Gå til innhold
Hundesonen.no

Grønnsaker og ris


Recommended Posts

Hei igjen,

Jeg forer den lille krabaten (Fransk bulldog) med VH og blander inn litt grønnsaker og ris.

Jeg klarer aldri og gjør meg opp en mening om mengde på ris og grønnsaker. Nå gir jeg henne ca 150 gram vh pr måltid 2 ganger til dagen.

Hver måltid blander jeg oppi ca 25g grønnsaker og 25g ris + en daglig dose fiskolje. Det går på HØYKANT ned:)

Hun er ca 11 kg og i veldig fin form

Varierer litt av og til med forskjellige kjøtt typer og konsistens.

Hva tenker dere om mengden på ris og grønnsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Veterinærerstudier innebærer vel ikke så mye om ernæring at det gjør noe, men Ok. Så du mener seriøst at min hund, som får 0.71% V&H (altså hele 0.29%(!) under anbefalt mengde) sultefores og risik

Ei jeg kjenner fôrer bikkja si utelukkende på vegansk føde. Hunden ser helt super ut, men jeg kan ikke noe for at det vrir seg i meg over at folk lar sine egne overbevisninger gli over i hundeholdet p

Hunder er vel ikke rene carnivorer, men opportunister? Lapphunden min "beiter" ihvertfall veldig ivrig på enkelte gressarter, og hun elsker smaken av blåbær og multer. Ris og kokte grønnsaker går hell

Guest Snusmumrikk

Hvorfor gir du grønnsaker og ris da? I utgangspunktet trenger de jo ikke det, men om det er noen spesiell grunn til at du gir det, så kommer det jo an på den grunnen hvor mye som er passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har gått ut i fra 2% av vekten på hunden og plusset på litt slik at det skal gå opp i opp når jeg tar opp mat fra fryseren. Har gjort dette en stund mens jeg har hold kontroll på vekten og sett at hun ikke legger på seg.

Grunnen til at jeg tilsetter grønnsaker og ris er at hun sleit med å gå på do. Slik jeg har forstått er det bare sunt at avføring er hard men hun klarte så vidt å gjøre fra seg og peip av og til. Etter jeg tilsatte dette i maten har det blitt litt mykere og hun sliter ikke med å gjøre fra seg lengre:)

Men da tror jeg bare at jeg sattser på 20-25g grønnsaker og 20-25 gram ris fremover og ser hvordan det går:)

Takker for svar

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får grønnsaker (gulrot) i maten hver dag, men det er rett og slett for å få metthetsfølelse ettersom hun får lite mat (hun legger utrolig lett på seg).

Men jeg sier som en over her, 300g V&H daglig til en Fransk Bulldog? Cavalieren min får 40g daglig... Skulle jeg gitt henne 2% av kroppsvekten hadde hun eksplodert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilsatte grønnsaker er det virkelig ikke noe galt med. Det nevnes ikke hvilke og om de er kokt, men i utgangspunktet skal det være uproblematisk.

Angående mengden, ei stund kunne jeg gi omtrent tilsvarende matmengde til min hund uten at hun la på seg, og over natta omtrent måtte jeg redusere mengden ganske drastisk for at hun skulle holde fasongen. Enkelte hunder må ha nesten 3-4% av kroppsvekta i perioder for å klare å holde på den, men da må man være obs på at det gjerne er forbigående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund kan også bli hard i magen på bare V&H, men her funker det å rett og slett bare blande ut med vann så maten blir litt grøtete :)

Ang mengde: min staff får også 300 gram om dagen (2%), er ikke frallene ca på størrelse med staffen da? Litt mindre? Jeg synes 40g for en cavalier hørtes værre ut :o Altså andre veien, at det var forferdelig lite. Men hunder er jo forskjellige da, folk gir vel alt fra 1-8% av kroppsvekten etter hva jeg har sett fra forskjellige kommentarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Litt tilsatte grønnsaker er det virkelig ikke noe galt med. Det nevnes ikke hvilke og om de er kokt, men i utgangspunktet skal det være uproblematisk.

Angående mengden, ei stund kunne jeg gi omtrent tilsvarende matmengde til min hund uten at hun la på seg, og over natta omtrent måtte jeg redusere mengden ganske drastisk for at hun skulle holde fasongen. Enkelte hunder må ha nesten 3-4% av kroppsvekta i perioder for å klare å holde på den, men da må man være obs på at det gjerne er forbigående.

Enkelte perioder kan faktisk vare hele livet til hunden. Denne får nesten 4% med for når han er i rolig periode og er 2 år og 8 måneder burde være voksen nå. Men neida så se ann hunden hele tiden for det kan endre seg både den ene vegen og den andre vegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte perioder kan faktisk vare hele livet til hunden. Denne får nesten 4% med for når han er i rolig periode og er 2 år og 8 måneder burde være voksen nå. Men neida så se ann hunden hele tiden for det kan endre seg både den ene vegen og den andre vegen

Hun var rundt 4 år når hun "roet" behovet sitt :)

I perioder med mye aktivitet, f.eks 8-10 timers fjellturer hvor hun springer løs, må jeg fortsatt opp i "gammel" dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hun var rundt 4 år når hun "roet" behovet sitt :)

I perioder med mye aktivitet, f.eks 8-10 timers fjellturer hvor hun springer løs, må jeg fortsatt opp i "gammel" dose.

JA godt det, denna rasen er da kjent for å ha mat vettet i behold så regner ikke med at det roer seg. Men kan vel si det når han er voksen en gang om ti år eller noe sant hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 40g for en cavalier hørtes værre ut :o Altså andre veien, at det var forferdelig lite. Men hunder er jo forskjellige da, folk gir vel alt fra 1-8% av kroppsvekten etter hva jeg har sett fra forskjellige kommentarer :)

Tja. Nå er hun en liten Cavalier da, hun veier bare 5.6 kg. Og anbefalt mengde V&H til voksen hund er vel 1-2% 1% er jo da 56 gram, så skrekkelig lite er det vel ikke med 40 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg ville ikke lagt meg UNDER 1% om jeg fullfôret på vom, altså. De 16 grammene er nesten en tredjedel (28%?) av den ene prosenten, det.

Hvorfor vilel du ikke lagt deg under 1% så lenge hunden holder vekta, pelsen er fin og avføringen fin? Er bare nysgjerrig. HAr selv hatt en hund som voks opp på halv mengde av anbefalt dose på tørrfor posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har du prøvd å bare tilsette vann og en dasj olje (gjerne omega-3-olje som egner seg å gi hunder)? Eller litt benfritt kjøtt/fisk eller et egg i maten sammen med litt vann, gjør samme nytten.

Synes ikke ris og grønnsaker er riktig å gi hunder, hvertfall ikke sånn på fast basis. Og avføringen skal være hard, men får hunden fortoppelse eller direkte plager, så gjør man jo noe med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke ris og grønnsaker er riktig å gi hunder, hvertfall ikke sånn på fast basis. Og avføringen skal være hard, men får hunden fortoppelse eller direkte plager, så gjør man jo noe med det. :)

Den synes jeg er litt merkelig. Kan du utdype hvorfor du mener det? De har da virkelig ikke vondt av litt grønnsaker i lengden, så lenge hoveddelen av måltidet er kjøttbasert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Den synes jeg er litt merkelig. Kan du utdype hvorfor du mener det? De har da virkelig ikke vondt av litt grønnsaker i lengden, så lenge hoveddelen av måltidet er kjøttbasert

Jeg mener hunder er canivore og at de ikke har godt av å få mye grønnsaker, både fordi de ikke er laget for å fordøye det og at det er uheldig med karbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eksempel; naboens 35 kg retriver får 350g dagen. Det legger hun på seg av, så hun burde hatt mindre enn 1% dagen.... :P

350g dagen? Da tror jeg min hadde krepert...

Han her har hatt hard mage på vom, men det ga seg. Og aldri så hard at han pep. Så har ikke noe å komme med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å tilsette litt grønnsaker eller ris i kosten. Kunne fint gjort det selv, men velger heller å fullfore med V&H av forskjellig type. Ville kjøttetere får gjerne i seg fiber/karbo fra magesekk.

Da staffen kun fikk nr. 33 fikk han for hard avføring (han gikk på tørrfor sine første to leveår). Han fikk for øvrig ofte maten sin med en del vann, fordi det var sånn han likte den, uten at det hadde noe å si på avføringen...

Nå som vi varierer har det ikke vært noe problem.

Dogoen har aldri hatt problemer, men han har gått på V&H hele livet, vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Min på 6,4 kg får 125g om dagen når han får V&H (gir også annet kjøtt og fisk, blir ca samme mengde der).

Ville kjøttetere får gjerne i seg fiber/karbo fra magesekk.

Ulver hvertfall spiser ikke mageinnholdet til sine større byttedyr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vilel du ikke lagt deg under 1% så lenge hunden holder vekta, pelsen er fin og avføringen fin? Er bare nysgjerrig. HAr selv hatt en hund som voks opp på halv mengde av anbefalt dose på tørrfor posen.

Synes i utgangspunktet ikke tørrfôr og råfôr er sammenlignbart, men la meg modifisere allikevel:

Jeg ville aldri lagt meg under 1% som grunnfôr med mindre hunden la på seg eller viste øvrige tegn på overfôring utenom, og ville ikke rådet andre til det selv om hunden min kanskje klarte seg best på mindre enn 1%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Synes i utgangspunktet ikke tørrfôr og råfôr er sammenlignbart, men la meg modifisere allikevel:

Jeg ville aldri lagt meg under 1% som grunnfôr med mindre hunden la på seg eller viste øvrige tegn på overfôring utenom, og ville ikke rådet andre til det selv om hunden min kanskje klarte seg best på mindre enn 1%.

En bør vel egentlig råde folk til å gi den matmengden som holder hunden passe slank/tykk og pels og poter og avføring er fin. Det har variert stort her med de hundene jeg ahr hatt i hus.Alle utenom en har måtte fores langt over anbefalt dose. Så ja det var merkelig med den som trang så lite. Husker ikke hvor mye hun fikk av vom og hundemat men det lå også under. Så lenge hunden levde hadde hun en fin avføring, blank pels og ja alt som jeg kan sjekke i forhold til foret var faktisk i orden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...