Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er ditt syn på reklame?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Stine skrev:

Men det er ikke telefonselgeren sin skyld, men de som lager instruksene.  Så da får man ta en tlf til firmaet som vedkommende er ansatt  hos :)

Det kan så være men jeg har reservert meg i Brønnøysundregistret mot telefonsalg ( hvilket tydeligvis hjelper fint lite..) og jeg har IKKE bedt om å bli oppringt hjemme mtp kjøp av et eller annet skrot. Når man så i tillegg blir oppringt fra samme firma X antall ganger, selv om man etterhvert har sagt rimelig klart fra at NEI , jeg er ikke interessert! Så skorter det etterhvert på 'høfligheten' fra min side..Ett firma måtte jeg true med Forbrukerrådet og publisering av navn på fb, før de gav seg. De har da ikke krav på noen som helst høflighet fra min side, det er DE som har gått LANGT over streken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Det kan så være men jeg har reservert meg i Brønnøysundregistret mot telefonsalg ( hvilket tydeligvis hjelper fint lite..) og jeg har IKKE bedt om å bli oppringt hjemme mtp kjøp av et eller annet skrot. Når man så i tillegg blir oppringt fra samme firma X antall ganger, selv om man etterhvert har sagt rimelig klart fra at NEI , jeg er ikke interessert! Så skorter det etterhvert på 'høfligheten' fra min side..Ett firma måtte jeg true med Forbrukerrådet og publisering av navn på fb, før de gav seg. De har da ikke krav på noen som helst høflighet fra min side, det er DE som har gått LANGT over streken. 

Men det er jo ikke den personen i andre enden av røret sin feil. Du veit du har en blokkėr knapp på mobilen? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Stine skrev:

Men det er jo ikke den personen i andre enden av røret sin feil. Du veit du har en blokkėr knapp på mobilen? 

Jeg både vet om den og bruker den flittig.. Problemet er at firmaer gjerne ringer fra mange ulike numre og da gjerne med skjult nummer. Jeg har etterhvert fått en ganske lang liste med blokkerte nummer på tlf.. Det har vel vært på trappene et lovforslag der slike telefonsalgsfirmaer ikke får lov og bruke skjult nummer, og jeg håper det går igjennom. 

For å være helt ærlig, når samme firma har ringt meg X antall ganger og jeg like klart har gitt beskjed om at jeg IKKE er interessert hver gang, så er jeg ikke så himla interessert i hvem sin feil det er. Det er ialle fall ikke min feil .

 

For å unngå dobbeltsitering så limer jeg ett av dine tidligere svar inn her;

 Enig. Det er ikke vits i å være uhøflig mot folk som bare for jobben sin, så lenge de er høflige. Folkeskikk lenge leve! 

 

Er det god folkeskikk å ringe flere ganger i uka, til samme person som har gitt klar beskjed ,hver gang, om at vedkommende IKKE er interessert i å støtte ditt eller kjøpe datt? Det kaller jeg mangel på folkeskikk..

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lene_S skrev:

Akkurat den der sliter jeg veldig med å forstå. Å kalle noen ved etternavn, uansett anledning, er veldig, veldig rart for meg. Legger du til herr eller fru, eller frøken, blir det enda snålere. Den ene gangen noen har kalt meg fru "etternavn" ble jeg livredd, og trodde svigermor var i nærheten :P  Nå skal det sies at jeg hadde beroligende innabords, han som sa det var en meget søt og nusselig svensk sykepleier, og stedet var pre-op. Men likevel, helt feil, og ekstremt unaturlig både å kalle noen ved etternavn, og å bli tiltalt på den måten. For meg, i hvert fall. Den eneste jeg noen sinne har brukt fru til var mormors gamle nabo, la oss kalle henne fru Olsen, men det var var fordi det var det alle kalte henne, og det jeg lærte fra jeg begynte å snakke. Hun hadde liksom ikke noe fornavn, hun het bare fru Olsen. Jeg har aldri i mitt liv kalt noen for herr eller frøken noe-som-helst. 

Jeg må dog spørre: Dersom du skal gå bort til noen du vet navnet på, men ikke formelt har hilst på, tiltaler du dem som herr/fru Hansen da? Det gjør ikke jeg, og ingen jeg kjenner under 80 gjør det heller.

Det man reagerer på, er jo at telefonselgeren bruker navnet ditt i samtalen opptil flere ganger - det er det man reagerer på. Når vedkommende telefonselger snakker til deg som om han/hun kjenner deg, og fletter inn navnet gang på gang, så skjønner jeg godt at man reagerer. Jeg bruker ikke å si navnet til folk jeg snakker med når jeg snakker med dem. Det er jo helt unødvendig liksom. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg både vet om den og bruker den flittig.. Problemet er at firmaer gjerne ringer fra mange ulike numre og da gjerne med skjult nummer. Jeg har etterhvert fått en ganske lang liste med blokkerte nummer på tlf.. Det har vel vært på trappene et lovforslag der slike telefonsalgsfirmaer ikke får lov og bruke skjult nummer, og jeg håper det går igjennom. 

For å være helt ærlig, når samme firma har ringt meg X antall ganger og jeg like klart har gitt beskjed om at jeg IKKE er interessert hver gang, så er jeg ikke så himla interessert i hvem sin feil det er. Det er ialle fall ikke min feil .

 

For å unngå dobbeltsitering så limer jeg ett av dine tidligere svar inn her;

 Enig. Det er ikke vits i å være uhøflig mot folk som bare for jobben sin, så lenge de er høflige. Folkeskikk lenge leve! 

 

Er det god folkeskikk å ringe flere ganger i uka, til samme person som har gitt klar beskjed ,hver gang, om at vedkommende IKKE er interessert i å støtte ditt eller kjøpe datt? Det kaller jeg mangel på folkeskikk..

Men det er mest sannsynlig ikke samme person som ringer hver gang. 

Jeg ser ikke behovet med å forsure hverdagen til folk som kun prøver å gjøre jobben sin. Tenk for en fin dag folk kan få ved å være høflig mot hverandre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Men det er mest sannsynlig ikke samme person som ringer hver gang. 

Jeg ser ikke behovet med å forsure hverdagen til folk som kun prøver å gjøre jobben sin. Tenk for en fin dag folk kan få ved å være høflig mot hverandre :)

Høflighet er ikke dumt nei..I det inngår for min del at man ikke plager/maser på folk som har gitt klar beskjed, flere ganger...at man IKKE er interessert.. ;) At folk blir irriterte når man gang på gang blir kontaktet om samme sak, helt ubedt, det anser jeg som naturlig og ikke uhøflig. 

Glemte å si at jeg pleier å be slike selgere om å stryke meg fra kontaktlisten. Uten at det hjelper da.. At det er en shit jobb å være telefonselger betviler jeg ikke. Det er dog ikke 'ofrenes' ansvar å legge opp til en god arbeidshverdag for selgerne,  det er arbeidsgivers ansvar. Som arbeidsgiver for slike selgere bør det som et minimum legges inn en slags stryk/sperre funksjon på abonnenter som sier 'nei takk! '   Hadde det vært gjort ville nok hverdagen for mange selgere opplevdes, ganske så anderledes vil jeg tro. :) 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, QUEST said:

Det kan så være men jeg har reservert meg i Brønnøysundregistret mot telefonsalg ( hvilket tydeligvis hjelper fint lite..) og jeg har IKKE bedt om å bli oppringt hjemme mtp kjøp av et eller annet skrot. Når man så i tillegg blir oppringt fra samme firma X antall ganger, selv om man etterhvert har sagt rimelig klart fra at NEI , jeg er ikke interessert! Så skorter det etterhvert på 'høfligheten' fra min side..Ett firma måtte jeg true med Forbrukerrådet og publisering av navn på fb, før de gav seg. De har da ikke krav på noen som helst høflighet fra min side, det er DE som har gått LANGT over streken. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du bare truer med forbrukerrådet? Det er fort gjort å sende inn en klage der. Jeg gir firmaer én sjanse, ringer de igjen så melder jeg dem inn (evt tar kontakt med et nivå over, men det hjelper sjelden siden det er de som har ansvar for listevaskingen stort sett).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av typen som virkelig irriterer meg over reklame, aller værst på radio... Jeg er egoistisk, jeg vil ha underholdningen uten forstyrrelsene - når jeg skal handle noe, så oppsøker jeg det selv :aww: 

Postkassa har vi merke på, likevel hender det at den er full av uadressert reklame. Bruker i tillegg alltid AdBlock på PCen. Nå ser jeg ikke så mye TV, men er slettes ingen fan av 10min program og 10min reklame. Har premium på Spotify. På YouTube irriterer det meg selvsagt, ignorerer videoer hvor det er mer enn 3 gule merker, men man får gjerne skippe reklamen etter noen sekunder, det kan jeg like. Jo mer hodeløs reklamen er, jo mer irritert blir man.

Jeg hører bare på radio i bil og nattevakt, da generelt bare musikkanaler. I bilen kan man ikke sone helt ut reklamen på samme vis som på TVen i stua, føles så unødvendig - hakket gæligere er når kanalene reklamerer for at de er ‘reklamefri’ eller «40min non-stop hits» midt i maratonet.

Så er det slik, at noe irriterer mer eller mindre enn annet. Reklame for veldedighetsorganisasjoner som ikke er tilknyttet religion er selvsagt helt OK for min del, opplysningskampanjer er kjekt og selv kan jeg også like reklame for matvarer. Men ting som gamblingsider, hudprodukter ol. er totalt unødvendig.

Telefonselgere osv. har jeg ingen problem med, er reservert for slikt og jeg tar aldri telefonen fra et nummer jeg ikke har lagret eller ikke kjenner igjen. Alle ukjente nummer blir søkt opp, før man eventuelt ringer tilbake :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@QUEST du hadde passa godt inn her nede i kontinentaleuropa hvor en hver fremmed er "Herr/Fru Etternavn" og "De". Ikke noe fornavn eller "du" :P 

Jeg adblocker, ghostery-blocker, javascript-blocker og takker nei til all reklame. Betaler for strømmetjenester og betaler for podcasts, de podcastene som støttes av reklame (f.eks tuss & tønn) spoler jeg over reklamen på, ev. slutter jeg å høre på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...