Gå til innhold
Hundesonen.no

Syk vs. oppmerksomhetssyk. Tanker?


Recommended Posts

Ok, håper på noen innspill fra dere flotte folk! :ahappy:

Jeg har en labradorvalp på 12 uker. Han er frisk og fin, energisk, normal appetitt, normalt væskeinntak. MEN!

-- det har seg nå sånn at om morgenen, så å si hver dag i det siste, har han brekt seg til det punktet hvor han får opp noe slim. Dette er da når han er i buret sitt. Vi var hos veterinær i går, bare for en valpesjekk, og alt var normalt med respirasjon, sirkulasjon, og alt annet som undersøkes ved en generell sjekk. Ingen tegn til noen tydelig slimproduserende sykdommer. Jeg funderte da litt over dette, hva det muligens kunne være.

Det merkelige med hva han holder på med er at det KUN er om morgenen før han kommer ut av buret. Etter at jeg har tatt ham ut så er alt fint, han er som vanlig; en kjempeglad liten kar som løper hoppende rundt og er gira på tur og mat. Det er INGEN tegn til brekninger eller annet resten av dagen.

Det slo meg da i dag, kan dette være en form for å oppdrive oppmerksomhet? Blir han lei av at jeg sover, og vil ha meg opp så han kommer seg ut av buret? Jeg brukte selv en slik metode da jeg var 2 år gammel (ikke at jeg er en hund, men dere skjønner poenget), jeg ville med vilje brekke meg etter at jeg var lagt for å få foreldrene mine løpende opp trappa til meg igjen. Er min hund like utspekulert som hva jeg var?

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt opp maten og gitt noe rett før dere legger dere. Gjerne 23-24 (midnatt). Labradoren min brekker seg om morgenen når det skjer at hun blir ufattelig sulten. At hunden brekker seg (gjerne med gul magesyre og/eller gjennomsiktig væske) er tell-tale signs på at bikkja er så sulten at magesyra tar over. Du kan jo dele opp kveldsmåltidet og gi litt 20:00, og litt senere igjen :) Hvis problemet ikke forsvinner ville jeg tatt en mer nøye veterinærsjekk.

Labradorer er oppmerksomhetssyke elsklinger, men å spy er mer eller mindre garantert ikke et tegn på dette. Ødelegging av aviser, risting av soffaputer og snuter som forsøker å dytte på hender og bein - det er derimot tegn på oppmerksomhetssjuka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt opp maten og gitt noe rett før dere legger dere. Gjerne 23-24 (midnatt). Labradoren min brekker seg om morgenen når det skjer at hun blir ufattelig sulten. At hunden brekker seg (gjerne med gul magesyre og/eller gjennomsiktig væske) er tell-tale signs på at bikkja er så sulten at magesyra tar over. Du kan jo dele opp kveldsmåltidet og gi litt 20:00, og litt senere igjen :) Hvis problemet ikke forsvinner ville jeg tatt en mer nøye veterinærsjekk.

Labradorer er oppmerksomhetssyke elsklinger, men å spy er mer eller mindre garantert ikke et tegn på dette. Ødelegging av aviser, risting av soffaputer og snuter som forsøker å dytte på hender og bein - det er derimot tegn på oppmerksomhetssjuka.

Superb! Det skal jeg prøve! Rekker faktisk å gi det et forsøk i dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt opp maten og gitt noe rett før dere legger dere. Gjerne 23-24 (midnatt). Labradoren min brekker seg om morgenen når det skjer at hun blir ufattelig sulten. At hunden brekker seg (gjerne med gul magesyre og/eller gjennomsiktig væske) er tell-tale signs på at bikkja er så sulten at magesyra tar over. Du kan jo dele opp kveldsmåltidet og gi litt 20:00, og litt senere igjen :) Hvis problemet ikke forsvinner ville jeg tatt en mer nøye veterinærsjekk.

Labradorer er oppmerksomhetssyke elsklinger, men å spy er mer eller mindre garantert ikke et tegn på dette. Ødelegging av aviser, risting av soffaputer og snuter som forsøker å dytte på hender og bein - det er derimot tegn på oppmerksomhetssjuka.

Det var det jeg tenkte og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på foring. Veldig vanlig at valper brekker seg/kaster opp/blir uvell om det går for lang tid mellom måltider, magesyren blir for skarp, men det er ikke så mye som skal til så du trenger ikke gi et ekstra måltid holder som regel med bare noen forkuler eller noe annet småtteri for og gi magen noe og jobbe med.

Viss ikke så tenker jeg også at det bare kan være stress. Han blir glad når du våkner og da blir det bare litt vanskelig for en liten tass :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aro (nesten 2,5 år) brekker seg sånn enda. Så med han prøver jeg å gi maten spredt utover hele dagen, da ser jeg ikke noe til det, så som de andre sier her ville jeg gitt han noen kuler rett før dere legger dere :) Fungerer kjempe godt her iallefall. Her får begge et siste litt mindre måltid ved 11 tiden på kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...