Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskusjon ang Nordenstam hundeskole læringsmetodikk


vipsen
 Share

Recommended Posts

Hmm.. Tror ikke det var helt meiningen at vi skulle diskutere i denne tråden.

Men ville bare si at det går IKKE an å trene en Chow med straff.

Du får da en hund som enten gir blanke F.. i deg eller bare melder seg ut.

Men dere kommer ALDRI til å bli enige uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvorfor gidder du å analysere det ut i det ville blå? Dette er bare en beskrivelse av filosofien! Godta at ikke alle sverger til Frolic og klikker' date=' akkurat slik jeg godtar at ikke alle assosierer med mine metoder - det er lov! I hvert eneste innlegg skriver du at du kjenner Nordenstam filosofien bedre enn ham selv og 25 års erfaring og bla bla bla - Javel, det betyr at DU har funnet en metode som DU ønsker å praktisere. At du har fått en åpenbaring innen trening betyr ikke at alle andre må følge deg og Karen Pryor, eller ukritisk begi seg inn i klikkerverden fordi da trener du positivt og er hvertfall ingen mishandler - noe mange bruker som argument. Klikker ER IKKE fasiten på alt, og jeg er mildt sagt drittlei av (billedlig forklart) å få kastet klikkerbokser og læringspsykologi-sitater etter meg. Dette gjelder ikke bare deg ingar, men også mange andre. Jeg har stor respekt for de som trener klikker, og jeg forventer samme respekten igjen. Som sagt - dette gjelder flere enn deg.

Stenge tråden? Nå begynner det jo å bli gøy...Men du... har du ikke fått med deg at det ikke finns noen gal filosofi? Vi har to og begge er hverken mer gal eller riktigere en den andre. Hvordan har du fått den oppfattningen at bare positiv forsterkning er rett? Negativ forsterkning er naturen mest brukte læringsmetode så den er så korrekt som den kan få blitt. Spørsmålet blir bare hva man selv velger og det er opp til den enkelte. Det jeg lurer på er hvorfor noen opplever det som kritikk når man peker på observerbare bivirkninger i bruk av negativ forsterkning i trening av hunden? Det er jo bare faktaopplysninger som er observerbare. Jeg prøver å velge mine ord med omhu så jeg beklager om de kommer litt galt ut noen ganger. Men jeg kan da ikke lastes for å påpeke ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den var ment som klikker temaet som er sticky så mener jeg at temaet må låses med 0 svar...

Det er jo en opplysningspost om Nordenstam, ikke et diskusjonsted mellom Helfrelste Klikkere å Nordenstammere....?

Ser inget poeng med å diskutere dette... VI ER ALLE FORSJELLIGE,! å takk for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt innom pc`n for å betale regninger og MÅ bare komentere...Jeg har en jack russel terrier og ikke pokker om du hadde klart å trene den med nordentam metoder!Min kjære tante som er innbitt nordenstammer sa seg faktisk enig(men det var jo fordi rasen er udugelig selvfølgelig....)

Apropo "hardhodete" raser og klikkertrening:en av instruktørene til LBL og meg,Thomas Stokke ,fikk for noen uker siden Norsk/svenk lydighetscampionat (tror jeg det het LBL?) på sin Rottis tispe Pia.Med ca 300poeng...(husker ikke helt,det var 298 el noe...)

Han har også en vorsther (Pax) som han trener i jakt ved hjelp av klikkertrening...

Og som Taz var inne på:Aldri i verden om du kunne trent en Chow med harde metoder...De gidder rett og slett ikke å finne seg i sånt.

Chiao,ut å trene i snøen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo "hardhodete" raser og klikkertrening:en av instruktørene til LBL og meg,Thomas Stokke ,fikk for noen uker siden Norsk/svenk lydighetscampionat (tror jeg det het LBL?) på sin Rottis tispe Pia.Med ca 300poeng...(husker ikke helt,det var 298 el noe...)

Jo, du har rett, Pia ble NLCH en helg og SLCH helga etter! 300,5 poeng var det Pia fikk i Sverige.

Chiao,ut å trene i snøen

Din heldiggris!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt innom pc`n for å betale regninger og MÅ bare komentere...Jeg har en jack russel terrier og ikke pokker om du hadde klart å trene den med nordentam metoder!Min kjære tante som er innbitt nordenstammer sa seg faktisk enig(men det var jo fordi rasen er udugelig selvfølgelig....)

Apropo "hardhodete" raser og klikkertrening:en av instruktørene til LBL og meg,Thomas Stokke ,fikk for noen uker siden Norsk/svenk lydighetscampionat (tror jeg det het LBL?) på sin Rottis tispe Pia.Med ca 300poeng...(husker ikke helt,det var 298 el noe...)

Han har også en vorsther (Pax) som han trener i jakt ved hjelp av klikkertrening...

Og som Taz var inne på:Aldri i verden om du kunne trent en Chow med harde metoder...De gidder rett og slett ikke å finne seg i sånt.

Chiao,ut å trene i snøen :D

Jeg tror det er lurt å rydde litt i begrepene. Det finns ingen slik egen nordenstam -metode. Det vi må sette fokus på er positiv forserkning konta negativ og de fordeler og ulemper dette medfører i trening av hunden. Både Nordenstam og Karen Pryor eller hvem som helst egentlig er underlagt disse to læringsformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å rydde litt i begrepene. Det finns ingen slik egen nordenstam -metode. Det vi må sette fokus på er positiv forserkning konta negativ og de fordeler og ulemper dette medfører i trening av hunden. Både Nordenstam og Karen Pryor eller hvem som helst egentlig er underlagt disse to læringsformer.

Unnskyld at jeg spør. men hvem er du og hvor kommer du fra? Ser ikke at du har skrevet noen presentasjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lurte selv på det samme. Fikk svar at jeg skulle søke på canis' date=' men man vet jo uansett ikke om det er rette presonen man ser etter. Greit å vite litt om folk ja.[/quote']

Enig med deg og Ricco :D Synes det blir litt for dumt å henvise til Canis eller andre lister, når det er her man diskuterer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å rydde litt i begrepene. Det finns ingen slik egen nordenstam -metode. Det vi må sette fokus på er positiv forserkning konta negativ og de fordeler og ulemper dette medfører i trening av hunden. Både Nordenstam og Karen Pryor eller hvem som helst egentlig er underlagt disse to læringsformer.

Du har selvfølgelig helt rett...dette vet jeg jo :roll:

Det er viktig å være ryddig i begrepene ja ,men det er ikke alltid så lett i farta :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har rett, Pia ble NLCH en helg og SLCH helga etter! 300,5 poeng var det Pia fikk i Sverige.

Såpass! :D Der ser du hvor mye jeg får med meg på kurset...

Jeg har ett øye på instruktørene og ett på urokråka mi...

Jeg er veldig usikker på om jeg skal gå til innkjøp av kjetting eller bære med meg lettvektsburet hans på neste kurskveld.

Ønsker meg bil [-o<

Chiao,ut å trene i snøen

Din heldiggris!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass! Der ser du hvor mye jeg får med meg på kurset....

Jeg jukser jeg da! :wink: Oppdaterer websiden til den klubben Thomas og Fanny er med i, det var der jeg fikk det med meg (selv om de sikkert sa det på kurset også).

Ta med det som Loke blir roligst i da vel, så han blir litt mer gira når du skal trene.. :D

(Nå kupper vi helt denne tråden, jeg skal slutte med en gang! :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en ting.. Ikke for å skape diskusjon..

Men jeg syns det virker som at Nordenstam er tabu her jeg. Hvrfor kan det ikke diskuteres rundt det også? Også skjønner jeg ikke hvorfor det prioriterte Nordenstaminnlegget er låst, men ikke det andre... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en ting.. Ikke for å skape diskusjon..

Men jeg syns det virker som at Nordenstam er tabu her jeg. Hvrfor kan det ikke diskuteres rundt det også? Også skjønner jeg ikke hvorfor det prioriterte Nordenstaminnlegget er låst, men ikke det andre... :oops:

Du syns ikke vi diskuterer rundt Nordenstam? :D

Eller mente du at man ikke kan spørre om en Nordenstams metode å gjøre noe på uten å få så det synger? Eller at noen bare mååå kverulere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du syns ikke vi diskuterer rundt Nordenstam? :P

Eller mente du at man ikke kan spørre om en Nordenstams metode å gjøre noe på uten å få så det synger? Eller at noen bare mååå kverulere?

Det jeg mener er at man ikke kan "kritisere" Nordenstam, for da blir tråden låst.

Bare som et eksempel.

Klikker'ne her må finne seg i en del spydige, "humoristiske" innlegg osv, men ikke søren om det skal kunne kommenteres mot Nordenstam...

Det er i hvertfall en oppfatning jeg har. Vet ikke om andre oppfatter det slik, men.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at man ikke kan "kritisere" Nordenstam, for da blir tråden låst.

Bare som et eksempel.

Klikker'ne her må finne seg i en del spydige, "humoristiske" innlegg osv, men ikke søren om det skal kunne kommenteres mot Nordenstam...

Det er i hvertfall en oppfatning jeg har. Vet ikke om andre oppfatter det slik, men.. :oops:

Ah, skjønner! Skjønner godt hva du mener, altså. Dersom jeg hadde lagt ut et sånt om Nordenstamtrening, ledd av det og sagt at sånn holdt alle Nordenstammere på, så tenker jeg at jeg hadde fått så ørene flagra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale tråden ble låst (hvis jeg forstod det rett) fordi det var et informativt innlegg, akurat som det om klikkertrening. Det var ikke en tråd som man skulle diskutere på. DETTE er tråden man kan diskutere på mht nordenstam og hans treningsfilosofi.

Jeg forstår ikke helt hvor det kommer fra at å diskutere nordenstam er tabu, for det er jo flertall av klikkere her :P De få NS'ene som våger seg ut i klikkersonen blir jo bombandert med en gang, så skjønner ikke helt at NS er tabu..? Det er jo klikker som er tabu å kritisere? -fordi flertallet her er klikkere.. :P

Det jeg mener er at man ikke kan "kritisere" Nordenstam, for da blir tråden låst.

Bare som et eksempel.

Klikker'ne her må finne seg i en del spydige, "humoristiske" innlegg osv, men ikke søren om det skal kunne kommenteres mot Nordenstam...

Det er i hvertfall en oppfatning jeg har. Vet ikke om andre oppfatter det slik, men.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale tråden ble låst (hvis jeg forstod det rett) fordi det var et informativt innlegg, akurat som det om klikkertrening. Det var ikke en tråd som man skulle diskutere på. DETTE er tråden man kan diskutere på mht nordenstam og hans treningsfilosofi.

Jeg forstår ikke helt hvor det kommer fra at å diskutere nordenstam er tabu, for det er jo flertall av klikkere her :P De få NS'ene som våger seg ut i klikkersonen blir jo bombandert med en gang, så skjønner ikke helt at NS er tabu..? Det er jo klikker som er tabu å kritisere? -fordi flertallet her er klikkere.. :P

Jeg er av den oppfatingen av at noen folk her inne legger ut klikkerinnlegg for å provosere, eller fortelle høylytt hva de mener om denne metoden. Ser egentlig ikke noe særlig til innlegg som går den andre veien.. :P

Jeg for min del har ingen interesse av å kritiesre / gjøre narr av andres treningsmetoder, FORDI jeg gjør det som passer best for meg. Jeg driter i hva som passer for dere andre, så lenge det jeg gjør passer for meg. Hva så om noen streffer/forer hunden. Jeg forer hunden, fordi det funker for meg, og gidder derfor ikke finne "morsomme" innlegg om noen annen treningsmetode :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel det man kan kalle fòringsautomat. Jeg propper og belønner med godbiter, og hunden er oppmerksom på meg når vi trener (med mindre jeg tror hun er et geni og setter for høye krav). Nå er hun i puberteten, og da syns jeg det er ekstra viktig at hun klarer noen øvelser, og ikke bare føler at alt går gærent, selv om hunder ikke føler :P Men en slags mestringsfølelse på ett eller annet plan finnes vel. Eller, at de aldri blir belønnet. Driiiiit, nå surra jeg meg vekk!

MEN allikevel, jeg var en av de med best (om ikke den beste) på kurset i min gruppe før Mona ble pubertal :P "Til tross for" at jeg er en dott av en fòringsautomat! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel det man kan kalle fòringsautomat. Jeg propper og belønner med godbiter, og hunden er oppmerksom på meg når vi trener (med mindre jeg tror hun er et geni og setter for høye krav). Nå er hun i puberteten, og da syns jeg det er ekstra viktig at hun klarer noen øvelser, og ikke bare føler at alt går gærent, selv om hunder ikke føler :P Men en slags mestringsfølelse på ett eller annet plan finnes vel. Eller, at de aldri blir belønnet. Driiiiit, nå surra jeg meg vekk!

MEN allikevel, jeg var en av de med best (om ikke den beste) på kurset i min gruppe før Mona ble pubertal :P "Til tross for" at jeg er en dott av en fòringsautomat! :P

jeg syns ikke det er noe ille med godbit, bare man vet hvordan man bruker den. Jeg syns ikke det er lurt å gå med godbiter når hunden er valp, fordi eieren ikke kjenner sin hund nok og ikke har et lederskap som jeg syns er viktig å ha. Men tro meg, jeg syns godbit er en kjempe fin forsterker - bare den brukes riktigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til sier bare jeg:p Fjern den "fysiske påvirkningen" så skal vi se hvilke resultater Nordenstammerne oppnår;)

man er nødt til å bruke korrigering. Jeg syns ikke det å overse hunden er nok. Da kan den jo bare finne på masse annet... "hmmmm, tisse litt her.... hmmm, der var det en løpetispe! stikker bort der."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man er nødt til å bruke korrigering. Jeg syns ikke det å overse hunden er nok. Da kan den jo bare finne på masse annet... "hmmmm, tisse litt her.... hmmm, der var det en løpetispe! stikker bort der."

Du Vicky. Sett deg nå ned og nullstille tankene dine litt. Du blander litt sammen og da blir det rørete for deg. Når du sier at det å overse hunden ikke er nok...ja da har du helt rett fordi du trener med negativ forsterkning. Da er det helt ok for hunden å bli ignorert og den kan heller belønne seg selv med å snuse litt her og tisse litt der. Du sier man er nødt til å bruke korrigering og da gjelder det deg og andre som bruker den filosofien. Straff avler straff husker du?

For mine hunder og andre som bruker motsatt filosofi er det skikkelig straff å bli ignoret fordi da går de glipp av belønning. (NF)

Så når du sier man er nødt til å bruke korrigeringer så må du også forklare hvorfor man er nødt til det ellers renner alt du sier bare ut i sanden. Går noe av dette hjem hos deg? Skjønner du hvorfor du må fortsette å korrigere og jeg må ignorere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...