Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  
Guest

Fasanjakt & vestfold fuglehundklubb - NRK avslører

Recommended Posts

7 timer siden, Meg skrev:

Fint for dem at de får fortsette virksomheten sin, siden jakt og trening på utsatt fugl er så viktig for dem,  men jeg stiller fortsatt spørsmål ved om dyrevelferden til de utsatte fuglene er ivaretatt. 

I følge myndighetene er dyrevelferden i varetatt.

14 hours ago, spot said:

I følge myndighetene er dyrevelferden i varetatt.

vedtaket går kun på oppdrett og oppstalling, og ikke selve formålet med oppdrett av disse fuglene. Det er formålet med oppdrettet jeg reagerer på.

Edited by Meg

vil dette påvirke utsetting av fasan og vaktel for trening? https://www.miljodirektoratet.no/globalassets/tema/arter-naturtyper/vilt/viltforskrift---fastsatt-1-april-2020.pdf

Og når det gjelder dyrevelferd: 

http://www.fasaneri.se/fasaner-och-rapphöns/tom-sida-22102586?fbclid=IwAR3adNusT_BgyZLnkZ_vsUdY71skhQsAwcp7kNoU4JV2VEUKb_5hAp-wQfs  dette er hvordan fasaner og rapphøns oppdrettes for jakttrening i sverige. Man bruker tilogmed nesering/nebbring for å unngå fjørhakking blant dyra. Dvs disse dyra har det definitivt ikke bra under oppdrettet heller.  

nesering brukes på fasan i Norge også. 

Edited by Meg

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Noen med erfaring av trening av trekkhunder her?  Har to alaska husky, den ene er en veldig "mild" og liten tispe, så her har jeg forsåvidt trengt lite kommandoer osv når hun trekker på ski og sykkel, da hu er lett og stoppe og har god kontakt med meg.  Har nå fått husky nr 2 i hus, som kun er brukt i spann, men har ikke vært lederhund så han kan lite kommandoer, så og si ingen, og han er sykt sterk, så her trengs det gode innlærte kommandoer om ting ikke skal gå rett til skogs antar jeg! 🤭 Målet mitt er jo å trene de begge individuelt til de har lært seg visse kommandoer som er viktig i forhold til trekk, sånn at jeg til slutt kan la de kan gå foran meg sammen på ski/kickbike. Kan jo ikke så mye om dette selv, men jeg antar at stopp, høyre og venstre er de viktigste kommandoene?  Noen flere kommandoer dere vet om som dere anbefelaer å lære inn? Og hvordan lære inn stopp, høyre og venstre?  Vi har jo trekksele og strikkånd, men bør hundene festes sammen på et vis om de skal løpe ved siden av hverandre? Hva bruker dere da i såfall? 😊 
    • Ja det gjør du sikkert 🙂 Ja det har du sikkert rett i, jeg kjenner faktisk bare 1 vanlig springer. 
    • Takk for svaret. Kan jeg spørre hva det var for deg som ble feil med Golden?
    • Ja, jeg er hjemme hver dag, og kan tilby mye selskap og hjernetrim I blant blir jeg nødt til å kunne sitte i fred og arbeide litt, men det går vel stort sett fint med en hund som ikke er helt vill? Samboeren har hatt, og jobber med, schæfere, så han er mye mer vant enn meg. Jeg er veldig lærevillig, men har ikke mye erfaring. Da hunden skal være en del hjemme med meg og gå rolige turer med meg, er det kanskje viktigst at den trives med litt ro?  Samboer er kresen og vil egentlig helst ha schæfer, men jeg har trumfet gjennom at den krever for mye for oss. Han er veldig opptatt av at det må være en hund med litt størrelse, og synes finsk lapphund er for liten, og han var visst ikke så interessert i Springer spaniel. Er det noen av de andre nevnte som kan fungere, tror du? Hovawart beskrives jo som en rolig hund som trenger like mye (og på noen nettsider, litt mindre) aktivitet enn en Golden. At den er litt mindre leken. Synes den er så nydelig.

• Beklager hvis svaret ble langt, men jeg tenkte det var bedre enn et kort et
  • Nylig opprettede emner