Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2, stødig som fjell, lite pelsstell, ikke bruks.


Guest Atlas
 Share

Recommended Posts

Har lenge hatt ønske om en hund nr 2, en så kalt 'attåt' hund. Litt usikker på om det lar seg gjøre med tanke på bikkja jeg har nå, og vil gjerne ha innspill.

Grimm (kastrert Irsk Setter, 4 år, har artrose i begge hofteledd) er en litt usikker hund, som lett stresser seg opp i mange situsjoner. Han varsler for alt (han er en veldig vokal hund i utgangspunktet), er usikker på barn (vokst opp med mine nevøer, de går fint ilag, men ble skremt av to jentunger da han var unghund, det sitter igjen), er av typen som så gjerne vil hilse og undersøke ALT og er super nysgjerrig, men feiger ofte ut i siste sekund.:hmm:

Er redd for om jeg skaffer en valp, så vil den ta etter oppførselen til Grimm, noen som har erfaring med dette? Om det ikke lar seg gjøre mens jeg har Grimm, så vil det uansett bli en hund etter han:)

Det jeg er ute etter, er:

  • Lite pelsstell, synes Grimm sin pels er evig nok, floker seg som bare det og drar med seg en halv verden inn.
  • Gjerne reservert/likegyldig ovenfor folk, vil ikke ha et typisk hilsetroll som MÅ hilse.
  • Har ingen ambisjoner om å drive med hundesport, vil ha en turkompis og et familiemedlem til både meg og Grimm.
  • Ikke jakthund, at den kan ha jaktinstinkt er en ting, men å oppsøke vilt vil jeg ikke ha mer av.
  • Lite lyd.
  • Grimm er kun løs når vi er i utmarka og det passer seg, ellers altid i bånd. Så er ikke avhengig av en hund som skal kunne gå løs ved fot. Men fint om den ikke har en radus på 7 kirkesogn:P
  • Er ikke noe glad i slevj og sikkel, så minst mulig.
  • Stødig temperament.
  • Liker hunder med litt størrelse, men gigant blir i meste laget, også for pengboka:no:

Have at it!:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke whippet en rase som gjerne stikker etter vilt? 

Tenker egentlig litt Finsk lapphund, men mulig den krever mer pelsstell enn du ønsker. Kan nok være endel lyd og, hvis ikke man er konsekvent. Men de er for meg symbolet på en stødig turkompis. Ellers har du jo alltids retrieverne da, men da får du gjerne hilsetroll, og litt sikkel (er hvertfall mitt inntrykk, litt usikker på hva som er normalt?) på kjøpet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krutsi skrev:

Jeg ville ha sjekket ut whippet :) 

Er svak for mynder, de er så fine og elegante :) Kan du anbefale en oppdretter? Synes det har vært mye whippetkull til salgs siste årene, men vet ikke om alle er like seriøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mackenzie skrev:

Er ikke whippet en rase som gjerne stikker etter vilt? 

Tenker egentlig litt Finsk lapphund, men mulig den krever mer pelsstell enn du ønsker. Kan nok være endel lyd og, hvis ikke man er konsekvent. Men de er for meg symbolet på en stødig turkompis. Ellers har du jo alltids retrieverne da, men da får du gjerne hilsetroll, og litt sikkel (er hvertfall mitt inntrykk, litt usikker på hva som er normalt?) på kjøpet :P 

Det blir nok for mye pels med Finsk Lapphund, men takk for forslaget :) Er oppvokst med Golden, og synes de er flotte hunder (ikke utstillingsvarianten da) men der er jo hilsetrollet over alle hilsetroll :D Såklart er jo ikke alle det, men mor og sønn var som klegg på alt som gikk på to bein.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mackenzie skrev:

Er ikke whippet en rase som gjerne stikker etter vilt? 

Tenker egentlig litt Finsk lapphund, men mulig den krever mer pelsstell enn du ønsker. Kan nok være endel lyd og, hvis ikke man er konsekvent. Men de er for meg symbolet på en stødig turkompis. Ellers har du jo alltids retrieverne da, men da får du gjerne hilsetroll, og litt sikkel (er hvertfall mitt inntrykk, litt usikker på hva som er normalt?) på kjøpet :P 

Nei, absolutt ikke.. men du får selvfølgelig begge deler der også, men det er ingen automatikk at de stikker nei.. værst tenkelig er vel om du møter hare som løper avgårde og bikkja er løs, men da er det også fåtallet ac hundene som ikke løper etter.. 

1 time siden, Med Grimm og Gru skrev:

Er svak for mynder, de er så fine og elegante :) Kan du anbefale en oppdretter? Synes det har vært mye whippetkull til salgs siste årene, men vet ikke om alle er like seriøse.

Du kan sende meg en pm, så kan vi diskutere videre der :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også whippet kan passe. Det eneste den kan stryke litt på er den sosiale biten. De fleste whippeter jeg kjenner er veldig sosiale ovenfor folk og også andre hunder, men det roer seg litt mer med alderen såklart. De jeg kjenner som ikke er interesserte i folk, er usikre hunder. Altså, de er ikke reserverte, de unngår folk fordi de er usikre. 

Min whippet har ikke blitt påvirket av å bo med en hund som var usikker på folk og som kunne bjeffe litt(hun var ikke noe ille da, fikk trent bort det meste). Hun har ikke tatt etter bjeffingen, hun bjeffer nesten aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Med Grimm og Gru skrev:

Er svak for mynder, de er så fine og elegante :) Kan du anbefale en oppdretter? Synes det har vært mye whippetkull til salgs siste årene, men vet ikke om alle er like seriøse.

Om du tenker at whippet kunne vært ok, så kanskje en ex løpshund? Altså Greyhound? Om det ikke må være valp?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Om du tenker at whippet kunne vært ok, så kanskje en ex løpshund? Altså Greyhound? Om det ikke må være valp?

Går helt fint om det er en voksen hund. Minnes fremdeles Grimm sin valpetid, den var ikke rosenrød for å si det sånn :P Om det er ex-løpshund, hvordan er tilgjengeligheten på disse? Har sett på omplasseringssider i UK, men virker himla innviklet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg synes også whippet kan passe. Det eneste den kan stryke litt på er den sosiale biten. De fleste whippeter jeg kjenner er veldig sosiale ovenfor folk og også andre hunder, men det roer seg litt mer med alderen såklart. De jeg kjenner som ikke er interesserte i folk, er usikre hunder. Altså, de er ikke reserverte, de unngår folk fordi de er usikre. 

Min whippet har ikke blitt påvirket av å bo med en hund som var usikker på folk og som kunne bjeffe litt(hun var ikke noe ille da, fikk trent bort det meste). Hun har ikke tatt etter bjeffingen, hun bjeffer nesten aldri. 

Så bra hun ikke er påvirket av den andre da :) Har ikke lyst på en usikker hund til, det er ikke noe gøy. Går fint en periode, og så heftig tilbakefall *bah*. Hjelper jo ikke at han er mørkeredd da, og vi som bor langt nord :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Katharina skrev:

Hvis du synes finsk lapphund har for mye pels så kanskje en lapsk vallhund?

Er ikke den lapske mer typisk brukshund? Med en del lyd, den også?

Har både whippet og lundehund selv, og synes vel begge kunne passe deg. Sistnevnte er selvsagt litt mindre, og varsler mer, men den er til gjengjeld mer værbestandig og mindre sutrete/pipete enn det whippeten min er, som piper når hun er kald, når hun er sulten, når hun vil ut, når hun vil inn, når hun vil ha teppe, når hun er utålmodig og vil videre på tur ... Hun er dessverre ikke det første pipedyret jeg har hatt av rasen heller, og sist jeg sto ved en whippetring på utstilling fikk jeg inntrykk av at hun ikke er alene, dessverre. Joda, jeg har prøvd å overse det, men det er en grense for hvor lenge man orker å høre på gnålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Katharina skrev:

Hvis du synes finsk lapphund har for mye pels så kanskje en lapsk vallhund?

Tror det blir litt for mye bruks der, i alle fall for meg. Selv om jeg har en jakthund, så er han enkel sånn sett, litt nesebruk og løpe bajas = happy dog :) Skulle kanskje klart tilfredsstille en utvannet gjeter, med lapsk vallhund virker ikke så utvannet :P Men takk for tipset :) tipper den har en himla mye 'lettere' pels enn lapphunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på korthårs-collie? Fra nøye utvalgt oppdretter.

De fyller de fleste av kriteriene dine:

Quote
  • Lite pelsstell, synes Grimm sin pels er evig nok, floker seg som bare det og drar med seg en halv verden inn.
  • Gjerne reservert/likegyldig ovenfor folk, vil ikke ha et typisk hilsetroll som MÅ hilse.
  • Har ingen ambisjoner om å drive med hundesport, vil ha en turkompis og et familiemedlem til både meg og Grimm.
  • Ikke jakthund, at den kan ha jaktinstinkt er en ting, men å oppsøke vilt vil jeg ikke ha mer av.
  • Lite lyd.
  • Grimm er kun løs når vi er i utmarka og det passer seg, ellers altid i bånd. Så er ikke avhengig av en hund som skal kunne gå løs ved fot. Men fint om den ikke har en radus på 7 kirkesogn:P
  • Er ikke noe glad i slevj og sikkel, så minst mulig.
  • Stødig temperament.
  • Liker hunder med litt størrelse,

 

Endret av Gjest
retta opp leifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, enna skrev:

Har du sett på korthårs-collie? Fra nøye utvalgt oppdretter.

Kanskje det ja, skal lese meg opp. Takk for tipset :) Er det kun mentalitet en skal passe seg for her (foruten arvelige sykdommer) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Med Grimm og Gru said:

Kanskje det ja, skal lese meg opp. Takk for tipset :) Er det kun mentalitet en skal passe seg for her (foruten arvelige sykdommer) ?

Mentaliteten først og fremst. Enkelte linjer plages med allergi. Og ellers som hos andre raser av samme størrelse:HD, og CEA (collie Eye Anomalia). @Perfect Image kan sikkert informere deg grundig om rasen :) og hvor du ev bør kjøpe fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2017 at 7:07 PM, Sprettballen skrev:

Jeg synes også whippet kan passe. Det eneste den kan stryke litt på er den sosiale biten. De fleste whippeter jeg kjenner er veldig sosiale ovenfor folk og også andre hunder, men det roer seg litt mer med alderen såklart. De jeg kjenner som ikke er interesserte i folk, er usikre hunder. Altså, de er ikke reserverte, de unngår folk fordi de er usikre. 

Min erfaring er også at de fleste er veldig sosiale, og glad i fremmede, men har også møtt mange som er likegyldige uten å være nervøse. Min ene er sånn :) 

Hun bryr seg ikke stort om fremmede folk og hunder før hun blir kjent med dem. Det er faktisk utrolig deilig. Hun har vært med på mange geologiturer med klassen av den grunn. Der vi gjerne går på trange folksomme områder, og jeg ikke orker å gå med hund i bånd, og det fungerer strålende. Hun går da konsekvent ikke bort til fremmede folk eller hunder uansett hvor nærme de er, så hun kan gå løs og kose seg som hun vil. Sikksakk mellom folk, og ignorerer stort sett også forespørsler fra fremmede folk som ønsker kontakt. Hun oppfatter raskt hvem som er "flokken", så hun kan gjerne chille med andre i klassen vekke fra meg under pauser. Alle tror hun har god oppdragelse (helt til hun stjeler nisten din :P), men det er overhodet ikke min fortjeneste at hun er sånn. Har ikke trent noe med denne whippeten :lol:

Min andre whippet elsker alle folk, fremmede som kjente, men går som regel forbi med mindre de snakker med lys stemme (til henne eller andre :P). Damer som ler mens de snakker i telefonen er bare helt supert. :lol: Hun er lett å kontrollere da, selv med minimalt av trening, men her må jeg altså følge mer med og kalle henne inn før hun får hilst :)

Dette ble veldig spesifikt om mine to da. Så ikke så veldig interessant når man vurderer rasen som helhet. Jeg bare digger hundene mine, så følte for å fortelle litt :P

Uansett så er jeg enig i at whippet kan passe bra (faktisk første rasen jeg tenkte på da jeg leste startinnlegget). Enkle og greie hunder som krever lite. Og så lukter de godt :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så arti at mange synes whippet passer, skal ta den i nærmere øyesyn :) De jeg har møtt på utstilling har ikke brydd seg noe om meg, så fremst jeg ikke hadde mat :P Må si det er utrolig kjekt å få innspill fra andre hundefolk, har så lett for å låse meg på noe jeg har lyst på selv om det ikke nødvendigvis passer meg. Når jeg tanker meg om så gjelder vel dette på klær, sko og hund :lol:

Det blir nok ikke noe ny hund i år (selv om jeg er veldig lyst på), må nesten få i orden saker og ting først (eller 'stuff and things' som Rick Grimes i TWD ville sagt :D ). Er usikre tider i jobben nå, så aner ikke om jeg blir permittert eller ikke, og her jeg bor nå er det ikke flust av arbeidsplasser eller ledige jobber. *bah* Jeg hater når jeg ikke får planlegge :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2017 at 0:58 PM, Med Grimm og Gru skrev:

Har lenge hatt ønske om en hund nr 2, en så kalt 'attåt' hund. Litt usikker på om det lar seg gjøre med tanke på bikkja jeg har nå, og vil gjerne ha innspill.

Grimm (kastrert Irsk Setter, 4 år, har artrose i begge hofteledd) er en litt usikker hund, som lett stresser seg opp i mange situsjoner. Han varsler for alt (han er en veldig vokal hund i utgangspunktet), er usikker på barn (vokst opp med mine nevøer, de går fint ilag, men ble skremt av to jentunger da han var unghund, det sitter igjen), er av typen som så gjerne vil hilse og undersøke ALT og er super nysgjerrig, men feiger ofte ut i siste sekund.:hmm:

Er redd for om jeg skaffer en valp, så vil den ta etter oppførselen til Grimm, noen som har erfaring med dette? Om det ikke lar seg gjøre mens jeg har Grimm, så vil det uansett bli en hund etter han:)

Det jeg er ute etter, er:

  • Lite pelsstell, synes Grimm sin pels er evig nok, floker seg som bare det og drar med seg en halv verden inn.
  • Gjerne reservert/likegyldig ovenfor folk, vil ikke ha et typisk hilsetroll som MÅ hilse.
  • Har ingen ambisjoner om å drive med hundesport, vil ha en turkompis og et familiemedlem til både meg og Grimm.
  • Ikke jakthund, at den kan ha jaktinstinkt er en ting, men å oppsøke vilt vil jeg ikke ha mer av.
  • Lite lyd.
  • Grimm er kun løs når vi er i utmarka og det passer seg, ellers altid i bånd. Så er ikke avhengig av en hund som skal kunne gå løs ved fot. Men fint om den ikke har en radus på 7 kirkesogn:P
  • Er ikke noe glad i slevj og sikkel, så minst mulig.
  • Stødig temperament.
  • Liker hunder med litt størrelse, men gigant blir i meste laget, også for pengboka:no:

Have at it!:)

 

Ridgeback!  Korthåret,  kjent for å overse  etter første hilsing/være reservert (men noen linjer er veldig sosiale, og noen må bli voksne før de får den typiske reservertheten), blir med på mye, men ikke detaljtrening og pirk, lite lyd, min har litt jaktinstinkt på syn, det varierer,  men hatt liten radius og kan gå mye løs, tisper skal være 30-35 kg, men noen er litt større - som min på 40 kg.. :innocent:

Som alltid, viktig å finne gode oppdrettere som avler på de egenskapene som er viktig for deg da, noen har mer aktive/større/etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...