeg ikke husker helt feil tar det relativt kort tid før virkningen er oppnådd, i motsetning til andre spot-on produkter som ikke må vaskes bort. Men det står nok i pakningsvedlegget, etv. spøt veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg innbiller meg at hunden kan bades etter at den har fått Stronghold, hvis det var det du tenkte på. Hvis jeg ikke husker helt feil tar det relativt kort tid før virkningen er oppnådd, i motsetning til andre spot-on produkter som ikke må vaskes bort. Men det står nok i pakningsvedlegget, etv. spøt veterinæren.

Jeg har vasket henne flere ganger, men eggen sitter likevel fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tusse skrev:

Jeg har prøvd med lusekam, men eggene vil ikke feste seg på denne, så det har vært nytteløst. Men kanskje her har en "dårlig" lusekam? Eller så egner ikke lusekam seg på loppeegg? 

Jeg aner ikke, var bare det første som slo meg :) Kanskje du har en kam som har for stor avstand mellom tennene? Her er en type ser jeg; https://www.dyrekassen.no/buster-lusekam?gclid=CjwKCAjw3c_tBRA4EiwAICs8ChNedT5i_EbhDqnhAvOMO9wUu6bLABomJO-oUUlecjftA3kom4AvbhoCrjsQAvD_BwE

Er det en sånn du har brukt? https://www.ilovedogs.no/products/lusekam-til-hund

Endret av roxie88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, roxie88 skrev:

Jeg aner ikke, var bare det første som slo meg :) Kanskje du har en kam som har for stor avstand mellom tennene? Her er en type ser jeg; https://www.dyrekassen.no/buster-lusekam?gclid=CjwKCAjw3c_tBRA4EiwAICs8ChNedT5i_EbhDqnhAvOMO9wUu6bLABomJO-oUUlecjftA3kom4AvbhoCrjsQAvD_BwE

Er det en sånn du har brukt? https://www.ilovedogs.no/products/lusekam-til-hund

Jeg har brukt en som ser ut som den første du linker til, som er av plast. Er det bedre med en med stål kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...