Gå til innhold
Hundesonen.no

Beroligende ved biltur

Recommended Posts

Tuva er jo oppvokst i lastebil liksom, og både C og jeg (og Trym) elsker jo å kjøre bil! Så det er skikkelig kjipt :( Fikk Xanor hos dyrlegen, og det funker greit. Litt pesing av og til i de værste dumpene, men hun slapper mye mer av! Og Xanor tar bort angsten, den sløver henne ikke bare ned :)

Hu ligger fortsatt på gulvet ved pasasjersetet, siden jeg har angst for sånne piller og hvordan de kan reagere, så liker å følge med.

IMG_20170713_170112.jpg

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det normalt at de blir matvrak, hypre og tunghørte av Xanor? Og at de tror de kan gjøre som de vil? :lol:

IMG_20170713_203127.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Stine skrev:

Er det normalt at de blir matvrak, hypre og tunghørte av Xanor? Og at de tror de kan gjøre som de vil? :lol:

IMG_20170713_203127.jpg

Jepp.

Blandingen min fikk Xanor på nyttårsaften, hun ble SÅ frekk. Spaserte rett opp på bordet for å forsyne seg av kalkunen. Hun som var sånn "unnskyld at jeg finnes" og aldri gjorde noe galt. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Stine skrev:

Omtrent sånn min reagerer på Xanor ja, i tillegg til at hun blir helt manisk og fryktelig slitsom å ha i hus... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Omtrent sånn min reagerer på Xanor ja, i tillegg til at hun blir helt manisk og fryktelig slitsom å ha i hus... 

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jepp.

Blandingen min fikk Xanor på nyttårsaften, hun ble SÅ frekk. Spaserte rett opp på bordet for å forsyne seg av kalkunen. Hun som var sånn "unnskyld at jeg finnes" og aldri gjorde noe galt. 

:lol: Heldigvis ikke så ille her, men måtte dra henne vekk fra kjøleskapet istad! Og nå går hun rett over bordet som den største selvfølge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
1 minutt siden, Stine skrev:

:lol: Heldigvis ikke så ille her, men måtte dra henne vekk fra kjøleskapet istad! Og nå går hun rett over bordet som den største selvfølge.

Hun har blitt en støver :o

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Hun har blitt en støver :o

Nei jaggu :teehe:

Trym er litt sånn her nå! :huh:

IMG_20170713_205236.jpg

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 hours ago, Wilhelmina said:

Så utrolig kjipt :( Kjenner jeg blir superstressa av å lese dette, både jeg og frøkna her elsker roadtrips - jo lengre jo bedre - og det hadde aldri falt meg inn at det kunne dukke opp problemer med bilkjøring etterhvert som hunden blir eldre :( Jeg tror jeg går inn i en alvorlig depresjon hvis det skjer her.

Dette er nok ikke noe vanlig fenomen, så akkurat det hadde jeg ikke orket å bekymre meg for. Det er jo ekstremversjonen av hvis-om-atte... Kos dere på biltur! :)

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Odin elsker fortsatt bilturer i en alder av 11, til tross for begynnende stivheter, men/og piper av forventning når vi kommer fram noe sted.

@Stine Jeg antar dere har prøvd alternativer som bilsele (men dere har kanskje 2-seter?) og andre plasseringer av hund og bur i bilen? Litt far fetched kanskje, men det koster jo ikke noe å prøve! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, simira skrev:

Odin elsker fortsatt bilturer i en alder av 11, til tross for begynnende stivheter, men/og piper av forventning når vi kommer fram noe sted.

@Stine Jeg antar dere har prøvd alternativer som bilsele (men dere har kanskje 2-seter?) og andre plasseringer av hund og bur i bilen? Litt far fetched kanskje, men det koster jo ikke noe å prøve! 

Som sagt så har jeg hatt henne i baksetet, på fanget og på gulvet ved beina mine.

Idag virket hun litt roligere (fikk ikke beroligende siden vi kun kjørte 2.5 t) så jeg håper kanskje på at hun etter noen turer med beroligende skjønner at det ikke er så farlig alikevel?

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Stine skrev:

Idag virket hun litt roligere (fikk ikke beroligende siden vi kun kjørte 2.5 t) så jeg håper kanskje på at hun etter noen turer med beroligende skjønner at det ikke er så farlig alikevel?

Xanor slår ut hukommelsen så de turene husker hun nok ikke så mye av ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Wilhelmina skrev:

Xanor slår ut hukommelsen så de turene husker hun nok ikke så mye av ;)

Aha :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering :) Etter vi kom hjem fra ferie har vi tatt kortere (og litt lengre på ca 1.5 t til hytta) kjøreturer med noe "gøy" på slutten som tur. Og hun er bedre, den maniske pesingen er borte! :D Hun er fortsatt ikke overvettig begeistret, men det går greit. Tilogmed over ferister går det greit :) Jeg tror at vogna er synderen, bilen kjennes jo litt annerledes ut med den bakpå. Men vi får prøve oss litt frem, vil jo ikke gi opp campinglivet heller...

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg går ikke ut på natten for jeg orker ikke at han skal bli vant til det. Jeg løfter han heller rolig ut på kvelden før jeg legger meg. Da har han vanligvis sovet et par timer, så tisser han og så legger jeg han igjen. Da sover han til vi står opp i syv tiden. Om han er litt våken vet jeg ikke for jeg sover så tungt 🙈 Uansett så verdsetter jeg gode soverutiner på natten mer enn å unngå uhell. Han sier høylytt ifra om han må besje 😅
    • Jeg kan forøvrig også dele bilde av min søte lille frøken, Lille Smula 
      Vi henter henne om 12 dager og nedtellingen er i gang for fult! 
      Ei herlig Papillon tispe. 
      Navnet ble Smula etter datteren vår på 4 år utbrøt: "Mamma, det er den søteste valpen jeg har sett,den ser ut som en Smule!"

Fra før har vi Border Collie og Flat, Papillon har derimot vært i livet mitt fra jeg var liten og frem til jeg var over 20, når tiden nå var rett for å få papillon i hus igjen så begynte letingen og vi var så heldige å finne lille Smula

Litt i valpetåke om dagen, og ender opp med å bestille ekstra hundemat (Orijen hadde kjempe fine tilbud på nett xD) Litt for mye treningsutstyr (som jeg allerede har fult av og vel så det) og ikke minst regndekken og annet dill som hun strengt talt ikke egentlig trenger -.- 
      Forøvrig kjøpt 3 halsbånd også, bare fordi de var så søte.... kjempe logisk. 
    • Hvordan er de med katt da? Sånn med tanke på at de skal jakte hare, så er de kanskje mer interessert i småvilt enn hjort. 
    • Så fine tanker du har  @Mari
      Det virker som du har funnet en super balanse som fungerer kjempe godt for deg og din(e) hund(er) og det er faktisk det aller viktigste! 

For meg er valpetiden en tid jeg gjør "minst mulig" som jeg nevner i en kommentar lenger opp, det il si at valpen er valp.  Sånn er det. Det blir biting, det blir tissing, det vil være en travel periode og valpen må få lov å utforske og finne ut en del på egen hånd uten at vi skal bry oss alt for mye. 
      Dersom man forsøker å ta ut valpen etter måltider,drikke og hvile/urolighet, og den likevel tiser på gulvet, så gjør den det Det er ingenting å få panikk for. 

Det å definere treningstider er altså ikke ment så svart/hvit som i at "nå klikkertrener du valpen din 3 minutter to ganger om dagen!" 
      Det er mer ment som ett bilde av hvor lite som faktisk skal til før de fleste hunder er mentalt fornøyd. Klikker er brukt som ett eksempel på hva jeg personlig syns er greit å lære valpen (fordi jeg personlig syns de fleste øvelser er mye lettere å lære når hunden forstår disse prinsippene) 
      Hunder er individuelt forskjellige, og dersom en valp mentalt er klar for mer trening, så er det ingen definisjon på hva man skal og ikke skal, utover å lese signalene til hunden på når det er nok, før det enten blir demotiverende for den, eller en stressfaktor. 

Rotrening er mer noe jeg er bevist på innendørs når det er behov, og fordi jeg syns det er viktig at hunden har en av-knapp. 
      Jeg bryter ikke inn når valpen leker for å lære den å ligge i ro. 
      De fleste valper finner ro etterhvert selv, her er det også store forskjeller og noen trenger mer hjelp en andre. 

Å stresse i valpetiden er dumt, da går du glipp av mye morro på veien (som blir til mens man går, det finnes sjelden en oppskrift) på den andre siden syns jeg personlig at det er viktig med litt mål og mening, ikke minst konstruktive og rettferdige grenser. 
      Her er folk forskjellige, og det er helt greit

• Jeg ville definitivt forsøkt med skjerm. Jeg hadde nok vurdert det slik at risikoen for at han setter seg fast er bedre enn at han får muligheten til å jage halen slik han gjør når du ikke har muligheten til å stoppe ham. At han kan holde på i timesvis tenker jeg er et problem du bør få bukt med. Har du snakket med oppdretter? Det kan ikke være noe fysisk? Fulle/vonde kjertler i rompa eller noe?
  • Nylig opprettede emner