Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynner- hvor starter man ? (Rundering)


JulieJ
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har en to år gammel tervueren tispe som har hatt i ett par mnd. Per i dag har vi gått ett lydighetskurs og det var veldig gøy , men jeg har også utrolig lyst til å går spor med henne. Jeg kan ingenting om temaet, annet enn at jeg har lest og sett noe videoer om rundering og synes det ser veldig gøy ut.

Har snakket med flere som trener hos NRH og har veldig lyst til å bli medlem der, men syntes det var vanskelig å finne fremtidige kurs i Oslo på deres hjemmeside (?). Er det noen som er litt bedre kjent i kursjungelen som kan gi meg noen tips til hvor vi kan starte/søke ? vil gjerne begynne på kurs i August-Sept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du virkelig ønsker å trene hunden din frem til å bli en redningshund med alt det innebærer så foreslår jeg at du melder deg inn i ditt distrikt (Oslo antar jeg) og tar så kontakt med dem. Da får du antageligvis plass på et nybegynner lag (selvom jeg har inntrykk av at det kan være litt venting). I mellomtiden kan du ta grunnkurs og trene til appellen. Les gjerne igjennom godkjenningsprogrammet når du har blitt medlem, så ser du hva som ventes av deg.

Det er ihvertfall utrolig givende å trene mot noe så samfunnsnyttig :) Selvom det selvfølgelig er veldig tidskrevende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du virkelig ønsker å trene hunden din frem til å bli en redningshund med alt det innebærer så foreslår jeg at du melder deg inn i ditt distrikt (Oslo antar jeg) og tar så kontakt med dem. Da får du antageligvis plass på et nybegynner lag (selvom jeg har inntrykk av at det kan være litt venting). I mellomtiden kan du ta grunnkurs og trene til appellen. Les gjerne igjennom godkjenningsprogrammet når du har blitt medlem, så ser du hva som ventes av deg.

Det er ihvertfall utrolig givende å trene mot noe så samfunnsnyttig :) Selvom det selvfølgelig er veldig tidskrevende.

Tenker du trene til godkjenning av redningshund eller NBF-sporten rundering?

Takk for svar begge to :D

Jeg kan fryktelig lite om dette, men drømmen hadde vel vært å få godkjenning av redningshund. Er det for sent å begynne når hun er to år gammel synes dere? Nå har jeg jo ingen erfaring med dette, så første steg ville vel være å begynne i ett nybegynnerlag og se om hunden og jeg synes dette er kjekt. Hvor mye tid burde man belage seg på å legge i en slik utdanning (per uke, feks)? og er det veldig dyrt? Jeg legger gjerne mye tid i det så lenge hunden trives med det og vi har råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også se om du finner en gruppe som trener rundering, i en hundeklubb, og høre om du får være med der. Man må jo uansett hjelpe hverandre i en slik gruppe så det spiller jo streng tatt ikke så stor rolle om de hjelper en nybegynner eller hjelper en viderekommende som runderer langt, så lenge de har plass til flere. Så får jo de også en ekstra figurant og hjelper i deg :) Kurs er jo alltid kjekt uansett, men det kan du jo ta etterhvert. Om du ikke ønsker å satse på redning altså. Ønsker du å satse på redning så er det jo bare å melde seg inn i nrh å prøve å få plass der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Takk for svar begge to :D

Jeg kan fryktelig lite om dette, men drømmen hadde vel vært å få godkjenning av redningshund. Er det for sent å begynne når hun er to år gammel synes dere? Nå har jeg jo ingen erfaring med dette, så første steg ville vel være å begynne i ett nybegynnerlag og se om hunden og jeg synes dette er kjekt. Hvor mye tid burde man belage seg på å legge i en slik utdanning (per uke, feks)? og er det veldig dyrt?   Jeg legger gjerne mye tid i det så lenge hunden trives med det og vi har råd :) 

Kan bare dele den erfaringen jeg har og det er treninger 2-3 ganger i uken, og mitt inntrykk er at man helst bør møte opp på alle disse.

Utenom dette blir det noen treningshelger og uker i løpet av året. Men de som virkelig kjører på trener nok langt mer enn dette og oppnår ofte resultatene mye raskere, utifra hva jeg har sett av andre ekvipasjer. Men det sies vel at det tar 2-3år å utdanne en ekvipasje.

Dog ser jeg ikke det som noe hinder at din hund er 2 år, min egen er snart to år og selvom vi er godt igang er vi fortsatt som nybegynnere å regne (i mitt hode ihvertfall). Skulle ikke nåværende hund kunne bli redningshund har man uansett masse grunnlag å bygge videre på med hund nummer to.

Dyrt er det sies det, for meg hadde pengene til både klær til fører og utstyr til hund uansett blitt kjøpt inn om jeg feks hadde trent NBF, og samme med kurs, kjøring osv. Det er også forskjell hvor mye støtte de forskjellige lagene har utifra deres inntekter (fra eks dugnad og sponsorer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Anbefaler deg å lære hunden å gå spor først, før du starter med rundering. Min erfaring er at en begynner med det fineste søket først ( fordi det er dette de tar i bruk sist ). Gjør hunden din god på spor, før du tenker på å starte med rundering.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også begynt med spor og når hunden begynner å bli flink på rundering kan du starte med overvær og rundering.

Jeg trener selv i NRH og har akkurat B-godkjent min hund samt C-godkjent henne i vinter (lavine).

Det tar mye tid ja. Det forventes at du møter opp på fellestreninger og bruker mye tid selv imellom treningene. Her hos oss i Troms har vi ca 4 faste treninger i uken. En trening på ettermiddagen i ukedagene varer som regel fort i 4 timer, og i helgene bruker vi hele dagen, typ 7 timer. Det forventes at man stiller opp for hverandre, du må regne med at din hund ligger i bilen og venter på sin tur ganske lenge. I starten får den kanskje ikke en gang gjort stort.

Jeg ville tatt kontakt med ditt lokallag og hørt med dem. Kanskje blir det litt venting i starten, men det er viktig med nybegynnere for rekruttering og alle har jo begynt en plass.

Det koster ganske mye. Du må dra på en del kurs, og et Hovedkurs feks koster ca 4.000, så kommer kjøring osv i tillegg. Du trenger og ganske mye utstyr, men du trenger jo heldigvis ikke gå til anskaffelse av alt på en gang.

Det sies at det tar minst 2-3 år å utdanne en redningshund, gjerne litt lengre tid med sin første hund. Det er jo mye man selv som hundefører skal lære også. Men om du trener iherdig hjemme ved siden av fellestreningene, vil det kunne gå fort fremover :-) Om du trener iherdig og har et godt emne av en hund, er det jo realistisk at din hund er godkjent om 2-3 år, og da har du forstsatt noen gode år på å bruke hunden før den på pensjoneres.

Spør om du lurer på noe mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg ville også begynt med spor og når hunden begynner å bli flink på rundering kan du starte med overvær og rundering.  

 

Jeg trener selv i NRH og har akkurat B-godkjent min hund samt C-godkjent henne i vinter (lavine). 

Det tar mye tid ja. Det forventes at du møter opp på fellestreninger og bruker mye tid selv imellom treningene. Her hos oss i Troms har vi ca 4 faste treninger i uken. En trening på ettermiddagen i ukedagene varer som regel fort i 4 timer, og i helgene bruker vi hele dagen, typ 7 timer. Det forventes at man stiller opp for hverandre, du må regne med at din hund ligger i bilen og venter på sin tur ganske lenge. I starten får den kanskje ikke en gang gjort stort. 

Jeg ville tatt kontakt med ditt lokallag og hørt med dem. Kanskje blir det litt venting i starten, men det er viktig med nybegynnere for rekruttering og alle har jo begynt en plass. 

 

Det koster ganske mye. Du må dra på en del kurs, og et Hovedkurs feks koster ca 4.000, så kommer kjøring osv i tillegg. Du trenger og ganske mye utstyr, men du trenger jo heldigvis ikke gå til anskaffelse av alt på en gang. 

 

Det sies at det tar minst 2-3 år å utdanne en redningshund, gjerne litt lengre tid med sin første hund. Det er jo mye man selv som hundefører skal lære også. Men om du trener iherdig hjemme ved siden av fellestreningene, vil det kunne gå fort fremover :-) Om du trener iherdig og har et godt emne av en hund, er det jo realistisk at din hund er godkjent om 2-3 år, og da har du forstsatt noen gode år på å bruke hunden før den på pensjoneres. 

 

Spør om du lurer på noe mer :-)

Tusen takk for utfyllende svar! Vi var på vår første Nrh samling i helgen, og skal delta på rekruttlagssamlinger fremover :) jeg må hive meg rundt å kjøpe bil da merker jeg :P

Sent fra min D5803 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...