Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Hunden min skjelver i bena!

8 posts in this topic

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor hun gjør dette, og begynner å bli litt redd for at det kan være noe galt.. Bena hennes skjelver når hun slapper av i de.. For eksempel når hun ligger, så rister alltid i ett eller flere av bena hennes. Hvis jeg tar tak i det og retter det ut/bøyer det så stopper det. Men når jeg slipper så begynner det å riste igjen. Jeg trodde kanskje først at det var fordi hun vokste, er ikke sikker på om det kan være en relevant forklaring på det? Ristingen skjer alltid, ikke bare når hun har løpt eller er stresset. Hun kan ligge og slappe av, og så skjer det. Hun er en 9 måneder gammel blanding av rottweiler og dalmatiner.. Håper noen av dere har noen gode svar eller råd, før jeg evt tar henne med til vet. og hører.

Høres ut som om hun har en eller annen form for spasme, hadde vel sjekket dette opp ja. Men er det bare i en muskel, eller varierer det hvor det er?

Jeg vet jo ikke om det er i en muskel, det kan jo være i skjelettet. Eller leddet da. Men det er som regel i frembena.

Er det en spasme så er det i musklene, skjelettet kan ikke bevege seg sånn, ben er ikke bevegelig, det er ledd og muskler som er det :P

Men tror det er greit å få sjekket ut, lykke til :P

Kramper kanskje? Vi mennesker får slikt om muskelen blir "overbelastet"/i klem/en spesiell stilling, selv om vi er i ro.

Forumet fortsetter under annonsen

Høres ut som om det kan være noe som ligger i klem, nerver e.l.

Kan det være hun har noen muskelknuter i ryggen f.eks?

Blir hun utsatt for mye fyskiske belastninger? Husk at en 9 mnd gammel valp ikke skal ha for mye hardkjør. De er jo ikke "ferdig" utvokste før de er 12-18 mnd. Kunne iallefall vært en idé å få tatt en utredning på rygg og muskler, slik at hun ikke feilbelaster kroppen over lengre tid. Lykke til.

Tulla skjelver i frambeina noen ganger. Det skjer bare når hun sitter, og kun med en fot om gangen. Etter litt tankearbeid, fant jeg ut at hun rett og slett ikke alltid låste leddet når hun satt, noe som resulterer i en slags "nervøs risting". Noen har trodd hun har vært syk, andre har trodd hun har vært redd, men hvis jeg bare dytter på håndleddet hennes, presser det litt inn mot magen liksom, så slutter hun å skjelve. Kan det være noe så enkelt?

Jeg ville fått det utredet av en veterinær..

Og jeg vet at det finnes en del skjelvinger i rasen dalmis, har det selv, og noen ganger kan det være alvorlig. Jeg har ikke hatt hund med det selv, men har hørt om dette. Er en muskelsykdom...

Forumet fortsetter under annonsen

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Akkurat nå, mai
      Jeg får vondt i sjelen og hjertet, jeg, når jeg MÅ klippe plena og løvetanna står i full blomst... tenk om man kunne klippet rundt alle de fine bomstene  Jeg har jobbet litt med hagen i dag... fjernet døde grener fra klematisene mine (ja, jeg kunne sikkert gjort det i fjor, men det gjorde jeg da altså ikke), røsket opp en død rose og plantet en ny, klippet ned en kaprifol som aldri satte blomster i fjor - får se hva den gjør i år da, om den vil vokse opp, jeg har satt ned en blåbærbusk - og må kjøpe en til slik at jeg får krysspollinering - også har jeg plantet tre potentilla. Og det er ikke bare bare å grave i bedene her, for det er så mye diger stein, at jeg føler meg som en steinbryter til tider.... også fant jeg ut at komposthaugen min der jeg tømmer alt hageavfall, gress etter klipping, kvist og kvas har utviklet seg til en haug med finfin kompostjord .  ... også lurer jeg på hvorfor det er så mye morsommere å jobbe i hagen enn å gjøre husarbeid   NÅ skal jeg ut og plukke brennesle og granskudd . Hybelkaninene stikker vel ikke av om jeg ikke tar indretjeneste i dag heller... 
    • Kom i form 2016
      Jeg hadde en nerve i klem (ulnaris ), noe som etterhvert gjorde at jeg hadde nærmest konstant følelse av "kjerringstøt" i armen, smertefullt når den kom borti ting (i de verste periodene kunne jeg ikke ha på meg genser), i tillegg tålte jeg svært dårlig kulde mot armen. Den operasjonen hørtes helt forferdelig ut  Håper at det slipper i armene dine etterhvert, men hvis det ikke gjør det håper jeg på at du greier å samle nok styrke til å gå igjennom en operasjon Det er ikke noe gøy å vandre rundt med armer som ikke helt funker...
    • Akkurat nå, mai
      Aldeles straks helt ferdig med eksamensoppgaven som skal leveres mandag! Lese gjennom en gang til først bare, og få klarhet i en referanse. Duverden så godt det skal bli å få den møkkaoppgaven ut av verden..
    • Student 2015-2016
      Referansespørsmål. I dette avsnittet henviser jeg til Læreplanens generelle del. Skal jeg da sette inn referanseparentes noe sted, og da i så fall hvor? Etter siste sitat?
      "En lærers samfunnsmandat er forankret i Læreplanens generelle del, og jeg siterer følgende: "Målet for opplæringa er å ruste barn, unge og vaksne til å møte livsens oppgåver og meistre utfordringar saman med andre. Ho skal gi kvar elev kompetanse til å ta hand om seg sjølv og sitt liv, og samtidig overskott og vilje til å vere andre til hjelp." Videre står det følgende: "Utgangspunktet for oppfostringa av elevane er deira ulike personlege føresetnader, sosiale bakgrunn og lokale tilhør. Opplæringa skal tilpassast til kvar einskild. Større likskap i resultat blir skapt gjennom ulikskap i den innsats som blir retta mot kvar einskild elev." Når man ser disse punktene sammen er det lett å forstå at en lærer er avhengig av omgivelsene rundt skolen for å ha forutsetninger for å klare dette, da spesielt stat og kommune."
    • Akkurat nå, mai
      Funnet sofaen igjen, denne gangen også smågodt og kakao til liten og stor  Lørdag!  Har vært ute og testa om huska funka i regnvær og, det gjorde den! Tenk det !  Og så en tur til kyr og kalver      
  • Nylig opprettede emner