Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg kan gi valpen dette?

Recommended Posts

12 minutes ago, Ingidano said:

Bare husk at det ofte tilsettes saltvann i kylling. Skal i så fall stå på pakken.

Hvor mye er det snakk om isåfall? Kyllingkjøtt har et naturlig innhold av salt også, men det er veldig lavt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Just now, Midas said:

Inneholder 0,2% salt PR 100 gram. 

501D0D6B-B3F2-41D7-860E-6F47C2585C6C.jpeg

45AC7C5A-C9D9-4236-A7C8-7004AAD57387.jpeg

Det er ikke tilsatt 😊

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutes ago, Mari said:

Hvor mye er det snakk om isåfall? Kyllingkjøtt har et naturlig innhold av salt også, men det er veldig lavt.

Lenge siden eg har gitt hundene kylling nå, siden de ikke klarer å fordøye bena, men mener å huske det var rundt 2-5%. Er vel helst om du gir veldig mye det er aktuelt å ha i bakhodet.

Fant denne for first price kyllingfilet, som er tilsatt salt: 

Næringsinnhold per 100 gram

  • Energi: 394 kJ
  • Kalorier: 93 kcal
  • Fett: 0.9 g
  • Mettet fett: 0.3 g
  • Enumettet fett: 0.3 g
  • Flerumettet fett: 0.2 g
  • Karbohydrater: 0.2 g
  • Sukkerarter: 0.2 g
  • Sukkeralkoholer: 0 g
  • Stivelse: 0 g
  • Kostfiber: 0 g
  • Protein: 21 g
  • Salt: 0.5 g

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minute ago, Ingidano said:

Lenge siden eg har gitt hundene kylling nå, siden de ikke klarer å fordøye bena, men mener å huske det var rundt 2-5%. Er vel helst om du gir veldig mye det er aktuelt å ha i bakhodet.

Fant denne for first price kyllingfilet, som er tilsatt salt: 

Næringsinnhold per 100 gram

  • Energi: 394 kJ
  • Kalorier: 93 kcal
  • Fett: 0.9 g
  • Mettet fett: 0.3 g
  • Enumettet fett: 0.3 g
  • Flerumettet fett: 0.2 g
  • Karbohydrater: 0.2 g
  • Sukkerarter: 0.2 g
  • Sukkeralkoholer: 0 g
  • Stivelse: 0 g
  • Kostfiber: 0 g
  • Protein: 21 g
  • Salt: 0.5 g

0,2 er naturlig saltinnhold. Jeg hadde ikke vært så bekymret for dette med en hund som ellers ikke spiser mye salt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Mari skrev:

0,2 er naturlig saltinnhold. Jeg hadde ikke vært så bekymret for dette med en hund som ellers ikke spiser mye salt. 

Han får v&h ellers og tørket oksestrupe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Midas said:

Han får v&h ellers og tørket oksestrupe.

Det hadde ikke bekymret meg et fnugg :) Får valp om en uke og hun skal få masse rått kjøtt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Mari skrev:

Det hadde ikke bekymret meg et fnugg :) Får valp om en uke og hun skal få masse rått kjøtt. 

Nei, jeg er ikke bekymret for saltet. Var en smule stressa over om han skulle sluke hele greia, men han var riktig så flink til å tygge beinet før han svelget. Han har fått rått siden han begynte med noe annet enn melk, så tror magen skal tåle det. Synes det er veldig trygt og fint å gi han sånn til tyggesnacks istedenfor Asiaproduserte uhumskheter. Skal du fóre etter prey metoden? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Midas said:

Nei, jeg er ikke bekymret for saltet. Var en smule stressa over om han skulle sluke hele greia, men han var riktig så flink til å tygge beinet før han svelget. Han har fått rått siden han begynte med noe annet enn melk, så tror magen skal tåle det. Synes det er veldig trygt og fint å gi han sånn til tyggesnacks istedenfor Asiaproduserte uhumskheter. Skal du fóre etter prey metoden? 

Nei, det blir som med alle hundene jeg har hatt. V&H som basis og det jeg kan få tak i av rå kjøtt og bein ellers. :)

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 23.5.2018 at 1:58 PM, Mari skrev:

Nei, det blir som med alle hundene jeg har hatt. V&H som basis og det jeg kan få tak i av rå kjøtt og bein ellers. :)

Hva er prisen på V&H i forhold til annen tørrfôr? Jeg har stor tro på det å gi rått fôr til vår valp/hund, men om det blir mye dyrere må jo det veies litt opp mot budsjettet.

Vi får valpen vår om 2,5 uke, og hun er fôret på tørrfôr fra Essential Foods (et merke som visstnok bare selges i Sverige). I følge oppdretter skal det være veldig bra, og vi får også med en sekk av dette merket. Tenker vi fôrer med det til sekken er tom, og så gradvis skifter over til noe vi får tak i her i Norge. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutes ago, Sunnivamb said:

Hva er prisen på V&H i forhold til annen tørrfôr? Jeg har stor tro på det å gi rått fôr til vår valp/hund, men om det blir mye dyrere må jo det veies litt opp mot budsjettet.

Vi får valpen vår om 2,5 uke, og hun er fôret på tørrfôr fra Essential Foods (et merke som visstnok bare selges i Sverige). I følge oppdretter skal det være veldig bra, og vi får også med en sekk av dette merket. Tenker vi fôrer med det til sekken er tom, og så gradvis skifter over til noe vi får tak i her i Norge. 

Det et ikke noe dyrere enn tørrfor iallefall. Eller det spørs kanskje hvilke forpakninger man kjøper,  akkurat som på tørrfor.  betalte 360 for 20 kg sist jeg kjøpte mener jeg,  det er da også inkl 50 kr eller hva de tar for å dele opp blokka for meg så den blir litt mer håndterlig.man kan jo ikke helt måle kg pris opp mot tørrfor siden det er mer væske i råfor så hundene skal ha flere gram rått enn tørt pr dag.  Men likevell ganske rimelig vil jeg si, for et bra for. Man kan vell regne ca 15 kg vom og hundemat i mnd på en mellomstor hund (25-30kg hund) for min del kan jeg nok sammenligne 20 kg vom med 15 kg tørrfor i forbruk , og prisen på en 15 kg med tørrfor fra de fleste kjente merker er vell 650 og oppover,  om jeg skal gjette,  ganske lenge siden jeg har kjøpt tørrfor. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvilket format man kjøper. Vi har pleid å kjøpe 15x kilospølser, det koster nå dobbelt så mye som f.eks. RC, og 40% mer enn Robur, som er tørrfòret vi bruker. Kjøper man blokk som for oss koster 390 blir det billigere enn noen av tørrfôrene i dyrebutikken ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg går over litt provit nå, og blander det litt med annet kjøtt for å få flere proteinkilder. 440,- for 14 kg på hund som hobby. For 12 kg tørrfôr til Midas betalte jeg 900,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir stort sett kun yttervingen, liker egentlig ikke å gi noe slags hele bein for det kommer i biter ut igjen i andre enden. Foretrekker god kvalitet tørrfisk som tygg og tannrens.

23 timer siden, Sunnivamb skrev:

Vi får valpen vår om 2,5 uke, og hun er fôret på tørrfôr fra Essential Foods (et merke som visstnok bare selges i Sverige). I følge oppdretter skal det være veldig bra, og vi får også med en sekk av dette merket. Tenker vi fôrer med det til sekken er tom, og så gradvis skifter over til noe vi får tak i her i Norge. 

Essential Foods selges i Norge, finnes i noen nettbutikker og jeg har sett dette fôret i hylla i butikken Hundehuset på Nytorget i Oslo. Men jeg syntes jo at VOM eller Provit må være et mye bedre valg ernæringsmessig, jeg vil aldri vurdere fullfôring med tørrfôr så lenge jeg kan velge! Men det finnes så ulike meninger om hundefôring - mildest talt!

Essential produseres i Nord-England, av GA Pet Food Partners. Canagan er tørrfôr laget i samme fabrikk, det har også høyt protein- og kjøttinnhold, begge merkene er laget med poteter og erter og er tilsatt div. urter og bær og har høyt prisnivå. Canagan selges på Animail bl.a., jeg har lest at mange har vært fornøyd med det merket også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 30.5.2018 at 1:24 PM, Sunnivamb skrev:

 

Vi får valpen vår om 2,5 uke, og hun er fôret på tørrfôr fra Essential Foods (et merke som visstnok bare selges i Sverige). I følge oppdretter skal det være veldig bra, og vi får også med en sekk av dette merket. 

Forer Essentials selv, lett å få fatt i her i Norge😊 Petgarden har det inne f.eks, og er superkjappe på levering, alltid god service. 👍

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå garn jeg fôret både rått og tørt på de siste hundene jeg har hatt grunnet ulike behov, men jeg må si det gir meg bedre samvittighet å bruke provit eller v&h fordi jeg vet det er norsk kjøtt, det er ikke transportert over hele verden, det er lite antibiotikabruk i kjøttet, det er rent produkt og det er fint å bruke de delene av dyret som mennesker ikke vil spise. Så i det store og hele synes jeg det er mange fordeler med det i tillegg til at det er bra for hunden. 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 hours ago, Midas said:

Nå garn jeg fôret både rått og tørt på de siste hundene jeg har hatt grunnet ulike behov, men jeg må si det gir meg bedre samvittighet å bruke provit eller v&h fordi jeg vet det er norsk kjøtt, det er ikke transportert over hele verden, det er lite antibiotikabruk i kjøttet, det er rent produkt og det er fint å bruke de delene av dyret som mennesker ikke vil spise. Så i det store og hele synes jeg det er mange fordeler med det i tillegg til at det er bra for hunden. 

Vet du om Provit også benytter seg av plussprodukter som ellers ville gått til spille (som V&H)? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Stjerneskinn skrev:

Vet du om Provit også benytter seg av plussprodukter som ellers ville gått til spille (som V&H)? 

Det står ikke eksplisitt som jeg finner på nettsiden, men jeg regner med det er sånn siden de kun bruker norsk kjøtt. Tviler på at det er indrefilet i proviten, så det er nok det som blir igjen etter menneskene har fått sitt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, Calina skrev:

Forer Essentials selv, lett å få fatt i her i Norge😊 Petgarden har det inne f.eks, og er superkjappe på levering, alltid god service. 👍

 

 

Så greit! Hvilke erfaringer har du med å bruke dette fôret? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hjelp. Skulle bare rett ut på plenen med bikkja før vi skulle legge oss nå. Plutselig spretter det en løs hund fram bak den ene veggen. Svær sak. Stor bust og sirkulerte rundt oss mens den knurret og brummet. Jeg stokk sånn at jeg brølte ***** så hele nabolaget sikkert hørte meg😂Eieren dukket heldigvis opp rimelig kjapt og tok den med seg. Det var litt ekkelt. Var helt svett under armene jo når jeg kom inn igjen jo🤭
    • Det handler nok mest om timingen din tenker jeg. Der er det en fordel å bruke klikker, eller et belønningsord. Idet hunden setter seg, så klikker du og henter fram godbiten. Belønn da gjerne hunden i sittende posisjon. Pass på at du serverer godbiten på en slik måte at hunden ikke reiser seg eller legger seg. Har du problemer med at den bryter posisjonen med en gang du klikker, kan du ha en godbit klar i hånda på ryggen, slik at du får gitt den kjapt etter klikket. Klikker er bare et signal på at hunden gjør riktig. Klikkeren er ikke noe magisk i så måte. Du må fortsatt ha klart for deg hva du ønsker av hunden, hva den må gjøre for å få belønning og når du skal belønne. Han skjønner ikke noe mer av at du bruker klikker, men det kan hjelpe deg til å ha bedre timing i øvelser der det går litt fort i svingene.  Du trenger ikke lære inn en kommando om gangen, men det er lurt å skille på forskjellige øvelser i samme økt. Altså tren en øvelse pr. økt. En økt kan være type 3-5 minutter, her trener du på sitt og å legge på kommando på sitt. Deretter tar du en pause, alt i fra et minutt eller hvor lenge det passer. Så kan du trene på en ny øvelse etterpå. Før du legger på kommando bør øvelsen være på flyt. Det vil si at hunden tilbyr øvelsen rett etter at den har spist godbiten. Hvis du trener sitt, så må hunden tilby sitt. Belønn gjerne både for at hunden sitter, og så bruker du godbiten til å trekke hunden opp i en stå. Altså du bruker to godbiter. Deretter venter du på en ny sitt. Når øvelsen er på flyt, vil du få en ny repetisjon etter belønningen. Du kan sjekke flyten ved å sette klokka på 1 minutt. Får du mellom 10-15 repetisjoner på ett minutt, kan du regne med at øvelsen er på flyt. Da kan du legge på kommando.   
    • Takk for alle svarene 😊 ser at jeg er fersk i gamet, og dermed forklarer meg knotete. Så bra at dere svarer utfyllende og med flere innfallsvinkler.  Jeg har begynt å lese om bruk av klikker, og vi har så smått fått introdusert det på valpekurs. Tenker det er lurt at jeg får forståelse for metoden (og de forskjellige måtene den kan brukes) før jeg bare begynner å klikke ivei altså😊 Han er allerede en valp som tilbyr mye når vi trener inn små kommandoer. Men nå merker jeg at han lett tyr til hele repertoaret dersom han blir usikker. Altså eksempel; før jeg får belønnet for at han satt seg når jeg sa «sitt» har han allerede lagt seg eller er på vei rundt meg for å stille seg «på plass». Jeg skjønner at vi bare må øve og øve, bryte opp sekvensene og trene kort - men samtidig blir jeg litt redd for at han ikke skjønner hva det egentlig er jeg belønner han for. Og dermed tenkte jeg klikker 😊  i tillegg ser jeg at det kanskje kan hjelpe å trene kun èn kommando i slengen, f eks dekk i noen få repetisjoner, og i neste omgang en annen kommando? Men, da høres det ut som at jeg trygt kan lese meg opp og forsøke, uten at det vil gå ut over kurs og treninger hvor klikkeren ikke blir tatt med senere 😊 
    • Dette handler nok også en del om din trening, og ikke bare lokking som metode. Lokketrening er ekstremt utbredt, og de fleste som ligger i toppen i sine grener bruker en god del lokking. Det viktigste å huske på når man bruker lokking, er at hjelpen skal fjernes så fort som mulig. Jo lenger du hjelper hunden, jo mer avhengig blir den av hjelp. Mange bruker dog en blanding mellom lokking og shaping på enkelte ting, for å unngå at hunden blir alt for passiv. For passitivitet kan absolutt være en bivirkning av lokketrening. Igjen, dette handler om trening. Når man jobber med frivillig atferd, så må man også jobbe med stimuluskontroll. Altså lære hunden når man kan tilby, og når man ikke skal. I tillegg til å lære seg å vente på kommando. Dette bør komme ganske tidlig i treningen. Så fort en atferd er på flyt, bør du legge på kommando og jobbe med stimuluskontroll. Da slipper du å få en hund som tilbyr alt mulig rart når den skal bli eller vente   Til TS: Hvis du vil lære mer om klikkertrening, så gå noen kurs hos en aktør som holder kurs i klikkertrening. Da slipper du kanskje å gjøre de største nybegynnerfeilene  
    • Går kennelhoste i område her, og har en på 5 mnd som er litt pjusk. Snørret litt 3 dager forrige uke, så gikk det over. Tirsdag harka hun litt da hun la seg i halsbåndet av iver over å komme på hundeklubben, gav seg så fort hun roet seg. Ingen lyd i går, i dag harka hun litt i lek med en annen hund. Ikke feber, hoster ikke, spiser OK. Bare en liten forkjølelse eller tenke kennelhoste?
  • Nylig opprettede emner

×