Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Ok, håper på noen innspill fra dere flotte folk! :ahappy:

Jeg har en labradorvalp på 12 uker. Han er frisk og fin, energisk, normal appetitt, normalt væskeinntak. MEN!

-- det har seg nå sånn at om morgenen, så å si hver dag i det siste, har han brekt seg til det punktet hvor han får opp noe slim. Dette er da når han er i buret sitt. Vi var hos veterinær i går, bare for en valpesjekk, og alt var normalt med respirasjon, sirkulasjon, og alt annet som undersøkes ved en generell sjekk. Ingen tegn til noen tydelig slimproduserende sykdommer. Jeg funderte da litt over dette, hva det muligens kunne være.

Det merkelige med hva han holder på med er at det KUN er om morgenen før han kommer ut av buret. Etter at jeg har tatt ham ut så er alt fint, han er som vanlig; en kjempeglad liten kar som løper hoppende rundt og er gira på tur og mat. Det er INGEN tegn til brekninger eller annet resten av dagen.

Det slo meg da i dag, kan dette være en form for å oppdrive oppmerksomhet? Blir han lei av at jeg sover, og vil ha meg opp så han kommer seg ut av buret? Jeg brukte selv en slik metode da jeg var 2 år gammel (ikke at jeg er en hund, men dere skjønner poenget), jeg ville med vilje brekke meg etter at jeg var lagt for å få foreldrene mine løpende opp trappa til meg igjen. Er min hund like utspekulert som hva jeg var?

Noen tanker?

Skrevet

Jeg ville delt opp maten og gitt noe rett før dere legger dere. Gjerne 23-24 (midnatt). Labradoren min brekker seg om morgenen når det skjer at hun blir ufattelig sulten. At hunden brekker seg (gjerne med gul magesyre og/eller gjennomsiktig væske) er tell-tale signs på at bikkja er så sulten at magesyra tar over. Du kan jo dele opp kveldsmåltidet og gi litt 20:00, og litt senere igjen :) Hvis problemet ikke forsvinner ville jeg tatt en mer nøye veterinærsjekk.

Labradorer er oppmerksomhetssyke elsklinger, men å spy er mer eller mindre garantert ikke et tegn på dette. Ødelegging av aviser, risting av soffaputer og snuter som forsøker å dytte på hender og bein - det er derimot tegn på oppmerksomhetssjuka.

Skrevet

Jeg ville delt opp maten og gitt noe rett før dere legger dere. Gjerne 23-24 (midnatt). Labradoren min brekker seg om morgenen når det skjer at hun blir ufattelig sulten. At hunden brekker seg (gjerne med gul magesyre og/eller gjennomsiktig væske) er tell-tale signs på at bikkja er så sulten at magesyra tar over. Du kan jo dele opp kveldsmåltidet og gi litt 20:00, og litt senere igjen :) Hvis problemet ikke forsvinner ville jeg tatt en mer nøye veterinærsjekk.

Labradorer er oppmerksomhetssyke elsklinger, men å spy er mer eller mindre garantert ikke et tegn på dette. Ødelegging av aviser, risting av soffaputer og snuter som forsøker å dytte på hender og bein - det er derimot tegn på oppmerksomhetssjuka.

Superb! Det skal jeg prøve! Rekker faktisk å gi det et forsøk i dag ;)

Skrevet

Det var det jeg tenkte og :)

Skrevet

Hiver meg på foring. Veldig vanlig at valper brekker seg/kaster opp/blir uvell om det går for lang tid mellom måltider, magesyren blir for skarp, men det er ikke så mye som skal til så du trenger ikke gi et ekstra måltid holder som regel med bare noen forkuler eller noe annet småtteri for og gi magen noe og jobbe med.

Viss ikke så tenker jeg også at det bare kan være stress. Han blir glad når du våkner og da blir det bare litt vanskelig for en liten tass :P

Skrevet

Prøv å la ham sove med buret oppe? :)

Irrelevant og unødvendig inndraging av burdebatt. Å spy har ingen ting med bur å gjøre.

Skrevet

Aro (nesten 2,5 år) brekker seg sånn enda. Så med han prøver jeg å gi maten spredt utover hele dagen, da ser jeg ikke noe til det, så som de andre sier her ville jeg gitt han noen kuler rett før dere legger dere :) Fungerer kjempe godt her iallefall. Her får begge et siste litt mindre måltid ved 11 tiden på kvelden :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Man må såklart ikke, men det kan ofte være greit å utelukke fysisk ubehag ved aggressiv adferd. Når det er sagt høres dette ut som et adferdsproblem. Uavhengig av alder så er det ikke bare å "vente til de vokser det av seg". Hvis en unghund starter med problematisk adferd er det utrolig viktig å jobbe med det, nettopp for å forme den hunden skal bli som voksen. Sånn umiddelbart høres det ut som hunden kan være overstimulert og at dette er et utslag av stress i møte med andre hunder. Hvis dette skjer i hilsesituasjoner eller løs lek med andre hunder så høres det ut som dere må ta ham ut av situasjonen og holde avstand lenge før han når det punktet at dette skjer.
    • Må man alltid ta med hund som ypper til bråk på noen hunder til veterinæren for ekstra sjekk om det er noe galt fysisk? Det er ikke alle hunder den ypper til å slåss. Er en unghund på 2 år. Hunden hopper opp på ryggen til de som hun skal yppe med og når jeg da tar den ned så blir den sint og flyr på enda mere. Vi hadde håpet det skulle bli bedre etter at hunden var fylt 2 år. Men man sier at de ikke blir voksne før 3-4 årsalderen.
    • Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...