Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Har lagt E nå, og hun ligger og skravler for seg selv. Jeg og samboeren snakket om hva som må gjøres her, og jeg sier at vi må vaske taket på badet. Så hører jeg fra rommet til E "nei mamma, du rekker ikke opp!" :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Guest Gråtass

 

Jeg vil jo tro at de aller fleste enten 1. har barn selv eller 2. ikke har barn? Det handler jo ikke om å være feks tante til unger og være mye med det, det handler om å bo med unger og oppleve å ha ansvaret for de. Jeg aner ikke hva slags kunnskap du har annet enn flere års "erfaring" med barn, men om du har bodd med barn du har vært med på å oppdra så er det jo klart du også kan ha gode innspill. Men de som ikke har barn og "bare" er mye med unger gjennom familie feks tror jeg mangler et viktig aspekt i forhold til å kunne disutere barn, barneoppdragelse og lignende. 

I disse mine-dine-våre barn dager så syns jeg at det finnes mange voksenpersoner som ikke er biologiske foreldre som har erfaringer og kunnskap som kan deles uten at det skal sees ned på. Det var poenget mitt. Min personlige erfaring med barn er strengt tatt ikke særlig relevant og det burde jeg sikkert ikke sagt noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse mine-dine-våre barn dager så syns jeg at det finnes mange voksenpersoner som ikke er biologiske foreldre som har erfaringer og kunnskap som kan deles uten at det skal sees ned på. Det var poenget mitt. Min personlige erfaring med barn er strengt tatt ikke særlig relevant og det burde jeg sikkert ikke sagt noe om.

Ja, det er jeg jo absolutt helt enig i. Mitt "problem" (strengt talt ikke noe som streifer tankene mine ofte) er de som kanskje bare er tante og ser ungene i blant og som allikevel tenker at de er i stand til å vurdere dette med å "velge kamper", oppdragelse og lignende. For sånt tror jeg ikke man kan forstå uten å ha en hverdag med ansvaret for barn selv. Om de er mine, dine eller våre har lite å si så lenge man har et ansvar for de og har de i hverdagen sin.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen uker med en rygg som ikke trives så godt med jobb som består av gåing og ståing hele dagen fikk jeg i dag 100% sykemelding frem til permisjonen starter 15. Januar. Og samtidig med det kjente jeg hvor sliten jeg faktisk er. Har ikke vært noe borte fra jobb til nå, men nå skal det bli godt å slappe av :)

og jeg skal faktisk ikke på jobb igjen før i januar/februar 2016, det er ganske sprøtt :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra trille ble en Quinny zapp, har venninner som er veldig fornøyde med den, skal brukes med adapter til bilstolen først, også blir den bitteliten når den slåes sammen :D som hovedvogn har vi bestilt Emmaljunga Cittycross med lufthjul :) da tror jeg at vi har 2 vogner som skal dekke de ulike behovene våre, men kan jo hende vi ser annerledes på det når vi har prøvd dem litt :lol:

Har også lyst på Emmaljunga. Står mellom City Cross og Edge Duo i så fall. Må nok ha en lettere trille i tillegg vi også. Quinnyene så jo fine ut :) Jungel disse barnevognene altså!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lyst på Emmaljunga. Står mellom City Cross og Edge Duo i så fall. Må nok ha en lettere trille i tillegg vi også. Quinnyene så jo fine ut :) Jungel disse barnevognene altså!

Vi sto også mellom de 2, valgte crossen fordi den er nettere/mindre enn edgen og samboer ville ikke ha så stor vogn. Vi kommer til å skulle ha den mye med oss i bilen. Føltes veldig riktig ut når vi var i butikken og så og trillet på de forskjellige modellene :)

Quinnyen virket veldig god å trille, i hvertfall i stua i går :lol: og den ble bitteliten når vi slo den sammen så den kommer til å bo i bilen tenker jeg, skal jo bare brukes til kjappe turee i butikker og sånn :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen uker med en rygg som ikke trives så godt med jobb som består av gåing og ståing hele dagen fikk jeg i dag 100% sykemelding frem til permisjonen starter 15. Januar. Og samtidig med det kjente jeg hvor sliten jeg faktisk er. Har ikke vært noe borte fra jobb til nå, men nå skal det bli godt å slappe av :)

og jeg skal faktisk ikke på jobb igjen før i januar/februar 2016, det er ganske sprøtt :lol:

Det blir nok deilig og få hvilt ut ordentlig!

Jeg vurderer sterkt og be om 80% nå, jeg har jo null energi når jeg kommer hjem og sover jo lett 10 timer liksom. Føler det heller ikke så negativt ovenfor jobben, fordi jeg er vel den mest effektive av oss alle, så meg på 80% er like mye som en annen på 100% :P Og det er bedre at jeg er 80% tilstede og jobber 100%, enn at jeg er 100% til stede og jobber 80%, om det har noe å si :P

Jeg håper liksom å holde koken så lenge som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok deilig og få hvilt ut ordentlig!

Jeg vurderer sterkt og be om 80% nå, jeg har jo null energi når jeg kommer hjem og sover jo lett 10 timer liksom. Føler det heller ikke så negativt ovenfor jobben, fordi jeg er vel den mest effektive av oss alle, så meg på 80% er like mye som en annen på 100% :P Og det er bedre at jeg er 80% tilstede og jobber 100%, enn at jeg er 100% til stede og jobber 80%, om det har noe å si :P

Jeg håper liksom å holde koken så lenge som mulig!

Nå var jeg mer til "bry" for de andre på slutten siden de måtte ta over kassevaktene mine når jeg fikk vondt i løpet av dagen, så da fikk jo de mindre tid til sine andre oppgaver så var like greit å ta 100% nå, såpass få dager uansett, men salget og byttinga starter jo for fult til lørdag og da er det ikke mye lett å få til å sitte og hvile nok. Var litt nederlag for meg da, siden jeg har vært i så god form og jobbet hver dag til nå. Men det er veldig godt nå, og veldig riktig. Sover jo ikke på natta nesten heller så blir jo zoombie :lol:

Hør på kroppen din, trenger du å trappe ned gjør du det :) det tar jo på å gå slik å "ruge" som vi gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg mer til "bry" for de andre på slutten siden de måtte ta over kassevaktene mine når jeg fikk vondt i løpet av dagen, så da fikk jo de mindre tid til sine andre oppgaver så var like greit å ta 100% nå, såpass få dager uansett, men salget og byttinga starter jo for fult til lørdag og da er det ikke mye lett å få til å sitte og hvile nok. Var litt nederlag for meg da, siden jeg har vært i så god form og jobbet hver dag til nå. Men det er veldig godt nå, og veldig riktig. Sover jo ikke på natta nesten heller så blir jo zoombie :lol:

Hør på kroppen din, trenger du å trappe ned gjør du det :) det tar jo på å gå slik å "ruge" som vi gjør :)

Det tar skikkelig på ja!

Glemte forresten å si til deg at jeg også syntes det er like surrealistisk at man ikke skal jobbe på et år liksom! Ikke det at det ikke blir nok å gjøre, men det å liksom snu totalt på hverdagen blir veldig rart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar skikkelig på ja!

Glemte forresten å si til deg at jeg også syntes det er like surrealistisk at man ikke skal jobbe på et år liksom! Ikke det at det ikke blir nok å gjøre, men det å liksom snu totalt på hverdagen blir veldig rart :P

Vi skal jo ha 59 uker med foreldrepenger (80% dekning) også kommer jo 5 uker ferie fra 2015 etter det, og ferien for 2016 også. Kommer til å bli rimelig rart å skulle begynne å jobbe igjen jah :lol:

Har dere bestemt dere for dekningsgrad og uker hjemme? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal jo ha 59 uker med foreldrepenger (80% dekning) også kommer jo 5 uker ferie fra 2015 etter det, og ferien for 2016 også. Kommer til å bli rimelig rart å skulle begynne å jobbe igjen jah :lol:

Har dere bestemt dere for dekningsgrad og uker hjemme? :)

Tenker også 59 uker, må vel kanskje begynne å søke om dette :P

Også 5 ukene mine lurer jeg på om vi tar i 2015, og så tar Pål 5 av sine uker samtidig. Deretter i 2016 blir det vel litt ferie og noe ulønnet for å få det til å gå opp i opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også 59 uker, må vel kanskje begynne å søke om dette :P

Også 5 ukene mine lurer jeg på om vi tar i 2015, og så tar Pål 5 av sine uker samtidig. Deretter i 2016 blir det vel litt ferie og noe ulønnet for å få det til å gå opp i opp.

Kan ikke søke hos NAV før etter uke 26, må ha attest (eller sende inn helsekortet men dato om etter uke 26). Jeg fikk svar uka etter på min søknad, så NAV var kjappe her i kommunen. :)

Her tar nok samboer sine 10 fedreuker etter mine 5 ferie uker fra 2015, også blir 2016 litt her og der. Vi skal også søke om bhg plass fra våren 2016 (da er hun over året), kan hende vi får plass da selvom opptaket ikke er før i august.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nye regler i forhold til dekningsgrad? Med den forrige ordningen var det i alle fall økonomisk sett lurere å ta ut korteste permisjon og gå ulønnet i permisjon resten av tiden og heller spare penger de første mnd.

Nei, men du mister krav på sykepenger om du går i ulønnet permisjon. Og siden vi ikke taper noe særlig på å velge 100% gjør vi det og beholder den sikkerheten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å regne med feriepengene av permisjonen er veldig lite i forhold til det man er vandt med, dvs bare 12 uker av 59 vil det utbetales feriepenger av og blir ikke mange kronene ;) ( med mindre man får permisjon utbetalt av arbeidsgiver.)

Vi har regnet på alt og har kontroll over hva vi får utbetalt vi altså ;)

Vil uansett ikke risikete sykepenger, da en aldri vet hva som skjer så den tryggheten er faktisk viktig synes vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og tulla med junior på lekematta i sted, og sa til gubben at nå er det neppe lenge til han knekker koden og snur seg.
Så gikk jeg på kjøkkenet, og da jeg kom ut igjen et halvt minutt etterpå lå det en fornøyd gutt på magen og gliste :D

og etter det har han snudd seg hver gang han blir lagt på rygg :ahappy: Noen har lært noe nytt, det det var visst gøy :Laugh: Flinke lille gutten til mor, tenker jeg :wub:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan merket dere at dere ble gravide? Hvilke symptomer?

Jeg har en liten tanke i hodet om at det er mulig jeg er gravid, men samtidig ikke.. Skulle egentlig hatt mensen nå men hoppet over så jeg slapp det i julen, så vanskelig å si pga dette.

Men har vært kvalm nå siden lørdag, hodepine innimellom, plutselig blitt svimmel og reagerte plutselig på v&h lukten, så tanken har selvfølgelig streifet meg.. Må bare få hentet testene hjemme siden jeg er hos svigers, og håper de fortsatt funker, så får jeg kjøpe en skikkelig test når butikkene åpner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen særlig symptomer på meg, hadde et stort ønske om å bli gravid og vi hadde jo begynt såvidt å prøve. Så da ble det litt testing før den plutselig viste seg å være positiv :)

Med andre ord har jeg ikke noe konstruktivt å komme med...

Her er formen snodig, vet ikke om kornettspilling på julaften og annet kjas gjorde meg så utslitt at jeg fortsatt skal føle meg mørbanket, eller om jeg brygger på noe... Får nesten bare vente og se og hvile godt disse to dagene uten noen planer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan merket dere at dere ble gravide? Hvilke symptomer?

Jeg har en liten tanke i hodet om at det er mulig jeg er gravid, men samtidig ikke.. Skulle egentlig hatt mensen nå men hoppet over så jeg slapp det i julen, så vanskelig å si pga dette.

Men har vært kvalm nå siden lørdag, hodepine innimellom, plutselig blitt svimmel og reagerte plutselig på v&h lukten, så tanken har selvfølgelig streifet meg.. Må bare få hentet testene hjemme siden jeg er hos svigers, og håper de fortsatt funker, så får jeg kjøpe en skikkelig test når butikkene åpner igjen.

Hadde ingen symptomer denne graviditeten her. Tok test dagen etter forventet mens siden vi var prøvere.

Tidligere har jeg hatt "syptomer" uten å være gravid. Og første gang jeg var gravid var jeg skikkelig kvalm fra start, neste var jeg ikke kvalm men spiste som en hest fra dag 1 :P så jeg stoler ikke lenger på å tyde symptomer da de har variert veldig :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...