Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger råd ang. Foring av dalmatinervalp!


Zirael
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 6mnd gammel dalmatinergutt som har fått noen små nupper i huden på hodet, og på et par andre plasser på kroppen. Det ser ikke ut til å plage han på noe vis, men jeg tok det likevel opp med veterinær når han fikk ørebetennelse for andre gang i sommer. Vet mente han reagerer på noe, mest sannsynlig på lagermidd som finnes i alt av tørrfor og anbefalte dermed å gi V&H (ren kylling) og ris i en periode fremover. Han har nå gått på det i 3 uker uten forbedring, og problemet mitt ligger i at jeg ikke er komfortabel med å fore han på så mye rent kjøtt i og med at dalmatinere ikke skal ha så mye protein i maten! Det bør ligge på rundt 22-23% og ettersom jeg forstod det blir proteinprosenten på over 30% med V&H. Han skal heller ikke ha innmat, så de andre typene V&H blir uaktuelt. Tidligere har han fått specific valpefor for store hunder, også har vi prøvd hills sitt valpefor. Nå har jeg fått råd av oppdretter å gå over til voksenfor (tørt) og kutte ut V&H samt frolic (godbiter) fordi hun mente det var frolicen som har gitt han en allergisk reaksjon. Når jeg da kommer til veterinæren for å kjøpt nytt tørrfot får jeg beskjed om at han ikke skal ha voksenfor så tidlig, noe jeg forsåvidt er enig i. Men det blir så mye motstridende råd her at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre mer! Er det noen som vet om V&H har for mye proteiner for dalmatinerhanner? Kan de få utslett i huden av for mye protein? Hvor lenge bør man fore med valpefor når valpen min allerde er 28kg? Jeg har ikke lyst til å bytte for så ofte, og kunne gjerne tenkt meg å fortsette på hills sitt valpefor (27% protein) fordi han liker det mye bedre enn specific sitt, men ønsker gjerne noe med lavere proteinprosent. Er det noen snille mennesker her som har peiling på dalmatiner og foring som kan hjelpe meg? Tar gjerne imot deres erfaringer og evt. Råd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke proteinivået som er problemet for dalmatinere, men purinnivået. Det er mye puriner i rødt kjøtt og innmat, så det kan du med fordel styre unna. Kylling har et relativt lavt nivå av puriner, og bør ikke by på problemer. Min hannhund, som fikk urinstein, fungerte fint på alle typer v & h. Raseforet fra RC er vel basert på eggprotein, så om du vil prøve tørt, så kan jo det være verdt et forsøk.

Utslettet skyldes noe annet, men det kan nesten høres ut som noe de får om de blir litt fuktige (det er ikke våteksem, selv om det kan ligne litt), ellers er det desverre en del allergi på disse dyra  :(

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Mumle Mu sier at det er puriner man skal være obs på. Men protrinprosenten kan være en grei indikator (25%).

Lever, nyrer osv skal man styre unna.

Jeg tør ikke gi vom og hundemat lenger, fordi det er umulig å si hva de har brukt av dyret. Men vet mange dalmatinere fungerer fint på det.

Det er mange motstridende råd, og jeg skjønner det kan være vanskelig å vite hva man kan gi og ikke gi.

Har du bilde av utslettet? Hender seg unge hunder får "kviser", som forsvinner av seg selv når hunden blir voksen.

Er han 6mnd synes jeg det er for tidlig med voksenfôr.

Frolic er søppelmat så hadde kuttet ut det ja. Har gitt selv som godbiter altså, men min dalmatiner har heller ikke reagert på slike ting :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mumle Mu skrev:

Det er ikke proteinivået som er problemet for dalmatinere, men purinnivået. Det er mye puriner i rødt kjøtt og innmat, så det kan du med fordel styre unna. Kylling har et relativt lavt nivå av puriner, og bør ikke by på problemer. Min hannhund, som fikk urinstein, fungerte fint på alle typer v & h. Raseforet fra RC er vel basert på eggprotein, så om du vil prøve tørt, så kan jo det være verdt et forsøk.

Utslettet skyldes noe annet, men det kan nesten høres ut som noe de får om de blir litt fuktige (det er ikke våteksem, selv om det kan ligne litt), ellers er det desverre en del allergi på disse dyra  :(

Ja, jeg har forstått at det er puriner som er problemet ^^ men det er vel i proteiner man finner puriner? Så de henger jo sammen til en viss grad? Ellers har jeg hørt at det er mye puriner i rødt kjøtt, fisk og egg :o men vet ikke om det med egg stemmer... Dalmisen min reagerte på RC sitt rasefor i form av intens kløe og røyting, tør ikke prøve på det igjen. Jeg har vært flink å tørke han godt når han har blitt våt, tror ikke det er våteksem. Siden han har fått soppinfeksjon i ørene 2 ganger, og under labbene 1 gang samtidig som utslettet oppsto tenker vet at det har en sammenheng med allergi. Men ikke vet jeg...

Takk for tips! Kanskje jeg bare skal fortsette på V&H med kylling og ris. Men er det normalt at avføringen blir litt merkelig på V&H? Jeg syns den ble mye hardere og fikk en rundere form, ligna mer på "mannsjit" enn på hundebæsj ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev: Avføringen blir ofte hard på vogh ja ?

 

Hva heter hunden din?

 

Han heter Ludwig og er fra Kennel Toots i tromsø [emoji4] Han er en fantastisk hund! 

Du må lage en tråd med bilder ?

Anbefaler at du får utredet hunden for allergi hos en spesialist, også et det viktig at du informerer avlsrådet i klubben om en evnt. diagnose :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Det er fryktelig vanskelig å si hva hunden din reagerer på, men om det er lagermidd kan du fryse maten før du gir den. Det er nok ikke noen krise om en ung og aktiv hund får et fôr med 27%.

Takk for tips. Det skal prøves! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så stor forskjell på valpefor og voksenfor og det skal helst mye til før hunden blir så feilærnært at det går utover vekst eller noe sånt, så bare prøv voksenfor du. Alle mine har fått voksenfor før det som blir anbefalt fra produsentene, og mange bruker jo bare voksenfor hele tiden. Feks er det jo en del som forer på norwegian polar (de har ikke valpefor) og er jo ikke så lenge siden vom og hundemat kom med eget valpefor, før det hadde de ikke noe. Sist valp her fikk halvt om halvt med valpetørrfor og vom og hundemat med laks frem til sekken med tørrfor var tom litt før hun var 6 mnd, etter det så gikk hun over på halvt om halvt med høyenergitørrfor og vom med laks. Har ikke lidd noen synlig nød hun ihvertfall. 
 

Pote og øreproblemer er jo litt sånn klassisk allergisymptomer, men det kan jo like gjerne være enkelte proteinkilder hunden reagerer på i maten som lagermidd. Om det i det hele tatt har noe med maten å gjøre. Isåfall må man jo finne ut hva og dermed styre unna den proteinkilden. Ellers så kan det jo også være at hunden reagerer på husstøvmidd, det er det en del som gjør, og det har jo isåfall ikke noe med foret å gjøre. Dessverre finnes det ingen enkel måte å finne ut sånt på, man må nesten bare prøve seg frem, en ting i gangen, å se hva som funker/ikke funker. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pelsproblemer på min dalmatiner. Ikke forrelatert.

Finn et for og hold deg til det ? jeg har brukt acana lamb til min nå i det siste og det fungerer bra.

Husk at allergitester ikke er 100% sikre. Jeg vil råde deg til å ta hudbiopsi og hudskrape dersom han fortsatt har problemer med pelsen når han er voksen. Det var slik jeg fikk diagnose på min hund 

 

Send uansett en mail til avlsrådet så de får notert seg problemet ☺☺

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Shlush skrev:

Jeg har pelsproblemer på min dalmatiner. Ikke forrelatert.

Finn et for og hold deg til det ? jeg har brukt acana lamb til min nå i det siste og det fungerer bra.

Husk at allergitester ikke er 100% sikre. Jeg vil råde deg til å ta hudbiopsi og hudskrape dersom han fortsatt har problemer med pelsen når han er voksen. Det var slik jeg fikk diagnose på min hund 

 

Send uansett en mail til avlsrådet så de får notert seg problemet ☺☺

Jeg leste litt om acana singles med lam og det virker som et godt fôr for følsomme hunder, men jeg kunne ikke unngå å legge merke til at de bruker lever i foret sitt. Hva tenker du om det, siden det finnes mye puriner i lever? Er det slik at alle dalmatinere sliter med å bryte ned puriner eller er det bare et fåtall av de? Kunne godt tenkt meg å prøve dette foret på Ludwig når han blir gammel nok til å gå over til voksenfor, det virker som de kun bruker høykvalitetsråvarer og legger vekt på sunt innhold. Men for nå holder jeg meg bare til hill's valpefor så får vi se om utslettet forsvinner ettersom han blir eldre :) 

Mener du at jeg skal gi beskjed til avlsrådet før jeg får utslettet undersøkt eller kun hvis han fortsatt har det når han har blitt voksen? 

Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke sjansen på å gi fôr med lever, men så er det jo ikke slik at alle dalmatinere får urinstein heller da, noen blir jo "feilforet" hele livet og holder seg friske. Men med hannhund er ikke det en risiko jeg er villig til å ta, når det finnes så mange alternativer der ute :)

Jo mer info du du har om problemet jo bedre, men om du fks ikke har tenkt å utrede videre er det bedre å sende inn det du har nå enn ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Zirael skrev:

Jeg leste litt om acana singles med lam og det virker som et godt fôr for følsomme hunder, men jeg kunne ikke unngå å legge merke til at de bruker lever i foret sitt. Hva tenker du om det, siden det finnes mye puriner i lever? Er det slik at alle dalmatinere sliter med å bryte ned puriner eller er det bare et fåtall av de? Kunne godt tenkt meg å prøve dette foret på Ludwig når han blir gammel nok til å gå over til voksenfor, det virker som de kun bruker høykvalitetsråvarer og legger vekt på sunt innhold. Men for nå holder jeg meg bare til hill's valpefor så får vi se om utslettet forsvinner ettersom han blir eldre :) 

Mener du at jeg skal gi beskjed til avlsrådet før jeg får utslettet undersøkt eller kun hvis han fortsatt har det når han har blitt voksen? 

Takk for svar :) 

Alle norske dalmatinere har genfeilen, alle har problemer med å bryte ned puriner MEN ikke alle får problemer med stein ? noen får problemet uansett for mens andre kan gå på møkkafor hele livet uten å få problemer. 

Jeg har sluttet litt med å se på prosentene og tenkt kvalitet, proteinkilde og at det ikke skal være korn. Jeg er igrunn lei av å bekymre meg for foringa ? jeg har ganske aktive hunder så de må ha nok proteiner og fett i foret for å holde vekta.

Kan anbefale kingsmoore pure kylling eller and, produsenten kunne hvertfall fortelle meg at de ikke brukte innmat av dyr! Dette er kornfritt også og et veldig bra for ?☺ 

Jeg ville informert avlsrådet nå. Så oppdaterer du dem når du har utredet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...