hund spiste snus

7 innlegg i emnet

Noen som vet hvor mye niktoin hunder tåler per kg? Valpen min gikk uten bånd og fant litt løssnus på bakken som den spiste før jeg rakk å reagere. Trenger jeg å bekymre meg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville hvertfall ha ringt veterinær/giftinformasjonen med en gang det skjedde, ja. Skal lite nikotin til for våre firbeinte før det er giftig mengde (tross alt gift for oss og). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
43 minutter siden, Yellow skrev:

Ville hvertfall ha ringt veterinær/giftinformasjonen med en gang det skjedde, ja. Skal lite nikotin til for våre firbeinte før det er giftig mengde (tross alt gift for oss og). 

Giftinformasjonen svarer ikke på spm om kjæledyr lengre, dessverre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nikotin
  Toksisitet: Nikotininnhold: Sigaretter (pr. stk): 15-20 mg. Sigarettsneip: Ca. 4 mg. Snus (pris): Ca. 25 mg. Porsjonssnus: 8-18 mg. Hund: <1 mg/kg forventes ingen eller lette symptomer. 1-5 mg/kg ga ingen til lett forgiftning i få kasus. LD50: 9,2 mg/kg per os.
  Klinikk: Symptomer kommer vanligvis innen 1 time etter inntak. Hypersalivasjon og oppkast er tidlige kliniske tegn. Eksitasjon, skjelvinger, ataksi, letargi, takypné, diaré, bradykardi/takykardi, mydriasis. Ved alvorlig forgiftning CNS-depresjon, respirasjonsdepresjon, paralyse, arytmier. Ved lette forgiftninger vanligvis symptomfrihet innen 1-2 timer, ved alvorlige forgiftninger innen 18-24 timer.

Behandling: Ventrikkeltømming og kull hvis indisert. Ved inntak av nikotinplaster vurder gjentatt kulldosering. Ved moderat til alvorlig forgiftning monitorer hjerte, blodtrykk, respirasjon. Væskebehandling. Kramper kan behandles med diazepam. Symptomatisk behandling.

Med andre ord: Symptomer kommer vanligvis innen en time og består av sikling og oppkast primært. Skjelvinger, slapphet, rask pusting, små pupiller er andre symptomer, i verste fall lammelser, pustebesvær, uttalt tretthet.

LD50: 9,2 mg/kg per os. betyr at ved inntattdose på 9,2 mg per kilo hund inntatt gjennom munnen, vil 50 % av hundene dø.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker at en brukt posesnus inneholder mindre nikotin enn en ny en?

Håper alt er bra med hunden.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
13 timer siden, Christine skrev:

Giftinformasjonen svarer ikke på spm om kjæledyr lengre, dessverre. 

Er det noe helt nytt? Synd i så fal...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 6.9.2017 at 9:43 AM, mushi skrev:

Jeg tenker at en brukt posesnus inneholder mindre nikotin enn en ny en?

Håper alt er bra med hunden.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Dette var løssnus og det var ganske mye som lå på bakken, men hunden fikk heldigvis ingen symptomer så regner med den var brukt og inneholdt mindre nikotin.

Tusen takk for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive