Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor vs. råforing


Lockheed

Recommended Posts

Jeg tror råfôring er bra, men jeg tror det er flere grunner enn "enkelhet" som gjør at tørrfôret er produsert. Råfôring kan være mangelfullt selv om det er naturlig. Og det er neppe en tilfeldighet at dyr i fangenskap som oftest lever betraktelig lenger enn dyr i naturen. Dyr i fangenskap får nøyere tilpasset mat (og veterinær ol også, men..) og har derfor bedre forutsetninger. Jeg tror ikke bare kjøtt og bein er den rikigste måten å fôre på om man skal sikre at hunden får alle vitaminer, mineraler og sporstoffer den trenger. MEN jeg tror hunder foretrekker det og lever godt på det. Det betyr ikke at de som velger et godt og balansert tørrfôr får lite glade hunder av den grunn.

Grunnen til at dyr lever lengre i fangenskap er jo fordi de har en jevn tilgang på mat (som er naturlig for dem), ingen konkurranse om maten, de blir behandlet for sykdommer og det er heller ingen andre dyr som utgjør en trussel for dem...Ikke fordi de får maten i form av tørre kuler.

Og det med vitaminer og mineraler hunden trenger - hunden trenger faktisk ikke mer vitaminer og mineraler enn det et naturlig kosthold ville gitt den. Naturen er ganske flink der, den lager ikke dyr slik at de trenger kosttilskudd i form av vitaminer og oljer for å overleve...tenke seg det...Så lenge tilgangen på mat er der så overlever dyrene. Når det er liten tilgang på mat - så er det de sterkeste som overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 174
  • Created
  • Siste svar

Det kommer helt an på hunden hva slags mat som er dyreplageri å gi...

Min hund spiste ikke tørrforet sitt.. Folk bare fortalte meg at jeg ikke måtte gi meg, og ta maten bort om hun ikke spiste osv. Det endte med at det gikk 3-4 dager mellom hver gang hun spiste, og da spiste hun bare bitte litt av tørrforet.. Jeg skjønnte ikke alvoret før jeg så noen bilder av henne, der det virkelig kom fra hvor utrolig tynn hun var.. Så da var det nok for min del, jeg for på butikken å kjøpte V&H, og da jeg gav det til henne skulle man tro hun aldri hadde fått mat før.. Følte meg utrolig slem. :P

Da hun hadde gått på V&H i litt over en ukes tid, sluttet hun å flasse, hun fikk glansfull pels, og var mye mer med, og ikke minst så jeg at hun begynnte å legge på seg litt etter litt.. Fremdeles er det dager hun ikke spiser, og da tar jeg vekk maten og det resulterer i at hun spiser normalt i dagene fremover..

Så ja, i min hund tilfelle var det nok dyreplageri å gi henne tørrfor.. Men det vil ikke si at det er dyreplageri for alle hunder.. Vet om flere hunder som digger tørrforet sitt, og til og med er villig til å jobbe for det.. Så lenge hunden spiser, fungerer og tåler foret man gir hunden er det det samme om det er tørrt eller våtfor! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart Helle - La meg omformulere mitt utsagn og tilpasse det litt:

Tåler din hund V&H finnes det ingen unskyldning i verden for å bruke tørrfor -det er dyreplageri, unngå det på alle mulige måter, desverre er det noen hunder som har blitt allergiske mot det naturlige og må leve med en mindre ideel kost, velg hvertfall et bra tørrfor, og prøv og finne et annet våtfor som kan erstatte V&H.

- - -

Og håper at det ikke finnes noen oppdrettere som driver avl med hunder allergisk til animalsk fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart Helle - La meg omformulere mitt utsagn og tilpasse det litt:

Tåler din hund V&H finnes det ingen unskyldning i verden for å bruke tørrfor -det er dyreplageri, unngå det på alle mulige måter, desverre er det noen hunder som har blitt allergiske mot det naturlige og må leve med en mindre ideel kost, velg hvertfall et bra tørrfor, og prøv og finne et annet våtfor som kan erstatte V&H.

- - -

Og håper at det ikke finnes noen oppdrettere som driver avl med hunder allergisk til animalsk fett.

Mine hunder får tørrfor og vom&hundemat om hverandre de, du bør nok komme og redde de fra den dyreplagingen jeg utsetter de for.

Hunder som er allergiske burde ikke avles på i det hele tatt, det tror jeg ble nevnt lenger opp her? Den hunden det gjalt skulle heller ikke brukes i avl, så hvorfor dette stadig skal gjentas, skjønner ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund spiste ikke tørrforet sitt.. Folk bare fortalte meg at jeg ikke måtte gi meg, og ta maten bort om hun ikke spiste osv. Det endte med at det gikk 3-4 dager mellom hver gang hun spiste, og da spiste hun bare bitte litt av tørrforet.. Jeg skjønnte ikke alvoret før jeg så noen bilder av henne, der det virkelig kom fra hvor utrolig tynn hun var.. Så da var det nok for min del, jeg for på butikken å kjøpte V&H, og da jeg gav det til henne skulle man tro hun aldri hadde fått mat før.. Følte meg utrolig slem. :lol:

Det er ikke sjelden jeg hører om folk som har problemer med hunder, og ofte valper, som ikke vil spise. Det som overrasker meg er at rådene folk gir er de samme som du fikk. Ta bort maten etter kort tid, ikke gi mat utenom måltidene, bland inn ditten og datten i maten, hunden spiser bare den blir sulten nok, gir du etter får du en problemhund som blir vanskelig i matveien.

Og da kan man begynne å snakke om dyreplageri og fôring. Jeg fatter ikke hvorfor maten skal bli til en kamp mellom hund og eier!? Hvis ikke hunden vil spise maten sin så må man jo bytte fôr! Stort enklere kan det jo ikke bli. Maten skal være noe en hund ser frem til, og hvis ikke hunden kan se frem til å spise så syns jeg det er tragisk. En hund som er frisk og får mat den liker, *vil* spise, uavhengig om det er tørrfôr eller rått fôr. Det viktigste må jo være at hunden spiser.

En venninne av meg passer en liten hund av og til som er så tynn at det er vondt å ta på henne. Eier sier at hun ikke har matlyst - snakker om vås. Den lille hunden har spist V&H, kyllingvinger og rått kjøtt av hjertens lyst hver gang min venninne har passet henne. Ikke noe og utsette på matlysten der - den liker ganske enkelt ikke de tørre kulene den får dag ut og dag inn. Og når eier, på tross av dette, ikke vil bytte fôr så syns jeg veldig synd på hunden! Nei, tørrfôr skal hunden spise - for det har eier bestemt!

Jeg mener, hvis noen tvang deg til å spise noe du virkelig ikke likte hver eneste dag resten av ditt liv? Hvor "happy" hadde du vært da?

Veldig kjekt at du fant ut at det ikke var noe galt med hunden din, og at du ikke gav etter for rådene du fikk om å "presse" henne til å spise. En stor bonus var det jo at hunden din ville spise rått og godt, og at du så så tydelige forbedringer i hunden din. Jeg syns heller ikke du skal føle deg slem. Hunden din får jo spise noe den liker, og bryr seg nok fint lite om at den måtte vente en liten stund for dere fant ut hva den ville ha :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg er både enig og uenig i en del som skrives her. Å si at det er dyreplageri å gi hunden tørrfôr, synes jeg er en rimelig drøy påstand. Det er da haugevis av hunder som er både lykkelige, fine og friske på tørrfôr, og kaster seg over maten med stor iver. Så lenge hunden faktisk er frisk og fin, og glad i maten, er da det viktigst?

Når det er sagt, så er jeg forsåvidt enig i at for eksempel V&H er et mer naturlig fôr for hunden, og det er nok en grunn til at mange hunder synes rått fôr er bedre enn tørrfôr. For å lage en litt rar sammenligning: jeg tror neppe vi mennesker hadde blitt så happy hvis det hadde blitt masseprodusert tørrfôr til oss også. Det hadde vært sammensatt av all næringen vi trenger, men hvem hadde valgt dette framfor en ordentlig middag med grønnsaker, kjøtt og det som hører med?

Det viktigste er vel å se på hva hunden liker og hva den fungerer best på. Jeg har en sær hund... Han liker kun én av variantene til V&H, og dersom han får en av de andre typene spiser han heller tørrfôr. I perioder får vi ikke tak i den ene typen han liker, og jeg ser virkelig ikke på meg selv som dyreplager dersom han da må spise tørrfôr.

Her i huset går det i både tørrfôr og V&H, og det fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sjelden jeg hører om folk som har problemer med hunder, og ofte valper, som ikke vil spise. Det som overrasker meg er at rådene folk gir er de samme som du fikk. Ta bort maten etter kort tid, ikke gi mat utenom måltidene, bland inn ditten og datten i maten, hunden spiser bare den blir sulten nok, gir du etter får du en problemhund som blir vanskelig i matveien.

Og da kan man begynne å snakke om dyreplageri og fôring. Jeg fatter ikke hvorfor maten skal bli til en kamp mellom hund og eier!? Hvis ikke hunden vil spise maten sin så må man jo bytte fôr! Stort enklere kan det jo ikke bli. Maten skal være noe en hund ser frem til, og hvis ikke hunden kan se frem til å spise så syns jeg det er tragisk. En hund som er frisk og får mat den liker, *vil* spise, uavhengig om det er tørrfôr eller rått fôr. Det viktigste må jo være at hunden spiser.

En venninne av meg passer en liten hund av og til som er så tynn at det er vondt å ta på henne. Eier sier at hun ikke har matlyst - snakker om vås. Den lille hunden har spist V&H, kyllingvinger og rått kjøtt av hjertens lyst hver gang min venninne har passet henne. Ikke noe og utsette på matlysten der - den liker ganske enkelt ikke de tørre kulene den får dag ut og dag inn. Og når eier, på tross av dette, ikke vil bytte fôr så syns jeg veldig synd på hunden! Nei, tørrfôr skal hunden spise - for det har eier bestemt!

Jeg mener, hvis noen tvang deg til å spise noe du virkelig ikke likte hver eneste dag resten av ditt liv? Hvor "happy" hadde du vært da?

Veldig kjekt at du fant ut at det ikke var noe galt med hunden din, og at du ikke gav etter for rådene du fikk om å "presse" henne til å spise. En stor bonus var det jo at hunden din ville spise rått og godt, og at du så så tydelige forbedringer i hunden din. Jeg syns heller ikke du skal føle deg slem. Hunden din får jo spise noe den liker, og bryr seg nok fint lite om at den måtte vente en liten stund for dere fant ut hva den ville ha :icon_fun:

Veldig bra skrevet! Er rett og slett noen hunder som ikke kan fordra tørrfor, og hvorfor skal de da pines gjennom det?

Det var faktisk en skikkelig stressfaktor for meg (og sikkert for hunden også) at den aldri spiste.. Var utrolig ekkelt at hun ikke ville spise, og samtidig få beskjed om at jeg måtte være sterk og ikke la hunden vinne.. Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor jeg ikke byttet for tidligere, men var virkelig noe med de bildene av henne altså. Ribbebeina sto ut, og hele ryggraden syntes, og buken gikk laaangt opp og inn.. Ja, hun var utrolig tynn.. :lol:

Men selvsakt, har man en hund som liker tørrfor er det jo ikke noe vits å putte annet oppi maten, da kan det jo bli kravstor, men heller gi annet etter maten, som en dessert :Laugh:

PS: jeg følte meg slem siden jeg ikke hadde bytte for tidligere til hunden, ikke fordi jeg byttet til V&H :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder får tørrfor og vom&hundemat om hverandre de, du bør nok komme og redde de fra den dyreplagingen jeg utsetter de for.

Hunder som er allergiske burde ikke avles på i det hele tatt, det tror jeg ble nevnt lenger opp her? Den hunden det gjalt skulle heller ikke brukes i avl, så hvorfor dette stadig skal gjentas, skjønner ikke jeg..

Til det går inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: jeg følte meg slem siden jeg ikke hadde bytte for tidligere til hunden, ikke fordi jeg byttet til V&H :lol:

Ja, det var også det jeg mente! :icon_fun: Det som var så bra var jo at du etterhvert skjønte at rådene du fikk ikke var til hjelp. Istedet prøvde du deg frem til noe som hunden faktisk syns var godt å spise, istedet for å tvinge den til å spise det den ikke ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var også det jeg mente! :icon_fun: Det som var så bra var jo at du etterhvert skjønte at rådene du fikk ikke var til hjelp. Istedet prøvde du deg frem til noe som hunden faktisk syns var godt å spise, istedet for å tvinge den til å spise det den ikke ville ha.

da er vi enige :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kjøtt kan være vel og bra, men det er ikke det eneste rette.

Ulempen med råforing er for meg og hunden:

1. Mengden mat. Min hund legger fort på seg og av VH blir det nesten ikke noe mengde hun skal ha. Derfor er hun sulten hele tiden og maser etter mer mat

2. Kan ikke ha med på jakt turer osv hvor jeg ikke har tilgang til kjølesksap/frys.

For meg er dette to ting som gjør at jeg bruker for det meste tørrfor og litt VH innemellom.

En må finne det som passer for hunden og seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kjøtt kan være vel og bra, men det er ikke det eneste rette.

Ulempen med råforing er for meg og hunden:

1. Mengden mat. Min hund legger fort på seg og av VH blir det nesten ikke noe mengde hun skal ha. Derfor er hun sulten hele tiden og maser etter mer mat

2. Kan ikke ha med på jakt turer osv hvor jeg ikke har tilgang til kjølesksap/frys.

For meg er dette to ting som gjør at jeg bruker for det meste tørrfor og litt VH innemellom.

En må finne det som passer for hunden og seg selv.

hos oss er det helt omvendt :) har en hund som ikke er særlig matglad, så da er det genialt at mengden V&H er så liten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler din hund V&H finnes det ingen unskyldning i verden for å bruke tørrfor -det er dyreplageri, unngå det på alle mulige måter, desverre er det noen hunder som har blitt allergiske mot det naturlige og må leve med en mindre ideel kost, velg hvertfall et bra tørrfor, og prøv og finne et annet våtfor som kan erstatte V&H.

Kan du gå nærmere inn på hvordan hunder faktisk blir utsatt for DYREPLAGERI når de fôres med tørrfôr? Jeg har sett få, eller rettere sagt ingen hunder, som lider selv om de ikke får kjøttmat til hvert måltid. Jeg synes det blir drøyt å kalle det resterende antallet hundeeiere, som ikke fôrer rått, for dyreplagere. Selv om du har sett lyset så er det fortsatt veldig mange som lever lykkelig uvitende om at alt annet enn råfôring er en direkte plage for hunden. Tro det den som vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie:

Å la et vesen leve under mindre enn ideele omstendigheter (sålangt det går for tamdyr), er dyreplageri. Dette er ikke dermed sagt at man skal løpe rundt i skogen som en ulv sammen med hunden, men det innebærer at man gjør alt man kan for at hunden har det så bra som overhodet mulig. Dette innebærer riktig foring.

- - -

Artistic:

Han driver en blanding av tørrfor og v&h ifølge videoen, selv kjøper jeg aldri reklamevideoer, spesielt ikke når det er påklistret eukanubalogoer fra ende til annen. Dissa folka blir sponsa av forprodusenter og får betalt for å si at det og det er bra og det bruker jeg må du huske på.

- - -

MonicaT: Ingen hund skal bli feit av V&H sålenge den får den mosjonen den har trenger/har rett/krav på. Kjenner flere jegere som tar med V&H på jakt uten problem. Du kan jo også råfore med kjøtt fra dyr dere skyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie:

Å la et vesen leve under mindre enn ideele omstendigheter (sålangt det går for tamdyr), er dyreplageri. Dette er ikke dermed sagt at man skal løpe rundt i skogen som en ulv sammen med hunden, men det innebærer at man gjør alt man kan for at hunden har det så bra som overhodet mulig. Dette innebærer riktig foring.

- - -

Artistic:

Han driver en blanding av tørrfor og v&h ifølge videoen, selv kjøper jeg aldri reklamevideoer, spesielt ikke når det er påklistret eukanubalogoer fra ende til annen. Dissa folka blir sponsa av forprodusenter og får betalt for å si at det og det er bra og det bruker jeg må du huske på.

- - -

MonicaT: Ingen hund skal bli feit av V&H sålenge den får den mosjonen den har trenger/har rett/krav på. Kjenner flere jegere som tar med V&H på jakt uten problem. Du kan jo også råfore med kjøtt fra dyr dere skyter.

Som en annen sa her inne: Nyfrelste er alltid artige.. Når det gjelder den aktuelle hundekjøreren, eller andre hundekjørere for den saks skyld, så er fôring punkt nr. 1 for å få hundene til å prestere. Greit nok at han pr. d.d. er sponset, men alle de andre hundekjørerene bruker også tørrfôr selv om de ikke er sponset. Og hvorfor bruker de tørrfôr?? Fordi det er dårlig?

Fôring for disse er en vitenskap, og den hundekjører som ikke setter seg inn i dette har ingen som helst sjanse til å prestere.

Akkurat det samme gjelder utstillingshundene. Jeg kan plukke ut ihvertfall 5 hunder på topp 10 bamseliste som kun fôres tørt. Skulle ikke forundre meg om de andre også fôret tørt..

Hvordan kan jeg påstå dette? Fordi jeg kjenner dem...

Du kan plukke ut topphunder innen all slags hundesport i dette landet, det være seg jakt, bruks, utstilling etc. Det som er fakta er at nær sagt samtlige av disse fôres tørt. Hvis dette var så farlig, hvorfor gjør de det da?? Fordi de er uvitende??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som andre: O'Halleluja ! Nyfrelse er fint :D.

Jeg skjønner jo at min hund er både mishandlet og ødelagt av å ha spist tørrfor hele sitt liv, stakkars, og at hun ikke burde hatt verken energi eller overskudd til å gå de lange sporene hun går, trene lydighet og feltsøk, svømme eller løpe de milene hun løper ved min sykkel - og da i TILLEGG ha en flott utstillingspels - og være frisk og fin med myke poter og fast avføring - og ikke minst uten tannstein... Jeg burde nok gremmes som er så slem med det stakkars dyret... *urk*.

Jeg burde vel heller fortsatt mitt lille forsøk som gikk over et halvt års tid, der Norwegian Polar var hovedingrediens i kosten - og hunden klødde og hadde så dårlig og flokete pels at jeg var helt fortvila - for DET var jo litt mer naturlig fôring enn disse forhatte tørrfôrkulene tydeligvis. Avføringen var i det minste fast... :)

Så hvor vondt hun har det....

2007-05-19-Babs76.jpg

Og hvilken grusom pels hun har på tørrfôr...

2007-07-01-Babs31.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sjelden jeg hører om folk som har problemer med hunder, og ofte valper, som ikke vil spise. Det som overrasker meg er at rådene folk gir er de samme som du fikk. Ta bort maten etter kort tid, ikke gi mat utenom måltidene, bland inn ditten og datten i maten, hunden spiser bare den blir sulten nok, gir du etter får du en problemhund som blir vanskelig i matveien.

Og da kan man begynne å snakke om dyreplageri og fôring. Jeg fatter ikke hvorfor maten skal bli til en kamp mellom hund og eier!? Hvis ikke hunden vil spise maten sin så må man jo bytte fôr! Stort enklere kan det jo ikke bli. Maten skal være noe en hund ser frem til, og hvis ikke hunden kan se frem til å spise så syns jeg det er tragisk. En hund som er frisk og får mat den liker, *vil* spise, uavhengig om det er tørrfôr eller rått fôr. Det viktigste må jo være at hunden spiser.

En venninne av meg passer en liten hund av og til som er så tynn at det er vondt å ta på henne. Eier sier at hun ikke har matlyst - snakker om vås. Den lille hunden har spist V&H, kyllingvinger og rått kjøtt av hjertens lyst hver gang min venninne har passet henne. Ikke noe og utsette på matlysten der - den liker ganske enkelt ikke de tørre kulene den får dag ut og dag inn. Og når eier, på tross av dette, ikke vil bytte fôr så syns jeg veldig synd på hunden! Nei, tørrfôr skal hunden spise - for det har eier bestemt!

Jeg mener, hvis noen tvang deg til å spise noe du virkelig ikke likte hver eneste dag resten av ditt liv? Hvor "happy" hadde du vært da?

De eksemplene du nevner her bazzin, ER virkelig dyreplageri og viser i tillegg at det er eierne som er "vrange" ikke hundene. Men at enhver hund som fores på tørrfor og som tilsynelatende trives på det, er utsatt for dyreplageri, er å trekke det litt vel langt, syns jeg. Jeg er enig i at de aller fleste hunder nok hadde foretrukket mer naturlig for enn pellets og sannsynligvis hadde hatt en helsegevinst også, i det lange løp.

At trådstarter har "sett lyset" er jo flott men jeg tror kanskje ikke at det å hevde at alle de som ikke har "funnet den rette vei" ennå, er dyreplagere, er den beste måten å "omvende" de på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg sier som andre: O'Halleluja ! Nyfrelse er fint ;).

Jeg skjønner jo at min hund er både mishandlet og ødelagt av å ha spist tørrfor hele sitt liv, stakkars, og at hun ikke burde hatt verken energi eller overskudd til å gå de lange sporene hun går, trene lydighet og feltsøk, svømme eller løpe de milene hun løper ved min sykkel - og da i TILLEGG ha en flott utstillingspels - og være frisk og fin med myke poter og fast avføring - og ikke minst uten tannstein... Jeg burde nok gremmes som er så slem med det stakkars dyret... *urk*.

Jeg burde vel heller fortsatt mitt lille forsøk som gikk over et halvt års tid, der Norwegian Polar var hovedingrediens i kosten - og hunden klødde og hadde så dårlig og flokete pels at jeg var helt fortvila - for DET var jo litt mer naturlig fôring enn disse forhatte tørrfôrkulene tydeligvis. Avføringen var i det minste fast... :D

Så hvor vondt hun har det...

Ja fysj Siri, jeg kan ikke forstå at du utsetter den vesle dårlig pelsede slemma for noe slikt. Alle, inkludert meg kan jo se at det stakkars dyret har det ille vondt. Skamme seg skulle du, ærlig og oppriktig talt :)

Her i heimen går vi i kombinertklassen - pelsen min tåler alle typer fôr uten at jeg ser forskjell på atferd eller eksteriør men jeg unngår rent kjøtt - bikkjer som spiser slikt skal få ekstra høy jaktlyst er jeg blitt fortalt og det vil sikkert gå utover kattekreket som denger bikkja når den blir for nærgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fysj Siri, jeg kan ikke forstå at du utsetter den vesle dårlig pelsede slemma for noe slikt. Alle, inkludert meg kan jo se at det stakkars dyret har det ille vondt. Skamme seg skulle du, ærlig og oppriktig talt :)

Ja, jeg skammer meg og har allerede laget meg en skammekrok hjemme som jeg står i om kvelden... bikkjeskinner får ikke engang trim eller trening for tida :D

Her i heimen går vi i kombinertklassen - pelsen min tåler alle typer fôr uten at jeg ser forskjell på atferd eller eksteriør men jeg unngår rent kjøtt - bikkjer som spiser slikt skal få ekstra høy jaktlyst er jeg blitt fortalt og det vil sikkert gå utover kattekreket som denger bikkja når den blir for nærgående.

Alle som har hund vet jo at rent kjøtt er en skikkelig trigger for rovdyrenes blodtørstighet, så sånt unngår vi også. Kan jo ikke risikere at hun begynner å bry seg med musene vi har på besøk heller ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eksemplene du nevner her bazzin, ER virkelig dyreplageri og viser i tillegg at det er eierne som er "vrange" ikke hundene. Men at enhver hund som fores på tørrfor og som tilsynelatende trives på det, er utsatt for dyreplageri, er å trekke det litt vel langt, syns jeg. Jeg er enig i at de aller fleste hunder nok hadde foretrukket mer naturlig for enn pellets og sannsynligvis hadde hatt en helsegevinst også, i det lange løp.

At trådstarter har "sett lyset" er jo flott men jeg tror kanskje ikke at det å hevde at alle de som ikke har "funnet den rette vei" ennå, er dyreplagere, er den beste måten å "omvende" de på...

Jeg har ikke sagt at det er dyreplageri å bruke tørrfôr. Min mening er at det er det beste for hunden. Mine forrige hunder som var frisk og fin gikk fikk tørrfôr hele sitt liv. Det gikk helt fint. Mine hunder som fôres rått nå har det *enda* bedre. At maten har mye med dette å gjøre er jeg ikke i tvil om. Så jeg har et visst sammeligningsgrunnlag - selv om sikkert mange vil plassere meg i kategorien "nyfrelst".

Jeg ser også at Siri i et innlegg (igjen) klager på at hunden hennes omtrent gikk i oppløsning av NP og bruker det som et argument MOT råfôring. NP har overhodet ikke noe med råfôring å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at det er dyreplageri å bruke tørrfôr. Min mening er at det er det beste for hunden. Mine forrige hunder som var frisk og fin gikk fikk tørrfôr hele sitt liv. Det gikk helt fint. Mine hunder som fôres rått nå har det *enda* bedre. At maten har mye med dette å gjøre er jeg ikke i tvil om. Så jeg har et visst sammeligningsgrunnlag - selv om sikkert mange vil plassere meg i kategorien "nyfrelst".

Jeg ser også at Siri i et innlegg (igjen) klager på at hunden hennes omtrent gikk i oppløsning av NP og bruker det som et argument MOT råfôring. NP har overhodet ikke noe med råfôring å gjøre :)

Bazzin, som du kanskje ser, så henviste jeg til trådstarter, når det ble snakk om "dyreplageri".. Og jeg mener også at råforing, vil være det beste, for de aller fleste hunder. Leser du mitt forrige innlegg en gang til, så ser du at jeg er enig at det er ren vranghet fra eiers side, hvis man hardnakket står på at en hund skal spise det den blir servert, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bazzin, som du kanskje ser, så henviste jeg til trådstarter, når det ble snakk om "dyreplageri".. Og jeg mener også at råforing, vil være det beste, for de aller fleste hunder. Leser du mitt forrige innlegg en gang til, så ser du at jeg er enig at det er ren vranghet fra eiers side, hvis man hardnakket står på at en hund skal spise det den blir servert, uansett.

oki..my bad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...