Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger deres hjelp med et hunderelatert kalenderprosjekt!


elisr9
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg håper dette er innafor å poste her (jeg har lest reglene, og kan ikke se at dette bryter noen regler, men beklager hvis jeg har misforstått noe). Jeg og samboeren min elsker begge hunder, og har planer om å skaffe oss hund etter hvert. Men for øyeblikket leier vi, og har ikke anledning til å ha hund (jeg syns uansett det er litt risikabelt å skaffe hund før vi eier, i tilfelle vi plutselig må flytte, og det kan være vanskelig å finne utleiere som godtar hund). Uansett, jeg har litt lyst til å overraske samboeren min. Han gir alltid så fine gaver, men er umulig å kjøpe til, ettersom han hater "ting og rot" (eiendeler, som de fleste kaller det ;) ). Men han elsker som sagt hunder, og er spesielt fascinert av brukshunder som gjør en jobb. Derfor har jeg tenkt å lage en adventskalender (ja, jeg er tidlig ute!) til ham med 24 historier (+ bilder) av hunder. Og da trenger jeg litt hjelp, noe jeg håper noen kan være villige til å gi :)

 

Planen er som sagt å lage en liten kalender, der han hver dag får en historie og et bilde av en hund, fortrinnsvis en brukshund (alt fra terapihunder til sporhunder, politihunder, førerhunder, lavinehunder... Det meste er av interesse!). Men har du en helt vanlig familiehund med en fin historie kan det også være av interesse! Jeg har allerede sondert litt på reddit og noen internasjonale forum, og har fått noen historier, men det kunne vært veldig fint å få noen historier fra Norge også. Jeg kunne selvsagt bare googlet meg frem til hundehistorier, men jeg vil gjøre dette litt ordentlig og ikke bare "stjele" historier og bilder fra nettet. Jeg vil ha historier fra folk som faktisk VIL dele. Det trenger liksom ikke å være de store nyhetshistoriene om hunder som gjør noe utrolig, og dessuten er han mer enn flink nok til å google seg frem til slikt på egenhånd, ettersom han elsker å lese om hunder. Han er spesielt glad i Corgi, Labrador, Golden Retriever, Samojed og Finsk lapphund, men alle raser er av interesse (bare nevner det i tilfelle noen tilfeldigvis skulle ha en Pembroke welsh corgi med en spennende jobb eller noe, da tror jeg kanskje han dør av lykke :P )

 

Det jeg lurer på er derfor om noen er villige til å dele en historie om hunden sin, og et bilde eller to jeg kan få bruke til kalenderen min? Skriv gjerne hva hunden heter, hvor gammel den er, hvilken rase det er og hva den jobber med. Hvis du har noen morsomme historier, detaljer rundt treningen dens/hvordan den jobber eller noe annet interessant er det også av interesse! Formatet jeg har jobbet med så langt er 1-2 bilder og maks 3-4 små avsnitt, så du trenger ikke å skrive langt (men skriv gjerne så mye du føler for, jeg kommer til å redigere alt for å ha samme format uansett). Jeg kommer ikke til å publisere historiene og bildene noe sted, bare samle dem i brev som blir brukt i kalenderen min :)

 

Jeg hadde satt enorm pris på om noen ville hjelpe meg med dette ved å bruke noen minutter på å skrive litt om hunden sin! Det er så mange fine, flinke hunder der ute, og inntil vi kan skaffe oss en selv tror jeg dette er en overraskelse han hadde satt veldig stor pris på! På forhånd tusen takk for all hjelp :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig prosjekt! :) Driver ikke med dette med hunden min, men kan tipse om lundehundene som brukes til å sanke måsegg på flyplasser (for å minske risiko for birdstrikes) :) Kanskje du kan ta kontakt med dem som driver med det, evt. bare lese om det på nett og sy sammen en tekst om det selv. Jeg synes det er veldig spennende i alle fall. Det er en veldig spesiell rase og de trenes ikke til å gjøre dette, de bare har det i seg og oppmuntres til å utøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, elisr9 skrev:

Takk! :) Og takk for tips om lundehunder! Jeg visst om rasen, men var ikke klar over at de ble brukt til dette, det er jo utrolig spennende, hadde ikke en gang tenkt på at hunder kunne brukes til sånt :)

Spesiell rase :) Deres opprinnelige arbeidsoppgaver (å hente lundefugl og -egg) utgår jo pga. lundefuglen er fredet, men artig å se at disse evnene kan brukes på andre måter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes sikkert flust av gode historier fra norske redningshunder, og om du spør på facebookgruppen NRH - norske redningshunder så er det sikkert noen som vil dele noen fine historier, i tillegg ligger det noen på nettsidene til NRH :) Der har de nok flere historier om lavinehunder også! Er flere her inne som har godkjent redningshund også, deriblant @Sofie & Aska og flere jeg ikke kommer på.

@Sofie & Aska hundesonen hikker...

Endret av Nathalie98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...