Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hvis jeg skal kombinere mine to favoritt-raser, med det beste av dem begge, med følgende "karakteristika"
- fra korthåret vorsteh: stødigheten, robustheten, intensiteten, arbeidsviljen, løpsviljen,

kombinert med

-korthåret collie: fører-orienteringen, lære-evnen, huskesansen for innlærte ferdigheter, "de gode gjeterhund-trekkene"

og summen skal bli en robust tøff hund som kan brukes til det meste innen hundesport, men uten påtrengende jaktlyst, og som samtidig har løpsvilje og løpsgleden til en sosialt anlagt KV. Og uten nervøse trekk eller "ideer".

Hva blir summen da? I EN rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Belgisk fårehund fra linjer som ikke er utelukkende utstillingsavla.

Edit: De har jakt da, men ikke sånn som en vorsteh. De liker å løpe etter ting som beveger seg, men er så lettlærte og førerfokuserte at det ikke er noe stort problem om det trenes på.

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgisk fårehund fra linjer som ikke er utelukkende utstillingsavla.

Edit: De har jakt da, men ikke sånn som en vorsteh. De liker å løpe etter ting som beveger seg, men er så lettlærte og førerfokuserte at det ikke er noe stort problem om det trenes på.

Men hva med "nerver"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men hva med "nerver"?

Ingen av mine har mye "nerver". Om du er litt fornuftig når du velger kull, så er det ikke noe problem å få en trygg terv ihvertfall. Det er den varianten jeg kjenner best. Du kan godt få hilse på mine om du vil :) De er to veldig forskjellige hunder, men ingen av dem er utypiske for rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgisk fårehund fra linjer som ikke er utelukkende utstillingsavla.

Edit: De har jakt da, men ikke sånn som en vorsteh. De liker å løpe etter ting som beveger seg, men er så lettlærte og førerfokuserte at det ikke er noe stort problem om det trenes på.

Men hva med "nerver"?

Jeg er enig med , @Snusmumrikk. Belger var det første jeg tenkte på :)

Det finnes absolutt belgere uten disse "nervene". Innpå forumet her så er det flere som eier fine trygge belgere som absolutt ikke går under *tripper nervøst bortover og peser* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Riesen passer jo mange av kriteriene, men de er ganske langt fra gjeterhund-trekk. De er heller ikke sånn førerfokuserte som en gjeterhund er. Men de er skikkelig kule da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt litt retning belger når jeg tenker i samme baner som deg Frk. Nesevis. Det er jo endel forskjellige typer ute og går i belgermiljøet har jeg inntrykk av, og hører stadig snakk om den gode gamle typen (mentalt sett).

Jeg kommer til å trene endel med tre belgere fremover, av litt forskjellige typer, og gleder meg veldig til å bli kjent med dem. Forhåpentligvis får jeg et litt mer ekte bilde av dem, og ikke bare basert på lest, hørt, og sett på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesen vil du ikke få den førerorientertheten som du får i gjeterne. Riesen er absolutt samarbeidsvillig og sånt, men det er endel der man ikke får gratis som kan kan/skal få hos gjeterne. Men om ikke pelsstell er et problem så virker det på meg som briarden har mer gjetern i seg enn riesen, men at de ellers er ganske like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er å prøve å kombinere det beste fra de jeg liker ;) i en hund. Klart man kan trene lydighet med vorsteh-men det vil jo begrense seg hvor langt man kommer med den. Og man kan løpe og trekke med kortis, men de har ikke samme gleden ved det som en KV eller IS. Ikke aktuelt m ny hund i morgen akkurat og jeg trives godt med de jeg har. Samtidig som jeg godt ser og merker begrensningene som ligger i de rasene jeg har, hver på sine områder.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt litt retning belger når jeg tenker i samme baner som deg Frk. Nesevis. Det er jo endel forskjellige typer ute og går i belgermiljøet har jeg inntrykk av, og hører stadig snakk om den gode gamle typen (mentalt sett).

Jeg kommer til å trene endel med tre belgere fremover, av litt forskjellige typer, og gleder meg veldig til å bli kjent med dem. Forhåpentligvis får jeg et litt mer ekte bilde av dem, og ikke bare basert på lest, hørt, og sett på avstand.

Den gode gamle typen har ikke bare med mentalitet å gjøre, men også hode og kropp. Den gode gamle typen har ikke collie-light-hoder (og ikke noe galt med colliehoder, så lenge de sitter på collier), og de har gjerne litt vinkler både foran og bak :)

---

Jeg syns også at det høres ut som du vil ha belger, og det er ikke noe kjempeproblem å finne en god en om du veit hvor du skal leite :) Oppdretteren til Snusmurikkens yngste holder jo til i deres område, hun er en full pakke-oppdretter og har som regel gode hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om ikke pelsstell er et problem så virker det på meg som briarden har mer gjetern i seg enn riesen, men at de ellers er ganske like.

Jeg hadde egentlig tenkt å si at hun nå beskrev Willy, men fant ut at det kanskje ikke var helt DET hun var ute etter :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt å si at hun nå beskrev Willy, men fant ut at det kanskje ikke var helt DET hun var ute etter :lol: :lol:

Jeg er genuint åpen og nysgjerrig for alle innspill. Jeg skal ikke ha flere hunder dette året, så jeg har verken hastverk eller har låst meg i noe spesielt. Så om noen mener de har den optimale fusjonen av korthåret vorsteh (minus jaktlyst) og korthåret collie (minus det jeg kaller "belønningsfikseringen" - som er det utfordrende i treningen av dem), så lytter jeg gjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er genuint åpen og nysgjerrig for alle innspill. Jeg skal ikke ha flere hunder dette året, så jeg har verken hastverk eller har låst meg i noe spesielt. Så om noen mener de har den optimale fusjonen av korthåret vorsteh (minus jaktlyst) og korthåret collie (minus det jeg kaller "belønningsfikseringen" - som er det utfordrende i treningen av dem), så lytter jeg gjerne :D

OT; men det er vel dette som gjør de så enkle og trenbare trodde jeg, ikke at det var et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT; men det er vel dette som gjør de så enkle og trenbare trodde jeg, ikke at det var et problem.

"Problemet" er som følger: De er så opptatt av å få belønningen (godbiten) at det å begynne å variere tiden/frekvensen mellom belønningene er veldig vanskelig. De faller da fort av om du prøver å dra i grensene. Og man må terpe veldig lenge før man kan ta ett skritt lenger. Så de er trenbare, men ikke "tolmodige". Får de ikke godt nok betalt absolutt hele tiden gidder de ikke…. :ahappy:

Og mine har kun vært opptatt av godbiter. Lek bryr de seg lite om, og må lære å leke ved hjelp av godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" er som følger: De er så opptatt av å få belønningen (godbiten) at det å begynne å variere tiden/frekvensen mellom belønningene er veldig vanskelig. De faller da fort av om du prøver å dra i grensene. Og man må terpe veldig lenge før man kan ta ett skritt lenger. Så de er trenbare, men ikke "tolmodige". Får de ikke godt nok betalt absolutt hele tiden gidder de ikke….  :ahappy: 

Og mine har kun vært opptatt av godbiter. Lek bryr de seg lite om, og må lære å leke ved hjelp av godbiter.

Nå må jeg bare komme med en motpost.

Ja jeg har måttet tenke annerledes med Tetris, men avstand belønning med godbit gjør at jeg kan terpe lenge. Lek er kjempegøy, og i nye uvante miljøer har lek trumfet godbit. Men dette er jo ting jeg har bygget opp og derfor tenker jeg at endel av dette kan også ha noe med treneren å gjøre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...