Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor høy innavlsgrad har din hund?


Recommended Posts

Skrevet
Akkurat nå, Artemis skrev:

Jupp, GB... Var ikke meningen å svartmale egen rase helt altså, men når man begynner å lete litt så ligger det meste mellom 10-30%, og det er jo ikke slik det burde være. Raseklubben i hjemlandet har bestemt seg å ta grep med utkrysning FØR rasen blir sykdomsbefengt, men det er jo ikke alle som en enige i den taktikken da. :rolleyes: Hvis jeg skulle hatt en til hadde jeg glatt valgt samme oppdretter igjen. En som er våken for rasens problemer og har kastet seg aktivt inn i utkrysningsprogrammet(et internasjonalt program hvor det foretas utkrysninger parallelt i flere land).

Høres ut som de virkelig trenger å kjøre på med utkryssninger, ja.

Min egen rase er jo faktisk enda mindre, men med utkryssninger og mange gamle i fryseren, så holdes innavlsgraden på mellom 0 og 5, de fleste kombinasjoner under 3. Jeg tror cluet er at avlsrådet i praksis styrer all avl, i samarbeid med genetiker. Målet er at alle kombinasjoner skal ned i 0 i løpet av en tiårs periode.

  • Like 1
  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Innavlsgrad blir fort stemplet som roten til alt ondt, fordi det brukes for å forklare både "ordinære" sykdommer og ekstremavl - jamfør fokuset som har vært på kortsnuteraser, schäferhund og cavalier

Det er egentlig uinteressant å snakke om innavlsgrad uten å spesifisere antall generasjoner. For mange slår seg på brøstet fordi de har null innavlsgrad, men de titter bare på tre generasjoner og aner

Mine har hatt 0,02%, 1,5% og 0,5% på de generasjonene jeg har oversikt over. Den reelle graden er garantert høyere da en del individer mangler om jeg går 5 eller flere generasjoner tilbake. Jeg har

Posted Images

Skrevet
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Jeg tror cluet er at avlsrådet i praksis styrer all avl, i samarbeid med genetiker. Målet er at alle kombinasjoner skal ned i 0 i løpet av en tiårs periode.

Da slipper man i det minste at kreative hjerner skal sjekke hva som skjer hvis man ... (fyll inn det som måtte passe).

Tror faktisk at det kan være lurt å styre avlen i enkelte tilfeller. En del raser ville nok vært godt tjent med det. 

  • Like 1
Skrevet

Hvor finner dere graden utover de 4 generasjonene (foreldre, besteforeldre og olde) som ligger i dogweb?

Regner det det uansett er håpløst på min som allerede har to tomme felt på oldeforeldre, og mange tomme lengre bak. Iværtfall i dogweb. En god mulighet er jo også at de ikke er registrert, i og med at rasen fremdeles har åpen stambok som jeg har skjønt det.

Skrevet
9 minutter siden, Kristiin skrev:

Hvor finner dere graden utover de 4 generasjonene (foreldre, besteforeldre og olde) som ligger i dogweb?

Regner det det uansett er håpløst på min som allerede har to tomme felt på oldeforeldre, og mange tomme lengre bak. Iværtfall i dogweb. En god mulighet er jo også at de ikke er registrert, i og med at rasen fremdeles har åpen stambok som jeg har skjønt det.

Du kan velge å se for 8 generasjoner i dw.

Skrevet
2 minutter siden, Kristiin skrev:

Hvor finner dere graden utover de 4 generasjonene (foreldre, besteforeldre og olde) som ligger i dogweb?

Regner det det uansett er håpløst på min som allerede har to tomme felt på oldeforeldre, og mange tomme lengre bak. Iværtfall i dogweb. En god mulighet er jo også at de ikke er registrert, i og med at rasen fremdeles har åpen stambok som jeg har skjønt det.

Du trykker på utvid stamtavle, eller noe i den duren, så åpnes det i ny fane :)

Skrevet
17 minutter siden, Sprettballen skrev:

Du trykker på utvid stamtavle, eller noe i den duren, så åpnes det i ny fane :)

Det får jeg til, men sto ingenting om innavlgrad på den utvidete stamtala (som jeg ser iværtfall) :P

Skrevet
Akkurat nå, Kristiin skrev:

Det får jeg til, men sto ingenting om innavlgrad på den utvidete stamtala (som jeg ser iværtfall) :P

Du må rulle ned for å merke av at du vil se innavl :) 

Skrevet
9 timer siden, maysofie skrev:

Du må rulle ned for å merke av at du vil se innavl :) 

Da fikk jeg det til, å fremdeles like høy prosent ved 6 generasjoner som 4. 

Samme tippoldefar på morsiden som oldefar på farsiden :)

..men kan jo fult mulig ha et reelt høyere tall siden hun mangler veldig mye :lol:

 

Guest Michellus
Skrevet

Over åtte generasjoner. Angus sin er på 1,692%, Alice sin er på 0% og Sera sin er på 3,424%.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...