Gå til innhold
Hundesonen.no

Utrydd syke hunderaser


Iago

Recommended Posts

Pedigree Dogs Exposed

Har selv sjekka og denne linken funker.

Dette er en dokumentar som forskere og dyrleger i england har laget fordi de synes at standarden til hundene nå tildags, burde bli skiftet. Dette har med å vise folk hva avl gjør med hundene for å få de til å bli de fineste hundene, og hva hundene så ut før.

Jeg tror det som blir sagt i denne videoen er sant.

Kanskje du burde se den bardmand for å oppfriske hukommelsen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar
Pittbull og bullterrieren pleide å være like store som schæfere før, og har blitt mindre igjennom avl (for å få dem slik).

:whistle: Du har ikke lest mye pit bull historie har du det? :hug:

Amerikansk Pit Bull Terrier har tvert imot endel mye større med tidens tann, og har historisk sett aldri vært en stor rase eller på Schäferstørrelse. Som et eksempel kan jeg nevne CH Charlie Lloyd' Pilot som ble født i 1878 og var en svært viktig import til USA, han veide rundt 13-14 kilo. Det var ganske vanlig størrelse på den tiden.

UKCs rasestandard anno 1898 illustrerer en hund mellom 13,6 til 27 kilo, det kan vel neppe kalles stort.

You needz som edumacation dude. :whistle:

Off topic rant over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Når det gjelder HD hos schäfer: Ja, det finnes HD hos schäfer, og ja, det finnes mange schäfere med overvinklede bakparter, men det betyr ikke nødvendigvis at det ene er årsaken til det andre.

Hadde det vært så enkelt som Tearani hevder, så hadde det ikke eksistert HD på brukslinjene. Men det gjør det jo, til tross for at de færreste har "bananrygg", høy manke eller dårlige gener. Nå er HD desverre en langt mer kompleks problemstilling enn anatomi.

Edit; det ble feil å qoute bardmand, men jeg vet ikke hvordan jeg endrer det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde se den bardmand for å oppfriske hukommelsen din?

Nå har jeg gjort det, men kanskje det ikke er jeg som trenger en oppfriskning? Det sies ingen steder i dokumentaren at overvinkla bakbein er årsak til HD hos schäfer, eller at alle RR med ridge er syke.

Det er synd om en såpass viktig og interessant diskusjon skal baseres på feilinformasjon. Det er rett og slett nok helseproblemer hos rasehunder uten at man trenger å finne på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodhesian Ridgeback blir avlet med denne hårtingen på ryggen, som egentlig er en alvorlig sykdom i ryggen og ryggraden hos denne rasen, mens de som ikke har denne hårtråden og som faktisk er de "friske" hundene, blir avlivet.

Synes kanskje du skal lese linken til Bardmand samt google litt.. Ridgen er ingen sykdom i seg selv, og en RR med rige som ikke er født med DS kan heller aldri få det. At det er en alvorlig sykdom i ryggraden er også nytt for meg..

Dette er en lidelse som valpene blir sjekket for rett etter at de født, valper med DS avlives som regel (det finnes flere grader av sinus, og den kan være operabel). Sinus kan og forekomme hos ridgeløse RR'er, om enn ikke i like stor grad som hos de med ridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært så enkelt som Tearani hevder, så hadde det ikke eksistert HD på brukslinjene. Men det gjør det jo, til tross for at de færreste har "bananrygg", høy manke eller dårlige gener. Nå er HD desverre en langt mer kompleks problemstilling enn anatomi.

Edit; det ble feil å qoute bardmand, men jeg vet ikke hvordan jeg endrer det..

Jeg har hørt at det er ikke "banan" ryggen i seg selv som gir HD, men at det kanskje kan gjøre det mer smertefult? Hvit gjeter er jo av samme gener som Schæfer, men med rett rygg. Tror ikke det er så mye mindre HD der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse menneskene lider jo av en genetisk defekt og er altså "feilvare". Vil du si at store hunder også er avlet fram ved å satse på genetiske defekter? Det er virkelig å spille hassard med moder natur.

En gang i tiden ble alle kjempestore og kjempesmå hunder avlet på en defekt for å få ønsket størrelse. Og ja, enkelte GD oppdrettere (om enn ikke i Norge som jeg vet om) har hatt høyden som hovedmål, dvs høyere og høyere hund. IKKE pent, og heller ikke sunt. Det er undersøkelser som tyder på at GD av lavere høyde, og da spes tisper lever lenger.

Jeg kjenner flere GD som er over 15 år, så jeg vil nå si at det er helt individuelt om de blir 7 eller 15

Jeg vil gjerne ha tips om hvilke linjer disse kommer fra :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har hørt at det er ikke "banan" ryggen i seg selv som gir HD, men at det kanskje kan gjøre det mer smertefult? Hvit gjeter er jo av samme gener som Schæfer, men med rett rygg. Tror ikke det er så mye mindre HD der i gården.

Men kjære vene. HD er da ingen sykdom, det er en diagnose. Det er med andre ord ingen grunn til å anta at Hd er smertefullt eller en lidelse for samtlige hunder som har det. Antagelig så har over 20 % av Norges hunder HD uten at det noengang blir oppdaget engang. Hvit gjeter har ikke rett rygg, de har den samme bygningen som schäferens rasestandard tilsier. HD har overhodet ingenting med anatomi å gjøre, akkurat like lite som analfistler er en egen schäfer sykdom eller at alle hvite boxere er døve eller at ridgehunder er deformerte eller at maller har en ekstra nakkevirvel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene. HD er da ingen sykdom, det er en diagnose. Det er med andre ord ingen grunn til å anta at Hd er smertefullt eller en lidelse for samtlige hunder som har det. Antagelig så har over 20 % av Norges hunder HD uten at det noengang blir oppdaget engang. Hvit gjeter har ikke rett rygg, de har den samme bygningen som schäferens rasestandard tilsier. HD har overhodet ingenting med anatomi å gjøre, akkurat like lite som analfistler er en egen schäfer sykdom eller at alle hvite boxere er døve eller at ridgehunder er deformerte eller at maller har en ekstra nakkevirvel..

Slapp av :whistle: Har aldri sagt at HD er en sykdom. Det andre jeg skrev har jeg hørt. Det er ikke min mening eller erfaring. Men jeg mener at Hvit gjeter har rettere rygg enn en utstliilingsschæfer..... Kan hende jeg tar feil. Er ikke ekspert på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg bastant om andre store raser, men snittalder for GD var tidligere(før midten av 60 tallet) 12 år i USA og 10,5 i Europa. (ref raseklubbene)

Men det som gjelder for en rase trenger jo ikke ha noen sammenheng med andre raser. Om GDens levealder er redusert grunnet avl, sier jo det seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...