Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg er genuint åpen og nysgjerrig for alle innspill. Jeg skal ikke ha flere hunder dette året, så jeg har verken hastverk eller har låst meg i noe spesielt. Så om noen mener de har den optimale fusjonen av korthåret vorsteh (minus jaktlyst) og korthåret collie (minus det jeg kaller "belønningsfikseringen" - som er det utfordrende i treningen av dem), så lytter jeg gjerne :D

Willersen er jo en glad gutt med mye krutt og glede, og jeg synes nesten han kan minne om en mellomting mellom de to kanskje *ler*. Minuset er jo pelsen da - den er jo litt upraktisk tidvis. Nå er det jo store variasjoner innad i rasen her også, men Willy er jo særdeles trekkvillig (har kanskje ikke toppfarten til en vorsteher, men er mer malamute-trekkhund - utholdende og ivrig i hvertfall), men også lettlært og lett å belønne på lp-trening (at han også er litt over middels interessert i deilige dufter er jo en helt annen sak... *host*). Belønningsfiksering har ikke vært et problem - han kan jobbe lenge uten belønning uten å falle ut liksom (og kan belønnes både med lek og godbiter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri- det er fint at Tetris er slik. Jeg etterspør i tråden ikke erfaring med en kortis, men en "hybridrase" mellom kortis og vorsteh. Utfra de kriteriene jeg lister opp. Vi kan godt diskutere våre ulike erfaringer med korth.collie, men i egen tråd.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal kombinere mine to favoritt-raser, med det beste av dem begge, med følgende "karakteristika"

- fra korthåret vorsteh: stødigheten, robustheten, intensiteten, arbeidsviljen, løpsviljen,

kombinert med

-korthåret collie: fører-orienteringen, lære-evnen, huskesansen for innlærte ferdigheter, "de gode gjeterhund-trekkene"

og summen skal bli en robust tøff hund som kan brukes til det meste innen hundesport, men uten påtrengende jaktlyst, og som samtidig har løpsvilje og løpsgleden til en sosialt anlagt KV. Og uten nervøse trekk eller "ideer".

Hva blir summen da? I EN rase?

En god dobermann.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør en jo gjøre det beste ut av den rasen man har, og komme så langt med den som mulig.Man har enda en lang vei å gå med en 8 mnd gammel hund, og den kan by på mye i framtida. En må tilpasse seg litt selv også, og se mulighetene hunden har. Lykkes man ikke med en enkel rase som korthåret collie, bør man ikke prøve med raser som har mer drifter, da får man også mer av alt på hjemmebane.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Flat-coated retriever .. hvis man takler en utrolig glad hund som stadig er i veien :D Eller rett og slett en sunn schæfer!

Jeg skjønner hva du mener med belønningsfikserte kortiser. Jeg er av den meningen at en hund ALDRI kan bli for opptatt av belønning, men min erfaring med min kortis er at det er vanskelig å "strekke strikken" fordi ekstinksjonsburstene har en tendens til å resultere i bjeffing/klaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener med belønningsfikserte kortiser. Jeg er av den meningen at en hund ALDRI kan bli for opptatt av belønning, men min erfaring med min kortis er at det er vanskelig å "strekke strikken" fordi ekstinksjonsburstene har en tendens til å resultere i bjeffing/klaging.

Ja, eller at de bare skrur av aktiveringsknappen og melder seg ut.

Men kortisens læringsevne kombinert med vorstehs intensitet må jo bli perfekt!

Hm…kanskje jeg burde prøve å avle frem en slik krysning selv?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ja, eller at de bare skrur av aktiveringsknappen og melder seg ut.

Men kortisens læringsevne kombinert med vorstehs intensitet må jo bli perfekt!

Hmkanskje jeg burde prøve å avle frem en slik krysning selv?? :P

Men det du beskriver er ikke overfiksering på leken, det handler om evnen til å konsentrere seg over tid og kapasitet. Veldig lite med gjenstandsfiksering å gjøre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du beskriver er ikke overfiksering på leken, det handler om evnen til å konsentrere seg over tid og kapasitet. Veldig lite med gjenstandsfiksering å gjøre.

Min erfaring så langt er ikke fiksering på leker. Men på godbiter. Og at de ikke ser noen grunn til å jobbe om ikke betalingen kommer hyppig nok. Ved hyppig nok betaling har mine kunnet jobbe halvannen time konsentrert lydighet uten pause. (Nei- jeg trener ikke vanligvis uten pauser så den diskusjonen trenger vi ikke å ta). Det er det å få dem til å henge på når man begynner å dra strikken som er utfordringen. Konsentrasjonsevnen er der, så ikke enig i din påstand der. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring så langt er ikke fiksering på leker. Men på godbiter. Og at de ikke ser noen grunn til å jobbe om ikke betalingen kommer hyppig nok. Ved hyppig nok betaling har mine kunnet jobbe halvannen time konsentrert lydighet uten pause. (Nei- jeg trener ikke vanligvis uten pauser så den diskusjonen trenger vi ikke å ta). Det er det å få dem til å henge på når man begynner å dra strikken som er utfordringen. Konsentrasjonsevnen er der, så ikke enig i din påstand der. ;)

Jeg tror du misforstår hva Jeanette mener. Hunden er jo ikke fiksert på belønningen - den er bare avhengig av at belønningen kommer ofte for å holde interessen og konsentrasjonen. Hadde hunden vært belønningsfiksert, så hadde den faktisk jobbet lenge lenge i håp om at belønningen vil komme (men dette er jo hva JEG legger I belønningsfiksering). Dette er jo noe man delvis kan trene opp over tid, men enkelte hunder har jo ikke den arbeidsevnen man trenger for at de skal fungere I lp/brukstrening. Det er vel der problemet ligger. Det er jo også gjerne nettopp pga dette at en del av oss er skeptisk til å anbefale korthårscollie som rase for de med litt ambisjoner.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstår hva Jeanette mener. Hunden er jo ikke fiksert på belønningen - den er bare avhengig av at belønningen kommer ofte for å holde interessen og konsentrasjonen. Hadde hunden vært belønningsfiksert, så hadde den faktisk jobbet lenge lenge i håp om at belønningen vil komme (men dette er jo hva JEG legger I belønningsfiksering). Dette er jo noe man delvis kan trene opp over tid, men enkelte hunder har jo ikke den arbeidsevnen man trenger for at de skal fungere I lp/brukstrening. Det er vel der problemet ligger. Det er jo også gjerne nettopp pga dette at en del av oss er skeptisk til å anbefale korthårscollie som rase for de med litt ambisjoner.

Jeg er enig i denne forklaringen, og @JeanetteH sin også; problemet er IKKE (aldri!) at hunden vil ha belønningen for mye, men at den på en måte mangler selvkontroll og en form for konsentrasjon eller intensistet. Slik opplevde jeg det iallfall... der andre treningsvillige hunder blir mer intense/prøver hardere, kunne kortisen min begynne å bjeffe/kjefte (gjerne samtidig med at han prøvde hardere) for så å gi opp hvis jeg ikke belønnet han raskt nok. Samtidig var han utrolig kul å trene også.. bc-light :-)

Forøvrig har jeg ingen problemer med å anbefale kortis til noen med litt ambisjoner, men noen bc eller malle er den ikke.

Kanskje det er malle du skal ha @ ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i denne forklaringen, og @JeanetteH sin også; problemet er IKKE (aldri!) at hunden vil ha belønningen for mye, men at den på en måte mangler selvkontroll og en form for konsentrasjon eller intensistet. Slik opplevde jeg det iallfall... der andre treningsvillige hunder blir mer intense/prøver hardere, kunne kortisen min begynne å bjeffe/kjefte (gjerne samtidig med at han prøvde hardere) for så å gi opp hvis jeg ikke belønnet han raskt nok. Samtidig var han utrolig kul å trene også.. bc-light :-)

Forøvrig har jeg ingen problemer med å anbefale kortis til noen med litt ambisjoner, men noen bc eller malle er den ikke.

Kanskje det er malle du skal ha @ ;-)

Nope! Malle skal jeg aldri ha :P

Jeg skal forøvrig IKKE ha verken ny rase eller ny hund. Jeg bare lager meg tankespinn rundt ulike raser. Og ev blanding mellom de to jeg så langt har likt best her i verden :)

Min kortis bjeffer forøvrig ikke :ahappy: Lite lyd i henne generelt. Og når jeg ikke belønner rask nok/ofte nok mister hun bare interessen.

Det spiller forøvrig ingen stor rolle - jeg syns det er like morsomt å trene med henne uansett - og lærer veldig mye om hvordan holde en slik hund gående under trening. Og ellers. Og hvordan styre aktiverinsnivået på en slik hund. Setteren er forøvrig helt motsatt under trening - hun må jeg jobbe for å "dempe" - for der koker det. :P Der har de vorsteh jeg har hatt vært lettere å "justere" - det har ikke kokt fullt så mye i toppen på de selv om de har vært like energiske og "aktiverte". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstår hva Jeanette mener. Hunden er jo ikke fiksert på belønningen - den er bare avhengig av at belønningen kommer ofte for å holde interessen og konsentrasjonen. Hadde hunden vært belønningsfiksert, så hadde den faktisk jobbet lenge lenge i håp om at belønningen vil komme (men dette er jo hva JEG legger I belønningsfiksering). Dette er jo noe man delvis kan trene opp over tid, men enkelte hunder har jo ikke den arbeidsevnen man trenger for at de skal fungere I lp/brukstrening. Det er vel der problemet ligger. Det er jo også gjerne nettopp pga dette at en del av oss er skeptisk til å anbefale korthårscollie som rase for de med litt ambisjoner.

Jeg er helt enig i alt du skriver her @Siri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...