Gå til innhold
Hundesonen.no

Basenjier og andre "urhunder"


Benedicte

Recommended Posts

2ne, ja jeg har stor respekt for mange av forumsdeltakerne, deg inkludert- men som du selv sier- inntrykket av basenjier har blitt FOR negativt, iallefall slik det vinkles her. Det er klart rasen sliter med visse problemer slik som alle raser gjør, dette jobber vi med- og det blir forbedringer omtrent årlig.

Så må en også huske på at majoriteten av basenji-eiere ikke finnes på forum, og lever glade liv i harmoni med sin basenji.

Mange av "problem" trådene kommer også fra nybakte basenji-eiere som kun melder seg inn for å få hjelp videre, og siden ikke sees her mer- kanskje problemet løste seg?

Ja, jeg syns det har vært mye negativt om basenjien i det siste, og joda, jeg ser den om at det bare er problemene man hører om, ikke solskinnshistoriene om basenjier som lever sammen i fred og fordragelighet (og de historiene man hører om sånt, fester seg jo ikke like godt som de negative). Det var det jeg prøvde å si i det første innlegget mitt (tror jeg), jeg er ikke sikker på om alle disse historiene om særegenheter og "unnskyldningene" er til rasens beste, for den fremstår ikke i noe spesielt positivt lys :wub:

Jeg står fast på det med å arrangere basenjitreff altså. Da er jeg sikker på at skeptikerne hadde blitt kurert, for større sjarmør enn basenjien finnes nemlig ikke! :lol:

Det gjør meg virkelig vondt å se den missoppfattelsen enkelte har av rasen, og jeg vil så gjerne gi dere muligheten til å få oppleve den trygge og gode afrikanske sjarmøren slik de skal være. Da er det ikke mulig å ikke bli sjarmert!

(Bare spør de som har besøkt oss og våre små :) )

Jeg vil svært gjerne bli sjarmert av basenjier, for rasen er veldig fascinerende syns jeg, med sin historikk og jodling og alt ;)

Siden noen har det inntrykket av at en basenji er utrenbar kan dere surfe litt på youtube, der er det flust av søte og representative videoer av flinke basenjier med dyktige førere. Denne fra Danmark synes jeg er søt:

De som ser ut til å tvile mest på om basenjien er trenbar, ser jo ut til å være basenjierene selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 212
  • Created
  • Siste svar

Synes det er utrolig trist å lese her nå. Trist at så mange har fått dårlige erfaringer med basenji. Kjenner ikke igjen mine egne hunder i noe av det negative som skrives. Det kjipeste er at Tufani har vært aggressiv/redd for èn eneste hund i hele sitt liv, og det skjedde på sonen-treff... Så jeg er redd de som var der fikk et dårlig inntrykk. Men det har som sagt skjedd ÈN gang. Utenom det har han kunnet leke med hvem som helst av andre hunder... Uff! Dette er ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har lest de bør du vel heller ikke uttale deg?

De fleste basenjieierne her på sonen har det supert med sin basenji (selvom noen har særere jodler enn andre). Vi er i ganske stort flertall i forhold til de som dessverre ikke har fått den beste kjemien med sin basenji.

Og det med manglende kjemi finnes dessverre i alle raser.

Ja, det er jo flott det. Jeg har for øvrig ikke uttalt mer enn at jeg synes det VAR påfallende, og at jeg skrev at jeg tenkte mitt, er det for drøyt å uttale? Resten av det jeg har skrevet har ikke vært basert på noe særlig mer enn utover det jeg har lest i denne tråden, samt hva jeg har erfart selv. Og som jeg skrev, jeg vet ikke om det er representativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er utrolig trist å lese her nå. Trist at så mange har fått dårlige erfaringer med basenji. Kjenner ikke igjen mine egne hunder i noe av det negative som skrives. Det kjipeste er at Tufani har vært aggressiv/redd for èn eneste hund i hele sitt liv, og det skjedde på sonen-treff... Så jeg er redd de som var der fikk et dårlig inntrykk. Men det har som sagt skjedd ÈN gang. Utenom det har han kunnet leke med hvem som helst av andre hunder... Uff! Dette er ille.

Kan bare signere. Dette er virkerlig oppriktig trist- vi kan jo trøste oss med at vi som kjenner rasen vet det ikke stemmer og aldri kunne tenkt oss en annen hund. Det gjelder iallefall meg. Basenjien har sneket seg inn i hjertet mitt og blir der nok til evig tid med sitt særpreg, jodling og humoristiske vesen :wub: Jeg har virkerlig funnet min rase, og jobber som best jeg kan med å få fram rasetypiske, familievennlige hunder. Dessverre blir ikke alle slik man ønsket- og da må man ta ad nota og lære av det.

Så håper jeg at alle skeptikere en gang i framtiden treffer en representativ basenji. Da skal jeg love dere at dere blir sjarmert om ikke annet- At det er en hund som ikke passer alle er jeg den første til å innrømme.

Man kjøper ikke en basenji om man vil på landslaget i lydighet, ønsker en hund som gjør alt for sin eier, eller vil ha en hund som alltid kan gå løs.

Men dersom man fascineres av en humoristisk og selvstendig urhund med en fantastisk spennende historie og ønsker en venn å dele hverdagen med- som er en utrettelig turkamerat, men samtidig takler rolige dager inne vel så bra (særlig om været er dårlig)- Ja, da er kanskje en basenji noe for deg.

Legger ved en video, jeg. Denne er av Centa som demonstrerer hva basenjier gjør for å få litt oppmerksomhet når det har kommet en ny baby i huset :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den filmen minner om en hund som går å tar beinet fra en mindre /ikke dominant hund...har sett det samme flere ganger der en hund bare sirkulerer rolig og ikke aggressivt (bare utspekulert) rundt en annen hund,og svopp så stjeler den beinet/tingen,og bare stikker av.Den andre hunden ligger forvirret tilbake :-P ahhaah

Den vil ha det den andre har! Frekke frekke basenjii :-P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot. Men hvordan gir du disse beskjedene? Jeg får nemlig ikke til sånne "en gang for alle"beskjeder jeg. :P Ikke med noen av hundene mine, ever. Kan jeg få en oppskrift?

Nå har jeg et hundehold som få andre har. Jeg har hunder som jeg skal trene og konkurrere med, samt ha de med meg 24 timer i døgnet. De går aldri i bånd, og jeg reiser gjerne på ferie i 3 uker uten å ha med et eneste bånd. For å få et slik hundehold så er jeg veldig konsekvent fra jeg får hundene i hus. Så hos meg så har allerede hundene mye respekt for meg før de begynner å gå på bordet. Når de da prøver seg, så holder det som regel å slå håndflaten hardt i bordet og si "nei". Men igjen, så kan det ikke sammenlignes, da hundene mine er "gjennomtrent" (missforstå meg rett. Jeg har ikke perfekte hunder på noen måte, eller noe i den duren. Men de brukes aktivt, og skal man nå langt med en hund, uansett i hvilken gren, så må man ha god lydighet).

Og Marthe - hvorfor i all verden skulle man kjefte på en basenji? Du kan fint kjefte på den, stortsett vil den ignorere det fullstendig - men ikke lærer den noe av det og er du riktig uheldig og skremmer den så har du et problem - so what's the point?

Hvorfor i all verden skal jeg kjefte på ungen som slår naboungen? Han vil ignorere det uansett...

Ja, kanskje det. Men får ting konsekvenser, så tar de aller aller fleste hunder ting til seg. Jeg har i hvert fall aldri møtt en hund som ikke tar ting til seg, hvis den vet at ting får konsekvenser om den ikke gjør det. Jeg har håndtert ganske mange hundre hunder etterhvert.

Hadde ingenting fått konsekvenser for meg, så hadde jeg også gjort akkurat det jeg ville :P

Fordi, som noen andre sa oppi her, de finner plutselig ut at de heller har lyst til å gjøre noe annet. Jeg vet at flere basenjier konkurrerer i agility i USA, men, da har de "basenji-fangere" som står klare rundt ringen til å fange inn basenjien hvis den plutselig finner ut at den ikke vil mer. Noe den ofte gjør. Har du en "labrador"-basenji, som Kasko f.eks., så kan det nok gå, en sånn som gjør alt for mat. Før jeg fikk basenji fikk jeg inntrykket av at de aller aller fleste var sånn, men jeg har dessverre endt opp med en som ikke er spesielt interessert i mat, uansett type. Ikke engang fersk, nystekt kylling er bra nok belønning til at hun i det hele tatt gidder å komme når jeg roper, alltid. :P

Både og. En basenji ER en spesiell rase. De ER sære. De ER noe for seg selv. De er absolutt ikke som alle andre hunder. Som mange oppdrettere og eiere sier, de er "halvt katt". Du kan fortelle dem uendelig mange ganger at de IKKE skal gå på bordet, eller at de skal holde seg langt unna blomsterpotta i vinduskarmen, eller de sure sokkene dine, men det hjelper ikke. Med EN gang du snur ryggen til, så er de der.

Jeg har hatt basenji i snart to år nå. Det er en facinerende rase, men jeg kommer ikke til å ha flere. Nummer en, fordi jeg får høre av alle at hun er sånn en fantastisk snill og grei basenji. Og ja, hun er veldig letthåndterlig, for meg. Og da kan jeg ikke regne med å få en som er bedre, kan jeg vel? Nummer to, fordi at hun har fått meg til å innse at dette ABSOLUTT ikke er rasen for meg.

Ikke er hun spesielt kosete eller kontaktsøkende, ikke går det an å lære henne noe(Hun synes rett og slett at det er uinteressant å jobbe for mat eller noe som helst annet. Da går hun heller sin vei. Hun kan repetere de få triksene hun kan fra før(var lærevillig som valp), men er ikke interessert i å lære noe nytt. Mulig det bare er min feil.), hun vil helst "ta" fremmede hunder, iallefall tisper, jeg kan ikke ha henne løs på tur, pga muligheten for å treffe på andre(hun kommer stort sett på innkalling hvis det ikke er andre i nærheten, og vi trener ofte på dette, men er det andre i nærheten har jeg ikke sjans til å få tak i dyret), hun er fullstendig gæærn på sauer. Hun plager kattene mine(jager dem ute, og biter dem i pelsen inne, drar av store dotter), så den ene vil ikke lenger komme inn i det hele tatt, han har slått seg til i stallen(noe som er litt trist, for han var alltid mye inne før, veldig kosete pus). Hun stjeler ting(penner, småting, sokker, truser, kodebrikke til banken, hva som helst hvis det ligger innenfor rekkevidde) og tygger det i stykker. Hun tygger i stykker sofaputene. Og dette gjør hun SELV om hun har andre ting å tygge på, tyggebein eller godis eller kjøttbein eller margbein eller whatever.

Jeg har prøvd HARDT å trene på diverse ting her. Som f.eks. det å ikke plage kattene. Men, hva skal jeg gjøre da, når hun synes at å jage/plage katter er det morsomste i verden, jeg har ingen belønning som kan overgå det? Det måtte eventuelt vært en sau. Men jeg kan jo ikke akkurat drasse rundt en sau i lomma heller. :P

På den positive siden, så bjeffer hun ikke. Og.. hun ligger veldig stille og sover under dyna om natten. Og en sjelden gang, av og til, inviterer hun til lek, og da er det kanskje mulig å leke drakamp med en leke i 5 minutter, selv om hun helst vil ta ermet på genseren min, det er det morsomste.

Jeg er veldig veldig glad i dyret, det er ikke det. Men vi irriterer vettet av hverandre, jeg blir gæærn av alle hennes særheter, samtidig som hun blir frustrert fordi jeg knapt gjør annet enn å irritere meg over dyret.

Ellers, så er det nok kun jeg, og muligens Yodel her på Sonen, som kan håndtere henne som vi vil. Sjefene mine kan ikke bare løfte henne opp sånn uten videre, hun må være interessert i å bli løftet, ellers kan hun snappe etter dem. Synnøve her på Sonen, kan ikke klippe klør på henne, og ei heller be henne å fjerne seg fra bordet dersom jeg ikke er i rommet, for da klyper hun så det blir skikkelige blåmerker. Vi måtte sette på munnkurv når hun skulle få vaksine, for den der dyrlegen skulle IKKE få ta på henne, nei! Rimelig sær, med andre ord. :P

Ellers så hadde TonjeM, Argyros og Margrete gode innlegg. Samt mange andre, men jeg husker ikke alle i farten. :P

Edit: Må si at jeg har nok overdrevet NOEN punkter her. Hun er jo stort sett en veldig grei hund å ha. Og å håndtere. Det er jo ikke slik at hun glefser rundt seg i vilden sky. :P

Uten at du må ta dette alt for personlig, så synes jeg at Kee høres veldig understimulert ut. Dette med sau kan du faktisk fikse med å strømme henne (hos godkjent instruktør - selvfølgelig). Så for meg blir det bare "latskap".

En hund med høye drifter (du sier at hun/rasen har mye jakt) må faktisk få brukt dette. Du må tilfredstille hennes naturlige behov. Da er som regel ikke "bare" tur godt nok :P Hadde ikke mine hunder fått kampet og jaktet, så kunne jeg ikke hatt de innendørs. Jeg kan gjerne gå fem timer tur med mine, og etter at de har slappet av i 15 min, så er de klar for 5 nye timer i skogen. Om jeg feks. har et par økter med IPO trening, så er de tilfredstilt for hele dagen.

For meg så høres det ut som at dere ikke har kjemi, og jeg hadde personlig ikke ville hatt en hund som jeg ikke hadde kjemi med. Du ødelegger både for deg og hunden din.

Ikke ta dette ille opp, for det er kun ment som gode råd :P

Jeg mener også at man ikke kan si at en hund er håndterbar hvis det er kun kjente folk som kan ta i den, og at den glefser/biter hvis kjente løfter den.

For hunder som skal bli tjenestehunder, så er dette med løfting et av momentene for å gå igjennom testen. Der skal en vildt fremmed person gå en runde med hunden, korrigere den, be den sitte, ta tannvisning, og så løfte den opp. Godtar ikke hunden dette, så blir den sendt rett hjem.

Jeg mener ikke at dette er noe selvfølge, og at man går glipp av mange gode tjenestehunder ved å gjøre dette. Allikevel så er de veldig strenge på dette.

Det jeg mener man bør se på når man avler hunder, er hva de blir brukt til . En Schäferhund som blir avlet mot tjeneste trenger nødvendigvis ikke godta alt mulig, men en cavalier som skal brukes til familiehund, bør ha en mye høyere terskel for dette.

Selvfølgelig så skal man se på historien til rasene, men så er det vårt bruksområde som teller for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare møtt denne rasen på utstilling, og etter mitt første forsøk med å hilse på denne rasen var:

Hei, for en fin hund, kan jeg hilse på den, synes rasen er spennende??

Eier: Herregud, du kan ikke bare hilse på hunden, den tåler det ikke! Og hvis du prøver å hilse på den så biter den, du er hverved advart.

Har ikke spurt om å hilse på flere av den rasen, og hva jeg så rundt ringen var ikke akkurat positivt- så beklager jeg sitter igjen med et dårlig inntrykk av rasen.

Og hvorfor er det lov at en hund biter noen så det blir blåmerker?? I mine øyne burde den vært avlivet, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke det inntrykket av rasen som mange andre her inne jeg.

Jeg har bekjente med flere individer av rasen, å må ærlig innrømme jeg ikke har fått verken dårlige erfaringer, eller negative tanker om rasen etter samvær med disse Basenjiene.

Jeg tror neppe at jeg bare har vært "heldig", for jeg har jo sett rasen på utstillinger o.l, uten at jeg egentlig har tenkt at dette er en rase jeg IKKE skal stikke fingrene bort til :P Hvis ikke jeg tar helt feil, så var jeg borte å hilste på Kee på Lillestrøm i fjor, men jeg er kanskje heldig som har fingrene i behold etter faktisk å ha klappet FLERE basenjier der?

Ærlig talt, jeg tror neppe rasen er så galen som den fremstilles her på forumet, og jeg syns det er viktig å tenke på at Basenji som mange andre raser, kanskje ikke er hunden "for alle", men det gjelder jo absolutt alle raser, det. Vi har per idag inne en hund fra eget oppdrett som ikke fungerte hos familien sin, det var ikke så gale som det ble fremlagt, for hunden er her, og vi har ikke sett NOE til utfallene de har snakket om. Der gikk det rett å slett på at hunden ikke fikk grenser, og ble usikker. Kan det kanskje tenkes at de tilfellene som har blitt nevnt lenger oppi her faktisk kan skyldes valg av feil rase, eventuelt mangel på kjemi, for lite grensesetting. Man forventer jo stort sett at "min hund skal bli søt, snill og god", desverre fungerer ikke verden slik.

Alle raser har særtrekk, uten at jeg finner Basenjien noe mer spesiell en alle andre raser av den grunn. Jeg syns de er herlige, jodlene søtnoser, hadde jeg kunnet fått en som er akkurat lik Roxy fra Yodel, så skulle jeg kjøpt Basenji på flekken (jeg har litt liten tolmodighet, så jeg kan ikke ha noe som må ha ting inn med te-skje, og jeg må i hvertfall gjør grundig undersøkelse om hvordan Basenjien VIRKELIG er, for jeg nekter å tro på det som blir sagt her inne, det stemmer ikke overens med erfaringene mine :P) , men kanskje, en gang i fremtiden :P Hvem vet? Jeg syns i hvertfall det er en herlig rase, å klarer ikke se alt som blir påpekt her inne, jeg :P

Å bare for å "kvele morroa" litt, så syns jeg det blir veldig feil å snakke om ETT individ av rasen, uten å i det hele tatt ha truffet hunden. Å påstå at en hund, på bakgrunn av en innlegg skrevet i frustrasjon, skal avlives, syns jeg faktisk er forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer nesten på mitt første og eneste innlegg i denne debatten som handler om basenjien som sliter. Jeg tror egentlig det har mer med treningsmetode enn rase å gjøre, og hunden er herlig på så mange måter. Den har også et veldig godt liv nå, så tror det kommer til å gå bra med dem - jo mer positive metoder eier lærer seg :P

Syntes forøvrig det er interessant å lese innlegg fra de som har mye erfaring med rasen, og det med at det kan være mange grunner til at noen er særere enn andre :P

Tror også det er en rase som faktisk krever mer mosjon / stimuli enn det man kanskje forventer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderator har redigert deler av innlegg

Jeg er blitt bitt 2 ganger i mitt liv, 1 border collie og 1 tervuren, jeg må si at det var 2 forskjellige hunder, å ja de bet uprovosert, men jeg skriver jo ikke på nett lange innlegg om rasene... ok de har nok for dårlig oppdragelse, og burde nok ikke brukes i avl, å det er de heller ikke blitt, heldigvis...men ingen stor oppstandelse har jeg lagt i denne debatten om aggresivitet hos basenji kontra andre for det var 1 individ og det er ikke respektivt for en rase...

Så kan du lese 5 sider å se hva som er blitt husket å skrevet om, kun aggresjon hos en rase som ikke engang skal være aggresiv, den skal trekke seg unna ting den er usikker på...

Jeg er utdannet figurant, å på morro skyld tok jeg å trenet den ene hunden min mot K-testen, samtidig med at ei anna trente tervvèn sin, for å si det slik, så trener de ganske lenge for å gå igjennom en K-test, å det skal det ikke behøves på en tjeneste hund, mens den personen som skulle være "dommer" på K-testen var utrolig imponert over hvor godt basenjien min gikk igjennom den... men han viste jo ikke at jeg hadde trenet hunden min like lenge som veninna mi med terv...

Hunden viste ingen tegn til aggresjon, gikk bort til figuranter som reiste seg med sorte og hvite laken, det datt bølgeblekk ned bak oss, ingen negativ reaksjon og han trakk seg tilbake på de tingene han var usikker på, gikk ikke frem å knurret.... Så det er mange raser som er mindre stabil i hodet enn han...

Moderator har redigert deler av innlegg

ANBEFALER alle som tenker å kjøpe en basenji, å sjekke linjer godt, så de ikke får slike individ , for det er trist, enkelt og greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelpes! Når jeg leser mange av disse innleggene på denne tråden så skulle man tro at dette var en monsterrase. Og det er overhode IKKE hva jeg har erfart.

Jeg har truffet basenjier hos eiere og på utstilling. Jeg trimmet noen basenjier også for noen år siden. Men agressive? Erhm…….. Mine erfaringer med denne rasen er at det er en omgjengelig rase. De liker å finne på spillopper og de elsker å ”erte” deg ved å hoppe opp og ned, jodle, hive ting på deg osv. Jeg opplevde basenjien rett og slett som en hund med energi og med god sans for humor

Jeg har møtt en agressiv basenji et par ganger på alle de utallige utstillingene jeg har vært på, men det var kun 2 ganger. De restererende basenjiene jeg har møtt på passer ikke under denne beskrivelsen.

Kjenner en oppdretter som startet et lite oppdrett basenji. Hilste på hundene hennes på en utstilling for noen år tilbake. Mine dalmatiner var full av energi og hoppet verre enn noe. Hennes hunder satt i fanget og bemerket seg ikke bajasen jeg hadde. Og jeg stod tett opp til dem.

Å klappe de selv om de satt i fanget til eier var overhode ikke noe problem. Ingen glefsing eller noe.

Å trene en basenji har jeg aldri opplevd som et problem. Bruker man en riktig metode på basenjien så vil det ikke være noe problem å trene den overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av innlegg redigert av moderator

Og når du i tillegg klarer å skrive noe sånt:

Jeg er utdannet figurant, å på morro skyld tok jeg å trenet den ene hunden min mot K-testen, samtidig med at ei anna trente tervvèn sin, for å si det slik, så trener de ganske lenge for å gå igjennom en K-test, å det skal det ikke behøves på en tjeneste hund, mens den personen som skulle være "dommer" på K-testen var utrolig imponert over hvor godt basenjien min gikk igjennom den... men han viste jo ikke at jeg hadde trenet hunden min like lenge som veninna mi med terv...

Så kjenner jeg at jeg sliter med å ta deg seriøst. For det første - du som vissnok er utdannet figurant, veit at man ikke skal TRENE til en mentaltest, det undergraver hele poenget med mentaltesting. For det andre - en hund som må TRENES til å kunne bestå en K-test, som er den snilleste, mildeste og mest ubetydelige av mentaltestene/beskrivelsene, så er bikkja dårlig mentalt, samme om det er en terv eller en basenji - og det er slettes ikke imponerende at en hund består k-test, enten den er trent på det eller ikke.. Samme hva slags rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet figurant, å på morro skyld tok jeg å trenet den ene hunden min mot K-testen, samtidig med at ei anna trente tervvèn sin, for å si det slik, så trener de ganske lenge for å gå igjennom en K-test, å det skal det ikke behøves på en tjeneste hund, mens den personen som skulle være "dommer" på K-testen var utrolig imponert over hvor godt basenjien min gikk igjennom den... men han viste jo ikke at jeg hadde trenet hunden min like lenge som veninna mi med terv...

With friends like that, who needs enemies..

Trening til K-test.. som 2ne sier, blir tungt å ta slikt seriøst altså.

Men illustrerer kanskje også havet av forskjellig virkelighetsoppfatning som er ute og går.

edit: rettet slurvefeil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, Bambi er sær ja. Hun er særdeles sær på at fremmede ikke får løfte henne- og det får hun faktisk lov til å være. Hun har en skade i ryggen som gjør at hun er engstlig for å bli løftet av fremmede. Hun lager en hel masse lyder og skriker- that's it. Aldri tenner eller knurring involvert. Kos og klapp fra fremede er helt kult.

Jeg er helt enig i at det ikke er noe selvfølge at en hund skal finne seg i å bli løftet av alt og alle. Jeg er faktisk glad for at min hund skriker når fremmede løfter henne. Jeg vil ikke at fremmede skal løfte henne. Og om hun skriker så blir kanskje de som løfter henne litt skremt, så sitter de henne ned igjen. Det er ihvertfall fint for meg som har en liten, fin hund som kan bli fin på en valpefabrikk. Hun biter ikke, hun bare skriker som om hun blir mishandlet :P

Jeg står fast på det med å arrangere basenjitreff altså.

Jeg kommer med glede! Selv om jeg ikke er skeptisk :P Jeg vil bare møte så mange Basenji'er som mulig om jeg kanskje skal skaffe en selv en dag. Spesielt dine, Liv Irene. De er så nydelige! Jeg kan se at de kommer fra deg på lang avstand! På NKK Stavanger i år så møtte jeg Roxy. Jeg kunne se at det var en Kingwanas Basenji med en gang :P Så gikk jeg bort og pratet med henne og hun fortalte masse fint om henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg vel ikke påberope meg å være forhenværende basenjieier egentlig, siden den basenjien vi hadde i familien bare ble 1,5 år - og jeg var sånn 3-4 år da vi hadde ham, men jeg kan ikke komme på at det var noe fuss mht håndtering og barn og slikt med ham. Vel raserte han treet han stod bundet i utenfor i hagen (ja, det var på den tiden man bandt hunder ute), og han likte nok ikke noe særlig å bli stengt inne på vaskerommet når han var alene (stakkars - hjemme-alene-trening var nok et fremmedord for oss). Men ut over det var han da en harmonisk og grei hund, som gjerne stakk på egen hånd om han slapp løs (derav båndståingen), men han var vel heller ikke gjenstand for det man i dag kaller innkallings-trening og slikt noe *ler*.

Nå har jeg hilst på Kee, jeg, og jeg har da alle mine fingre i behold (dog har jeg det ikke med å løfte på andres hunder, så jeg skal vel ikke uttale meg om hva hun ville gjort om jeg hadde forsøkt det). Dog må jeg jo si at jo - jeg har sett både og når det kommer til basenjier, slik det også er hos mange andre raser (og om man skal nevne noen andre raser som har gitt meg langt mer negative inntrykk enn basenjien så var det de hollandske gjeterhundene i Danmark i sommer - DE virket ikke spesielt hyggelige, ei heller TSU'ene som var der, og det var en god del).

Noen utagerer mot andre hunder, andre er superhappy liksom, men jeg skjønner jo at man blir skeptisk til rasen ut fra en del beskrivelser av adferden her inne. Hvorvidt de beskrivelsene er representative for rasen som helthet er det i grunnen vanskelig å si når man ikke kjenner så mange individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare møtt denne rasen på utstilling, og etter mitt første forsøk med å hilse på denne rasen var:

Hei, for en fin hund, kan jeg hilse på den, synes rasen er spennende??

Eier: Herregud, du kan ikke bare hilse på hunden, den tåler det ikke! Og hvis du prøver å hilse på den så biter den, du er hverved advart.

Så din erfaring med basenji går ut på å ha møtt en ufordragelig eier (muligens også med en ufordragelig hund, men det har du altså ikke erfart), og utifra det møtet setter du hele rasen i bås? Nice.

Det er så fint å få utførlige og godt begrunnede raseerfaringer her!

*klippe pjatt*

Det går tydeligvis ikke inn hos deg- som bemerket av flere- at denne tråden ikke handler om Nowisclee og hennes hund. Jeg ber moderator om å tre inn dersom Kleo fortsatt ikke er ferdig med kjeftingen rettet Nowisclees vei.

Jeg og del-eier har som sagt god kontakt om hva som bør gjøres videre. La oss ordne opp i det er du grei.

With friends like that, who needs enemies..

Trening til K-test.. som 2ne sier, blir tungt å ta slikt seriøst altså.

Men illustrerer kanskje også havet av forskjellig virkelighetsoppfatning som er ute og går.

edit: rettet slurvefeil!

Du kan få sagt det :P

Jeg kommer med glede! Selv om jeg ikke er skeptisk :P Jeg vil bare møte så mange Basenji'er som mulig om jeg kanskje skal skaffe en selv en dag. Spesielt dine, Liv Irene. De er så nydelige! Jeg kan se at de kommer fra deg på lang avstand! På NKK Stavanger i år så møtte jeg Roxy. Jeg kunne se at det var en Kingwanas Basenji med en gang :P Så gikk jeg bort og pratet med henne og hun fortalte masse fint om henne!

Du er velkommen hit anytime :P

Og RTL- Godt skrevet, og takk for fine ord :P

Decarbia- Godt å se at du sitter inne med omtrent det inntrykket jeg har av rasen etter 13 år med rasen og 11 år som oppdretter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har per idag inne en hund fra eget oppdrett som ikke fungerte hos familien sin, det var ikke så gale som det ble fremlagt, for hunden er her, og vi har ikke sett NOE til utfallene de har snakket om.

OT, men det er ikke sjelden hunder kommer i retur og oppdretter går ut med at hunden er helt annerledes - og så går det en stund, hunden blir husvarm og personligheten kommer til syne. Bare som et lite OBS. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere "tjenestehunder" jeg der de "trener"seg igjennom K-test, som du påpeker så skal ikke en tjenestehund trenes igjennom den, men det gjøres, så det sier jo hvilken vei det går med mange raser... ikke bare Basenjien.. Som jeg sier det er ikke Basenjien som har bitt meg, men jeg legger ikke det på den rasen, kun enkelt individ..

Deler av innlegg redigert av moderator

Jeg vet igjen om tjeneste hunder som trenes igjennom k-test, jeg vet om utstillingshunder som trenes i 3 år, før dommeren kan se på tennene til hunden, å jeg vet om lydighet hunder som aldri kan starte for dommeren kan ikke se på tenner... Eller forøvrig ta i hunden.. Så slik er det bare, vi ønsker noe hundene våre kanskje ikke ønsker, hva med skuddredde jakthunder, e trenes jo også på skudd, mens en jakthund skal ikke ha dette i det hele tatt.. Derfor er jeg blir jeg faktisk lei meg av å lese ikke bare i denne tråden, men jeg har lest flere tråder der det virker som en hets mot en rase..

Deler av innlegg redigert av moderator

Men siden jeg eier en så vanskelig rase å faktisk får den til så godt som jeg gjør, så må jo det si at mine er meget allsidig trent og kjøpt av rette linjer da..

Moderator: Diskuter sak og ikke person. Deler av ditt innlegg er redigert. Flere overtredelser vil føre til advarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet igjen om tjeneste hunder som trenes igjennom k-test, jeg vet om utstillingshunder som trenes i 3 år, før dommeren kan se på tennene til hunden, å jeg vet om lydighet hunder som aldri kan starte for dommeren kan ikke se på tenner... Eller forøvrig ta i hunden.. Så slik er det bare, vi ønsker noe hundene våre kanskje ikke ønsker, hva med skuddredde jakthunder, e trenes jo også på skudd, mens en jakthund skal ikke ha dette i det hele tatt.. Derfor er jeg blir jeg faktisk lei meg av å lese ikke bare i denne tråden, men jeg har lest flere tråder der det virker som en hets mot en rase..

Lydighet, jaktprøver og andre konkurranser skal trenes på, selvsagt. Det er jo en konkurranse.

Men mentaltester eller MH skal IKKE trenes på. Det er ingen konkurranse, men skal brukes som avlsverktøy for å se hvordan individet reagerer på de enkelte momentene, SELVFØLGELIG uten trening! Med trening vil hele poenget med disse testene være borte. Fulgte du med i timen når du tok figurantutdannelsen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men det er ikke sjelden hunder kommer i retur og oppdretter går ut med at hunden er helt annerledes - og så går det en stund, hunden blir husvarm og personligheten kommer til syne. Bare som et lite OBS. :P

Jada, det er derfor vi har hatt han såpass lenge som vi har (3 mnd) , og han reiser tilbake til familien sin som har forberedt seg på masse arbeid :P Så håper jeg det går bra, det er en god gutt hvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er derfor vi har hatt han såpass lenge som vi har (3 mnd) , og han reiser tilbake til familien sin som har forberedt seg på masse arbeid :P Så håper jeg det går bra, det er en god gutt hvertfall :P

Det var godt, håper det går bra denne gangen da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt, håper det går bra denne gangen da. :P

Takk for det :P Jeg tror nok det skal gå veldig bra. De har meldt seg på både kurs, og på privat timer :P For vi tilbudte oss å bare ha hunden her ettersom han gikk fint inn i flokken, og var godt medgjørlig, men de var fast bestemt på å prøve alt først :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere "tjenestehunder" jeg der de "trener"seg igjennom K-test, som du påpeker så skal ikke en tjenestehund trenes igjennom den, men det gjøres, så det sier jo hvilken vei det går med mange raser... ikke bare Basenjien.. Som jeg sier det er ikke Basenjien som har bitt meg, men jeg legger ikke det på den rasen, kun enkelt individ..

Deler av innlegg redigert av moderator

Jeg vet igjen om tjeneste hunder som trenes igjennom k-test, jeg vet om utstillingshunder som trenes i 3 år, før dommeren kan se på tennene til hunden, å jeg vet om lydighet hunder som aldri kan starte for dommeren kan ikke se på tenner... Eller forøvrig ta i hunden.. Så slik er det bare, vi ønsker noe hundene våre kanskje ikke ønsker, hva med skuddredde jakthunder, e trenes jo også på skudd, mens en jakthund skal ikke ha dette i det hele tatt.. Derfor er jeg blir jeg faktisk lei meg av å lese ikke bare i denne tråden, men jeg har lest flere tråder der det virker som en hets mot en rase..

Deler av innlegg redigert av moderator

Men siden jeg eier en så vanskelig rase å faktisk får den til så godt som jeg gjør, så må jo det si at mine er meget allsidig trent og kjøpt av rette linjer da..

Moderator: Diskuter sak og ikke person. Deler av ditt innlegg er redigert. Flere overtredelser vil føre til advarsel.

*himle* Hvis du ikke klarer å skille utstillingstrening, LP-trening, hvilken som helst annen form for konkurranse-trening fra mentaltesting, så burde du muligens be om å få igjen pengene for figurantkurset du har gått, for konkurransetrening/jakttrening er IKKE det samme som å trene til en mentaltest/beskrivelse - det ene er en nødvendighet (får vel presisere at det er konkurranse/jakt-trening da), det andre er å lure seg selv.

Vi kan godt diskutere mentaliteten hos belgeren, om du ønsker det - jeg har NULL problemer med å være enig med deg i at det finnes dårlige gemytt på min rase også, og man der - som i de fleste raser - bør være kritisk til hvilken oppdretter og hva slags linjer man kjøper fra, og gudene skal vite at det har vært diskutert veldig mange ganger her (og da som regel heftigst blant oss som har belgere). Men før vi gjør det, så foreslår jeg at du bruker søkefunksjonen på forumet her, og leser gjennom noen av de diskusjonene som alt har vært om min rase, så får vi se om du kan tilføre noe i den diskusjonen.

Denne tråden er neppe ment som hets mot en rase heller, selv om jeg kan forstå at det føles sånn for basenji-eierene, men det har vært en del småting man har kunnet lese rundt omkring på forumet her som gjør at vi andre som ikke har basenji lurer på om det virkelig står så dårlig til med rasen som det virker som. Det er derfor det er ytterst lite interessant å diskutere denne ene eieren med den ene hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...