Gå til innhold
Hundesonen.no

Shiloh Shepherd..


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

De hvite gjeterne er på vei til å bli for store, mange er absolutt for store og går langt over standard.

Har litt intrykk av at Schæferen også har blitt for stor.

Om man vil ha en stor hund er det jo bare å kjøpe en Leonberger eller noe sånt :P Eller en Nuffe, de er jo store gode bamser :)

Men hva om man vil ha en stor hund med schæferen sitt hode? JEG skal ikke ha meg shiloh, men en leonberger er ikke en stor schæferhund. Man finner kanskje noe som minner litt om schæferen i ovcharka, men det er fortsatt ingen schæferhund og alldeles ingen "kosebamse" for hvem som helst. Jeg synes ikke shiloh shepherd er så på jordet jeg :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er vel ikke noe verre enn alle andre som har bygget opp nye raser opp i gjennom åra. For eksempel Eurasier. Det var vel en kar som ønsket seg en familiehund med visse spesifikasjoner. Han blande

Jeg lurer litt på hvordan så mange kan si at en rase som er så lik en schafer med litt belger i seg er så lite pen. Greit, på google ser rasen veldig lite homogen ut, men prøv å google andre raser ogs

Dette ser jo mest ut som en blanding av schäfer og belger det . Vakker hund da, ser velbygd og sunn ut

Veldig mange av dagens raser startet jo også som blandinger. F.eks Leonberger som nevnes her, det er jo en bevisst krysning av andre store bamsehunder (pyrineer, nuffe osv). Den er nå anerkjent som egen rase og det er vel ingen som stusser hvorfor man skaffer seg en useriøs blandingshund hvis man skaffer seg en Leonberger. Shiloh er vel noe av det samme?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at argumentene for shiloh sheperd som kommende rase, er den samme som for samtlige andre designer-blandingshund-"raser", og skjønner ikke hvorfor dette skal være mer greit enn f.eks doodle-"rasene". Noen som vil opplyse meg om hvorfor dette er mer fornuftig enn labradoodlene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at argumentene for shiloh sheperd som kommende rase, er den samme som for samtlige andre designer-blandingshund-"raser", og skjønner ikke hvorfor dette skal være mer greit enn f.eks doodle-"rasene". Noen som vil opplyse meg om hvorfor dette er mer fornuftig enn labradoodlene? :)

Jøss, dette har vi jo allerede klargjort for i tråden, men siden jeg har forståelse for litt julelatskap kan jeg repetere.

Labradoodle og goldendoodle så tidens lys i 1990, for å skape en "røytefri" førerhund. I Norge har populariteten tatt av og Drøbak Hundehotell har valpefabrikk uten planlagt avl, med motiv å tjene penger.

Shiloh så tidens lys på 70-tallet, og motivasjonen var å gjenskape tysk schäfer. Den har ikke tatt av i popularitet, det er nøye krav som må oppfylles og nitidig stambokføring. Motivet virker å være en sjelden hunde"rase" - ikke pengene. Mye likt Alaskan Husky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at argumentene for shiloh sheperd som kommende rase, er den samme som for samtlige andre designer-blandingshund-"raser", og skjønner ikke hvorfor dette skal være mer greit enn f.eks doodle-"rasene". Noen som vil opplyse meg om hvorfor dette er mer fornuftig enn labradoodlene? :)

Hvis labradoodle som rase hadde hatt oppdrettere som ønsket og klarte å organisere seg, så hadde jeg kanskje sett annerledes på det. Det blir som disse ulike bulldogtypene som dukker opp. Eller ymse mastiffer uten godkjenning fra FCI. Jeg synes det er helt kurant for de fleste jobber etter en viss standard, et visst mål, visse regler. De er flere som samarbeider. Finnes det noe tilsvarende for labradoodle? Det eneste jeg ser der er en drive etter penger og ikke en raseentusiasme og stolthet. Det siste jeg hørte om rasens grunnlegger var også at vedkommende angret på prosjektet og anså det som feilslått i forhold til målsetningen. For meg, er det dette som skiller labradoodle fra shiloh.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, dette har vi jo allerede klargjort for i tråden, men siden jeg har forståelse for litt julelatskap kan jeg repetere.

Labradoodle og goldendoodle så tidens lys i 1990, for å skape en "røytefri" førerhund. I Norge har populariteten tatt av og Drøbak Hundehotell har valpefabrikk uten planlagt avl, med motiv å tjene penger.

Shiloh så tidens lys på 70-tallet, og motivasjonen var å gjenskape tysk schäfer. Den har ikke tatt av i popularitet, det er nøye krav som må oppfylles og nitidig stambokføring. Motivet virker å være en sjelden hunde"rase" - ikke pengene. Mye likt Alaskan Husky.

Puddelblandingene hadde også et utgangspunkt likt dette, men samfunnet har gjort at populariteten har tatt av. Jeg ser det ulikt hvis denne skal ta av i popularitet, det er ikke akkurat en chihuahua. AH har jeg inntrykk av også er en populær blanding for andre enn bare hundekjørere osv, bare i gata vår er der 5 stk, 2 hos pensjonister og de andre brukes ikke til noen verdens ting annet enn å stå i streng hele dagen og lage lyd. To av dem har hatt kull med den ene hannhunden i gata.

Der er så mye andre 'oppdrettere' en Drøbak Hundehotell som arbeider på et mer seriøst vis, men de fleste drar bare fram verstingen. Selv Drøbak opplyser om helsetesting de gjør på sine 'avlshunder' på lik linje med denne. Fordelen med denne ifht puddelblandingene er jo at noen 'stambokføres' i et hovedregister, de fleste puddelblandingene 'stambokføres' på privat plan. Men det er jo ikke offesiell føring, noe som er hele problemet.

Men er tanken bak denne å endre dagens GSD, eller er det å opprette ny rase som er veldig lik den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelblandingene hadde også et utgangspunkt likt dette, men samfunnet har gjort at populariteten har tatt av. Jeg ser det ulikt hvis denne skal ta av i popularitet, det er ikke akkurat en chihuahua. AH har jeg inntrykk av også er en populær blanding for andre enn bare hundekjørere osv, bare i gata vår er der 5 stk, 2 hos pensjonister og de andre brukes ikke til noen verdens ting annet enn å stå i streng hele dagen og lage lyd. To av dem har hatt kull med den ene hannhunden i gata.

Der er så mye andre 'oppdrettere' en Drøbak Hundehotell som arbeider på et mer seriøst vis, men de fleste drar bare fram verstingen. Selv Drøbak opplyser om helsetesting de gjør på sine 'avlshunder' på lik linje med denne. Fordelen med denne ifht puddelblandingene er jo at noen 'stambokføres' i et hovedregister, de fleste puddelblandingene 'stambokføres' på privat plan. Men det er jo ikke offesiell føring, noe som er hele problemet.

Men er tanken bak denne å endre dagens GSD, eller er det å opprette ny rase som er veldig lik den?

Hva er "puddelblandingene"? Og når det gjelder AH, selv om ikke alle AH-eiere egner seg som dette, så kan man si akkurat det samme hva gjelder andre raser. Det er ikke dermed sagt at avlen er feilslått. AH er vel et eksempel på en suksess når det gjelder planlagt blandingsavl.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hvite gjeterne er på vei til å bli for store, mange er absolutt for store og går langt over standard.

Har litt intrykk av at Schæferen også har blitt for stor.

Om man vil ha en stor hund er det jo bare å kjøpe en Leonberger eller noe sånt :P Eller en Nuffe, de er jo store gode bamser :)

Jeg har passe stor god bamse jeg :wub: .

Men noen schäfer er han ikke.

Jeg ser aldri disse for store hundene jeg,heller de som er i nedre del av standarden.Nå har jeg uansett ikke tenkt å kjøpe en Shilohmiks da.

Jeg går for en bamse til :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "puddelblandingene"? Og når det gjelder AH, selv om ikke alle AH-eiere egner seg som dette, så kan man si akkurat det samme hva gjelder andre raser. Det er ikke dermed sagt at avlen er feilslått. AH er vel et eksempel på en suksess når det gjelder planlagt blandingsavl.

Puddelblandingene er doodlene og poos, orker ikke liste opp heile sulamitten. AH er en foreløpig suksess, ja, det har jeg ikke sagt imot. De hadde et bruksområde som utgangspunkt enn disse andre, mer fokuserte brukere, noe som har hjulpet veldig i deres avl. Men selv de har begynt å skjeie litt ut mtp popularitet for andre enn de dem var planlagt til.

Må bare nevne at jeg ikke påstår at dette er fakta, men mitt inntrykk og mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelblandingene er doodlene og poos, orker ikke liste opp heile sulamitten. AH er en foreløpig suksess, ja, det har jeg ikke sagt imot. De hadde et bruksområde som utgangspunkt enn disse andre, mer fokuserte brukere, noe som har hjulpet veldig i deres avl. Men selv de har begynt å skjeie litt ut mtp popularitet for andre enn de dem var planlagt til.

Må bare nevne at jeg ikke påstår at dette er fakta, men mitt inntrykk og mening :)

Men ser du da ikke forskjellen mellom de mange ulike doodlene og pooene osv, og deres mål og mening, kontra avlen på én enkelt "rase" med en "standard", en organisasjon og et register?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser du da ikke forskjellen mellom de mange ulike doodlene og pooene osv, og deres mål og mening, kontra avlen på én enkelt "rase" med en "standard", en organisasjon og et register?

Selvsagt ser jeg forskjellen, men det er for meg i samme lendet, som nevnt tidligere. Jeg ser ikke nødvendigheten med denne 'rasen' når man har et mangfold innenfor GSD som med litt arbeid kunne oppnådd det samme, akkurat som jeg ikke ser hvorfor man ikke brukte de rene pudlene istedenfor å blande dem, vi har registrerte raser som er arbeidet opp vi kan bruke. Avgreiningene av labradoodle er kommet i ettertid av hva som var utgangspunktet. Labradoodle ble etter hva jeg vet, helsetestet og 'stambokført', noe de fleste også blir i på et mer privat plan den dag idag (dog ikke like gjennomført som disse).

Et organisert register vil gi et forsprang hvis 'rasen' noen gang skulle bli offesiell, men jeg ser ikke nødvendigheten i at den skulle bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke nødvendigheten med denne 'rasen' når man har et mangfold innenfor GSD som med litt arbeid kunne oppnådd det samme,

Jeg er i teorien helt enig med deg her - men konsekvensen av en slik tankegang er at det er svært mange raser vi har i dag som ikke er nødvendige. Jeg tror det hadde vært en fordel for hunderasers helse generelt om vi hadde tenkt slik du gjør her, men jeg tror ikke det kommer til å skje. Til det er det altfor mange raseentusiaster som ikke ville sett sin egen rase "forsvinne" inn i en annen rase.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i teorien helt enig med deg her - men konsekvensen av en slik tankegang er at det er svært mange raser vi har i dag som ikke er nødvendige. Jeg tror det hadde vært en fordel for hunderasers helse generelt om vi hadde tenkt slik du gjør her, men jeg tror ikke det kommer til å skje. Til det er det altfor mange raseentusiaster som ikke ville sett sin egen rase "forsvinne" inn i en annen rase.

De fleste raser er ganske delte, og få har egentlig problemer med det, selvsagt har entusiastene en preferanse på hvilken type de liker. Labrador, GSD og golden er noen eksempler. Blir kanskje litt vagt, men man velger linjer i vanlig raseavl etter sine ønsker, om en håndfull etter tre oppdrettere ønsker store schäfere så kan de faktisk avle de fram (selvsagt ikke uten litt vanskelighet). Personlig skulle jeg dog ønsket at alle hunder svarer til standarden, men det gjør de ikke, og er for meg en tapt kamp. Vi har registrerte border collier som ligner med på små kelpier enn en border collie, dette etter at folk har avlet på det de ønsker innenfor rasen. Ikke at vi skal være livredde og trangsynte for nye raser, men hva med å arbeide de vi allerede har til det bedre, både mtp helse og eksteriørlyter?

Edit: Da ser jeg bort fra hunder som er så anatomisk ukorrekte og skadd via avl at rasen ikke kan forbedres til et sunt og godt punkt uten å krysse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maysofie, ville jeg hatt en diger schæfer, bare for å ha en diger schæfer, så hadde jeg ikke støttet en oppdretter innad i rasen, som avlet langt utenfor standarden. Da hadde jeg gått for en annen rase. Og det naturlige valget ville da selvsagt blitt shiloh. Å ønske seg en rase med "feil" blir litt tøvete synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke noe verre enn alle andre som har bygget opp nye raser opp i gjennom åra. For eksempel Eurasier. Det var vel en kar som ønsket seg en familiehund med visse spesifikasjoner. Han blandet vel Chow og en eller annen spits? Sikkert planmessig og godt dokumentert - slik det ser ut til at dette shiloh opplegget er. Hvorfor er det ene prosjektet verre enn det andre? Fordi det pr.dd ikke er FCI godkjent? Det krever vel nødvendigvis litt tid og arbeid å komme dit?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maysofie, ville jeg hatt en diger schæfer, bare for å ha en diger schæfer, så hadde jeg ikke støttet en oppdretter innad i rasen, som avlet langt utenfor standarden. Da hadde jeg gått for en annen rase. Og det naturlige valget ville da selvsagt blitt shiloh. Å ønske seg en rase med "feil" blir litt tøvete synes jeg.

Det hadde jeg også gjort om dette var mitt ønske, men det er våre personlige preferanser. Det avles på 'feil' innen mange raser allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg også gjort om dette var mitt ønske, men det er våre personlige preferanser. Det avles på 'feil' innen mange raser allerede.

Det gjør det, og feil får man, men skal lete og hige etter dette når noen går inn for å heller spesifisere en egen rase?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det, og feil får man, men skal lete og hige etter dette når noen går inn for å heller spesifisere en egen rase?

Altså, jeg er helt enig i alt en ny rase er bedre enn å ødelegge en annen, jeg bare diskuterer for diskutere flere sider. Jeg syntes disse er pene, brukelige hunder hvis de avles riktig og er godt oppfulgt, dermed har er godt utgangspunkt.

Men hva er nødvendigheten med denne rasen, hvorfor holder ikke den vanlige GSD mål, er etterspørselen så stor at den er nødvendig, skal vi prioritere nye raser eller arbeide de vi allerede har friske, er faren med å få en ny kanskje friskere rase at den gamle faller fra?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er helt enig i alt en ny rase er bedre enn å ødelegge en annen, jeg bare diskuterer for diskutere flere sider. Jeg syntes disse er pene, brukelige hunder hvis de avles riktig og er godt oppfulgt, dermed har er godt utgangspunkt.

Men hva er nødvendigheten med denne rasen, hvorfor holder ikke den vanlige GSD mål, er etterspørselen så stor at den er nødvendig, skal vi prioritere nye raser eller arbeide de vi allerede har friske, er faren med å få en ny kanskje friskere rase at den gamle faller fra?

Det kan du si. Det er kanskje en mulig oppvekker for dagens schæferoppdrettere? Men kanskje også markedet ønsker en slik hund, ikke vet jeg. Synes for øvrig Pringlens eksempel med eurasieren var ganske beskrivende. Det er jo mange lapphunder og spisshunder som kunne fylt dens sko, allikevel har den etter hvert blitt FCI-godkjent og oppnådd stor popularitet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uregistrerte blandingshunder som selges for 25 lapper, som visstnok er sunnere og bedre mentalt enn opphavs-rasene, uten noen større dokumentasjon for det utover at oppdretterene sier det? Jeg ser fortsatt ikke helt forskjellen på shilo-oppdrett og doodle-oppdrett jeg, selv om shilo-oppdrett ikke har tatt av på samme måte som doodle-oppdrett har. Det er bare et spørsmål om tid det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uregistrerte blandingshunder som selges for 25 lapper, som visstnok er sunnere og bedre mentalt enn opphavs-rasene, uten noen større dokumentasjon for det utover at oppdretterene sier det? Jeg ser fortsatt ikke helt forskjellen på shilo-oppdrett og doodle-oppdrett jeg, selv om shilo-oppdrett ikke har tatt av på samme måte som doodle-oppdrett har. Det er bare et spørsmål om tid det.

Det er jo ikke bare det som er essensen for mange. Personlig ville jeg aldri ha kjøpt en shiloh på det grunnlaget. Nå har den eksistert lenger enn doodlene så tiden har den jo fått. 25 000,- skal det godt gjøres før jeg betaler for noen hund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passe stor god bamse jeg :wub: .

Men noen schäfer er han ikke.

Jeg ser aldri disse for store hundene jeg,heller de som er i nedre del av standarden.Nå har jeg uansett ikke tenkt å kjøpe en Shilohmiks da.

Jeg går for en bamse til :heart:

Da får du komme hit og se på min forvokste HG, kjenner minst to til forvokste her i området :P

Desverre er ikke alle så kosete av seg da :D Så det blir en bamse uten "kose" hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du komme hit og se på min forvokste HG, kjenner minst to til forvokste her i området :P

Desverre er ikke alle så kosete av seg da :D Så det blir en bamse uten "kose" hehe

Nå har ingen av "bamsene" mine vært særlig kosete av seg da,til det bruket har jeg hatt schäfer :lol: .Med normal størrelse :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis labradoodle som rase hadde hatt oppdrettere som ønsket og klarte å organisere seg, så hadde jeg kanskje sett annerledes på det. Det blir som disse ulike bulldogtypene som dukker opp. Eller ymse mastiffer uten godkjenning fra FCI. Jeg synes det er helt kurant for de fleste jobber etter en viss standard, et visst mål, visse regler. De er flere som samarbeider. Finnes det noe tilsvarende for labradoodle? Det eneste jeg ser der er en drive etter penger og ikke en raseentusiasme og stolthet. Det siste jeg hørte om rasens grunnlegger var også at vedkommende angret på prosjektet og anså det som feilslått i forhold til målsetningen. For meg, er det dette som skiller labradoodle fra shiloh.

Det er faktisk flere oppdrettere av labradoodler enn Drøbak Hundehotell, og organisere seg, vel, det har de da gjort. ALAA

Oppdett av labradoodel startet på 80-tallet. Shiloen i 1974, så store forskjellen er det nå ikke, siden dette trekkes frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...