Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterinstinkt test


Hannah
 Share

Recommended Posts

Hei, ble litt nysgjerrig da jeg kom over denne siden http://www.shannonwolfeherding.com/instinct-tests det er en nettside om gjeting der man kan melde hunden sin på en test for å se om den har gjeterinstinker for så å få et bevis for det, dette er en plass i USA, så spørsmålet er om vi i Norge har noe lignende. Har vi noen slike tester for å teste instinktene til hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan det er mht bordercollier (de har liksom litt egne regler og prøver), men det finnes ingen offisielle gjeteranleggstester i Norge for de andre gjeterhundrasene pr i dag.

Man kan ta en uoffisiell test, og få papir på det, en det er jo da som sagt ikke offisielt. 

Jeg har tatt offisiell gjeteranleggstest på min hannhund i Frankrike, og tok en uoffisiell test på tispa mi i Sverige. Hun har også gått offisiell gjeterhundtest og konkurrert i "klasse 1" i et offisielt gjeterhundprogram for kroppsgjetere i Tsjekkia (FCI-godkjent program). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Jeg håper i hvertfall ikke det finnes noen i Norge som tilbyr å teste om elghunder gjeter :| (ref bilder i linken)

Så vidt jeg vet er det kun de såkalte kroppsgjeterne som får ta slik test :) Det er mange av rasene i gruppe 1, noen få i gruppe 2 og noen få i gruppe 5 (lapphundene og buhund). 

1 time siden, Symra&Pippin skrev:

Beardisfolket drar også til Sverige for å ta "vallanlagsprov". Det er noen som arrangerer det i Norge også, men det er jo helt uoffisielt.

Ja, og jeg vet ikke engang om det er noen som har tatt anleggstesten her i Norge engang. Det er vel en person som kan dømme den prøven så langt :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...