Gå til innhold
Hundesonen.no

Samojedvalper på vei!


Angilja

Recommended Posts

  • Svar 278
  • Created
  • Siste svar

Får vell si som eg har sagt før. Har klokketro på den kombinasjonen du kjører og premissene du ønsker og drive oppdrett på! Vi er LEI av hunder med showlinjer... Samojeden er en brukshund beregnet på allt slags vær.

Nettopp av desse årsaker eg falt for rasen. Gleder meg stort til og sjå fordeling av kjønn og antall valper.

Lykke til :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja - DETTE må da bli noe av det søstese vi får se her inne, antar jeg..

Jeg synes samojeder er så utrolig fine, og det ER ikke mulig å være særlig søtere enn spisshundvalper - ergo må jo samojeder være det beste av det beste...

Men, bare et spørsmål - foreldrene er sånn rundt 20 kilo. Er virkelig ikke samojeder større??

Var de klart større tidligere (husker at de jo var DIGRE) ?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja - DETTE må da bli noe av det søstese vi får se her inne, antar jeg..

Jeg synes samojeder er så utrolig fine, og det ER ikke mulig å være særlig søtere enn spisshundvalper - ergo må jo samojeder være det beste av det beste...

Men, bare et spørsmål - foreldrene er sånn rundt 20 kilo. Er virkelig ikke samojeder større??

Var de klart større tidligere (husker at de jo var DIGRE) ?

Susanne

Jo, du finner lett tyngre samojeder enn disse! Frosts pappa var veldig lettbyggd, innenfor standard ja, men lett ! Frost er også lett, men ikke så lett som sin far. Shira er også på den lette siden av skalaen, men det er sånn jeg liker de og synes de skal være. Du finner tyngre typer, gjerne opp i 30 kg uten å lete veldig lenge, både i sporet og blant de som løper venstresvinger. Mange samojeder ser også større ut enn spesielt Frost, da han har mye mindre pels enn mange av dagens samojeder, spesielt de som entrer utstillingringen hyppig.

Ang vekt så er dette punktet tatt bort fra standarden, der står det kun høyde, før det ble tatt bort fra standarden (i den svenske, vet ikke med den norske) lå vektangivelsen for tispe på 16-20 kg, 20-25 for hannhunder, mankehøyden var den samme. At vekten har gått opp sies blant annet å komme fra tolkningen av "kraftig benstamme" som står skrevet i rasestandarden fra den ble lagd.

Fra Millans hjemmeside (svensk dame som forsker mye på samojed):

Att hundarna idag blir grövre och tyngre inverkar också negativt på uthållighet, fart, skadefrekvens och vitalitet. I en artikel i tidningen “Country New´s” april 27, 1928 som handlar om Samojedhunden och Farningham kennel anger man att vikten på en Samojedhund skall ligga mellan 18-23 kg. I den tidiga engelska standarden runt 1912 angavs vikten på tik till 18 kg och hanne 22 kg. Mrs Killburn Scott (rasens grundare i västvärlden) sa ”Samojeden får aldrig vara lika grov som en grönlandshund, uppfattar man den som felbyggd (för tunn i benstommen i jämförelse med ex grönlandshund) då är den förmodligen rätt”.

Mr. Killburn Scott (rasens grundare) skrev följande om slädhunden i en artikel i THE ILLUSTRATED KENNELNEWS 1909: "Många människor verkar förefalla att tro att en hund framgångsrik som slädhund skall vara en stor och tung hund, med de arktiska upptäckarna föredrar en "mediun-ziset-animal", och resultatet från slädhundstävlingen i Cape Nome visar i samma riktning.... I lös snö, och i snö täckt med en tun hinna av is, sånn som formas på natten är den lätt byggda hunden mer effektiv, och på hal is ger många tassar bättre grepp än få. Under polarexpeditionerna hände det ofta att hundarna behövde fraktas på väldigt små isflak eller i väldigt små båtar, och en hund i storlek av en samojed är mycket bättre till detta än de tyngre eskimåhundarna..."

Så med tanke på de gamle samojedene og hvordan de var, er ikke mine spesielt lette, i forrhold til mange av dagens samojeder ser de lette ut :heart:

Og ja, det er stor fare for at de blir fryyyktelig søte :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, gratulerer! Så spennende! Gleder meg til å følge dette kullet og ikke minst se snøballbilder. Det finnes vel ikke mye som er søtere enn samojedvalper. :getlost: Liker også tankegangen bak oppdrettet, uten at jeg er noen samojedekspert akkurat. :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå så GØY med valpiser! Lykke til :(

Takk!

Gratulere med snøballer på veg. :P

Takk!

Spennende! Gratulerer så mye og lykke til! :P

Takk!

Og jeg gleder meg til å være jordmor! :P Blir så spennende atte! Kommer aldri i verden til å lære meg å se forskjell på de, å huff og tytti! :P

Jeg gleder meg også til du skal være jordmor! Har å ikke kræsje med den turen din altså!! hihi, jeg strevde nok med å se forskjell på dine, som tross alt hadde ulike tegninger :P såeh, du er tilgitt på forrhånd...

Får vell si som eg har sagt før. Har klokketro på den kombinasjonen du kjører og premissene du ønsker og drive oppdrett på! Vi er LEI av hunder med showlinjer... Samojeden er en brukshund beregnet på allt slags vær.

Nettopp av desse årsaker eg falt for rasen. Gleder meg stort til og sjå fordeling av kjønn og antall valper.

Lykke til :P

Det blir spennende ja, vi får be om masse tisper, iallefall 3-4 :P

Ååå, gratulerer! Så spennende! Gleder meg til å følge dette kullet og ikke minst se snøballbilder. Det finnes vel ikke mye som er søtere enn samojedvalper. :P Liker også tankegangen bak oppdrettet, uten at jeg er noen samojedekspert akkurat. :P

Takk, gleder meg å høre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tiden flyr, og nå har det snart gått 5 uker! Vi er over halvveis, og om en mnd kan det være et yrende liv her...!

Jeg synes hun har endret seg mye den siste tiden, ikke bare blitt større, men hun har fått et nytt drag over øynene. Hun er mye mer på vakt ovenfor sin egen kropp aksepterer ikke like mye fra guttene som før. Matlysten øker, i den grad DET er mulig.

Ved start var hun 52 cm rundt midjen og 65 rundt brystkassen, hun er pr i dag 60 cm rundt midjen og 70 rundt brystkassen! Vekta vår har streika så vi må ut å kjøpe ny, skal bli interessant å se hva den viser.

Legger ved først bilde fra ca 3 1/2 uke, så dagens bilde. JEG ser iallfall godt at noe har skjedd siden sist.

uke3:4.jpg

3 1/2 uke

uke+5.jpg

snart 5 uker

Hun står på bordet, noe hun ikke synes er vidre kult, så da henger halen.

Ellers har hun fått "møte" valpekassen, den tissa hun likegodt i.... :wub::wub: :wub: rara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

uke3:4.jpg

3 1/2 uke

uke+5.jpg

snart 5 uker

Se forskjellen på bakbensstillinga til vakre Shira da! :wub: Ingen tvil om at det er masse små hvite ulldotter inni der altså! :wub:

Sambo vil også være med på sosialisering :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har hun fått "møte" valpekassen, den tissa hun likegodt i.... :P:banana::wub: rara.

Kanskje det var godkjennings-tiss? :P Type "ok, fra nå av er denne MIN! Må legge igjen tissebeskjed til andre hunder"... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg venter spent :P

:P

Se forskjellen på bakbensstillinga til vakre Shira da! :banana: Ingen tvil om at det er masse små hvite ulldotter inni der altså! :)

Sambo vil også være med på sosialisering :P

Ja dere må bare komme hele gjenngen, fint spekter fra bitteliten til kjempestor :wub:

Ja hun er bredbeint for tiden, og hun ligger som om magen var KJEMPE stor og tar all verdens plass... bare vent tenker jeg...

Kanskje det var godkjennings-tiss? :D Type "ok, fra nå av er denne MIN! Må legge igjen tissebeskjed til andre hunder"... :P

Hihi, ja kanskje det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen om størrelsene.. Alltid morsomt å lære noe nytt, og den som ikke spør får jo aldri vite heller.

Spennende ventetid nå. Håper alt går som planlagt og masse små sunne og friske smådotter popper ut når de ska.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta en liten oppdatering på uke 6 også da! Damen er i dag 66 cm rundt midjen og 75 rundt brystkassen! Det er +6cm på midjen og + 5 cm på brystkassen (jeg måler langt bak på brystkassen) siden forrige uke det!

Jeg synes hun er SVÆR og kan ikke helt forstå hvor dette skal ende :):)

3 1/2 uke:

uke%2B3%253A4.jpg

I dag, 6 uker:

uke6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende :) Syntes hun kler magen jeg :) har dere fått time til UL?? :)

Nei, vurderer å ta røntgen sånn ca ei uke før termin, men vet ikke helt enda. Hadde vært greit å vite ca hvor mange som er der, men ser jo ofte at de tar feil antall på røntgen også. Så vi får se.

Hihi, kler magen faktisk :) søt er hun jo da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...