Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå finnes det en bakterie som er resistent mot ALL antibiotika - og den stammer fra husdyrhold


Gjest
 Share

Recommended Posts

Nok et bevis på at vi må SLUTTE å importere drittalt kjøtt fra utlandet, SLUTTE å la land som Kina, Mexico m.flere drive med ekstremt unsanitary og ekstremt dyrefiendtlig husdyrhold som gir perfekt grobunn til sykdommer (bakterier og virus) som utarbeider seg resistens.

Nå har vår siste beskyttelse falt, og en bakterie har utvilket resistens mot den sterkeste antibiotikaen som finnes på markedet. Den er funnet i kjøtt bl.a importert fra Tyskland og i Danmark. Den gjør at enkle infeksjoner kan bli direkte dødelige.

Er det virkelig verdt det, å ha billig kjøtt og gjøre fortjeneste på disse dyrene.... Bare for å potensielt få globale pandemier? Menneskeheten... G A H...

 

https://www.newscientist.com/article/dn28633-resistance-to-last-resort-antibiotic-has-now-spread-across-globe/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det store problemet her at slike bakterier sprer seg til feks andre griser pga tettheten, og til mennesker, som igjen sprer det videre til andre mennesker og griser? Det hjelper lite at "du og jeg" ikke spiser (importert) kjøtt for å unngå smitte, når det virkelige problemet er at bakterien spres fra griser i kina til mennesker til andre mennesker og sykehus osv. Jeg mener ikke at man like gjerne kan spise infisert kjøtt, altså, men at det ikke kommer til å gjøre noen stor forskjell i den store sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helianthus skrev:

Er ikke det store problemet her at slike bakterier sprer seg til feks andre griser pga tettheten, og til mennesker, som igjen sprer det videre til andre mennesker og griser? Det hjelper lite at "du og jeg" ikke spiser (importert) kjøtt for å unngå smitte, når det virkelige problemet er at bakterien spres fra griser i kina til mennesker til andre mennesker og sykehus osv. Jeg mener ikke at man like gjerne kan spise infisert kjøtt, altså, men at det ikke kommer til å gjøre noen stor forskjell i den store sammenhengen.

 

Korrekt. Problemet er i hvordan husdyrene HOLDES, ikke at vi spiser de. Men her kommer jo sammenhengene mellom at mindre kjøttforbruk = mindre produksjon = forhåpentligvis mindre shittyass husdyrhold. Selvsagt, det hjelper lite om vi i Europa stoppa all kjøttproduksjon (eller CO2-utslipp). For de fortsetter med sin ekstreme holdning til husdyrhold (og CO2-utslipp) i Kina, India og Bangladesh. Så sånn sett kan man jo si at det er en dråpe i havet, men... Well.

 

Jeg er jo kyniker som mener det er poengløst å stoppe klimautslipp i Europa enn så lenge skaden faktisk skjer i Asia -- men når det gjelder dyrevelferd så er jeg mer tilbøyelig til å si at alle monner drar. Også i bittelille Norge. For dyr er levende individer, og hvert individ har en egenverdi. Har en rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Syns faktisk synd på de. Dette er ett av verdens fattigste lang, og du er rimelig desperat når du spiser døde dyr fra gaten. :( 

Har du noen mer info enn meg på om dette var fattige uteliggere som spiste døde kadavre, eller gjennomsnittlige mennesker som valgte å spise hundekjøtt fra en kafe/restaurantmeny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Har du noen mer info enn meg på om dette var fattige uteliggere som spiste døde kadavre, eller gjennomsnittlige mennesker som valgte å spise hundekjøtt fra en kafe/restaurantmeny?

Ikke noe mer enn at det er ikke uvanlig i ett så fattig land som Kambodsja. Men du kan gjerne syns folk fortjener dårlig "karma" (dø faktisk) pga de spiser kjøtt. Personlig syns jeg ikke folk fortjener dø pga de har spist noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, JeanetteH skrev:

Ikke noe mer enn at det er ikke uvanlig i ett så fattig land som Kambodsja. Men du kan gjerne syns folk fortjener dårlig "karma" (dø faktisk) pga de spiser kjøtt. Personlig syns jeg ikke folk fortjener dø pga de har spist noe..

Her var det mye stråmenn.

Quote meg gjerne på at jeg har sagt noen fortjener å DØ? Det står faktisk "10 døde, over 100 syke" -- og ja, jeg mener mennesker som med viten og vilje spiser hunder (så vel som andre dyr som har levd under ****** kummerslige forhold i sør-øst-asiatiske land, derav hvorfor jeg puttet linken i denne tråden om dårlig husdyrhold) gjerne fortjener en karmamessig represalie. At de får kraftig magesjau, eller blir syke av det, er naturens måte å si i fra om at "nå er terskelverdien nådd".

Jeg refererer naturlig nok til mennesker som tror det er ekstra bra å spise hundekjøtt (eller haifinnesuppe, eller andre merkverdige matretter de tror er "spesielle" i sør-øst asia). De som aktivt går til en restaurant/kafe og BER om en matsort som ikke nødvendigvis er bra. Siden det står de også har konsumert risvin og blitt dårlig av det, går jeg ut i fra at det er snakk om noe som er servert på et spisested.

 

24 minutter siden, Stine skrev:

Jeg vil tro at ingen mennesker som ikke trenger det spiser selvdaua hund! Stakkars, stakkars mennesker!

Jeg sliter skikkelig med å se at noen har spist selvdaua hund i denne artikkelen, kan du vise meg hvor det står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan gjerne trekke konklusjonen at det er på en restaurant selv om det ikke står i artikkelen? Risvin er også noe de gjerne produserer hjemme selv, akkurat som hjemmebrent i Norge.

"...Seks mennesker døde søndag etter å ha spist grillede hunder, som hadde dødd av ukjente grunner."

"...Folk har blitt advart mot å spise kjøtt av dyr som har dødd av sykdom eller forgiftning og ikke drikke vin som ikke har blitt skikkelig kontrollert,"

Å ønske noen dårlig karma i en artikkel der 10 døde og 100 er syke i ett av verdens fattigste land.  og avslutter med en :ahappy:

Ja, jeg syns ikke det er noen pen ting å skrive samme hvor mye du ikke ønsker noen død. Død og sykdom er ikke noe å bruke :ahappy: over i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei siden hundene døde av ukjent årsak og dem oppfordrer folk til ikke å spise dyr som har dødd pga sykdom eller forgiftning så tenker jeg mitt.... Og enn så lenge Kambodsja er et fryktelig fattig land så tror jeg ikke folk spiser hunder som dør av sykdom for gøy.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at folk generelt anbefales å ikke spise hunder som har dødd av sykdom. Samme som at folk anbefales å spise 5 om dagen. Et generelt helseråd.

 

Siden dere er så tverre, så googlet jeg litt :ahappy:  

 

http://www.channelnewsasia.com/news/asiapacific/five-cambodians-die-after/2329728.html

 

"Five Cambodian villagers have died and dozens more fallen ill after eating rotten dog meat, an official told AFP Tuesday (Dec 8), in a remote province where canines are regarded as a delicacy.

The round of fatal food poisonings began on Sunday after a 76-year-old man called Chea Reth bought the dead dog from another villager. He died several hours later after cooking and eating it, according to Kong Kimny, governor of Snoul district in northeastern Kratie province where the incident took place.

In a macabre twist, guests at his funeral later on Sunday also ate the leftover meat and were rushed to the hospital with acute food poisoning.

By Monday evening four more people -- two men and two women -- had died of poisoning, the official added.

"These people like eating dog meat but previously have never had any problem," he said. "It is the first ever case of its kind to happen in the district."

..

Dog meat is popular in some remote Cambodian provinces as a delicacy, especially when consumed with homebrew white sticky wine.

Campaigners have urged an end to the dog meat trade which is particularly popular in Laos, Vietnam and China. Regional fans of dog meat compare the animal to a less fatty version of pork and say the skin is particularly tasty when served crisp."

 


Hundekjøttet blir regnet som delikatesse. Ingen fattige mennesker som har vært TVUNGET til å spise "selvdød hund" i mangel på noe annet å spise. Dette har vært kjøpt inn, spesifikt fordi det er "delicato dog meat".

 

QED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden avsporingen allerede er et faktum så MÅ jeg bare poste denne lenken :ahappy:
The Roadkill Man

Her er en video også, men det er sikkert bare Kanger som bør se den  ... :x (for hun er så tøff)
Link til video.

Edit: I etterkant ser jeg at previewen på videoen er grotesk. Bare rapporter innlegget mitt hvis det er for ille.

Endret av Mirai
Lagt inn link på videoen så forhåndsvisningsbildet ikke vises.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuvane skrev:

Er det noen prinsipiell forskjell på å spise hundekjøtt og annet kjøtt? Kaller man det karma når små barn får EHEC etter å ha spist kjøtt i barnehagen?

Nei, er det noen som har sagt det er prinsipiell forskjell? :)  Jeg har til og med skrevet, svart på hvitt:
"og ja, jeg mener mennesker som med viten og vilje spiser hunder (så vel som andre dyr som har levd under ****** kummerslige forhold i sør-øst-asiatiske land, derav hvorfor jeg puttet linken i denne tråden om dårlig husdyrhold) gjerne fortjener en karmamessig represalie"

Problemet med hundekjøtt i Sør-Øst Asia er det samme som med husdyrhold der borte generelt. Det er ikke slik at hundene lever flotte, meningsfylte liv (slik en del av husdyrene f.eks i Norge gjør, med tilgang på fjell og god oppfølgning) før de blir transportert i grusomme forhold, oppbevaret i små nettingbur på 1x1x1meter i ukesvis på "markedet" og så blir kokt levende.... Google "dog meat farm"; det er like vanskelig å finne det man kan klassifisere som en BRA hundekjøtts-"gård" som det er å finne nåla i høystakken. Det handler ikke om at det er HUND, det handler om at det er INDIVIDER som blir mishandlet.

https://www.animalsasia.org/intl/media/news/news-archive/chinese-dog-meat-trade-uncovered.html

(forskningsmessig beviste uttalelser, sånn forøvrig).

Om vi ser bort fra "dog meat FARMS", så er måten hundene behandles på før de dør, under en hver kritikk. Alle som støtter opp om tortur av dyr, håper jeg får et karmamessig slag i trynet. Og jeg ser ikke ut til å være alene, de fleste kommentarene, også av innbyggere i Kambodsja, sier "karma strikes back". Men det er visst bare her på hundesonen man ikke synes det, og ikke vet om hvor ****** hunder behandles som kjøttdyr :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke spesielt for hunder. De fleste dyr behandles jo som dritt der borte. Og for dem er det sannsynligvis helt normalt, akkurat som hvalfangst og selfangst er i deler av Norge, men som blir kritisert i resten av verden. Og jeg tviler på at måten å endre hva som er normalen på er å si at folk som blir syke fortjener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Men det er jo ikke spesielt for hunder. De fleste dyr behandles jo som dritt der borte. Og for dem er det sannsynligvis helt normalt, akkurat som hvalfangst og selfangst er i deler av Norge, men som blir kritisert i resten av verden. Og jeg tviler på at måten å endre hva som er normalen på er å si at folk som blir syke fortjener det.

(Uthevet) => Det er jo AKKURAT det jeg sier...

Og ja, for "dem" er det nok normalt, men det betyr jo ikke at vi ikke kan ha en mening om at det er galt. Akkurat like mye som at MANGE i Norge har meningen at hvalfangst er galt - ikke fordi det er hval og "de er mer verdt enn andre dyr", men fordi det er SVÆRT vanskelig å humant avlive en hval uten å torturere den først. Jeg har ikke sagt, eller framstilt, noen tro om at det å skrive på hundesonen skal endre livet til husdyr i sør-øst asia, heller. Jeg skriver det for å diskutere en hendelse som foregår i verden. Slik som når vi diskuterer jakt, fiske, hundetrening, klimaendringer.... etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller storstilt bruk av antibiotika i jordbruket/dyreholdet som er grunnen til resistens enn uhygieniske forhold. Mest sannsynlig en kombinasjon, men hvis menneskeheten ikke hadde sløst så inni hampen med medisinene så hadde vi ikke sittet i denne knipa. Det er så sinnssykt skremmende. Allikevel er det svært lite jeg personlig kan gjøre med regler for landbruk utenlands. Jeg kan unngå å presse legen min til å gi meg antibiotika for ting jeg 1) blir frisk av på egenhånd og 2) virus, jeg kan kjøpe mat som er produsert med minst mulig antibiotika, og jeg kan stemme nei til EU/EØS. Det siste tror jeg ikke vi kommer til å trekke oss ut av, og jeg tviler også sterkt på at lille Norge har mye vi skulle ha sagt dersom vi faktisk ble medlem og hadde påvirkningskraft.

Kanskje jeg skal begynne å stemme SP, for matjorda vår bygges stadig ned og vi blir stadig mer avhengig av import. 

Allikevel savner jeg mer tiltak politisk, for dette kan ikke løses bare på grasrota. Forbrukere har makt, ja, men å legge alt i forbrukernes hender er å rævkjøre seg selv (pardon my French). Forbrukerne har seg selv og sitt å tenke på, som enkeltmennesker er vi faktisk ikke i stand til å tenke på all verdens elendighet. Politikere over hele verden er nødt til å ta noen grep, selv om det koster dem velgere på kort sikt. Dette er viktigere enn klimakrisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, enna skrev:

Heldigvis er vi det, ja :)

Men jeg blir bekymret over holdningene andre steder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...