Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av valp - lovlige smutthull?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Jeg maset hull i hodet på mattilsynet og fikk ta inn pi på 12 uker + 21 dager. Fordi pi ble 12 uker en uke før hun ble 3 mnd :)

Reiste med denne printet ut. Men for meg var det pga hvordan månedene falt at det ble slik.

Når det gjelder akkurat dette er det vaksineprodusentes krav som gjelder, ikke «norske» regler. Det er fordi det finnes mange forskjellige produsenter av rabiesvaksiner, og at de lages på ulike måter av ulike produsenter. Kravet er at man følger produsentens anbefaling, så vaksinerende veterinær må informere deg om dette.

I Norge har vi kun én godkjent rabiesvaksine, «Rabisin», og på den står det for hund og katt «1 dose fra 3 måneders alder».

Dette var før de nye reglene.

Men da når pi kom til landet var hun OVER 3 mnd og hadde vaksinen så alt gikk ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei

Ikke meningen å kuppe tråden, men angående 12 uker versus 3 mnd. Vi ringte mattilsynet i dag fordi vi vil helst gi valpen vår rabiesvaksinen når hun er 12 uker (født 1mars så 24 mars). Vi bor i utlandet og skal hjem til sommeren. Vi fikk beskjed om at hun måtte være 3mnd, dvs. vi må vente til 1.juni. Noe som virker idiotisk siden medisiner bryr seg litt mer om faktisk alder enn hvor mange dager det er i mnd.

Er det noe andre som har fått det skriftlig at det er i orden med 12 uker? Jeg er litt stresset fordi vil jo helst ikke bli nektet innreise, men samtidig så vet jeg at mange får ulike svar fra mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Er det 12 uker, eller er det tre måneder?

Ser det står 12 uker flere ganger her, men står 3 mnd på mattilsynets sider.

Noen som har importert fra Danmark i det siste, og vet sikkert?

Hahahaha! Shit, jeg lurer på hva folk har gjort i matematikkundervisningen.. Hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ikke meningen å kuppe tråden, men angående 12 uker versus 3 mnd. Vi ringte mattilsynet i dag fordi vi vil helst gi valpen vår rabiesvaksinen når hun er 12 uker (født 1mars så 24 mars). Vi bor i utlandet og skal hjem til sommeren. Vi fikk beskjed om at hun måtte være 3mnd, dvs. vi må vente til 1.juni. Noe som virker idiotisk siden medisiner bryr seg litt mer om faktisk alder enn hvor mange dager det er i mnd.

Er det noe andre som har fått det skriftlig at det er i orden med 12 uker? Jeg er litt stresset fordi vil jo helst ikke bli nektet innreise, men samtidig så vet jeg at mange får ulike svar fra mattilsynet.

Jeg vil jo anbefale selv å ringe MT. Men når det er sagt kan jeg gjengi det fikk fortalt når jeg ringte der.

Jeg bor selv i DK, men kjøper en valp i Norge. Og, jeg blir i Norge noen uker før jeg reiser hjem til DK. Jeg ringte MT og spurte når jeg kan reise tilbake til Norge etter jeg reiser ut. Da sa de at jeg må reise ut av Norge før hunden er 12 uker og så rabiesvaksinere valpen i DK etter den er 12 uker og så skal det gå minimum 21 dager før jeg igjen kan reise inn til Norge og dessuten skal man ta en ormekur før man reiser inn til Norge. Viss jeg har forstått det rett får man ingen valp inn til Norge før den er 12 uker pluss 21 dager etter rabiesvaksinen er tatt, men som sagt, jeg er ingen ekspert, jeg villle selv ha spurt for å være sikker...

Edit:

"Hva er så galt med at valpen er 15 uker?

Hentet valp i Danmark 1 februar, da var han 4 mnd. Kunne hentet han tidligere, men jeg hadde ikke mulighet. Han ble rabies vaksinert før lovendringen kom, da han var for stor til å bli importert uten. Og det var ikke noe problem å få han såpass stor. Tvert i mot var det mer en fordel for oss.

Om oppdretteren er seriøs så bør det ikke være et stort problem å ha en valp 2 mnd ekstra.".

@Red Merle. Selv om du var fornøyd med at du fikk en 4 mnd gammel hund, er det jo ikke det trådstarter spør om. Dessuten om det ikke var et problem for deg kan det vel være en utfordring for andre? Dessuten er det vel ikke sikkert at en oppdretter er interessert å beholde en valp dobbelt så lenge bare for det er en nordmann som vil kjøpe den?

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Om oppdretteren er seriøs så bør det ikke være et stort problem å ha en valp 2 mnd ekstra.".

 

Hvordan er det useriøst å ikke ville sitte igjen med en haug av valper som skal sosialiseres, gjøres husrene, jobbes med, begynne med hjemme alene trening osv

Jo, det er forskjell på å ha en igjen og flere. Men ikke seriøst? Det er MYE jobb å ha 2-3 valper igjen (iallfall på enkelte raser) å holde igjen så mange valper som bare tussler rundt på en gård som enkelte gjor. Det vil jeg kalle useriøst.

Det bør i det miste avtales når man setter seg PÅ valpelisten, ellers hadde jeg personlig ansett personen som en useriøs valpekjøper.

Tror folk glemmer at også oppdrettere ofte har 100% jobber og gjerne tar ut ferie i den forbindelse.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det useriøst å ikke ville sitte igjen med en haug av valper som skal sosialiseres, gjøres husrene, jobbes med, begynne med hjemme alene trening osv

Jo, det er forskjell på å ha en igjen og flere. Men ikke seriøst? Det er MYE jobb å ha 2-3 valper igjen (iallfall på enkelte raser) å holde igjen så mange valper som bare tussler rundt på en gård som enkelte gjor. Det vil jeg kalle useriøst.

Det bør i det miste avtales når man setter seg PÅ valpelisten, ellers hadde jeg personlig ansett personen som en useriøs valpekjøper.

Tror folk glemmer at også oppdrettere ofte har 100% jobber og gjerne tar ut ferie i den forbindelse.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig med Jeanette her. Det er mye jobb!! Vet at noen oppdrette har max 1 valp til export feks. Det begrenser jo importmulighetene betraktelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det useriøst å ikke ville sitte igjen med en haug av valper som skal sosialiseres, gjøres husrene, jobbes med, begynne med hjemme alene trening osv

Jo, det er forskjell på å ha en igjen og flere. Men ikke seriøst? Det er MYE jobb å ha 2-3 valper igjen (iallfall på enkelte raser) å holde igjen så mange valper som bare tussler rundt på en gård som enkelte gjor. Det vil jeg kalle useriøst.

Det bør i det miste avtales når man setter seg PÅ valpelisten, ellers hadde jeg personlig ansett personen som en useriøs valpekjøper.

Tror folk glemmer at også oppdrettere ofte har 100% jobber og gjerne tar ut ferie i den forbindelse.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Helt enig. Vi hadde kull på tispa vår, men hos en oppdretter. Hentet hjem tispa pluss 3 valper når de var 8 uker. En skulle vi beholde, en til trondheim og en til sør afrika. Jeg skulle til trondheim ei uke etter, så jeg tok den med meg. Det var en sann fryd å sende den siste til sør afrika og bare sitte igjen med en. Skal man gjøre det skikkelig må man jo ha en og en alene så de får opplevd ting på egenhånd. Skjønner godt at det ikke er en selvfølge at oppdrettere gjør dette, spesielt om de har mange gode valpekjøpere på lista som kan hente vet 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo anbefale selv å ringe MT. Men når det er sagt kan jeg gjengi det fikk fortalt når jeg ringte der.

Jeg bor selv i DK, men kjøper en valp i Norge. Og, jeg blir i Norge noen uker før jeg reiser hjem til DK. Jeg ringte MT og spurte når jeg kan reise tilbake til Norge etter jeg reiser ut. Da sa de at jeg må reise ut av Norge før hunden er 12 uker og så rabiesvaksinere valpen i DK etter den er 12 uker og så skal det gå minimum 21 dager før jeg igjen kan reise inn til Norge og dessuten skal man ta en ormekur før man reiser inn til Norge. Viss jeg har forstått det rett får man ingen valp inn til Norge før den er 12 uker pluss 21 dager etter rabiesvaksinen er tatt, men som sagt, jeg er ingen ekspert, jeg villle selv ha spurt for å være sikker...

Edit:

"Hva er så galt med at valpen er 15 uker?

Hentet valp i Danmark 1 februar, da var han 4 mnd. Kunne hentet han tidligere, men jeg hadde ikke mulighet. Han ble rabies vaksinert før lovendringen kom, da han var for stor til å bli importert uten. Og det var ikke noe problem å få han såpass stor. Tvert i mot var det mer en fordel for oss.

Om oppdretteren er seriøs så bør det ikke være et stort problem å ha en valp 2 mnd ekstra.".

@Red Merle. Selv om du var fornøyd med at du fikk en 4 mnd gammel hund, er det jo ikke det trådstarter spør om. Dessuten om det ikke var et problem for deg kan det vel være en utfordring for andre? Dessuten er det vel ikke sikkert at en oppdretter er interessert å beholde en valp dobbelt så lenge bare for det er en nordmann som vil kjøpe den?

Hvordan er det useriøst å ikke ville sitte igjen med en haug av valper som skal sosialiseres, gjøres husrene, jobbes med, begynne med hjemme alene trening osv

Jo, det er forskjell på å ha en igjen og flere. Men ikke seriøst? Det er MYE jobb å ha 2-3 valper igjen (iallfall på enkelte raser) å holde igjen så mange valper som bare tussler rundt på en gård som enkelte gjor. Det vil jeg kalle useriøst.

Det bør i det miste avtales når man setter seg PÅ valpelisten, ellers hadde jeg personlig ansett personen som en useriøs valpekjøper.

Tror folk glemmer at også oppdrettere ofte har 100% jobber og gjerne tar ut ferie i den forbindelse.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig med Jeanette her. Det er mye jobb! Vet at noen oppdrette har max 1 valp til export feks. Det begrenser jo importmulighetene betraktelig

Helt enig. Vi hadde kull på tispa vår, men hos en oppdretter. Hentet hjem tispa pluss 3 valper når de var 8 uker. En skulle vi beholde, en til trondheim og en til sør afrika. Jeg skulle til trondheim ei uke etter, så jeg tok den med meg. Det var en sann fryd å sende den siste til sør afrika og bare sitte igjen med en. Skal man gjøre det skikkelig må man jo ha en og en alene så de får opplevd ting på egenhånd. Skjønner godt at det ikke er en selvfølge at oppdrettere gjør dette, spesielt om de har mange gode valpekjøpere på lista som kan hente vet 8 uker.

Sorry, men multisitat funksjonen virket ikke i min forrige melding, derfor skrev jeg det som Red Merle hadde skrevet i hermetegn. Det er altså ikke min mening, men Red Merle sin mening, og den var jeg uenig i, akkurat som deg @Crush, @JeanetteH og @Shlush. Trodden jo egentlig det kom frem da jeg skrev "Selv om du var fornøyd med at du fikk en 4 mnd gammel hund, er det jo ikke det trådstarter spør om. Dessuten om det ikke var et problem for deg kan det vel være en utfordring for andre? Dessuten er det vel ikke sikkert at en oppdretter er interessert å beholde en valp dobbelt så lenge bare for det er en nordmann som vil kjøpe den?", men dere leste kanskje litt fort?

Uansett, har vi som sagt samme mening, hva Red Merle mener for h*n selv svare for :D :D :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


OK. Er man en særiøs oppdretter, bør man ta høyde for at man potensielt kan sitte igjen med en eller fler valper både 2-3 mnd etter de er 8 uker. Har man ikke mulighet til å ha valpene lenger enn 8 uker, what so ever, så synes jeg ikke man skal ta sjansen på å ha valper heller. Sånn sett burde det ikke være et problem for en oppdretter å ha en valp 2 mnd ekstra mtp eksport. Uansett har en oppdretter alltid muligheten til å ikke selge til utlandet. Men, en bør ta høyde for at man kan sitte igjen med en eller flere valper -eksport eller ikke.


Sånn ferdig, nå gidder jeg ikke bruke mer tid i en gammel tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som har satt "rest"-valpene til andre både for at de selv skal slippe å sosialisere og miljøtrene 2-3 ekstra valper, det tar mye tid. Dessuten synes jeg egentlig at det er en ganske god løsning, valpene får det de trenger, noen får glede av valpetiden uten å forplikte seg og oppdretter slipper å sitte med det enorme ansvaret med å sosialisere og miljøtrene, og balansere en evt jobb opp der i tillegg. Hvorvidt de(n) som passer valpen(e) har fått noe igjen for det vet jeg ikke, men antar at de i det minste har fått dekt fôrkostnadene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Er man en særiøs oppdrett, bør man ta høyde for at man potensielt kan sitte igjen med en eller fler valper både 2-3 mnd etter de er 8 uke. Har man ikke mulighet til å ha valpene lenger enn 8 uker, what so ever, så synes jeg ikke man skal ta sjansen på å ha valper heller. Sånn sett burde det ikke være et problem for en oppdretter å ha en valp 2 mnd ekstra mtp eksport. Uansett har en oppdretter alltid muligheten til å ikke selge til utlandet. Men, en bør ta høyde for at man kan sitte igjen med en eller flere valpe -eksport eller ikke.

Sånn ferdig, nå gidder jeg ikke bruke mer tid i en gammel tråd.

Eller man tar ikke kull uten fullstendig valpeliste ;) Men akkurat den delen er det mange oppdrettere som ikke tenker gjennom: ha seriøse valpekjøpere FØR man parrer. Og med mindre man får ekstremt stor kull så tar en valpeliste høyde for kjønnsforsjeller også før parring.

De fleste tar evt høyde for en ekstra valp eller to etter avtale med noen. Men det er forsjell på å belaste andre pga man "må" og for å eksportere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...