Kjøpe hund fra Sverige? Ikke mva med pass?

11 innlegg i emnet

En som selger valp fra sverige påstår at når man har pass på den så trenger man ikke betale mva når man kjøre tilbake over grensa... stemmer dette? Prøvde å google det, men fant ikke noe svar på det...

Fant en annonse på finn og det viste seg ds keg snakket mer med eieren at valpen befant seg i sverige og hun har solgt valper til Norge i åtte år så hun burde jo vite hva hun snakker om? Men har aldri hørt om det før så ville bare høre om noen andre visste om dette stemmer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres meget snodig ut..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hunden kommer seg ikke inn lovlig i Norge uten pass, så det var en merkelig påstand :P Du må betale de avgiftene som kreves uansett, med mindre du tar hunden med som flyttegods.

4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Hund er en vare og du skal alltid betale moms ved innføring av varer over en viss verdi. Linken til mattilsynet gjelder person som f.eks. skal flytte til Norge fra annet land og ha med seg hund og gjelder ikke kjøp av hund over grensen.

Du får be henne vise til konkret regelverk som unntar dette kjøpet fra alt annet, jeg tror nok du må betale moms som alle andre.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, simira said:

Hund er en vare og du skal alltid betale moms ved innføring av varer over en viss verdi. Linken til mattilsynet gjelder person som f.eks. skal flytte til Norge fra annet land og ha med seg hund og gjelder ikke kjøp av hund over grensen.

Du får be henne vise til konkret regelverk som unntar dette kjøpet fra alt annet, jeg tror nok du må betale moms som alle andre.

Det var sånn jeg også hadde forstått det så synes det var rart at hun sa det. Føler at hun sa det bare for å få solgt hunden eller noe fordi jeg nevnet at jeg helst ville finne valp i Norge før jeg tenkte på å kjøpe fra Sverige nettopp pga det med moms og sånn fordi det blir jo noen tusenlapper dyrere pga det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

*klipp*

Endret av TrasselTrollet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Tror kanskke jeg skal styre unna denne selgeren ettersom personen virker litt shady med tanke på at det hun sier ikke er lov å gjøre. 

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det jo ikke oppdretteren som betaler MVA, det er du som kjøper, så det er strengt tatt du som må sørge for å betale MVA ved grensepassering når du henter valpen. Når det er sagt, så ville jeg vel kanskje også skygget banen med tanke på den oppdretteren der. 

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, det samme sier jeg hvert semester   ---- Skal på møte med veilederen min i dag for å snakke om feltarbeidet, det begynner å bli veldig virkelig nå  Og hjelpes for noen mengder papirarbeid, tror jeg må ansette en sekretær...
    • Da jeg kjøpte leiligheten min (i borettslag) mener jeg bestemt at jeg leste et sted at ingen kunne nekte meg å ha hund med mindre den var til "vesentlig ulempe". Jeg valgte allikevel å søke om tillatelse hos styret for å vise velvilje, og det var aldri snakk om at de andre naboene i oppgangen hadde noe de skulle sagt.
    • Du trenger et bur med luke som slår oppover
      Tror du må belage deg å få laget et på mål, eller så kan du få kjøpe mitt billig (jeg bomkjøpte så det sang etter, fordi hjernen ikke innså at det ville bli trøblete med luke som slår opp, i en stv  
      Nå har jeg riktignok leka med det buret da... lakka det litt *kremt* rosa  Kan omlakkeres da, hvis man vil (Bengalack og tålmodighet er tingen!)
      Har ikke målene, men det ble laget til en VW Golf, iflg forrige eier. 
      Hundedyret misliker buret (hun foretrekker tydeligvis et bur som er for lite  ), og lager så mye spetakkel at jeg ikke orker å bruke det. 
    • Jeg liker når det er skikkelig vinter, blir glad av det - men jeg må innrømme at jeg kanskje ble litt usikker på hvor glad jeg er i vinteren når jeg måka 30 cm blytung snø på gårdsplassen i går når jeg kom hjem.
      Det eneste jeg var glad for da, var at jeg hadde måka de 20 cm som kom mandag kveld på mandagskvelden. Jeg er så støl og lemster i dag at det ligner ingenting. For snøen i går var jo ikke "måkbar", den måtte skuffes bort, og jeg har begrenset med plass å legge snøen, så jeg måtte jo tidvis bære snøen et stykk.... ha ha ha ha - MEN - nå er gårdsplassen måka, og det ser hvitt og vakkert ut - så NÅ liker jeg vinteren igjen
    • Er det der en Ford Mondeo 2006 modell sedan? De ser ikke sånn ut når jeg finner de på finn.no?   https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2017/1/vertical-3/03/4/783/268/84_1525219453.jpg Tar man ut hattehylla der, så er det vel ikke så gal plass?   
  • Nylig opprettede emner