Gå til innhold
Hundesonen.no

Hågakollens Isak og Vardekampens Bris - Runderingsbilder side 8


Frida og fuglehundene
 Share

Recommended Posts

Heisann :) Jeg er helt ny her på forumet, og tenkte det kunne være greit å presentere hundene mine :)

Jeg har vokst opp med fuglehundblanding og da den døde var foreldrene mine så "dumme" at de lot meg få bestemme neste rase (som ble min hund). Jeg ville ha engelsk setter, og engelsk setter ble det. Det gikk kjempebra, og vi hadde Isak i 11 år. Etter det har det vært engelsk setter som har vært min rase, til tross for at jeg ikke jakter. Jeg har jegerprøven og elsker å trene hund, så det stopper bare på at jeg må lære meg mer om jakttrening. Det har ikke vært et bevisst valg å ikke jakte, men det har endt opp med andre hundeaktiviteter i stedet.

Eldstemann er en 2,5 år gammel engelsk setter. Han heter Isak og er en hund med enormt mye personlighet, på godt og vondt :P Tror jeg aldri har lagt ned så mye jobb i en hund noengang, men jeg har lært utrolig mye av det. Han gir meg mange grå hår, men han har også en unik evne til å få meg til å le ;)

Da Casper ble borte tenkte jeg at jeg hadde en sjanse til å prøve en annen rase. Valget falt allikevel på en ny engelsk setter. Den myke pelsen, de store øynene og den elegante kroppen med det fantastiske humøret og arbeidslysten klarte ikke å gi slipp, og jeg måtte ha en ny engelsk setter.

Vi gikk på valpekurs, og der anbefalte instruktøren vår å gå på agilitykurs siden Isak så ut til å like det godt. Etter agilitykurset anbefalte hun oss også å gå et ukeskurs i konkurranselydighet, og der startet vår LPinteresse. Jeg trente litt LP med min forrige ES også, men da var jeg bare 15 år og når det stoppet opp la vi det litt på hylla.

Da jeg fikk Isak hadde vi flinkere folk rundt oss og flere kurs tilgjengelig enn da jeg var fjortis og trente Casper :)

Det har med tiden blitt en del LPkurs, og vi koser oss. Vi trener også mye triks. Isak er en kreativ type som tenker litt for mye selv noen ganger, og da er det greit å ha noe å la han bruker hodet sitt på.

Jeg er ikke noe konkurransemenneske, så jeg blir overrasket om jeg noen gang tør. Jeg liker å trene og pirke på detaljer så alt blir perfekt, men konkurransen i seg selv er ikke noe mål for meg. Jeg elsker å trene hundene mine og føle samspillet.

105copy.jpg

Isak og meg på kurs

240.jpg

IMG_7237-1.jpg

Her er vi på disc dog kurs

294726_10150809924540591_828215590_20870218_1316518606_n.jpg

I nesten sju år hadde jeg ei dobermanntispe, og da jeg skjønte at hennes tid snart var over ville jeg ha en ny hund. Jeg ble bitt av treningsbasillen og tenkte at denne gangen burde jeg tenke fornuftig. Raser jeg kunne tenkt meg er jaktlabbe/jaktgolden/jaktcocker, men denne gangen klarte jeg heller ikke å velge noe annet enn favorittrasen min. Jeg la merke til en parring jeg syntes virket interessant, og etter mye kontakt med oppdretter måtte det bli en ny ES. Bris var navnet på den nye, og jeg fikk førsteretten på valg av valp. Etter å hatt krevende Isak var jeg veldig klar på hvilken type jeg ville ha, og hittil har han levd opp til forventningene. Han er nå fire mnder og startet sin LPkarriere allerede tre mnd gammel på et ukerskurs.

Han er en bedagelig type som helst skal sove så lenge som mulig på morgenen (totalt motsatt av Isak) og som tar livet helt med ro.

IMG_8960.jpg

Trener på innsitt

IMG_9735.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 394
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ute på ny tur i går, sammen med en nabo. Vi var ute i 4,5 time, og bortsett fra en båndtur i dag så har de stort sett sovet fram til nå   Han har så økonomisk måte å løpe på han her....

I dag fikk jeg bildene fra da vi var hos fotografen, og jeg tenkte dere også kunne få se dem Fotografen er Rina-Bodil Brenden og hun holder til i Åsnes. Jeg vil virkelig anbefale henne

Blitt en stund siden sist jeg tok med kameraet på tur. I går var det -22 da vi gikk ut, og det ble bare 2,5 timer ute, for vi måtte snu da Bris ble veldig kald. Rakk å ta noen bilder allikevel, til tr

Posted Images

Her er et veldig beskrivende bilde av Isak ;) Han er en kreativ type og liker å hente ting når han kjeder seg, Jeg har to skogkatter, og den ene av dem planlegger jeg et kull på med tiden (må få ordnet stamnavn, finne hannkatt osv), og det kan se ut til at Isak gleder seg litt til å bli "onkel" ;)

2011-12-16103956.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å se fuglehunder med positiv vinkling som ser fornøyde og glade ut :D dessverre er det stort sett slike jeg ser gå strengt på plass med kjettingstrup i nabolaget her.

Flotte er de, begge to :D velkommen til forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bris var på sitt første valpeshow på jakt- og fiskedagene i Elverum i går, og han ble nummer to av hannhundene i sin klasse, 4-6 mnd :) Han fikk en kjempefin kritikk, og jeg gleder meg til neste valpeshow/utstilling :)

Midt i/rett etter en vending :P

IMG_0416.jpg

IMG_0425.jpg

IMG_0426.jpg

IMG_0430.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte h

Her er et veldig beskrivende bilde av Isak ;) Han er en kreativ type og liker å hente ting når han kjeder seg, Jeg har to skogkatter, og den ene av dem planlegger jeg et kull på med tiden (må få ordnet stamnavn, finne hannkatt osv), og det kan se ut til at Isak gleder seg litt til å bli "onkel" ;)

2011-12-16103956.jpg

Så skjønn han er! *Smelt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det nytt valpeshow og Bris ble BIR :D

"Flott hode, valpebitt. God hals, god over- og underlinje. Velvinklet, parallelle bevegelser. Prima steg, spesielt baksteget. God pels. Godt gemytt. Særdeles lovende."

Sånt kan man like!

Utrolig morro å få hilse på lille Bris, håper og se deg flere ganger! Og syntes absolutt han skal stilles ut som voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt kan man like!

Utrolig morro å få hilse på lille Bris, håper og se deg flere ganger! Og syntes absolutt han skal stilles ut som voksen

Hehe ;) Ja, veldig god bedømmelse og enda bedre enn den gode vi fikk på jakt- og fiskedagene, så må være fornøyd da :D Ja, han skal stilles flere ganger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gode resultater! Tør du å gå i utstillingsringen så er vel LP ikke så farlig . Hilsen megapingla, hehe.

Hehe :P Er ikke halvparten så nervøs i utstillingsringen som når jeg skal prestere under LPkonkurranseliknende forhold :P Men får prøve å komme meg ut med Bris, Isak og jeg er ikke like enige om at han skal holde seg inntil meg hele tiden :P Bris og jeg er litt mer på nett der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Han har drømmetegningene mine på en setter, bortsett fra den store flekken ;) Veldig gøy at han ble så mørk, og jeg tror han blir mørkere. Mørkere som i at rødfargen trekker helt ut i hårene, nå er de brune på innerste halvdel og hvite ytterst. Men ser at tegningene har blitt mye tydeligere siden jeg fikk han. Når han dusjes ser han helt rødbrun ut i pelsen :) Han har prikker over hele kroppen, men det synes ikke så godt på bilder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isak er kjempeflink på triks, og jeg tenkte å vise noen av triksene jeg har filmet :) Han er en type som finner på ting selv om han kjeder seg, derfor må vi trene litt triks så han får brukt hodet sitt i tillegg til lydighetstreningen :P Og så synes vi jo det er såå gøy :D

Isak lukker igjen døra, han er ca 6 mnd her :)

Ikke helt ferdig innlært da jeg filmet det, må hjelpe han litt og fokuserte ikke på avlevering. Det viktigste var at han plukket opp riktig gjenstand :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...