Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei, ble litt nysgjerrig da jeg kom over denne siden http://www.shannonwolfeherding.com/instinct-tests det er en nettside om gjeting der man kan melde hunden sin på en test for å se om den har gjeterinstinker for så å få et bevis for det, dette er en plass i USA, så spørsmålet er om vi i Norge har noe lignende. Har vi noen slike tester for å teste instinktene til hunden?

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan det er mht bordercollier (de har liksom litt egne regler og prøver), men det finnes ingen offisielle gjeteranleggstester i Norge for de andre gjeterhundrasene pr i dag.

Man kan ta en uoffisiell test, og få papir på det, en det er jo da som sagt ikke offisielt. 

Jeg har tatt offisiell gjeteranleggstest på min hannhund i Frankrike, og tok en uoffisiell test på tispa mi i Sverige. Hun har også gått offisiell gjeterhundtest og konkurrert i "klasse 1" i et offisielt gjeterhundprogram for kroppsgjetere i Tsjekkia (FCI-godkjent program). 

Skrevet
1 time siden, Pringlen skrev:

Jeg håper i hvertfall ikke det finnes noen i Norge som tilbyr å teste om elghunder gjeter :| (ref bilder i linken)

Så vidt jeg vet er det kun de såkalte kroppsgjeterne som får ta slik test :) Det er mange av rasene i gruppe 1, noen få i gruppe 2 og noen få i gruppe 5 (lapphundene og buhund). 

1 time siden, Symra&Pippin skrev:

Beardisfolket drar også til Sverige for å ta "vallanlagsprov". Det er noen som arrangerer det i Norge også, men det er jo helt uoffisielt.

Ja, og jeg vet ikke engang om det er noen som har tatt anleggstesten her i Norge engang. Det er vel en person som kan dømme den prøven så langt :) 

• Like 1