Gå til innhold
Hundesonen.no

Krav til kjent mental status for registrering av valper


SFX
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Består du ikke FA, på feks avreagering, så er det ingen garanti at du likevel har fullført testen. 

Jeg har vært testleder på et helt kull, der kun to (på hele dagen) kom seg videre forbi store byttet :aww:  

Det har du rett i, men man kan gå gjennom hele testen og likevel få ikke bestått. Har man brutt så gjelder regelen for å kunne ta den seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Avani said:

Så vidt meg bekjent gir ikke brutt MH kjent mentalstatus, men man kan avstå fra skudd og få kjent mentalstatus. Hvis eier bryter MH så har man mulighet til den igjen, men hvis dommer bryter er løpet kjørt for den hunden.
Ikke bestått FA er kjent mentalstatus, fordi der blir ikke hunden brutt men går igjennom hele løypa.

Hunder blir brutt på FA jo, det skjer som regel flere ganger hver gang vi arrangerer prøver. Er hunder som ryker allerede på storeharen og figurskogen. Å ta dem gjennom hele testen ville ha vært dyreplageri, når de ikke klarer å avreagere på helt basale ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Avani skrev:

Det har du rett i, men man kan gå gjennom hele testen og likevel få ikke bestått. Har man brutt så gjelder regelen for å kunne ta den seinere.

Ja, det kan man.. 

men man kan ta opp igjen FA selv om man har fått ikke godkjent. Og hvis man står da, så vil hunden regnes som godkjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Hunder blir brutt på FA jo, det skjer som regel flere ganger hver gang vi arrangerer prøver. Er hunder som ryker allerede på storeharen og figurskogen. Å ta dem gjennom hele testen ville ha vært dyreplageri, når de ikke klarer å avreagere på helt basale ting.

Da har vi ikke slike hunder her oppe bare ;) Så jeg glemte det. Har bare opplevd hunder som har gått hele løypa men likevel ikke fått bestått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Avani skrev:

Slik det er i dag så får men gjennomført eller ikke gjennomført på MH. Når det kommer til FA så er det bestått eller ikke bestått
Og man kan gå gjennom hele FA uten å få bestått. Man kan stryke f.eks på motet, på skarphet og på skudd.

Ingen har diskutert på det. Jeg korrigerte på deg at man kan ta FA på nytt selv om den første ikke ble godkjent (eller bestått).. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Krutsi skrev:

Man kan vel det, så det er ikke nødt å bli en automatisk bedre mentalitet på rasen. Men man får kartlagt den i det minste :) 

I Sverige er det slik  for enkelte raser at for å få valpene godkjent i raseklubben må foreldredyrene ha en viss skår for visse kvaliteter. Feks for beauceron (som mange venner i Sverige av meg har) må man ha skår på minst 3 på 1a i MH (kontakt/sosialitet) og maks 3 på skudd. I tillegg må de være uten HD, AD og hvis utenlandsk hund er far må denne ha oppnådd tilsvarende ift mentalbeskrivelse/test i sitt hjemland.
For collie har man siden 2010 hatt et prosjekt: Mentalt sunn collie, der kun individer som skårer en viss grad på visse momenter, og får en viss mentalindex, der summen av foreldrene (delt på to) må være minimum eller større enn gjennomsnittet, anbefales brukt i avl. Altså - valpene for et kull må ha en sum i indeks som er 100 eller over. Som HD-indeks, men går på mentale egenskaper.
Så mentaltestene går fint an å bruke for raseklubbene i avl. Om de bare vil.

 

Litt om mental index:

En hunds avlsverdi, eller indeks, av uttrykt som en verdi med 100 som representerer rasen gjennomsnittet (referansepopulasjon). Hunder som har en indeks på 100 arver mer av egenskapen mens hundene som har en indeks under 100 forventes å arve mindre av egenskapen. Vær oppmerksom på at for egenskapen Skudd er en indeks over 100 ønskelig; hunder med indekser over 100 er mer skuddfaste. Vil man ha uredde hunder bør man velge avlsdyr med MI over 100 på egenskaper som nyskjerrighet og skudd. For alle MI egenskaper er avlsmålet ikke klart definert, for eksempel med hensyn til jaktinteresse eller aggressivitet. Er du fornøyd med rasens gjennomsnittet velger du avlsdyr med avls-indeksverdier rundt 100, ønsker du å utvikle avlsarbeidet i en bestemt retning velger du avlsdyr som avviker fra 100 i den retningen du ønsker. Kullets forventet avlsverdi er gjennomsnittet av foreldrenes indekser.

For collie, i Sverige, er gjennomsnittet for rasen beregnet fra resultatene av hunder født i årene 2009 - 2013. Denne gruppen kalles referansegruppen. Denne evalueres og korrigeres regelmessig med tiden. Slik at neste gang referansegruppen beregnes er det fra hunder født feks 2010 - 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, enna skrev:

I Sverige er det slik  for enkelte raser at for å få valpene godkjent i raseklubben må foreldredyrene ha en viss skår for visse kvaliteter. Feks for beauceron (som mange venner i Sverige av meg har) må man ha skår på minst 3 på 1a i MH (kontakt/sosialitet) og maks 3 på skudd. I tillegg må de være uten HD, AD og hvis utenlandsk hund er far må denne ha oppnådd tilsvarende ift mentalbeskrivelse/test i sitt hjemland.
For collie har man siden 2010 hatt et prosjekt: Mentalt sunn collie, der kun individer som skårer en viss grad på visse momenter, og får en viss mentalindex, der summen av foreldrene (delt på to) må være minimum eller større enn gjennomsnittet, anbefales brukt i avl. Altså - valpene for et kull må ha en sum i indeks som er 100 eller over. Som HD-indeks, men går på mentale egenskaper.
Så mentaltestene går fint an å bruke for raseklubbene i avl. Om de bare vil.

 

Litt om mental index:

En hunds avlsverdi, eller indeks, av uttrykt som en verdi med 100 som representerer rasen gjennomsnittet (referansepopulasjon). Hunder som har en indeks på 100 arver mer av egenskapen mens hundene som har en indeks under 100 forventes å arve mindre av egenskapen. Vær oppmerksom på at for egenskapen Skudd er en indeks over 100 ønskelig; hunder med indekser over 100 er mer skuddfaste. Vil man ha uredde hunder bør man velge avlsdyr med MI over 100 på egenskaper som nyskjerrighet og skudd. For alle MI egenskaper er avlsmålet ikke klart definert, for eksempel med hensyn til jaktinteresse eller aggressivitet. Er du fornøyd med rasens gjennomsnittet velger du avlsdyr med avls-indeksverdier rundt 100, ønsker du å utvikle avlsarbeidet i en bestemt retning velger du avlsdyr som avviker fra 100 i den retningen du ønsker. Kullets forventet avlsverdi er gjennomsnittet av foreldrenes indekser.

For collie, i Sverige, er gjennomsnittet for rasen beregnet fra resultatene av hunder født i årene 2009 - 2013. Denne gruppen kalles referansegruppen. Denne evalueres og korrigeres regelmessig med tiden. Slik at neste gang referansegruppen beregnes er det fra hunder født feks 2010 - 2014.

Rottweilerklubben har egbe krav de innad i klubben og jobbet med ønskeprofil osv lenge. Det er ikke klubben den mentale biten har stoppet på. Det er oppdretterne.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Krutsi skrev:

Rottweilerklubben har egbe krav de innad i klubben og jobbet med ønskeprofil osv lenge. Det er ikke klubben den mentale biten har stoppet på. Det er oppdretterne.. 

Da har klubben et stort problem, om oppdretterne vil avle utenfor klubbens anbefalinger. I Sverige er det forøvrig mye strengere krav enn i Norge for å få godkjent kennelnavn av kennelklubben. Så kvalitets-kravene er mye større på alle nivåer. Vi har en del å lære av svenskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, enna skrev:

I Sverige er det forøvrig mye strengere krav enn i Norge for å få godkjent kennelnavn av kennelklubben. Så kvalitets-kravene er mye større på alle nivåer. Vi har en del å lære av svenskene.

Er det? Jeg kan ikke finne at SKK har noe  som helst andre krav enn det NKK har... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, enna skrev:

Da har klubben et stort problem, om oppdretterne vil avle utenfor klubbens anbefalinger. I Sverige er det forøvrig mye strengere krav enn i Norge for å få godkjent kennelnavn av kennelklubben. Så kvalitets-kravene er mye større på alle nivåer. Vi har en del å lære av svenskene.

Både ja og nei.. rasen er stor, og det er utrolig mange "kjøkken"-oppdrettere.. de fleste litt mer seriøse har jo mer på stell, og det er uansett ikke de som produserer de værste hundene i mine øyne.. 

men man kan ikke tvinge noen til å være medlem i raseklubben eller følge de retningslinjene hvis de ikke vil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...