Gå til innhold
Hundesonen.no

Melding om lite minne - what to do?


Raksha
 Share

Recommended Posts

I dag dukker det opp melding om lite minne på pcen, den ber meg om å lukke alle programmer og starte på nytt. Men det hjelper ikke, meldingen kommer igjen med en gang jeg åpner to faner i chrome. Aldri hatt det problemet på den før. 

Billig drittmaskin (4gb ram), så er jo derfor, men hvorfor kommer det nå? Er det noe jeg kan gjøre selv? Legge til ekstra minne tror jeg ikke går på den, og jeg har ikke lyst til å bruke penger på den heller

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristiin Er nok ikke lagringsminne det er snakk om her. ;)

Sjekk alle programmer som kjører i bakgrunnen om det er noe du kan være uten, sjekk for adware/spyware. Prøv en annen nettleser.

Sikker på at det ikke går an å innstallere mer minne, evt bytte ut det som er der?

Men sjekk også diskplass, det kan hjelpe å avinstallere programmer du ikke bruker noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, simira skrev:

@Kristiin Er nok ikke lagringsminne det er snakk om her. ;)

Sjekk alle programmer som kjører i bakgrunnen om det er noe du kan være uten, sjekk for adware/spyware. Prøv en annen nettleser.

Sikker på at det ikke går an å innstallere mer minne, evt bytte ut det som er der?

Men sjekk også diskplass, det kan hjelpe å avinstallere programmer du ikke bruker noe særlig.

Masse prosesser og programmer, men skjønner helt ærlig ikke bæret. :( er greit med diskplass igjen.. 

 

@kristiin minne på pc er ram, ikke diskplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du kan øke størelsen på sidevekslingsfilen (heter det på norsk tror jeg), det er det virtuelle minnet ihvertfall som lagres som en midlertidig fil når RAM-et ikke klarer å ta unna alt selv. Sikkert noen som kan dette mye bedre enn meg så skal ikke prøve å forklare. 

 

Edit: http://windows.microsoft.com/nb-no/windows/change-virtual-memory-size#1TC=windows-7 sjekk ut denne linken :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Polfarer skrev:

Sjekk om du kan øke størelsen på sidevekslingsfilen (heter det på norsk tror jeg), det er det virtuelle minnet ihvertfall som lagres som en midlertidig fil når RAM-et ikke klarer å ta unna alt selv. Sikkert noen som kan dette mye bedre enn meg så skal ikke prøve å forklare. 

 

Edit: http://windows.microsoft.com/nb-no/windows/change-virtual-memory-size#1TC=windows-7 sjekk ut denne linken :) 

Har win 8.1 men skal teste.

 

Virker som flashplayer er noe av problemet, for det krasjer. Prøver en diskkontroll og sp flytter jeg bilder over på annen partisjon og se om jeg finner noe gjennoppretting av os noen plass.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Raksha skrev:

Har win 8.1 men skal teste.

 

Virker som flashplayer er noe av problemet, for det krasjer. Prøver en diskkontroll og sp flytter jeg bilder over på annen partisjon og se om jeg finner noe gjennoppretting av os noen plass.  

Har du oppdatert flash, evt prøvd å avinstallere for så å installere på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Raksha skrev:

Har win 8.1 men skal teste.

 

Virker som flashplayer er noe av problemet, for det krasjer. Prøver en diskkontroll og sp flytter jeg bilder over på annen partisjon og se om jeg finner noe gjennoppretting av os noen plass.  

Last ned OS til en lagringsenhet her: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-refresh-media og gjør en helt ren installering :) Husk å finne nøkkelen til windows og akkurat hvilke versjon av 81 du har først! 

Og hvis ikke RAM-en er loddet fast så er det uhyre enkelt å legge til mer minne selv. Jeg har både installert nytt RAM og ny SSD på min, og jeg har over hode ingen erfaring med slikt fra før. Regner nesten med at det er 2 GB som er loddet og 2 som er "fri" til å byttes ut. Hvor mye ekstra pc-n støtter kan lett finnes ved å søke opp modellen eller gå inn og finne under "system" på maskinen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polfarer skrev:

Last ned OS til en lagringsenhet her: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-refresh-media og gjør en helt ren installering :) Husk å finne nøkkelen til windows og akkurat hvilke versjon av 81 du har først! 

Og hvis ikke RAM-en er loddet fast så er det uhyre enkelt å legge til mer minne selv. Jeg har både installert nytt RAM og ny SSD på min, og jeg har over hode ingen erfaring med slikt fra før. Regner nesten med at det er 2 GB som er loddet og 2 som er "fri" til å byttes ut. Hvor mye ekstra pc-n støtter kan lett finnes ved å søke opp modellen eller gå inn og finne under "system" på maskinen :) 

Takk! Ser ut som det funka å endre sidehvadenåhetfilstørrelse ! :D  Jeg har ikke ekstern harddisk, må vel ha det for å kunne laste ned sånt på nytt. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polfarer skrev:

Kan fint bruke en tom minnepenn på mer enn 4gb tror jeg :) 

og jeg har minnekort til kamera på 32gb - det kan jo funke? Men hvordan finner jeg nøkkel og hvilken versjon jeg har? *grønn* 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

og jeg har minnekort til kamera på 32gb - det kan jo funke? Men hvordan finner jeg nøkkel og hvilken versjon jeg har? *grønn* 

 

Minnekort funker :) Søk på "system" så skal versjonen ligge under "om" tror jeg. Nøkkelen er enten på en klistrelapp under PC'n, klistret på laderen dersom du har original lader eller så kan du laste ned ett program som heter noe sånt som "find my product key" eller lignende. For eksempel dette: https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/:) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polfarer skrev:

Minnekort funker :) Søk på "system" så skal versjonen ligge under "om" tror jeg. Nøkkelen er enten på en klistrelapp under PC'n, klistret på laderen dersom du har original lader eller så kan du laste ned ett program som heter noe sånt som "find my product key" eller lignende. For eksempel dette: https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/:) 

du er herved min helt! 

Bonden sin pc er nemlig død, så da kan vi gjøre det der på hans først, og se om det funker, og så ta min etterpå for den funker bedre igjen nå. :ahappy: 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det var en feil som ble fiksa ved nyeste oppdatering fra windows - pcen min har ikke vært så kjapp siden den dagen jeg kjøpte den. :o 

 

Derimot er Bondens helt død, så fått bruk for tipsene fra @Polfarer til den. Se om jeg får gjort en clean innstallering på den etterhvert. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...