Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bur?


Chevy

Recommended Posts

Ja, for uansett hvor mye vi diskuterer at det finnes mye bedre alternativer enn bur, så går det som oftest ikke inn allikevel. Det har da vært flere nye brukere her inne som har spurt om noe angående bur. Det har kommet maaange sider om mange alternativer man kan ha, uten å måtte bruke bur. Og mange av de nye brukerene bestemmer seg allikevel for å bruke bur, fordi hunden spiser sofaen eller hva det nå måtte være. Hadde alle vært enige, så hadde det ikke blitt en tråd på 20 sider hver gang, sant? Er det et tegn på at det går inn, og vi fortsetter å diskutere på det, som å snakke til en vegg?

Folk ombestemmer seg hele tiden i slike burdebatter. Jeg er en av de som trengte bevisstgjøring i min tid og fikk den gjennom burdiskusjoner. Vi ser det flere ganger i så og si hver burtråd at folk velger vekk buret alikevel, eller åpner døra etter å ha brukt bur jevnlig. Jeg orker ikke gå igjennom hver enda tråd for å finne eksempler på dette, men de er der og de er faktisk mange.

Selvsagt er det verdt å prate om det man mener er en urett. Hvis vi ikke setter ord på det vi mener og forsøker å definere hva som er akseptabel burbruk, hvordan skal vi forvente at folk bruker bur med omhu da?

Men uansett hvor mye man diskuterer på det, så har de liksom bestemt seg allerede før tråden ble opprettet, og det er dumt. Derfor sier jeg at jeg har sluttet å prate med frøken Olsen, fordi frøken Olsen har allerede bestemt seg for hva hun vil gjøre før jeg åpner munnen min.

For en flott holdning at man ikke skal si ifra om det man mener er brudd på dyrevelferden. Personlig mener jeg at mind my own business-attituden som jeg ellers er en tilhenger av, ikke lenger er ok når det er noen som er uskyldig skadelidende. Da skal man faktisk si ifra da.

Selvsagt vil noen ignorere det de blir påpekt. Andre vil tørre å være åpen nok til å høre på og så bestemme seg utifra det. Det er ingen som vil bruke mer bur på trass liksom, so what's to lose?

”I dyrevernlovens § 8, pkt.7. heter det at det er forbudt å dressere dyr på slikt vis at det kommer i fare for å lide eller bli skremt i utrengsmål. Feil bruk av straff kan være psykisk belastende for hunden i slik grad at det er dyrevernmessig uforsvarlig. Dressurmidler som automatisk straffer hunden har stort potensial for å brukes feil, først og fremst fordi de kan brukes uten at hunden overvåkes. Et eksempel på dette er praksis med å sette ”bjeffehalsbånd” på hunder før man etterlater dem hjemme alene. Hunder som bjeffer når de er hjemme alene, lider ofte av angst for å være alene. At hunden i tillegg skal straffes med strømstøt eller vannsprut når den har en angstreaksjon er uforsvarlig dyrevernsmessig sett. Mange ganger er det for hunder nærmest umulig å ikke lage lyd, for eksempel hvis hunden blir skremt, skader seg, ser en katt utenfor gjerdet eller vinduet, eller fremmede trenger seg på mens hunden er alene. All slik feil bruk av straff er etter vår mening i strid med dyrevernloven.”

Hvem er det du klipper fra, og hvordan er dette relevant?

Jeg bruker ikke bur i noen stor grad over hode, men jeg har bur, men de står åpne til enhver tid (god kommode, og de pleier å gå inn og legge seg der av og til). Pøbel går i buret dersom han får noe å tygge på, fordi han har matforsvar mot andre hunder, og det er ikke noe jeg vil fremme hos den andre hunden om jeg skulle snu meg bort et øyeblikk, og han får en skikkelig dårlig erfaring. 10 minutter, så er han ute av buret igjen. Dette er det som er det sikreste for MEG, for han beveger seg like mye om han ligger i et bur, eller går inn på et annet rom. Det er liksom fiks ferdig på noen minutter, og jeg slipper å tenke på at noen av de andre jeg bor med glemmer å lukke døren til det rommet, og slipper valpen inn. DER er buret min sikkerhet fordi jeg kan være svimete og ikke stå over som en hauk, eller en valp hopper ut av armene mine for å sjekke hva Pøbel gjør.

Øøhm sure, ok? Golden star for you! 6022611761_dc7256f25a_t.jpg:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass

Jeg får plutselig ikke til å quote her men:

Mari:

Det er jo ikke alltid man er enig i hva et overtramp er, tydeligvis. Enkelte av mine hunder sover i bur om natta. Dette er fordi jeg mener at det er best for meg og hunden. Da føler jo ikke jeg at det er et overtramp. Mens mine hunder får mye mosjon, så syns jo jeg at det er et overtramp mot hunder som knapt nok er utenfor døra. Det er jo dette som er hele essensen i denne diskusjonen. (Og grunnen til at den alltid blir 20 sider lang) uten at det ene utelukker det andre.

Jeg syns det er dyreplageri å ha en hund som aldri får gå løs i skogen. Jeg syns det er dyreplageri å ikke la en hund få utløp for sine naturlige drifter (litt satt på spissen, med unntak av seksual driften). Jeg syns det er dyreplageri når folk går en time tur med hunden sin i løpet av ei uke. Jeg syns det er like mye dyreplageri å ha hunder som kun står i hundegård. Jeg syns det er dyreplageri å skaffe seg hund for at den skal vokse opp på vaskerommet.

Ingenting av dette er forbudt ved norsk lov, akkurat som burbruk.

Siri:

Med unntak av burbruken, så tror jeg ikke vi er så uenige. Jeg mener ikke at lovtekstens siste del er mindre viktig enn den første. Mne jeg syns det er fortvilende at det er så mange hunder som går igjennom livet uten å oppleve noe, som blir pasifisert i så stor grad gjennom sine eieres valg til hundehold. Jeg reagerer ikke på økende burbruk (for den syns jeg ikke er så økende, nå syns jeg tvert i mot at den gledelig nok er avtagende) men på hundehold hvor man skaffer seg hund uten å ta seg av den. Man kjøper langhårsraser for å klippe de ned (ja det provoserer meg) for det så slitsomt med pelsstell. Man kjøper seg hunder som aldri opplever annet enn å stå i hundegårder eller bli luftet rundt nabolaget. Jeg har hatt kunder på kurs jeg som ALDRI har gått i skogen med sin hund på 1 år!

Problemene ved å begynne å kalle folk inkompetente udugelige idioter er at de skjeldent hører etter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ombestemmer seg hele tiden i slike burdebatter. Jeg er en av de som trengte bevisstgjøring i min tid og fikk den gjennom burdiskusjoner. Vi ser det flere ganger i så og si hver burtråd at folk velger vekk buret alikevel, eller åpner døra etter å ha brukt bur jevnlig. Jeg orker ikke gå igjennom hver enda tråd for å finne eksempler på dette, men de er der og de er faktisk mange.

Selvsagt er det verdt å prate om det man mener er en urett. Hvis vi ikke setter ord på det vi mener og forsøker å definere hva som er akseptabel burbruk, hvordan skal vi forvente at folk bruker bur med omhu da?

For en flott holdning at man ikke skal si ifra om det man mener er brudd på dyrevelferden. Personlig mener jeg at mind my own business-attituden som jeg ellers er en tilhenger av, ikke lenger er ok når det er noen som er uskyldig skadelidende. Da skal man faktisk si ifra da.

Selvsagt vil noen ignorere det de blir påpekt. Andre vil tørre å være åpen nok til å høre på og så bestemme seg utifra det. Det er ingen som vil bruke mer bur på trass liksom, so what's to lose?

Hvem er det du klipper fra, og hvordan er dette relevant?

Øøhm sure, ok? Golden star for you! 6022611761_dc7256f25a_t.jpg:icon_confused:

Det var vel en bruker her inne for en stund siden, som sa i fra at det ikke var ok at hunden til naboen gikk i hagen, og naboen tok hunden så hardt at den hylte (og hadde bur ute på terassen eller noe slikt), og ropte opp til h*n når hun hørte hunden hyle? Og så vidt jeg husker så hadde ikke hunden det ok etterpå? Noen ganger kan det faktisk gjøre ting verre ... og ja, man sier i fra, men det er ikke ALLTID det går gjennom, men man ser noen gode historier etterpå også. Enten eller, liksom.

Ser jeg noe, sier jeg i fra, og håper personen vil gå for andre alternativer. Om personen IKKE VIL, så får faktisk ikke jeg gjort så mye med det, og jeg går faktisk ikke inn i huset til den personen og ramponerer buret og pælmer det ut vinduet heller.

Og takk for gullstjerna, yey! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari:

Det er jo ikke alltid man er enig i hva et overtramp er, tydeligvis.

Nei nettopp. Og når du sier til Siri at du gladelig ser at burbruk avtar (og jeg deler din glede om det er sant!) så sier du selv også at man helst ikke skal bruke bur, eller at folk bruker bur for mye. Dermed så må vi vel være enige i at det er viktig å ha retningslinjer i forhold til burbruk, at det finnes en grense for hva som er akseptabelt. Hvordan skal folk skjønne hvor den grensa går uten at man prater om det og bevisstgjør?

Jeg syns det er dyreplageri å ha en hund som aldri får gå løs i skogen. Jeg syns det er dyreplageri å ikke la en hund få utløp for sine naturlige drifter (litt satt på spissen, med unntak av seksual driften). Jeg syns det er dyreplageri når folk går en time tur med hunden sin i løpet av ei uke. Jeg syns det er like mye dyreplageri å ha hunder som kun står i hundegård. Jeg syns det er dyreplageri å skaffe seg hund for at den skal vokse opp på vaskerommet.

Jeg er helt enig med deg jeg, med unntak av løs i skogen for Fyda må gå i langline pga min paranoia. :P

Ingenting av dette er forbudt ved norsk lov, akkurat som burbruk.

Men det er en definisjonssak det. For det står ikke eksplisitt at man ikke kan ha en hund som vokser opp på vaskerommet, men det står at hunden skal "holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel."

Ingen av disse punktene blir innfridd i et liv på et vaskerom. Jeg mener også at timesvis i bur på daglig basis ikke er et miljø som gir god velferd. Det er gråsoner og tolkning i all lovtekst.

Problemene ved å begynne å kalle folk inkompetente udugelige idioter er at de skjeldent hører etter :P

Det er derfor jeg mener at det er viktig å kritisere handlingen og ikke person. Men jeg er ikke rett for å bruke store ord av den grunn, for noen må snakke for hunden også, slik du gjør når du ramser opp dine ankepunkter i enkeltes hundehold. Det er fordi noen faktisk er kritiske og tør å rope høyt at vi har en dyrevelferdslov som tidvis revideres, at Sverige har innført lovverk om burbruk, at det er regulasjoner rundt oppstalling av dyr, etc etc. Sitter vi og tvinner tomler og er uenige på innsiden så vil vi aldri se bedring, og hundene kommer seg aldri ut i skogen.

Det var vel en bruker her inne for en stund siden, som sa i fra at det ikke var ok at hunden til naboen gikk i hagen, og naboen tok hunden så hardt at den hylte (og hadde bur ute på terassen eller noe slikt), og ropte opp til h*n når hun hørte hunden hyle? Og så vidt jeg husker så hadde ikke hunden det ok etterpå? Noen ganger kan det faktisk gjøre ting verre ...

Hæh? Nå skjønner jeg ikke hva du vil fram til i det hele tatt. Prøver du å si at det kan bli mer burbruk av at man snakker ut om utstrakt bruk av bur til hund og oppfordrer folk til å være kritiske til sitt burbruk? Eller at man ikke skal si ifra om noe man mener er urett i tilfelle folk klikker i vinkel og utøver vold? So confused.

og ja, man sier i fra, men det er ikke ALLTID det går gjennom, men man ser noen gode historier etterpå også. Enten eller, liksom.

Og det er for de gode historiene man sier ifra sant? Og det er ikke sagt at fordi man ikke når igjennom med første forsøk så går det aldri gjennom?

Ser jeg noe, sier jeg i fra, og håper personen vil gå for andre alternativer.

Var ikke poenget ditt at det ikke var noe vits å si ifra og at folk måtte få ha hunden sin i bur om de ville det? At frøken Olsen eller hvem det nå var kunne putte hunden sin i bur uten at man skulle bråke om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er helt enig med deg jeg, med unntak av løs i skogen for Fyda må gå i langline pga min paranoia. :P

Jeg mener også at timesvis i bur på daglig basis ikke er et miljø som gir god velferd. Det er gråsoner og tolkning i all lovtekst.

Det er masse gode poenger her, men jeg kan ikke helt se hvorfor den enkeltses tolkning av lovteksten vedr bur er mer riktig enn den andres vedr løs hund.. Begge deler er jo en subjektiv oppfatning av hunders livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh? Nå skjønner jeg ikke hva du vil fram til i det hele tatt. Prøver du å si at det kan bli mer burbruk av at man snakker ut om utstrakt bruk av bur til hund og oppfordrer folk til å være kritiske til sitt burbruk? Eller at man ikke skal si ifra om noe man mener er urett i tilfelle folk klikker i vinkel og utøver vold? So confused.

Og det er for de gode historiene man sier ifra sant? Og det er ikke sagt at fordi man ikke når igjennom med første forsøk så går det aldri gjennom?

Var ikke poenget ditt at det ikke var noe vits å si ifra og at folk måtte få ha hunden sin i bur om de ville det? At frøken Olsen eller hvem det nå var kunne putte hunden sin i bur uten at man skulle bråke om det?

Jeg sier ikke at det blir MER burbruk (hvor i alle dager har jeg skrevet det?). Men at noen ikke vil endre sitt hundehold SELVOM man sier i fra, mens andre vil endre det. Skjønner du?

Jeg sa heller ikke at man ikke skulle si i fra, men jeg sa at mange prøver å si i fra gang på gang (etter de uendlige burtrådene her på sonen), der flere oppretter en tråd, og konklusjonen fra den personen er at det var egentlig bare teit å opprette den, fordi alternativet hund-ut-av-buret-prosjektet eksisterer ikke. Hvorfor blir burtrådene så lange?

Bruk sunn fornuft, tenker jeg vi sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bur kanskje aldri var et alternativ "før i tia"

Når jeg vokste opp (og jeg er bare 24 år) så var aldri bur et alternativ, og folk så faktisk rart på de få som brukte det. Det var rett og slett ikke vanlig, så det er nok et nymotens påfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse gode poenger her, men jeg kan ikke helt se hvorfor den enkeltses tolkning av lovteksten vedr bur er mer riktig enn den andres vedr løs hund.. Begge deler er jo en subjektiv oppfatning av hunders livskvalitet.

Sin egen tolkning er vel mer riktig fram til evt domstol har hatt et ord med i spillet. Men igjen, om vi ikke åpner for diskurs og lar folk bare seile sin egen sjø uten retningslinjer eller oppfordringer, hvordan skal vi da forvente at folk bruker sin kritiske sans?

Jeg synes burdebatt er bare sunt jeg, det er flott at man tvinges til å sette ord på egne meninger. For min del er det iallfall veldig lærerikt uansett tema. For de som ikke deltar kan de lese om forskjellige meninger og hvordan man finner støtte i dem, og så kan man ta sitt eget mer informerte valg etter å ha tatt stilling til de forskjellige synspunkter. Da har man plutselig flere nyttige verktøy til å gjøre opp sin egen subjektive oppfatning og dyrets velferd. Kunnskap er i så henseende makt.

Jeg sier ikke at det blir MER burbruk (hvor i alle dager har jeg skrevet det?). Men at noen ikke vil endre sitt hundehold SELVOM man sier i fra, mens andre vil endre det. Skjønner du?

Altså, jeg spurte hvor parallellen til denne diskusjonen var, i den historien hvor en hund ble dengt etter at en eier sa ifra om noe? Selvsagt er det enkelte som ikke vil endre oppfatning, hvem har sagt noe annet? Det er en selvfølgelighet. Det betyr vel ikke at en diskusjon ikke er nyttig?

Jeg sa heller ikke at man ikke skulle si i fra, men jeg sa at mange prøver å si i fra gang på gang (etter de uendlige burtrådene her på sonen), der flere oppretter en tråd, og konklusjonen fra den personen er at det var egentlig bare teit å opprette den, fordi alternativet hund-ut-av-buret-prosjektet eksisterer ikke.

Det du skrev var;

Men om frøken Olsen faktisk ikke har tid eller ork til å trene hunden sin til å ikke spise opp huset hennes, så må det da for HENNES del og problem, være greit for henne å putte hunden i bur dersom hun i HENNES tilfelle må det, sant?

Ser du hvordan du får det til å virke som du mener folk må bare gjøre hva enn de vil angående burbruk?

Hvorfor blir burtrådene så lange?

Fordi temaet engasjerer.

Bruk sunn fornuft, tenker jeg vi sier.

Da må vi først definere hva sunn fornuft er. For en som bruker bur 20 timer i døgnet på sin hund så er det sunn fornuft fram til noen påpeker hvorfor det ikke er det. Ingen vil mene at de selv bruker bur ufornuftig, sant?

Men nå må jeg stikke. Avtale om en halvtime. Beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke påstanden at bur blir mer brukt nå - i og med at flere her på forumet og andre forum har endret fra det å bruke bur ofte til å minke bruken, eller slutte helt. Hvor er den påstanden om bur brukes mer idag hentet fra?

Da jeg fikk hund i 2003 var allerede buret blitt en selvfølgelighet som ingen stilte spørsmålstegn ved. Jeg leser av de med lengre erfaring enn med at tidligere var det ikke normalen i det hele tatt.

Jeg har inntrykk av at det ikke er særlig endring siden 2003 (bygd på subjektive erfaringer), men jeg håper selvsagt jeg tar feil og at folk bruker mindre bur nå enn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVOR har dere det fra at burbrukere synes det er greit å bruke bur nårsomhelst/hvorsomhelst og så lenge som mulig?

Jeg er FOR brubruk, den forsvarlige biten og ikke den 18 timer per døgn osv.. Det at jeg er FOR brubruk gjør ikke at jeg går å anbefaler bur til hvermansen for det? Det er idiotiskt å påstå noe sånt.

Fra loven: Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov.

INDIVIDUELLE BEHOV... Den lille biten der forteller oss at hunder er individer som trenger ulik behandling. Har man da en hund som IKKE klarer å roe seg (f.eks.), synes dere det er bedre å la den herje og stresse i hele huset/et rom, enn å ha den i bur slik at den får slappe av og muligens sove? Jeg synes ikke det..

Jeg blir så frustrert av enkelte av argumentene og påstandene motstandere kommer med...! Hvis man bruker bur på utstilling for å roe ned en hund, hvorfor kan man ikke gjøre det samme i hjemmet? JADA jeg vet at utsillinger ikke er SÅ ofte osv..! Spar meg for den..

Og bare for å ha det helt klart, jeg eier ikke et bur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Sin egen tolkning er vel mer riktig fram til evt domstol har hatt et ord med i spillet. Men igjen, om vi ikke åpner for diskurs og lar folk bare seile sin egen sjø uten retningslinjer eller oppfordringer, hvordan skal vi da forvente at folk bruker sin kritiske sans?

Jeg synes burdebatt er bare sunt jeg, det er flott at man tvinges til å sette ord på egne meninger. For min del er det iallfall veldig lærerikt uansett tema. For de som ikke deltar kan de lese om forskjellige meninger og hvordan man finner støtte i dem, og så kan man ta sitt eget mer informerte valg etter å ha tatt stilling til de forskjellige synspunkter. Da har man plutselig flere nyttige verktøy til å gjøre opp sin egen subjektive oppfatning og dyrets velferd. Kunnskap er i så henseende makt.

Det er vi helt enige om! Men for å snu argumentet til burmotstanderne: Det at folk slutter å bruke bur betyr ikke at de begynner å gå tur i stedet. Så en folkeopplysningspropaganda på saken syns jeg kanskje er på tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så frustrert av enkelte av argumentene og påstandene motstandere kommer med...! Hvis man bruker bur på utstilling for å roe ned en hund, hvorfor kan man ikke gjøre det samme i hjemmet? JADA jeg vet at utsillinger ikke er SÅ ofte osv..! Spar meg for den..

De færreste bruker bur for å roe ned hunden på utstilling også, det er bare for at de selv skal få et pusterom istedet for å ta seg av hunden - de vil gjerne se på og 'mingle' seg sosialt uten hund å passe på. Alle bruker bur pga egeninteresse på normale hunder. Noen bruker ikke bur i det hele tatt og de velger ikke å dra på stevner, da det ikke er for hunden man drar dit i de fleste tilfeller, men for at eieren syns det er 'morro'.

Eksemplet var da vår hund var på utstilling (uten bur forøvrig - kun bilturen). Var en dame med whippet som hadde reist langt for å stille både lørdag og søndag. Snakker sammen og hun sier det ikke er Lure Coursing der hun bor. Jeg nevner at det er løp her i Trondheim (samme sted som hun hadde reist for utstilling) snart - da kan hun komme og hunden får kose seg. Svaret var at hun ikke kunne reise så langt for LC - Altså DET som hunden syns er morsomt og som er DENS interesse blir underordnet eiers interesser. (dømmer ikke, brukes bare for å poengtere utsagnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort det, men det er fordi de ikke tygger på ledninger eller andre ting der jeg føler behov for å sikre de når de ikke har tilsyn. Hadde nok gjort det hvis behovet har vært der. Vurderte forøvrig dette, sammen med å stenge de inn på et rom når hunden var valp, pga de var litt hissig på sitt nye fam medlem i starten, men vurderte at det var bedre å sette valpen i bur - Så slapp han å tygge ledninger, falle ned trappa etc etc

Hvordan tror du reakjsonen fra omverdenen ville vært hvis du valgte å putte katten i bur?

Det der er kjempeinteressant tema. Kattefolk/oppdrettere som har mange katter har naturlig nok ikke alle kattene løpende hei villt i nabolaget. Dyre rasekatter er oftest holdt innendørs, avlshanner holdes fra hverandre og selvsagt fra hunkatter med løpetid.

For mange, mange år siden begynte det å komme opp "cagefree cattery" på utenlandske hjemmesider. (Gjør et google-søk, du får opp tusenvis av treff på de to ordene) . Det betyr altså burfritt katteoppdrett.

Hvorfor spesifisere dette på hjemmesidene sine hvis det ikke har vært tatt opp som et problem de som IKKE greier dette?

ER det værre for en katt enn en hund å stå i bur, egentlig? Husk at katter er fysisk myyye mindre enn en middelsstor hund - ergo vil et standardbur være ganske stort for en katt..

Kan man begynne en sånn "klassifisering" for hundeeier også? Kanskje oppdrettere? Hvorfor ikke?

Katter sover i tillegg større deler av døgnet enn en hund, de har ikke det samme behovet for å bytte plass som mine hunder har hatt og de liker virkelig å krype inn i små huler og sove der.. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger pusene mine har sovet i skuffer inne i klesskap, i kjøkkenskap jeg har glemt å lukke helt igjen, inni "hulen" på kattemøbelet etc. Rent dyrevelferdsmessig ville det vært mer naturlig med bur til katter enn hunder, men det har - heldigvis - aldri blitt allmenn akseptert.

Jeg personlig mener at det jeg har understreket er en vesentlig del av et hundehold. Ergo mener jeg at hundeeiere som ikke mosjonerer hunden sin fysisk bør komme innunder de samme bestemmelsene som å ha hunder i bur. Akkurat som eiere som ikke gir hundene sine noe mental stimuli, eller lar jakthunden sin jakte, gjeterhunden gjete, trekkhunden trekke eller lar selskapshunden sin ha selskap. Det er masse mennesker som er burmotstandere men som allikevel tilbringer mindre tid sammen med hunden sin enn det feks burbrukere gjør. Dette er kanskje et poeng som drukner litt i den store burdebatten syns jeg.

Forøvrig vet jeg at det er flere av sonensbrukere som ikke gir hundene sine det forskriften tilsier etter min mening, skal jeg da berettiges til å fortelle dem hvilke udugelige hundeeiere de er som ikke har samme "standard" som meg?

Ja, det synes jeg du skal. Selv om jeg er uenig i deler av tankegangen din. Ikke alle jakthunder egner seg til jakt, ikke alle gjeterhunder egner seg til gjeting, og tro meg: ikke alle AH er bra spannhunder... Disse blir ofte solgt som familiehunder og de aller fleste hunder av de aller fleste raser lider ikke selv om de ikke blir brukt som annet enn en familiehund. Men dette vet du jo? Eller selger du bare valper til folk som har sau? Selvfølgelig trenger hunder mosjon, der diskuterer jeg ikke. Folk burde gå mer tur!

Jeg feks er av den oppfatning av hunder ofte har det bedre i byen som familiehunder enn på bygda som jakthunder, i byen MÅ de ut på tur flere ganger om dagen, året rundt. Det burde vært forbudt å ha hunder stående ute store deler av døgnet (med visse unntak selvfølgelig), slik som mange jakthunder har det på bygda. Jeg kjenner jakthunder (NEG) som aldri har vært inne i huset og bare mosjoneres den siste tiden før jakta. Faktisk husker jeg at de fleste NEG fra min barndom hadde det slik. De sto bundet på tunet og gneldret..

Min hund var mer mentalt fornøyd når vi bodde i byen og han fikk tilsammen et par timer tur i bymiljø daglig, enn når vi bodde på bygda og han var på trening 4 dager i uka. Vi gikk jo turer når vi bodde på bygda også, men da ble det lett en lang tur om dagen istedet for en halvtimes tissetur morgen og kveld i tillegg. Og ikke skjedde det noe..Ingenting..Vi møtte ingen, ingen hadde tisset i løypa siden vi var der sist.. Han kjedet seg på tur hvis vi ikke trente.

Når jeg tenker tilbake tilbragte faktisk hunden de dagene vi var på trening mest i bur... Spesielt når vi trente rundering. Reise til og fra trening, vente på sin tur , varme opp, rundere et par runder, gå seg ned, inn i bur igjen... Han var så heldig at han fikk være med å tråkke terreng i det minste, det var verre med de hundene som kunne bråke med de andre hundene. De kom ikke ut i matpausa en gang de.

Jeg hadde alltid god samvittighet etter å ha trent rundering og følte han virkelig fikk brukt seg. Men jeg var mer sliten enn bikkja...

Og jeg tilbragte faktisk mer tid med hunden etter at vi sluttet å trene. Han fikk mindre tid i bilen, og mer i sofakroken med meg, og han var merkbart mer fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvordan tror du reakjsonen fra omverdenen ville vært hvis du valgte å putte katten i bur?

Katter sover i tillegg større deler av døgnet enn en hund, de har ikke det samme behovet for å bytte plass som mine hunder har hatt og de liker virkelig å krype inn i små huler og sove der.. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger pusene mine har sovet i skuffer inne i klesskap, i kjøkkenskap jeg har glemt å lukke helt igjen, inni "hulen" på kattemøbelet etc. Rent dyrevelferdsmessig ville det vært mer naturlig med bur til katter enn hunder, men det har - heldigvis - aldri blitt allmenn akseptert.

Ja, det synes jeg du skal. Selv om jeg er uenig i deler av tankegangen din. Ikke alle jakthunder egner seg til jakt, ikke alle gjeterhunder egner seg til gjeting, og tro meg: ikke alle AH er bra spannhunder... Disse blir ofte solgt som familiehunder og de aller fleste hunder av de aller fleste raser lider ikke selv om de ikke blir brukt som annet enn en familiehund. Men dette vet du jo? Eller selger du bare valper til folk som har sau? Selvfølgelig trenger hunder mosjon, der diskuterer jeg ikke. Folk burde gå mer tur!

Jeg feks er av den oppfatning av hunder ofte har det bedre i byen som familiehunder enn på bygda som jakthunder, i byen MÅ de ut på tur flere ganger om dagen, året rundt. Det burde vært forbudt å ha hunder stående ute store deler av døgnet (med visse unntak selvfølgelig), slik som mange jakthunder har det på bygda. Jeg kjenner jakthunder (NEG) som aldri har vært inne i huset og bare mosjoneres den siste tiden før jakta. Faktisk husker jeg at de fleste NEG fra min barndom hadde det slik. De sto bundet på tunet og gneldret..

Min hund var mer mentalt fornøyd når vi bodde i byen og han fikk tilsammen et par timer tur i bymiljø daglig, enn når vi bodde på bygda og han var på trening 4 dager i uka. Vi gikk jo turer når vi bodde på bygda også, men da ble det lett en lang tur om dagen istedet for en halvtimes tissetur morgen og kveld i tillegg. Og ikke skjedde det noe..Ingenting..Vi møtte ingen, ingen hadde tisset i løypa siden vi var der sist.. Han kjedet seg på tur hvis vi ikke trente.

Når jeg tenker tilbake tilbragte faktisk hunden de dagene vi var på trening mest i bur... Spesielt når vi trente rundering. Reise til og fra trening, vente på sin tur , varme opp, rundere et par runder, gå seg ned, inn i bur igjen... Han var så heldig at han fikk være med å tråkke terreng i det minste, det var verre med de hundene som kunne bråke med de andre hundene. De kom ikke ut i matpausa en gang de.

Jeg hadde alltid god samvittighet etter å ha trent rundering og følte han virkelig fikk brukt seg. Men jeg var mer sliten enn bikkja...

Og jeg tilbragte faktisk mer tid med hunden etter at vi sluttet å trene. Han fikk mindre tid i bilen, og mer i sofakroken med meg, og han var merkbart mer fornøyd.

Jeg kommenterer kun min utheving. Jeg mener at alle hunder bør få utløp for sine naturlige instinkter. Som jakting, spiller ingen rolle om det jaktes med våpen. De aller fleste hunder som går løs jakter jo i en eller annen form. De går på fert, drar opp en fugl, hopper etter lemmen og mus. Altså det er mye som er jakt som ikke involverer mennesker. Gjeting er kun en sekvens i jaktadferden, så om gjeterhunden drar opp en fugl så er det like naturlig som at den dytter på en sau.

Akkurat som en avla trekkhund kanskje ikke er egnet til å gå i spann, men som kan ha stor glede av å trekke eieren sin på ski eller til fots, dra pulk eller bære kløv. Jeg mener ikke at alle hunder er egnet til alt de er avlet for, men at alle bør å prøve det de er avlet for. Akkurat som halvparten av mine valpekjøpere ikke har sau, men alle får prøve seg på sau.

De aller fleste hunderaser lider ikke av å være familiehunder, men det er mange familiehunder som lider av manglende stimuli både mentalt og fysisk. Som resten av samfunnet er fedme et stadig økende problem og gir høyere sykdomsforekomster og livsstilsproblemer på hunder i den vestlige verden. DET er et problem!

Edit: Jeg ser at innlegget mitt kan misforståes, jeg mener selvfølgelig ikke at alle hunder skal slipeps i skogen å få løpe rundt å jage vilt uten kontroll. Jeg har selv hatt hunder som ikke kunne slippes løs. De fikk sin trim allikevel og absolutt utløp for sine drifter. Men de som ofte har slike hunder syns jeg er veldig flinke til å bruke den sorten hunders bakgrunn som unnskyldning for at de ikke får tilstrekkelig med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste bruker bur for å roe ned hunden på utstilling også, det er bare for at de selv skal få et pusterom istedet for å ta seg av hunden - de vil gjerne se på og 'mingle' seg sosialt uten hund å passe på. Alle bruker bur pga egeninteresse på normale hunder. Noen bruker ikke bur i det hele tatt og de velger ikke å dra på stevner, da det ikke er for hunden man drar dit i de fleste tilfeller, men for at eieren syns det er 'morro'.

Jøss, klarer du virkelig å vite hva andre hundeeiere tenker!? *imponert*

Jeg TRENGER ikke bur på utstilling (hunden min er helt rolig), men bruker det for å beskytte ham! Det er skamtrangt på de fleste utstillinger, og ligger hunden i bur, slipper den å bli tråkket på, plaget av andre hunder og nevlet på av unger som foreldrene har null og niks kontroll på! Og det er av hensyn til HUNDEN, ikke meg!

Jeg synes heller ikke at utstillinger er 'morro' - det er et avlsverktøy, og noe jeg drar på for å representere rasen og oppdretter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, klarer du virkelig å vite hva andre hundeeiere tenker!? *imponert*

Det er det samme som hvorfor de fleste bruker bur til en voksen normal hund hjemme det - man trenger ikke være rakket-forsker for å forstå det. At de selv kan finne opp andre grunner for det i sitt hode er en annen sak - selve situasjonen blir ikke anderledes fordi de tenker.

Jeg synes heller ikke at utstillinger er 'morro' - det er et avlsverktøy, og noe jeg drar på for å representere rasen og oppdretter...

Samme argumentasjonen brukte jeg for at jeg brukte bur på min hund hjemme når den var valp. For DENS sikkerhet og ikke for meg. Joda, jeg KUNNE gjort tiltak slik at den hadde sluppet buret, samme med deg og utstillingen. Det er uansett til syvende og sist vår egen bekvemmelighet og hvor mye vi vurderer behovet for hundens 'frihet' kontra hvor mye vi vil gjøre for å unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterer kun min utheving. Jeg mener at alle hunder bør få utløp for sine naturlige instinkter. Som jakting, spiller ingen rolle om det jaktes med våpen. De aller fleste hunder som går løs jakter jo i en eller annen form. De går på fert, drar opp en fugl, hopper etter lemmen og mus. Altså det er mye som er jakt som ikke involverer mennesker. Gjeting er kun en sekvens i jaktadferden, så om gjeterhunden drar opp en fugl så er det like naturlig som at den dytter på en sau.

Akkurat som en avla trekkhund kanskje ikke er egnet til å gå i spann, men som kan ha stor glede av å trekke eieren sin på ski eller til fots, dra pulk eller bære kløv. Jeg mener ikke at alle hunder er egnet til alt de er avlet for, men at alle bør å prøve det de er avlet for. Akkurat som halvparten av mine valpekjøpere ikke har sau, men alle får prøve seg på sau.

De aller fleste hunderaser lider ikke av å være familiehunder, men det er mange familiehunder som lider av manglende stimuli både mentalt og fysisk. Som resten av samfunnet er fedme et stadig økende problem og gir høyere sykdomsforekomster og livsstilsproblemer på hunder i den vestlige verden. DET er et problem!

Edit: Jeg ser at innlegget mitt kan misforståes, jeg mener selvfølgelig ikke at alle hunder skal slipeps i skogen å få løpe rundt å jage vilt uten kontroll. Jeg har selv hatt hunder som ikke kunne slippes løs. De fikk sin trim allikevel og absolutt utløp for sine drifter. Men de som ofte har slike hunder syns jeg er veldig flinke til å bruke den sorten hunders bakgrunn som unnskyldning for at de ikke får tilstrekkelig med trening.

Jeg er i stor grad enig, som sagt: altfor mange hunder får for lite mosjon. Men mitt inntrykk er at problemet er større hos folk som bruker hunden til det den opprinnelig er avlet til, ikke hos familiehunder. Jeg mener at hundene lider mer av å stå i ro hele året unntatt under jaktsesongen enn å få daglige turer og bli stimulert med andre ting enn det de er avlet for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme som hvorfor de fleste bruker bur til en voksen normal hund hjemme det - man trenger ikke være rakket-forsker for å forstå det. At de selv kan finne opp andre grunner for det i sitt hode er en annen sak - selve situasjonen blir ikke anderledes fordi de tenker.

Samme argumentasjonen brukte jeg for at jeg brukte bur på min hund hjemme når den var valp. For DENS sikkerhet og ikke for meg. Joda, jeg KUNNE gjort tiltak slik at den hadde sluppet buret, samme med deg og utstillingen. Det er uansett til syvende og sist vår egen bekvemmelighet og hvor mye vi vurderer behovet for hundens 'frihet' kontra hvor mye vi vil gjøre for å unngå det.

Jeg kan love deg at det ikke er for MIN bekvemmelighet jeg drasser med meg et tungt stålbur på utstilling! Sist vi var på utstilling uten bur, var det kun en lynrask reaksjon som reddet ham fra hannhunden ved siden av som gikk til angrep to ganger på kort tid, 2-3 ganger tråkket noen på halen hans og han var full i fettede syltetøyflekker etter vaffelspisende unger som omtrent LÅ oppå ham, til tross for at jeg flere ganger "lempet" dem vekk...

Eneste håpet jeg har for fremtiden, er at han blir fullcertet kjapt og gale, sånn at vi slipper flere utstillinger og kan konsentrere oss om brukskonkurransene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan love deg at det ikke er for MIN bekvemmelighet jeg drasser med meg et tungt stålbur på utstilling! Sist vi var på utstilling uten bur, var det kun en lynrask reaksjon som reddet ham fra hannhunden ved siden av som gikk til angrep to ganger på kort tid, 2-3 ganger tråkket noen på halen hans og han var full i fettede syltetøyflekker etter vaffelspisende unger som omtrent LÅ oppå ham, til tross for at jeg flere ganger "lempet" dem vekk...

Hvorfor står du midt oppi der da - er det i selve ringen, så kan man jo uansett ikke bruke bur. Nå har jeg(vi) selv kun stilt ut hunden en gang og har liten erfaring med det, men for oss var det 0 problem å ha hunden litt unna - til og med gikk tur i området. Når man skal i ringen, så sa bare kjente ifra med et vink. Har vært uten å stille selv noen andre ganger også, og da har det heller ikke vært noe problem for deltagere med hunder å trekke seg litt unna. Det høres nesten ut som du stiller på plasser i en liten hall der det ikke er lov å gå ut/inn og/eller at du ikke har kjente som kan gi et signal.

BTW: bra de ungene og de som tramper ikke har møtt meg kan jeg bare si, for slikt tolereres ikke og jeg skulle nok fått skikk på de - måte på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.. Jeg bruker bur (enten hundene ligger i bilen, eller jeg har med tøybur og har de der jeg sitter) når jeg er på stevner - og med stevner mener jeg LP, bruks og utstilling - og jeg deltar på sånt sånn ca 5-10 ganger i året. Det er mulig dere syns det er sammenlignbart med noen timer i bur 5-10 ganger i året kontra HVER natt eller HVER dag eller begge deler, for dette med perspektiv kan være kompliserte og vanskelige greier, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på utstilling et par ganger nå og det er virkelig ikke noe problem å fjerne hunden fra et trangt område hvis DET er et stort prboblem OG grunn til å bruke bur. Sitter man på ETT sted hele utstillinga? Da har men vel et utstillingstelt eller noe man kan trekke seg tilbake i? Det er jo ikke noe vits i å ha med seg buret hit og dit hvis man flytter seg iløpet av utstillinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på utstilling et par ganger nå og det er virkelig ikke noe problem å fjerne hunden fra et trangt område hvis DET er et stort prboblem OG grunn til å bruke bur. Sitter man på ETT sted hele utstillinga? Da har men vel et utstillingstelt eller noe man kan trekke seg tilbake i? Det er jo ikke noe vits i å ha med seg buret hit og dit hvis man flytter seg iløpet av utstillinga?

UTSTILLINGSTELT på en inneutstilling!? *lol* Man er heldig om hunden har plass til å legge seg ned...og om man HAR fått en plass, er det bare å tviholde på den! Men selvfølgelig; det er bedre at hunden ligger og peser på gulvet, enn å sove i et bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...