Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Hei!

Har prøvd å lese meg opp litt angående første kull. I Norge er anbefalingen første kull før fylt 6 år.

Når tenker dere er "siste frist" for første kull?

Spiller rase noen rolle?

Sykdomshistorikk?

Aktivitetsnivå i hundens liv?

Endret av Lurveleggen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Lurveleggen said:

Hei!

Har prøvd å lese meg opp litt angående første kull. I Norge er anbefalingen første kull før fylt 6 år.

Når tenker dere er "siste frist" for første kull?

Spiller rase noen rolle?

Sykdomshistorikk?

Aktivitetsnivå i hundens liv?

rase og fysisk form samt helse spiller så klart inn. Anbefalingen er der av en grunn, og jo eldre hunden er, jo større risiko tar man - kort fortalt. men hunder er ulik, så hva som er siste frist må avgjøres på individnivå. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig synes jeg 6 år er i seneste laget allerede for en førstegangsfødende. Det betyr selvsagt ikke at det behøver å være problematisk,  men tja, det skulle vært en veldig ekstraordinær situasjon for at jeg hadde paret en tispe for første gang etter 5 år. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har, for mine hunder, satt siste frist for første kull ved 5 år. Kan hende jeg endrer mening seinere. Foreløpig har de av mine tisper som har fått kull vært rundt 3 år ved første kull, noe som virker til å være en veldig god alder fysiologisk sett. Hunden er voksen, men fortsatt ung. Ulempen er så klart at man ikke vet like mye om en 3-åring som en 5-6-åring. For meg har jeg også i bakhodet at dersom hunden gir gode avkom så ønsker jeg mulighet til å ta et kull til. Om avkomene er gode eller ikke vet jeg jo ikke før der minst 2 år. Dermed blir andre kull tidligst i 5-års alder hvis første er i 3-års alder. Hvis første er i 5-års alder så har jeg nesten ikke tid til et kull til etter å ha evaluert det første kullet slik jeg ønsker. Maks alder er 8 år, og selv om man kan søke om dispensasjon så er er det nok en ting jeg aldri kommer til å gjøre. Jeg synes 8 er gammelt nok. Pr i dag har jeg ikke satt kull på noen tisper over 6 år, men jeg kan nok strekke meg til 7 år. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive