Jump to content
Hundesonen.no

Råfôring - egenkomponert

Recommended Posts

Tenkte at vi bare kunne ha en tråd for de som selv setter sammen en rå kost til hunden (f.eks. BARF eller PREY-model), og de som interesserer seg for det:)

Jeg har et spørsmål selv; Dere som råfôrer slik, hva får hundene deres daglig? Når får den kjøtt, når får den bein, når får den innmat etc.

Beklager hvis det allerede finnes en slik tråd, men fant ikke en selv.

• Like 2

Jeg har råfôret etter Prey-modellen tidligere (frankenprey ish), nå bruker jeg derimot VOM som base. 

Det er overhodet ikke meningen at hunden skal få det samme hver dag eller at det skal være fullverdig på en dag, heller ikke på en uke, men derimot iløpet av ca 3-4 uker burde det det inkludere minimum 4 proteinkilder og variasjon i organkildene. 

Jeg fôret med f.eks svinekoteletter (uten bein da de var for harde for lille hunden jeg hadde), div fra kylling (mye vinger og lår), forskjellig kjøttdeig uten salt, torskefileter, laksefileter, hele småørret, storfehjerter, hamstret lammekjøtt når det var sesong, svinetunger, svinehaler og -ører, forskjellig type lever (lettest å få tak i storfe og kylling), nye nyrer, matblod. Fra de hele småørretene fikk han i seg hjerne og øyne som er organer.

(Nå gir jeg i tillegg egg, det tålte ikke min forrige hund.)

Hadde jeg begynt på dette igjen, ville jeg gått enda mer inn for å få tak i mer variasjon av organer, og prøvd å fått til avtaler for rimeligere kjøtt (hadde liten hund før, så tenkte ikke over prisen da, men har en som blir betydelig større nå). 

Edited by Stjerneskinn

Drar opp denne igjen jeg, flere som råforer? Begynte å fore etter prey modellen da jeg fikk valpen, og føler jeg begynner å få litt peiling nå. Jeg må ha en viss rutine på det, så mandag er fast organdag her i huset. Hovedsakelig lever og nyre av storfe, skal se om jeg får tak i lever av noe annet neste gang. Så kjøper jeg hest og sau via råforingsgruppe på face, hjemmeslakt som selges til hundemat. Bruker nakkekoteletter og kyllinglår fra xtra-serien, også får hun div fisk etter hva som er på tilbud. Coop ekstra har også en type hel høne, desverre uten organer men med brusk, bein osv som de selger rimelig, typ gammel egghøne. Innimellom er jeg heldig og kommer over div på råforingsgruppene, sist uke fikk jeg tak i masse avskjær av elg og et par kaniner. Så jeg føler jeg får til en grei variasjon i proteinkildene, hun får fast lever/nyre og bein. Eneste jeg skulle hatt mer av er andre organer, men uten tilgang på slakteri eller Sverige sliter jeg litt. 

Edit: Også får hun egg 1-2 ganger i uka, gir helt men hun foretrekker å la skallet ligge igjen.

Edited by Mirapusen
  • Like 1

4 hours ago, Mirapusen said:

Drar opp denne igjen jeg, flere som råforer? Begynte å fore etter prey modellen da jeg fikk valpen, og føler jeg begynner å få litt peiling nå. Jeg må ha en viss rutine på det, så mandag er fast organdag her i huset. Hovedsakelig lever og nyre av storfe, skal se om jeg får tak i lever av noe annet neste gang. Så kjøper jeg hest og sau via råforingsgruppe på face, hjemmeslakt som selges til hundemat. Bruker nakkekoteletter og kyllinglår fra xtra-serien, også får hun div fisk etter hva som er på tilbud. Coop ekstra har også en type hel høne, desverre uten organer men med brusk, bein osv som de selger rimelig, typ gammel egghøne. Innimellom er jeg heldig og kommer over div på råforingsgruppene, sist uke fikk jeg tak i masse avskjær av elg og et par kaniner. Så jeg føler jeg får til en grei variasjon i proteinkildene, hun får fast lever/nyre og bein. Eneste jeg skulle hatt mer av er andre organer, men uten tilgang på slakteri eller Sverige sliter jeg litt. 

Edit: Også får hun egg 1-2 ganger i uka, gir helt men hun foretrekker å la skallet ligge igjen.

Du er nødt til å få inn mer organer og variasjon der. Som sagt er hele fisk enkelt å få tak i (øyne og hjerne), og på Meny har de andre typer lever og nyrer, om ikke i butikk skal det være mulig å få bestilt inn. Også viktig å huske at 10% bein er veldig lite, så de skal ha mest beinfritt. 😊

13 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Du er nødt til å få inn mer organer og variasjon der. Som sagt er hele fisk enkelt å få tak i (øyne og hjerne), og på Meny har de andre typer lever og nyrer, om ikke i butikk skal det være mulig å få bestilt inn. Også viktig å huske at 10% bein er veldig lite, så de skal ha mest beinfritt. 😊

Hun får kun bein fra høne eller kylling, resten er beinfritt. Som jeg skrev leter jeg etter organer fra flere dyr.

Forumet fortsetter under annonsen