Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte forer dere valpen i løpet av dagen?


Fommle
 Share

Recommended Posts

Ja overskriften sier det meste, men si gjerne litt lm str på hunden og alder.

Nani er 9 uker, tibetansk terrier (for det meste) og ca 3 kg vil jeg tro. Hun spiser vel 4 ganger til dagen, og ganske små porsjoner føles det som. Men jeg følger det som står på pakken med tørrforet og blandet inn litt vann og litt leverpostei.

Hun får og skive med leverpostei til frokost, knødd ut i vann til grøt nesten. Det elsker hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg fôrer tre ganger for dagen fra 8 uker til ca. 12 uker - da går jeg ned til 2 ganger daglig.

Min valp er nå fem måneder og får mat morgen og kveld, godbiter og tyggeting innimellom - hun er i god kondisjon, ikke for tykk og ikke for tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første valp spiste dårlig så hun gikk rett over på 2 måltider sånn omtrent med en gang hun kom i hus (8-9 uker), somregel ble det bare 1, men hun fikk tilbudt 2, hennes eget valg og evt ikke spise da. Valp 2 spiste 3 måltider til han var rundt 3 mnd så gikk vi over til 2. Tipper jeg gjør det med neste også, evt dropper rett ned på 2 måltider om det blir mye godbiter innimellom, da får det være måltid nr 3. Godbiter er jo ikke bra mat somregel, så kommer nok til å fordele mengden på 3 måltider over på 2, sånn ca, men godbiter får evt være magefyll imellom de 2 måltidene med skikkelig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker aldri mer enn 3 jeg, da må jeg ta med matboks.

Men mine har vokst opp og klart seg veldig bra med 3 måltider for dagen. Tror jeg har holdt på til 3-4 mnd-ish også gått over til to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk Ozu da han var fire måneder. Vi ga ham mat fire ganger daglig i en kort periode, så ga vi ham tre ganger daglig noen måneder før vi reduserte til to ganger daglig.

Jeg ville vært forsiktig med å gi leverpostei daglig. Som kos av og til gjør ingenting, men det er litt for salt for hunder i lengden. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk Ozu da han var fire måneder. Vi ga ham mat fire ganger daglig i en kort periode, så ga vi ham tre ganger daglig noen måneder før vi reduserte til to ganger daglig.

Jeg ville vært forsiktig med å gi leverpostei daglig. Som kos av og til gjør ingenting, men det er litt for salt for hunder i lengden. :)

Det skal jeg notere meg, hun fikk det hos forrige eier så jeg har fulgt regimet derfra nå de første ukene for å ikke gi magen sjokk. Men nå er hun jo over på bare vårt valpefor f eks så jeg kan jo fint redusere leverposteien.

Ser at vi fint kan gå ned til 3 måltider her da, synes ikke hun er så interessert i de to midt på dagen egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mater 3-4 ganger om dagen. Har med niste når vi ikke er hjemme. Den siste uken har han spist uhorvelig mye pga kortison. Før det spiste han mindre. Håper det stabiliserer seg nå som han er av medisinene. Han er straks 3mnd.

Det er jo bare å begrense matmengden.

Minstemann her går også på kortison, han får ikke noe mer mat, og vi begrenser væskeinntak (han har begynt å tisse noe ekstremt etter at han begyne på kortison).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å begrense matmengden. 

Minstemann her går også på kortison, han får ikke noe mer mat, og vi begrenser væskeinntak (han har begynt å tisse noe ekstremt etter at han begyne på kortison). 

Han får ikke mer mengde, men før spiste han ikke opp. Det gjør han nå. Forer den mengden oppdretter anbefalte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over fra 3 til 2 ganger dagen etter et par-tre uker (ved 6 kilo?) da hun var slapp til å spise og jeg ikke ville ha maten fremme. Hadde uansett tenkt å gå over til 2 ved 3 måneder siden jeg da var tilbake i jobb og jeg ikke ønsket å fore på kvelden i håp om å unngå å måtte ut om nettene (noe som ikke har fungert ennå) samt at hun får et energikick etter å ha spist.

Selv ved 2 foringer dagen har hun spist dårlig i perioder (Appetitt valpefor), så jeg byttet akkurat (i går, ved 4 måneder, 9-10 kilo?) til 50/50 Appetitt og V&H valpefor (tørrforet oppblødt og mikset med V&H), og nå blir matskålen slikket helt ren enn så lenge i alle fall. I går kveld murret hun for tur, men satte seg opp foran der matskålen vanligvis står istedet til og med, noe som aldri har skjedd før. Kommer til å kjøre 50/50 så lenge det fungerer helt til "kjøp 5, få 6. gratis"-kortet på Felleskjøpet er brukt opp, som sikkert vil si til jul, og etter det er planen 100% V&H hjemme, så får jeg se hva det blir til på turer (noe bra tørrfor+frysetørret vom mix kanskje om hun er for kresen for bare et fullfor tørrfor).

Interessant å se avføringen endre seg ved overgang til 50/50 V&H. Harde klumper bare store mengder hjemmelaget kefir har ordnet før, samt grønnskjær i farven. Ikke klarte hun å slippe siste klumpen heller, og jeg måtte starte med hundeposen der bak for å få slutt på hvordan hun virret frustrert rundt til skrevs over plenen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er blitt tydelig tykkere den siste uken, så jeg øker ikke mengden enda altså ;) først må aktivitetsnivået opp igjen :)

Kortison øker matlysten og man kan bli mer "oppblåst" i kroppen enn vanlig, bare som info dersom du ikke vet det ;)

Jeg går på liten dose kortison hver dag pga kronisk immunsviktsykdom, når sykdommen blir mer aktiv så må jeg trappe opp på kortisonen og da får jeg skikkelig god matlyst og kroppen hovner opp + at det er veldig lett å legge på seg dersom man ikke passer på fordi man går rundt og er sulten (det er i alle fall jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke blandet leverpostei i maten, om ambisjonen er at hun skal spise maten sin uten smaksforsterkere senere ;) Beste er jo om hun spiser maten som den er, uten at man må drive å blande den med noe. Og så er leverpostei som Tabris sier ganske salt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å ta bort leverposteien i dag og hun spiste opp porsjonene sin, det gjorde hun ikke sist uke med samme mat. Hun får valpefor, husker ikke merket i farten men tror det er royal canin.

Hva er V&H som dere snakker om?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir valpene 3 måltider daglig fra jeg henter de hos oppdretter. Går ned til 2 måltider når de begynner å spise betraktelig senere/ ikke spiser opp alle måltid. Vanligvis rundt 4-5 mnd :)

I tillegg får de endel bein og kjøtt utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...