Gå til innhold
Hundesonen.no

NKKs rykte


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Hehe, @Pringlen. Flau saksbehandlingsfeil der gitt.

Som noen andre påpeker så blir jeg litt skuffet over at NKK er så lite synlige i de viktige sakene og saker som angår dyrs helse og velferd. Strutseoppførsel fører sjeldent noe godt med seg, og jeg kan ikke huske å ha sett ledelsen i NKK både invitere til offentlige debatter nettopp for å utvikle seg selv og norsk hundehelse og være aktiv mot det offentlige (les myndighetene) for å f eks øke befolkningens kunnskap om hund, hundehold og andre svært viktige tema.

NKK må som alle andre organisasjoner overleve, men det går nok enorme summer på å all registrering og annet tullball som lønnede saksbehandlere må ta seg av. Etterhvert overtas kanskje endel av et velfungerende datasystem med mye mindre feilmargin og raskere behandlingstid for kundene.

Jeg har gått igjennom kommentarfeltet til dette innlegget , og det samme skjer der; få konstruktive innlegg fra NKKs side og ingen åpen invitasjon til videre debatt. Man kan si mye om blogginnlegget det var tuftet på, men det er jo på det rene at svært mange hundemennesker vegrer seg fra å delta på mye av hundesport (spesielt utstillingsdelen) når man har erfaringer som faller i samme boks som denne bloggeren.

Edit; og til dere som har møtt dårlig service hos saksbehandlere ute i felten og hos uvitende ansatte hos NKK; dette er som regel enkeltpersoner, og jeg kan ikke helt se at NKK sentralt kan klandres for alt. Det er vanlige folk som jobber der, og man skal ha en god dose tålmodighet for å gidde å bruke livet sitt på å registrere resultater fra div hundearrangement, helseprøver og dommerpapirer.

Jepp, og jeg må vel nesten tilføye at denne saksbehandleren ikke jobber i NKK lenger. Rett skal være rett :P

På den andre siden har flere klubber de siste par åra hatt mye kluss med en annen saksbehandler, men det er en annen historie :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Henvisningen til troll var på generell basis og myntet på utklippene i startinnlegget, jeg kaller ikke alle som klager for troll.

Dette hørtes da veldig merkelig ut. I følge dogweb var det 5 påmeldte schäfer langhår på NKK Trh i 2013, alle fikk bedømming, og fikk enten vg eller exc. Ingen ck, så ingen cert, cacib eller bir/bim.

Apropos "vi gjør ikke feil", en litt morsom (men også frustrerende) erfaring; En i klubben her tok dommerutdannelsen sin på drevprøver. Det er endel papirer som etterhvert samles sammen; dommerko

Noe går som smurt, men langt fra alt. Siste runde jeg/klubben hadde med de, gjaldt brudd på etiske regler. De ignorerte fullstendig klubbens ønsker og sine egne regler.

Dalmatineren min ble aldri reg. i NKK fordi de klarte å rote bort samtlige orginaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Noe går som smurt, men langt fra alt. Siste runde jeg/klubben hadde med de, gjaldt brudd på etiske regler. De ignorerte fullstendig klubbens ønsker og sine egne regler.

Dalmatineren min ble aldri reg. i NKK fordi de klarte å rote bort samtlige orginaler.

Hadde det skjedd meg hadde jeg personlig troppet opp i NKKs lokaler og blitt værende der frem til de fant papirene. Post blir ikke bare "borte" i Norge med mindre det er snakk om materiale som er interessant som tyvgods (noe slike papirer ikke er). Dette får jo veldig store følger for deg personlig, hva hvis det viser seg at bikkja er bra nok til å bli brukt i avl?

Siv Sandø kommenterte selv ved den linken jeg la ved, og som leder av NKK fremstod hun ikke som noe annet enn saklig og ba alle om å rapportere kritikkverdige forhold. Men dessverre viser det seg at teori og praksis sjelden henger godt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med å ha vært uheldig med saksbehandlere osv. ift dårlig tilbakemelding/kundebehandling så har jeg i min sak purret og blitt videresendt til en, i tillegg til å snakke med en jeg kjenner i kommunikasjonsavdelingen, og deretter sendt e-post til ansvarlig for avdelingen det gjelder. Da er det ikke EN saksbehandler med EN dårlig dag når jeg ikke får svar, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det skjedd meg hadde jeg personlig troppet opp i NKKs lokaler og blitt værende der frem til de fant papirene. Post blir ikke bare "borte" i Norge med mindre det er snakk om materiale som er interessant som tyvgods (noe slike papirer ikke er). Dette får jo veldig store følger for deg personlig, hva hvis det viser seg at bikkja er bra nok til å bli brukt i avl?

Siv Sandø kommenterte selv ved den linken jeg la ved, og som leder av NKK fremstod hun ikke som noe annet enn saklig og ba alle om å rapportere kritikkverdige forhold. Men dessverre viser det seg at teori og praksis sjelden henger godt sammen.

Post som blir sendt til NKK har en mystisk tendens til å bli "borte". Eller deler av innholdet i en og samme konvolutt blir "borte". Dette har jeg etterhvert mange eksempler på (mest i klubbsammenheng, men også med et championat hvor jeg sendte to skjema sammen - hvor det ene ble behandlet (vel, det var en purring på en ti år gml. sak :P ) Og det andre ble borte) Verre er det dog med prøve og utst. papirer, som går ut over mange deltakere :hmm:

Venter pr. dd. på et championat hvor NKK hevder å mangle papirer fra en av prøvene. Klubben påstår de har sendt inn og alt i orden. Så da sitter man der da, og får ikke godkjent ch.

Enda verre er det når denne klubben har sendt inn papirer på en og samme prøve opptil 4 ganger, men NKK nekter å ha mottatt, og det sitter folk der ute som har ventet på et championat i over to år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Pringlen

Hm.

Dette ser jo ut til å være en systemfeil. Ansetter NKK bare "hundefolk" uten særlig erfaring fra effektivt og logistisk arbeid? Jeg har tidligere hørt rykter om at man ansetter "kjentfolk" der, men jeg trodde ikke noe særlig på det siden det er en såpass stor organisasjon med et enormt område å dekke, men det kan jo virke som om verken folk eller system er spesielt tilfredsstillende. Men slike ting er helt uholdbart, og hadde jeg opplevd noe sånt hadde jeg klikket i vinkel - for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pringlen

Hm.

Dette ser jo ut til å være en systemfeil. Ansetter NKK bare "hundefolk" uten særlig erfaring fra effektivt og logistisk arbeid? Jeg har tidligere hørt rykter om at man ansetter "kjentfolk" der, men jeg trodde ikke noe særlig på det siden det er en såpass stor organisasjon med et enormt område å dekke, men det kan jo virke som om verken folk eller system er spesielt tilfredsstillende. Men slike ting er helt uholdbart, og hadde jeg opplevd noe sånt hadde jeg klikket i vinkel - for å si det mildt.

I det ene eksempelet jeg nevner, er det etterhvert (med samlet erfaring fra flere klubber) liten tvil om at det går på person. Ellers lar jeg tvilen komme dem til gode, og satser på at det dreier seg om dårlige rutiner rundt mottak av post. Og også tildels e-post (der det fungerer fint å sende til direkteadr. til saksbehandler, kan e-posten gjerne bli "borte" om man sender til avdelingsadressa, som i utgangspunktet er det korrekte.) Dette har de fått høre fra svært mange etter hvert, så jeg har liten tro på endring :P Det lureste man kan gjøre er å sende både pr. post og scanne inn en kopi som man sender på direktemailen. Det virker hos de fleste der inne :D

Og det skal de ha; innimellom funger ting svært bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Pringlen

Haha. Jeg tror ikke jeg tør å sende noen originalpapirer til dem etter å ha hørt deres historier iallefall... Kopier, kopi på mail og direkte til saksbehandler er herved notert. Slik skal det riktignok ikke trenge å være, men. Man betaler da i dyre dommer for det meste, da er det også naturlig å forvente at de har litt orden i egne rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pringlen

Haha. Jeg tror ikke jeg tør å sende noen originalpapirer til dem etter å ha hørt deres historier iallefall... Kopier, kopi på mail og direkte til saksbehandler er herved notert. Slik skal det riktignok ikke trenge å være, men. Man betaler da i dyre dommer for det meste, da er det også naturlig å forvente at de har litt orden i egne rekker.

Dette er hovedsakelig i klubbsammenheng, altså :) Har inntrykk av at de som behandler post fra privatpersoner jevnt over er litt flinkere, men det er jo eksempler på det motsatte her, så kopier er en fin ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

For klubber gjør jo aldri feil?

Jeg kjenner jeg er glad vi har rutiner for purring av papirer til prøver. Samt at vi kan logge kontakt or. Dato.

I de aller fleste tilfeller er det faktisk hos arrangør feilen ligger.

Det håndteres enorme mengder papirer, det håndteres enorme mengder mail og telefoner. De aller fleste får hjelp innen gitte saksbehandlingstid. Problemet er jo bare det at folk rekker å purre flere ganger lenge før de iht service erklæringen skal ha svar og da oppleves det jo som om man aldri får svar. De fleste får jo svar fort.

Jeg kjenner jeg blir litt trist. Jeg er ny i systemet men opplever at jeg jobber med supre kolleger med høyt kunnskapsnivå og høy arbeidsmoral og effektivitet.

Det er ikke sånn at vi sitter på jobb og bare lurer på hvordan vi kan gjøre ting vanskelig for noen. Vi er ikke der for å stikke kjepper i hjulene for medlemmene.

Vi er satt til å forvalte et regelverk. Et regelverk satt sammen av mange deler. Et regelverk som MEDLEMMENE (via medlemsklubber) har laget.

Der enkeltmedlemmer gjerne ser at vi tillater brudd når de selv er involvert, men som blir rasende om naboen lykkes med regelbrudd. ......

Brudd på regler behandles i ulike komiteer. Det er ikke NKK som behandler de, komiteene er medlemmer fra klubbene... osv.

Mitt poeng er at hver og en av dere har mulighet til å påvirke hvordan NKK skal fungere. Hva som skal være viktig og ikke. Og det gjør dere ved å engasjere dere i klubben du er medlem av. Lese hva HS behandler osv.

Du bestemmer - vi iverksetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gjøres det feil i klubbene også, og jeg er den første til å innrømme om jeg har vært treg med innsending av papirer. Men når man gjør alt etter boka, og gang på gang opplever at papirer blir "borte", så kan det hende at ikke rutinene er 100% ??? Særlig når andre opplever nøyaktig det samme med samme saksbehandler?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at hver og en av dere har mulighet til å påvirke hvordan NKK skal fungere. Hva som skal være viktig og ikke. Og det gjør dere ved å engasjere dere i klubben du er medlem av. Lese hva HS behandler osv.

Du bestemmer - vi iverksetter

Jeg er litt spent på hvordan jeg kan gjøre akkurat det. Jeg har saumfart en haug med dokumenter på nkk sine websider om vedtak/opplysning om begrensning av dobbeltstevner og bakgrunnen for det, men har ikke funnet noe.

Hvordan når man fram med en slik sak gjennom klubben, på et såppas omfattende vedtak NKK har gjort? Og hvor kan jeg finne info om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er litt spent på hvordan jeg kan gjøre akkurat det. Jeg har saumfart en haug med dokumenter på nkk sine websider om vedtak/opplysning om begrensning av dobbeltstevner og bakgrunnen for det, men har ikke funnet noe.

Hvordan når man fram med en slik sak gjennom klubben, på et såppas omfattende vedtak NKK har gjort? Og hvor kan jeg finne info om det?

Vedtak fattes jo ikke ut av det blå av NKK - det er det som er mitt poeng. Saker behandles i komiteer og utvalg. Din klubb - om det er en lokal hundeklubb må du forholde deg til NKK regionen, er det raseklubb har de direkte påvirkning - kan komme med innspill om endring osv. - godt begrunnet og dokumentert - administrasjonen tar da saken videre til rette komite eller utvalg - de lager innstilling, hovedstyret vedtar. Hovedstyret er VALGT av DIN klubb og andre - det er KLUBBENE som har bestemt at i perioden mellom RS så er det de som skal styre NKK.

Jeg tror mange der ute sitter å tenker at NKK bare er der for å lage ugagn og for å suge penger ut av folk, men helt ærlig - de 160 kronene man bidrar til i form av kontingent dekker ikke engang portoen for utsendelse av Hundesport. *ler* Det blir litt sånn som "ikke oppdrettere" snakker om "oppdrettere" - just in it for the money , og så glemmer man at det også finnes en utgiftsside liksom :)

Men - jeg trives, jeg gleder meg til å gå på jobb, jeg elsker å ha mye å gjøre - jeg vet at alle her gjør sitt beste, feil skjer overalt, og om man ikke gjør feil så gjør man heller ingen ting - nei, man kan ikke gjøre alle til lags, men vi forsøker så godt vi kan innenfor det regelverket vi er satt til å forvalte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Belgerpia

Medlemmene kan påvirke ja, men veien dit er nå nokså lang. Er man eier av en tallrik rase er det ikke spesielt enkelt å få plass i styrer og stell, og som kun et betalende medlem har man ikke så stor påvirkningskraft som man kanskje vil ha det til. Hele klubben må jo stille seg bak et evt forslag, og så skal det behandles på generalforsamling osv.

Det flere medlemmer her forteller om vitner jo om alvorlige systemfeil og i beste fall noen (ikke alle) inkompetente ansatte som ikke engang har klarer å ha et godt og systematisk opplegg for mottak av noe så enkelt som post. Synes du at man bare skal godta å vente 10 år på et championat (eller hva det var)? Skal hundeeiere godta at originalpapirer bare blir borte og at man sitter igjen med en svært lovende tispe som man kanskje skal bygge eget oppdrett på som ikke engang blir registrert i NKK? Systemet er tungrodd for hundeeiere flest, bare det faktum at et championat må søkes om når alt av resultater likevel ligger inne på dogweb er jo nokså symptomatisk for hele greia - dette burde gå automatisk.

Jeg kan godt fremme forslag om ting som angår mine raser (per dags dato bare en renraset), men si meg gjerne hvilke direkte forslag retrieverklubben kan fremme for å systematisere og optimalisere f eks mottak og registrering av post hos NKK?

Edit: og er man aktiv med hund betaler man da vitterlig mer enn 160 kr i året til NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedtak fattes jo ikke ut av det blå av NKK - det er det som er mitt poeng. Saker behandles i komiteer og utvalg. Din klubb - om det er en lokal hundeklubb må du forholde deg til NKK regionen, er det raseklubb har de direkte påvirkning - kan komme med innspill om endring osv. - godt begrunnet og dokumentert - administrasjonen tar da saken videre til rette komite eller utvalg - de lager innstilling, hovedstyret vedtar. Hovedstyret er VALGT av DIN klubb og andre - det er KLUBBENE som har bestemt at i perioden mellom RS så er det de som skal styre NKK.

Jeg tror mange der ute sitter å tenker at NKK bare er der for å lage ugagn og for å suge penger ut av folk, men helt ærlig - de 160 kronene man bidrar til i form av kontingent dekker ikke engang portoen for utsendelse av Hundesport. *ler* Det blir litt sånn som "ikke oppdrettere" snakker om "oppdrettere" - just in it for the money , og så glemmer man at det også finnes en utgiftsside liksom :)

Men - jeg trives, jeg gleder meg til å gå på jobb, jeg elsker å ha mye å gjøre - jeg vet at alle her gjør sitt beste, feil skjer overalt, og om man ikke gjør feil så gjør man heller ingen ting - nei, man kan ikke gjøre alle til lags, men vi forsøker så godt vi kan innenfor det regelverket vi er satt til å forvalte :)

Det er jo bra at du trives i jobben din, og jeg tror at de fleste som jobber der oppriktig ønsker å bidra til en bra hundeverden. Men så er det et stort system som skal omfatte mye og helst ekskludere noe.

Men jeg savner fortsatt dokumentasjon på grunnlag og vedtak fra NKK, da spesielt i forhold til denne saken som opptar meg, men sikkert andre som er engasjert i andre saker også. Hvem er det som har tatt initativet til et vedtak eller en endring, hvilke vurderinger har vært gjort og innspill som har kommet, og hva ligger til grunn for selve vedtaket? Hvor finner jeg denne informasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er jo bra at du trives i jobben din, og jeg tror at de fleste som jobber der oppriktig ønsker å bidra til en bra hundeverden. Men så er det et stort system som skal omfatte mye og helst ekskludere noe.

Men jeg savner fortsatt dokumentasjon på grunnlag og vedtak fra NKK, da spesielt i forhold til denne saken som opptar meg, men sikkert andre som er engasjert i andre saker også. Hvem er det som har tatt initativet til et vedtak eller en endring, hvilke vurderinger har vært gjort og innspill som har kommet, og hva ligger til grunn for selve vedtaket? Hvor finner jeg denne informasjonen?

Jeg vil anta at dersom en klubb henvender seg og spør etter et svar på dette så vil de få det, og da får det være opp til klubben om de vil gå ut videre med vurderingene som er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at dersom en klubb henvender seg og spør etter et svar på dette så vil de få det, og da får det være opp til klubben om de vil gå ut videre med vurderingene som er gjort.

Så jeg som "bare medlem" har ikke rett på å få noe av denne informasjonen selv?

Hvorfor ligger ikke slikt allment tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg som "bare medlem" har ikke rett på å få noe av denne informasjonen selv?

Hvorfor ligger ikke slikt allment tilgjengelig?

Det er vel strengt tatt ikke slik at all informasjon går ut til alle? Kan du ikke spørre klubben din?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke slik at all informasjon går ut til alle? Kan du ikke spørre klubben din?

Det er jo akkurat det jeg lurer på, hvorfor det ikke er slik? For meg er det helt logisk at en organisasjon dokumenterer vedtak som blir gjort. Ikke at de trenger å detaljbeskrive prosessen, men slik at medlemmene kan se og forstå hvilket arbeid som skjer i organisasjonen. Det burde ikke være nødvendig at alle medlemmene henvendte seg til sine x antall medlemsklubber for at hver av de igjen skal spørre etter og videreformidle denne infomasjonen fra NKK?

Leder i klubben min kunne ikke fortelle meg så mye mer enn det som stod i brevet fra NKK om at dobbeltstevner ikke vil bli godkjent, og ba meg selv ta kontakt med NKK. Det er ganske mange mindre medlemsklubber som ikke har kapasitet til å innhente og videreformidle alt som skjer i NKK.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er jo akkurat det jeg lurer på, hvorfor det ikke er slik? For meg er det helt logisk at en organisasjon dokumenterer vedtak som blir gjort. Ikke at de trenger å detaljbeskrive prosessen, men slik at medlemmene kan se og forstå hvilket arbeid som skjer i organisasjonen. Det burde ikke være nødvendig at alle medlemmene henvendte seg til sine x antall medlemsklubber for at hver av de igjen skal spørre etter og videreformidle denne infomasjonen fra NKK?

Leder i klubben min kunne ikke fortelle meg så mye mer enn det som stod i brevet fra NKK om at dobbeltstevner ikke vil bli godkjent, og ba meg selv ta kontakt med NKK. Det er ganske mange mindre medlemsklubber som ikke har kapasitet til å innhente og videreformidle alt som skjer i NKK.

*ler* Og når ikke en lokal hundeklubb har kapasitet til å betjene medlemmenes forespørsler så burde NKK ha det?

Vi informerer klubbene, de må informere sine medlemmer - det er derfor man har hundeklubber og NKK regioner - vil man ha mer info om en sak så må forespørselen komme fra klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Og når ikke en lokal hundeklubb har kapasitet til å betjene medlemmenes forespørsler så burde NKK ha det?

Vi informerer klubbene, de må informere sine medlemmer - det er derfor man har hundeklubber og NKK regioner - vil man ha mer info om en sak så må forespørselen komme fra klubben.

Nei, men jeg kan ikke se for meg at det koster NKK så mye å legge dokumentene ut tilgjengelig på nettsidene i stedet for å utelukkende formidle det til klubbene på forespørsel. Om man får mer enn én forespørsel per sak så har man allerede spart arbeid når man bare kan henvise til nettsidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nei, men jeg kan ikke se for meg at det koster NKK så mye å legge dokumentene ut tilgjengelig på nettsidene i stedet for å utelukkende formidle det til klubbene på forespørsel. Om man får mer enn én forespørsel per sak så har man allerede spart arbeid når man bare kan henvise til nettsidene?

He he he he - mulig det, men da er vi altså tilbake til "hvem som bestemmer" hvordan det skal være, og det er altså din raseklubb, eller lokale hundeklubb v/regionene........ Ikke NKKs administrasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he he - mulig det, men da er vi altså tilbake til "hvem som bestemmer" hvordan det skal være, og det er altså din raseklubb, eller lokale hundeklubb v/regionene.... Ikke NKKs administrasjon :)

Sier du at NKK sentralt ikke sitter på denne informasjonen (og at min klubbleder/styremedlem må kontakte sin region som igjen må kontakte alle regionene for å finne ut hvem som har gjort et vedtak og hvordan/hvorfor), eller at en klubb eller region må bestemme at NKK sentralt skal legge ut denne informasjonen, for det er ikke noe dere kan gjøre på eget initiativ?

Jeg spør fordi at for meg som medlem så blir det stadig mer diffust hvordan jeg som medlem og klubben min som medlemsklubb kan få informasjon eller oppfordre/påvirke til noe i NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

*ler* Og når ikke en lokal hundeklubb har kapasitet til å betjene medlemmenes forespørsler så burde NKK ha det?

Ja? NKK har lønnede ansatte, mens de lokale hundeklubbene drives utelukkende på frivillig basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...