Gå til innhold
Hundesonen.no

Rallytråden!


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Guest Christine
11 timer siden, TrasselTrollet skrev:

Ja

 

Har du mulighet til å sende meg PM med startlisten for klasse 1, lørdag? :) 

10 timer siden, simira skrev:

Var det du som gikk med setter i helga?

Hvis du er deltager så har du fått listene på e-post? Jeg har bare søndagen.

Ikke meg nei, men kjenner de :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei. Ikke så mye tid til å skravle... MEN NÅ ER JEG AUTORISERT DOMMER!

Ja, det må jo kunne sies å være en vellykket Sverige-tur. 3x kvalik, svensk mellomtittel og søndag klinket vi jammen til med pallplass også  Jeg trodde jeg hadde lest meg godt opp på regelverket for s

Klasse 1-debut i dag, og jammen klinket vi til med 195 poeng og direkteopprykk! Det hadde jeg virkelig ikke trodd i mine villeste fantasier engang

Posted Images

51 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Hvordan i alle dager får jeg snuseguri her til å slutte å snuse og gjøre jobben sin på banen? :P På trening i går var hun helt ekstrem, ALT skulle snuses på og rally hadde vi ikke hørt om...

Fokus og motivasjon. Veldig mye enklere sagt enn gjort! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ettersom Murphy antageligvis ikke får startet på LP stevne hun er påmeldt til så er nå Talli påmeldt ti dobbelt i Slutten av mai i Fetsund. Kl.2 denne gangen. 

Tviler på at vi er klar for det om vi skulle klart direkte opprykk: men er det normalt å få lov til å bytte klasse neste dag om man får det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rally skal prøves på Iben. Lita hater lydighet. Hun er mer fart og action type mens Iben gjør hva som helst for en godbit ?

Noen som har sånne skilt man bruker på banen? Kan man bare skrive ut noe når den tid kommer eller er det noe man må kjøpe?

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sbtlita skrev:

Rally skal prøves på Iben. Lita hater lydighet. Hun er mer fart og action type mens Iben gjør hva som helst for en godbit ?

Noen som har sånne skilt man bruker på banen? Kan man bare skrive ut noe når den tid kommer eller er det noe man må kjøpe?

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Rallyskilt kan skrives ut fra rally-lydighet.com :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sbtlita skrev:

Rally skal prøves på Iben. Lita hater lydighet. Hun er mer fart og action type mens Iben gjør hva som helst for en godbit ?

Noen som har sånne skilt man bruker på banen? Kan man bare skrive ut noe når den tid kommer eller er det noe man må kjøpe?

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

 

8 timer siden, Teserere skrev:

Rallyskilt kan skrives ut fra rally-lydighet.com :) 

Som @Teserere skriver er skiltene tilgjengelige på rally-lydighet.com. Jeg anbefaler å laminere dem. Lamineringsmaskin og ark koster noen hundrelapper på Clas Ohlson.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sbtlita skrev:

Takk :) er jo enda lenge til vi trenger de selv, men tenkte å skrive ut å lage de klare så man har når man begynner å trene i hagen hjemme :)

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Et lite tips hvis man er begynner og ikke fått skilt enda til eget bruk - sett opp 'skilt' og lær deg å bedømme avstanden du og hunden trenger for de forskjellige øvelsene. Tomme skiltholdere, kopper, post-its, kluter, kjegler, hundeleker, hva enn du kan legge eller sette på marka :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi debutert, og det var kjempemoro! Jeg hadde kun ambisjoner om å ha moro i dag, og var veldig beredt på en disk, så da smakte førstepremien kjempegodt. 184 poeng - ni poeng i trekk må Foenix ta skylden for, siden hun "nose-butted" hånda mi tre ganger for å minne meg på at hun ikke hadde fått godbit (jeg kan i hvert fall ikke huske annen fysisk kontakt). Så var det en skjev sitt, en øvelse repetert og en dobbeltkommando.

Jeg er så fornøyd med at jeg fikk jobbet henne ned - hun er ganske så høy og ivrig når vi starter, og da har hun en tendens til å snu seg 180 grader og rygge foran meg gjennom programmet :P Det var derfor jeg gjorde en øvelse på nytt - sitt, 90 grader vending med sitt - og da spratt hun fram så hun satte seg foran meg. Hun er jo bare lykkelig, fine lille. Vi fikk det momentet jeg synes er vanskeligst (spiralen) og det momentet Foenix synes er vanskeligst (360 grader til venstre - hun setter seg så kjapt ned og spinner rundt sin egen akse på halen) - og likevel fikset vi det :D

Er det noe sted som banene legges ut? Jeg husker ikke hva moment 7 var, hvor vi fikk trekk for DK, så skulle gjerne forsøkt å identifisere hva jeg gjorde som var for mye, siden jeg i et lydighetsperspektiv pepret hele programmet med dobbeltkommandoer :P 

Nuh skal vi hæren døtte meg forsøke oss på RL1-tittelen!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så innmari gøy, @SFX! :cheer:

Jeg er påmeldt rallykurs i slutten av juni. Har ikke helt bestemt meg for hvem av jentene jeg skal ha med enda og tar gjerne innspill fra dere her:

Aiko blir 7 år i august, er svært godt grunntrent på triks, lp1-øvelser (og noe i lp2) og i tillegg er hun kastrert, så hun vil alltid ha godbit og er derfor lett å belønne og "den lydigste shibaen på østlandet". Innimellom vil hun også leke drakamp. Vi har konkurrert i lp, men la det på hylla for 4 år siden fordi hun var så høy og gal at jeg mista helt kontrollen på henne. Har siden dengang jobba MYE med nettopp det, og nå har jeg full kontroll på nød-dekk og har mye bedre kontakt. Hun vil på tidspunktet for kurset være på sin andre måned uten smertestillende (har noe rygg-greier som også gir seg nevrologiske utslag), og er i tillegg veldig værsjuk og ekstremt treig å ha med seg ute når det er varmt. Hun legger seg feks ned på alle skyggeflekker hun ser. :P

Imouto er 5.5 år gammel og kan "ingenting". Forskjellen mellom hun og søstra er likevel at Imouto faktisk bryr seg om hva jeg sier og synes om ting. Imouto har naturlig god kontakt og liker også godbiter innimellom, men går fint på bare skryt. Hun liker ikke så godt å leke med ting, med veldig gjerne leke med meg. Hun er spretten, kvikk og veldig på. Problemet er at hun ikke kan stort.

Med Aiko vil jeg kunne kreve ting ganske raskt og bygge videre på grunnlaget vi alt har. Utfordringa er om hun gidder akkurat da det er kurs. :P

Med Imouto vil jeg måtte begynne helt på start, men vil slippe å ha følelsen av å måtte hale bikkja med meg. :P

Jeg har lyst til å konkurrere.

Hva trur dere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, simira skrev:

Kan Imuoto lineføring, sitt og håndtarget? For jeg tenker at det er det meste du trenger for å ha god nytte av et nybegynnerkurs.

Ja, det kan hun jo, sjøl om den lineføringa er litt så som så, jeg har jo aldri øvd på det, hun bare ser opp på meg naturlig. :) Hun kan klaskedekk med håndtegn, "legge seg" på kommando (som er en rolig dekk) og er veldig obs på hvor jeg beveger meg, så kanskje det er like greit å ha med henne?

Samtidig hater jeg jo egentlig å trene inn ting, eller å terpe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Ja, det kan hun jo, sjøl om den lineføringa er litt så som så, jeg har jo aldri øvd på det, hun bare ser opp på meg naturlig. :) Hun kan klaskedekk med håndtegn, "legge seg" på kommando (som er en rolig dekk) og er veldig obs på hvor jeg beveger meg, så kanskje det er like greit å ha med henne?

Samtidig hater jeg jo egentlig å trene inn ting, eller å terpe. :P

Det viktigste på kurs er jo at du skal lære reglene og skiltene, ikke at hunden skal lære øvelsene. Så lenge hun følger noenlunde med i lineføreingen og sitter på kommando så ville jeg tatt med henne. Den største utfordringen for lydighetsfolk er som oftest å få hunden til å sitte foran, samt å få riktig inngang fra front (de fleste kan enten svenskeinnsitten eller den andre, og sliter med den de ikke kan).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, simira skrev:

Det viktigste på kurs er jo at du skal lære reglene og skiltene, ikke at hunden skal lære øvelsene. Så lenge hun følger noenlunde med i lineføreingen og sitter på kommando så ville jeg tatt med henne. Den største utfordringen for lydighetsfolk er som oftest å få hunden til å sitte foran, samt å få riktig inngang fra front (de fleste kan enten svenskeinnsitten eller den andre, og sliter med den de ikke kan).

Imouto har egentlig aldri lært utgangsstilling, hun sitter helst der hun ser meg dypest inn i øynene, så det å sitte foran vil nok være helt naturlig for henne. :lol: Ok, jeg tenker at du sikkert har rett i at det er best å ha med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, simira skrev:

Du finner kontaktinfo til dommerene på rally-lydighet.com, de har også en side med baner eller linker til baner. Ikke alle legger ut, jeg legger ut alle mine.

Gratulerer med flott debut!

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Imouto har naturlig god kontakt og liker også godbiter innimellom, men går fint på bare skryt.

Det høres jo ut som den perfekte rallyhunden :) I rally kan du rose gjennom hele banen, hvis du vil det. Frøkna mi er jo ikke fornøyd med den slags "belønning", etter fire skilt blir det litt sånn "jada masa, hvor er godbiten min??" :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, SFX skrev:

Da har vi debutert, og det var kjempemoro! Jeg hadde kun ambisjoner om å ha moro i dag, og var veldig beredt på en disk, så da smakte førstepremien kjempegodt. 184 poeng - ni poeng i trekk må Foenix ta skylden for, siden hun "nose-butted" hånda mi tre ganger for å minne meg på at hun ikke hadde fått godbit (jeg kan i hvert fall ikke huske annen fysisk kontakt). Så var det en skjev sitt, en øvelse repetert og en dobbeltkommando.

Jeg er så fornøyd med at jeg fikk jobbet henne ned - hun er ganske så høy og ivrig når vi starter, og da har hun en tendens til å snu seg 180 grader og rygge foran meg gjennom programmet :P Det var derfor jeg gjorde en øvelse på nytt - sitt, 90 grader vending med sitt - og da spratt hun fram så hun satte seg foran meg. Hun er jo bare lykkelig, fine lille. Vi fikk det momentet jeg synes er vanskeligst (spiralen) og det momentet Foenix synes er vanskeligst (360 grader til venstre - hun setter seg så kjapt ned og spinner rundt sin egen akse på halen) - og likevel fikset vi det :D

Er det noe sted som banene legges ut? Jeg husker ikke hva moment 7 var, hvor vi fikk trekk for DK, så skulle gjerne forsøkt å identifisere hva jeg gjorde som var for mye, siden jeg i et lydighetsperspektiv pepret hele programmet med dobbeltkommandoer :P 

Nuh skal vi hæren døtte meg forsøke oss på RL1-tittelen!

Så gøy! :D gratulerer! Kanskje du allerede har tenkt på det, men jeg bruker å ta et bilde av bana før de bygger om til neste klasse, og sette meg ned og tegne bana etter hukommelsen etterpå. Hukommelse + bilde bruker å fungere såpass at jeg finner ut hvilket skilt jeg fikk hva på :) Og om jeg har lurt på noe spesielt, har dommerne jeg har møtt på vært veldig imøtekommende for et kjapt spørsmål rett etter premieutdeling før de må løpe videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Thea skrev:

Så gøy! :D gratulerer! Kanskje du allerede har tenkt på det, men jeg bruker å ta et bilde av bana før de bygger om til neste klasse, og sette meg ned og tegne bana etter hukommelsen etterpå. Hukommelse + bilde bruker å fungere såpass at jeg finner ut hvilket skilt jeg fikk hva på :) Og om jeg har lurt på noe spesielt, har dommerne jeg har møtt på vært veldig imøtekommende for et kjapt spørsmål rett etter premieutdeling før de må løpe videre :)

Takk for tips! Jeg var så sliten og glad da jeg fikk kritikkskjemaet at jeg tenkte ikke på å spørre :P Og jeg gikk sist i klassen, så da tenkte jeg i hvert fall ikke på banen da jeg kom ut :D Jeg lærte masse, og gleder meg til neste stevne. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
På 16. mai 2016 at 4:35 PM, Wilhelmina skrev:

Får man registrert svenske mellomtitler i dogweb?

Tviler, for på søknadsskjemaet står det at utenlandske titler sendes til det landet tittelen er tatt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
På 16. mai 2016 at 4:35 PM, Wilhelmina skrev:

Får man registrert svenske mellomtitler i dogweb?

Mellomtitler i bruks og LP fra Sverige har aldri blitt registrert av NKK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...