Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

Åååååh mynder :wub: Jeg er så utrolig fascinert av dem. Først og fremst på grunn av utseendet, de er bare vakre... Har spesielt lyst på saluki en gang. Men jaktinstinktet jeg har hørt om skremmer meg.

....

Jeg må nok ha en mynde en gang... De er et syn!

Superfin! Fineste fargen, har forelsket meg litt i greyhound :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger denne videoen av de sarte pysete pinglehundene våre :)http://www.youtube.com/watch?v=ztuSIFaYRRg&feature=player_embedded

Jeg er vel verdens største partykiller når jeg synes det var alt annet enn imponerende? Altså, jeg så for meg landistanseløping med krappe svinger og ett bitt og så døden for haren. Dette var jo bare fjasing ala lek i hagen med bikkja før haren ble maltraktert av tre ivrige bikkjer. Hva den haren skulle bli brukt til etterpå må gudene vite da både pels og kjøtt måtte være gjennomhullet (pelsen var iallefall ødelagt slik man ser på slutten av videoen). Må da finnes mer imponerende videoer av borzoien enn den? :)

Synes forøvrig de har en utrolig merkelig rygg i videoen. Den er jo nesten i karpe-spenn hele tiden. Skal det være sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel verdens største partykiller når jeg synes det var alt annet enn imponerende? Altså, jeg så for meg landistanseløping med krappe svinger og ett bitt og så døden for haren. Dette var jo bare fjasing ala lek i hagen med bikkja før haren ble maltraktert av tre ivrige bikkjer. Hva den haren skulle bli brukt til etterpå må gudene vite da både pels og kjøtt måtte være gjennomhullet (pelsen var iallefall ødelagt slik man ser på slutten av videoen). Må da finnes mer imponerende videoer av borzoien enn den? :)

Det er en kort film, umulig å si hvor lenge det der har vart. Jeg har sett jakt (med saluki, riktig nok) som har vart 7-8 minutter, hvor haren til slutt også har kommet seg unna. Jeg har lest om jakt på gaselle som har vart i 20-30 minutter, i full gallopp.

For å være helt ærlig så syntes jeg ikke de filmene var noen høydare, syntes det rett og slett var stygt å se på og jeg er glad for at hetsjakt er forbudt i Norge.

Det er naturligvis en helt legitim mening. Personlig tror jeg ikke dagens harejakt er noe bedre enn dette. Haren blir fortsatt drevet av hund, og det skjer at hunden tar haren. At mennesket går med våpen endrer egentlig ikke veldig mye. Skadeskyting skjer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kort film, umulig å si hvor lenge det der har vart. Jeg har sett jakt (med saluki, riktig nok) som har vart 7-8 minutter, hvor haren til slutt også har kommet seg unna. Jeg har lest om jakt på gaselle som har vart i 20-30 minutter, i full gallopp.

Det er naturligvis en helt legitim mening. Personlig tror jeg ikke dagens harejakt er noe bedre enn dette. Haren blir fortsatt drevet av hund, og det skjer at hunden tar haren. At mennesket går med våpen endrer egentlig ikke veldig mye. Skadeskyting skjer også.

Og er det så mye værre enn at hare blir tatt av rev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at ulvejakt på denne måten er stygt,(russerne som holder på med dette avler gjerne ulvene selv også og hvordan disse har det kan vi vel bare gjette oss til.) Men hare som er så lite dyr knekker de fort så det syns jeg blir noe annet. Norsk harejakt er da ikke noe bedre?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sammenligner denne jaktformen med hva som ble mer utbredt i de arabiske landene etter andre verdenskrig—jeep og militære våpen—så syns jeg jakt med mynder blir mer "humant" (men må si jeg hater det ordet i forbindelse med jakt). Resultatet var blant annet nesten utryddelse av gaselle på den arabiske halvøy, slik at det i dag er blitt forbudt å jakte på gaselle der nede (de rike drar til Sudan og andre land i Afrika for å jakte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små dyr er ok, de drepes lett. Men blir det størrelse på dyret, liker jeg det ikke. Har ikke særlig sans for hundedyrenes jaktform i utgangspunktet, da de ikke er flinke til å drepe raskt. (tenker da på de som tar store dyr) Men ett bitt og dyret dør, det er effektivt.

Jeg tenker også slik i dag. Tidligere var jeg generelt skeptisk mot jaktformen, men har lest så mye for og imot nå, og sett mer, og er mer åpen for jakt på kanin, hare, osv. nå enn tidligere. Jeg forstår også grunnen til at nomadiske folkeslag i Russland og Sentral-Asia har brukt hunder (og rovfugl) til jakt på rovdyr, hvor pels har vært en svært sentral del av deres livsform, og moderne våpen kun har kommet til de senere tiårene. Ulvejakt med borzoi virker mer å være en adelig form for jakt, mer sport enn en måte å opprettholde livet på. Som et historisk dokument syns jeg videoen ovenfor er interessant, men jeg vil ikke støtte slik ulvejakt i dag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grå (eller hva er det korrekte navnet på fargen her egentlig?) mynder :wub:

Fawn som Djerve sier, dette er en Blue fawn :) Ikke mye rødt i, de som er mer rød-oransj heter visst red fawn såvidt jeg har forstått. Bue fan har liksom en litt kald tone, sånn veldig lys. Synes det er nydelig :) Har aldri sett en blue fawn på norske utstillinger før,har sett rød/rød fawn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fawn som Djerve sier, dette er en Blue fawn :) Ikke mye rødt i, de som er mer rød-oransj heter visst red fawn såvidt jeg har forstått. Bue fan har liksom en litt kald tone, sånn veldig lys. Synes det er nydelig :) Har aldri sett en blue fawn på norske utstillinger før,har sett rød/rød fawn.

Jeg har sett valper (whippeter) som har vært blå, men blitt mindre og mindre blå som voksne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen er imot myndenes bruk, og vil diskutere hetsjakt, så syns jeg strengt tatt det kan tas i en annen tråd.

Hvorfor? Så vidt jeg kan se er dette en tråd om mynder , hvorfor kan man ikke diskutere det opprinnelige bruksområder også? Hvis man legger ut kontroversielle filmer, så må man kanskje vente svar/ reaksjoner på disse?

Eller er det kun positive reaksjoner som er 'tillatt' i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Så vidt jeg kan se er dette en tråd om mynder , hvorfor kan man ikke diskutere det opprinnelige bruksområder også? Hvis man legger ut kontroversielle filmer, så må man kanskje vente svar/ reaksjoner på disse?

Eller er det kun positive reaksjoner som er 'tillatt' i denne tråden?

Fordi jeg tror det kommer til å bli en heitere diskusjon, og dermed dominere en tråd som handler om mye mer enn jakt. Jeg diskuterer gjerne temaet, men jeg vil at denne tråden forblir mer en samletråd for alt som har med mynder å gjøre, ikke en opphetet diskusjonstråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynder <3 har alltid fascinert meg. Jeg var passer for en Afgansk mynde da jeg gikk på ungdomsskolen og falt pladask. Ok, så var hun ikke like lettlært som min egen Border Collie, men det var kanskje den regale holdningen som gjorde at jeg ble så forelsket. Hun var rolig, kongelig, sindig og vakker! Hun gikk pent i bånd, men det var liksom det. Hun kunne ikke nedlate seg til å bli med på et "sitt" for en godbit osv. Siden fikk broren min en saluki/schæfer blanding, tro kopi av saluki i utseende, med jaktinstinkt så det holdt. Hun brøt seg ut av hvilken hundegård det skulle være for å jakte på egenhånd. Jeg tror ikke jeg kommer til å anskaffe meg mynde, selv om jeg er dødsforelsket i dem, og da spesielt Afghansk mynde og Saluki, og det går kun på dette med læring, jaktinnstinkt osv. Ja, på Afghaneren går det selvfølgelig også på pelsstell. Kunne veldig godt tenkt meg en klassisk Afghaner slik de var (er?) i sitt rette miljø, med litt mer normal pelsmengde/lengde. Men igjen, jaktinnstinkt og den overhundholdningen, gjør nok at jeg ikke har tålmodigheten til å ha en selv. Men nydelige er de, alle sammen, fra whippet til Greyhound og alle (nesten) imellom).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynder <3 har alltid fascinert meg. Jeg var passer for en Afgansk mynde da jeg gikk på ungdomsskolen og falt pladask. Ok, så var hun ikke like lettlært som min egen Border Collie, men det var kanskje den regale holdningen som gjorde at jeg ble så forelsket. Hun var rolig, kongelig, sindig og vakker! Hun gikk pent i bånd, men det var liksom det. Hun kunne ikke nedlate seg til å bli med på et "sitt" for en godbit osv. Siden fikk broren min en saluki/schæfer blanding, tro kopi av saluki i utseende, med jaktinstinkt så det holdt. Hun brøt seg ut av hvilken hundegård det skulle være for å jakte på egenhånd. Jeg tror ikke jeg kommer til å anskaffe meg mynde, selv om jeg er dødsforelsket i dem, og da spesielt Afghansk mynde og Saluki, og det går kun på dette med læring, jaktinnstinkt osv. Ja, på Afghaneren går det selvfølgelig også på pelsstell. Kunne veldig godt tenkt meg en klassisk Afghaner slik de var (er?) i sitt rette miljø, med litt mer normal pelsmengde/lengde. Men igjen, jaktinnstinkt og den overhundholdningen, gjør nok at jeg ikke har tålmodigheten til å ha en selv. Men nydelige er de, alle sammen, fra whippet til Greyhound og alle (nesten) imellom).

Du har ikke tilfeldigvis noe bilde av denne blandingen? Skulle likt å se! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin liten tekst om mynder og jakt, som er innom to sentrale amerikanske forfattere, Steven Bodio og M.H. Dutch Salmon:

http://www.byhenrychappell.com/sighthounds___i_texas_wildlife__i__march_2010__102296.htm

Dutch Salmon begynte å jakte hare med en labrador og en doberman på slutten av 60-tallet, før han oppdaget mynder. I dag foretrekker han greyhound/saluki-blandinger, og han jakter både hare og coyote, men bruker forskjellige hunder til de forskjellige jaktformene (ikke ulikt hva berbere og beduiner har gjort, de har forskjellige typer av sloughi og saluki alt etter hva slags type jakt de baseres seg på, mindre og mer smidigere typer til hare- og gasellejakt, og større, kraftigere fjelltyper til rovdyrjakt).

Kan anbefale disse to bøkene:

41VA1VGDK5L._SY346_.jpg

21cyN8nE57L.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kommer til å anskaffe meg mynde, selv om jeg er dødsforelsket i dem, og da spesielt Afghansk mynde og Saluki, og det går kun på dette med læring, jaktinnstinkt osv. Ja, på Afghaneren går det selvfølgelig også på pelsstell. Kunne veldig godt tenkt meg en klassisk Afghaner slik de var (er?) i sitt rette miljø, med litt mer normal pelsmengde/lengde. Men igjen, jaktinnstinkt og den overhundholdningen, gjør nok at jeg ikke har tålmodigheten til å ha en selv. Men nydelige er de, alle sammen, fra whippet til Greyhound og alle (nesten) imellom).

Det spørs jo litt hva du er ute etter, hva du mener med læring. Etter å ha hatt saluki i hus et år, må jeg si at jeg lærer mye mer om atferd og læring av han, enn jeg gjør av whippeten og andre hunder vi har hatt i hus i min oppvekst. Det er en av de tingene jeg syns er så spennende med myndene, og med mer primitive raser generelt.

Men det skal jo passe med hva man ser for seg med å ha hund. Skal man satse på lydighet eller noe, så er det fåfengt, så klart. For min del, som først og fremst har hund fordi jeg vil ha gode turkompiser, aktive hunder som jeg kan bygge et svært sterkt og individuelt forhold til, så er myndene perfekte. Av og til kunne jeg tenkt meg en vinterhund i tillegg... må vel bli borzoi, det da :D

Apropos, blant de første salukiene som ble hentet til Europa, som ble hentet fra høylandet i Iran (den gang Persia) og nord i Midtøsten, hadde visst null problemer med europeisk vinter. De var vant til store temperatursvingninger i det åpne slettelandskapet. Så, egentlig er det ikke noe problem med mynde og vinter heller. Whippeten min fryser når det går ned mot 20 minus, men Calle, min rare saluki, elsker vinteren (bare så synd han ikke liker skiturer, men vi skal nok få det til også).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I statene er det ikke uvanlig at mynder brukes til jakt på coyote (i de statene hvor det er lov). Det er overflod av denne arten der borte (noe amerikanerne vel kan takke seg selv for, siden de mer eller mindre utryddet ulv i landet), og jakt med mynder anses som en av de mest effektive jaktformene.

CoyoteCourse4.jpg

I Storbritannia ble jakt med mynder forbudt i 2003, da også revejakten ble forbudt. Likevel gjøres det unntak med kaniner, som er et stort problem i landet. Her er whippeter aktive i "pest control". Jakt med whippet anses som mer effektivt enn gift og felle. De bruker ilder og whippet sammen, ilder sendes ned under jorden for å få opp kaninene, og whippetene tar seg av resten. Her er far og sønn på jobb med whippeten og ilderne:

312316_4693549814056_1195276542_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg tror det kommer til å bli en heitere diskusjon, og dermed dominere en tråd som handler om mye mer enn jakt. Jeg diskuterer gjerne temaet, men jeg vil at denne tråden forblir mer en samletråd for alt som har med mynder å gjøre, ikke en opphetet diskusjonstråd.

Jeg ser poenget ditt men ser du mitt? Hvis man ønsker en tråd med bare positive tilbakemeldinger, så bør man kanskje ikke legge ut filmer med et innhold som er kontroversiellt? Gjør man det og reagerer på negative tilbakemeldinger, så blir det blir det litt merkelig..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...