Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser som røyter lite eller ikke i det hele tatt


Poter

Recommended Posts

Briarden regnes heller ikke til de rasene som røyter særlig mye. Man skal dog ta i betraktning at de hundene som røyter lite gjerne drar med seg mye kvist og skitt i pelsen når de har vært ute - så det går jo gjerne litt opp i opp... ENTEN hår ELLER kvist og skitt liksom :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briarden regnes heller ikke til de rasene som røyter særlig mye. Man skal dog ta i betraktning at de hundene som røyter lite gjerne drar med seg mye kvist og skitt i pelsen når de har vært ute - så det går jo gjerne litt opp i opp... ENTEN hår ELLER kvist og skitt liksom :) .

I tillegg til at det er langt mer pelsarbeid på en briard enn en labrador (som røyter masse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at det er langt mer pelsarbeid på en briard enn en labrador (som røyter masse).

Æsj, da, det er jo bare bagateller *flir*. Men jo altså - de fleste sånne "literøytende" raser har nok et langt mer omfattende pelsstell enn de som røyter noe mer :). Om man da ikke tar for seg nakenhunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det store nakenhunder?

Ja, mexikansk og peruviansk kan i hvert fall bli en god del større enn kineserne. De største mexikanerne tror jeg kan nærme seg en 30 kg, kanskje?

Briarden regnes heller ikke til de rasene som røyter særlig mye. Man skal dog ta i betraktning at de hundene som røyter lite gjerne drar med seg mye kvist og skitt i pelsen når de har vært ute - så det går jo gjerne litt opp i opp... ENTEN hår ELLER kvist og skitt liksom :).

Kanskje det gjelder for flere av de raggete hyrde- og gjetehundene, da? Bearded collie, polsk owczarek nizinny, OES osv?

Puddelens slektninger røyter sikkert ikke så mye de heller - portugisisk og spansk vannhund - kanskje også irsk vannspaniel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briarden regnes heller ikke til de rasene som røyter særlig mye. Man skal dog ta i betraktning at de hundene som røyter lite gjerne drar med seg mye kvist og skitt i pelsen når de har vært ute - så det går jo gjerne litt opp i opp... ENTEN hår ELLER kvist og skitt liksom :).

Jaha, røyter ikke briarden? Det visste jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det gjelder for flere av de raggete hyrde- og gjetehundene, da? Bearded collie, polsk owczarek nizinny, OES osv?

Ja, det gjelder nok det samme for dem :). De røyter ikke sånn som mange andre hunder - men såklart - det blir jo noen hybelkaniner etter dem da...

Jaha, røyter ikke briarden? Det visste jeg ikke!

Nja... de slipper jo noe hår, men det meste faller av når man børster dem :P. Og det er ikke på samme måte som med korthårede hunder eller som aussien liksom :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor og mellompuddel er vel nevnt, - anbefales. :)

Bedlington Terrier er en veldig tøff rase som er allsidig, med passe størrelse og med et morsomt utseende, den røyter ikke. Ikke for stor eller for liten. :P

Uten å være 100% sikker mener jeg å ha hørt at Lagotto romagnolo ikke røyter så veldig mye, men litt.

Med tanke på pelsstell så må det prioriteres uansett. Forskjellen er at en langhåret rase som OES, briard vil trenge pelsstell og samtidig røyte litt, mens en puddel eller portis vil trenge en god del pelsstell, men ikke røyte i det hele tatt. Er pelsdyrsallergi inni bildet ville jeg sett utelukkende på de ikke-røytende rasene og så sett på rasenes ulike kvalitetet. En storpuddel og portis er faktisk ganske forskjellige.

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...