Gå til innhold
Hundesonen.no
Guest Yellow

Hvor høy innavlsgrad har din hund?

Recommended Posts

Akkurat nå, Artemis skrev:

Jupp, GB... Var ikke meningen å svartmale egen rase helt altså, men når man begynner å lete litt så ligger det meste mellom 10-30%, og det er jo ikke slik det burde være. Raseklubben i hjemlandet har bestemt seg å ta grep med utkrysning FØR rasen blir sykdomsbefengt, men det er jo ikke alle som en enige i den taktikken da. :rolleyes: Hvis jeg skulle hatt en til hadde jeg glatt valgt samme oppdretter igjen. En som er våken for rasens problemer og har kastet seg aktivt inn i utkrysningsprogrammet(et internasjonalt program hvor det foretas utkrysninger parallelt i flere land).

Høres ut som de virkelig trenger å kjøre på med utkryssninger, ja.

Min egen rase er jo faktisk enda mindre, men med utkryssninger og mange gamle i fryseren, så holdes innavlsgraden på mellom 0 og 5, de fleste kombinasjoner under 3. Jeg tror cluet er at avlsrådet i praksis styrer all avl, i samarbeid med genetiker. Målet er at alle kombinasjoner skal ned i 0 i løpet av en tiårs periode.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Jeg tror cluet er at avlsrådet i praksis styrer all avl, i samarbeid med genetiker. Målet er at alle kombinasjoner skal ned i 0 i løpet av en tiårs periode.

Da slipper man i det minste at kreative hjerner skal sjekke hva som skjer hvis man ... (fyll inn det som måtte passe).

Tror faktisk at det kan være lurt å styre avlen i enkelte tilfeller. En del raser ville nok vært godt tjent med det. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor finner dere graden utover de 4 generasjonene (foreldre, besteforeldre og olde) som ligger i dogweb?

Regner det det uansett er håpløst på min som allerede har to tomme felt på oldeforeldre, og mange tomme lengre bak. Iværtfall i dogweb. En god mulighet er jo også at de ikke er registrert, i og med at rasen fremdeles har åpen stambok som jeg har skjønt det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, Kristiin skrev:

Hvor finner dere graden utover de 4 generasjonene (foreldre, besteforeldre og olde) som ligger i dogweb?

Regner det det uansett er håpløst på min som allerede har to tomme felt på oldeforeldre, og mange tomme lengre bak. Iværtfall i dogweb. En god mulighet er jo også at de ikke er registrert, i og med at rasen fremdeles har åpen stambok som jeg har skjønt det.

Du kan velge å se for 8 generasjoner i dw.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
2 minutter siden, Kristiin skrev:

Du trykker på utvid stamtavle, eller noe i den duren, så åpnes det i ny fane :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, Sprettballen skrev:

Du trykker på utvid stamtavle, eller noe i den duren, så åpnes det i ny fane :)

Det får jeg til, men sto ingenting om innavlgrad på den utvidete stamtala (som jeg ser iværtfall) :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Kristiin skrev:

Det får jeg til, men sto ingenting om innavlgrad på den utvidete stamtala (som jeg ser iværtfall) :P

Du må rulle ned for å merke av at du vil se innavl :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, maysofie skrev:

Du må rulle ned for å merke av at du vil se innavl :) 

Da fikk jeg det til, å fremdeles like høy prosent ved 6 generasjoner som 4. 

Samme tippoldefar på morsiden som oldefar på farsiden :)

..men kan jo fult mulig ha et reelt høyere tall siden hun mangler veldig mye :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive