Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor vs. råforing


Lockheed

Recommended Posts

Tja Emilie - Jeg vil ikke si at det er drøyt å kalle det å la hunden leve under mindre enn ideele omstendigheter når det er lett mulig å forbedre det med noe så enkelt som å skifte for. Desverre er det for få folk som gidder å styre med litt blod og vom, legger merke til at det virker som det er fler menn enn damer som driver med V&H også- griseriet tror jeg spiller en stor rolle for enkelte, men hva har det å si om du får litt blod og vom på deg når hunden din får en bedre hverdag? :)

Jo, det er drøyt, for enten det er mindre ideelt eller ikke, så er det IKKE dyreplageri å gi hunden sin tørrfôr. Jeg har fôrt både rått og tørt, og litt blod plager ikke meg, det er ikke det som gjør at jeg ikke fôrer rått liksom. Og jeg tviler på at dette er hovedargumentet til de fleste andre (kvinner!) når de velger bort råfôring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 174
  • Created
  • Siste svar
Min hund er allergisk. Fint om du kunne komme på en egen "mix" til henne som (kan kun ete fisk- og eggeproteiner) gjør at hu får i seg alle næringsstoffer hu trenger, at hu får fin pels og i tillegg eter maten.

Etter som jeg tydligvis misshandler begge mine hunder grovt lurer jeg da på hvorfor de har fin avføring, bra pels, tenner, de er aldri sjuke, har ikke tannstein eller noe annet. i tillegg liker de maten sin :) trodde ingen hunder likte å bli misshandla

Det er ikke vanskelig å få til en god matseddel basert på fiske- og eggeproteiner. Det finnes massevis av ulike typer fisk, og egg er heller ikke så vanskelig å oppdrive.

Du kan fint fôre på rå, vill fisk pluss noe oppdrettsfisk, og egg. Det du i så fall bør tilsette er kalsium, for fisk har lite bein i seg. Kalsium kan du gi i form av knuste eggeskall, melkeprodukter (hvis hun tåler det) og/eller beinmel.

Har du forresten forsøkt å gi henne rått kjøtt? Hunder reagerer ofte ganske annerledes på rått kjøtt enn på samme type kjøtt i kokt tilstand.

Synes denne diskusjonen er litt dum.. For det første er ikke hunder rene kjøttetere, men altetere. For det andre er det individuelt hva hunden trives med/er best for den. Ja, de har tarmer (korte) som et rovdyr, og mennesker har lange tarmer, altså ikke rovdyr. Skal alle mennesker bli vegetarianere av den grunn? Er det best for ALLE? Selv er jeg vegetarianer, men skjønner jo at andre trives og er friske uten å være det og.. Min siste hund levde godt til hun ble 15 år - aldri syk - på tørrfor. Min nåværende hund bruker NP, og ser ut til å fungere på dette (nekter å spise tørrfor).

Det er interessant å utveksle meninger og erfaringer, men å tale nedsettende om andre fordi en ikke mener/bruker det samme foret som en selv - ja, det blir rett og slett usakelig og ganske dumt...:D

Ja, mennesker har et fordøyelsessystem som er tilpasset frukt og grønnsaker. Men kjøtt er en lett fordøyelig og svært proteinrik næringskilde, og man ser da også at sjimpanser (vår genetisk nærmeste slekting) faktisk eter kjøtt hvis de får tak i det. Så det ligger definitivt i vår "natur" å ete kjøtt.

Hunder er ikke altetere, men de *kan* overleve på ganske mye annet enn rått kjøtt/bein *hvis* de ikke får tak i annet. Jeg har lest om sledehunder som har spist opp sitt eget lær-seletøy i sult-desperasjon. Og det finnes primitive menneskesamfunn som skaffer seg hund når de får barn, fordi hunden følger etter barnet og passer på det - *og* eter opp barnets bæsj. Hunden vasker faktisk barnets rumpe! Menneskeavføring inneholder mye ufordøyd mat, og det finnes en teori om at forgjengeren til tamhunden var ulver som var utstøtt fra ulveflokken, og som hang rundt menneskenes leirsteder for å ete matsøppel - og menneske-avføring. Ikke fordi de ville det, men fordi de ikke hadde evnen til å nedlegge bytte på egen hånd. De ble avhengige av menneskene for å overleve, og etterhvert ble de mer og mer tamme. Til sist ble de så ulik ulven at man kan snakke om en ny variant - tamhunden.

Men tamhunden har fremdeles ulvens fordøyelsessystem, og ulven overlever på en diett som inneholder minimalt med vegetabilsk kost. Det ville vært krise for ulven om den var avhengig av grønt, for hvor mange måneder i året er sånt tilgjengelig? Selv ulver i varme strøk eter i all hovedsak kjøtt, selv om de bor midt i den grønne jungelen. Se bare på den indiske ulven, som sannsynligvis er den nærmeste ulveslektningen til dagens tamhund. De jakter på hjortedyr i tett jungel, og det er sannelig ikke mye frukt og grønnsaker å oppdrive der. Og korn finner de ihvertfall ikke der.

Hovedingrediensen i de fleste tørrfôr er nettopp - korn. Faktisk er det umulig å lage billig tørrfôr uten en korn-bestanddel på minimum 30%. Og korn består nesten kun av stivelse, som er et karbohydrat som er vanskelig å fordøye uten en lang tarm. Vi mennesker har lang tarm. Det har IKKE hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har valgfrihet til å spise hva de vil og mennesker er heller ikke rovdyr, det er faktisk ikke naturlige for oss å spise kjøtt selv om de fleste har gjort det i de siste mange tusen årene. Sammenligne hund som spiser naturlig for og mennesker som spiser rå-kotteletter blir like dumt som tv-lisensen.

Mennsker bruker flere timer på å fordøye kjøtt og det ligger å rotner i magesekken våres.

- - -

Og hva er "naturlig" for oss? Korn og andre vegetabilske varer? jeg mener å huske at du tidligere i debatten brukte akkurat det argumentet motsatt vei?

Mennesker har endret seg mye de senere år, men steinalderkosten som flere forskere mener er den "naturlige" for oss inneholder i aller høyeste grad kjøtt i kombinasjon med bær, røtter ol. Både vi og hundene har endret oss de siste 10 000 årene, men at kjøtt er en naturlig og viktig del av hundens næringsinntak er det ikke grun til å sette ? ved, men tørrfôr fungerer også helt fint på mange.

Og angående iallefall løpshunder i langdistanse: de aller fleste jeg kjenner til bruker tørrfôr som basis og fett, kjøtt v&h og evt andre tilsetninger som snack og ekstra energi. Dette gjelder også hovedvekten av de turkjørerne jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen sa her inne: Nyfrelste er alltid artige.. Når det gjelder den aktuelle hundekjøreren, eller andre hundekjørere for den saks skyld, så er fôring punkt nr. 1 for å få hundene til å prestere. Greit nok at han pr. d.d. er sponset, men alle de andre hundekjørerene bruker også tørrfôr selv om de ikke er sponset. Og hvorfor bruker de tørrfôr?? Fordi det er dårlig?

Fôring for disse er en vitenskap, og den hundekjører som ikke setter seg inn i dette har ingen som helst sjanse til å prestere.

Akkurat det samme gjelder utstillingshundene. Jeg kan plukke ut ihvertfall 5 hunder på topp 10 bamseliste som kun fôres tørt. Skulle ikke forundre meg om de andre også fôret tørt..

Hvordan kan jeg påstå dette? Fordi jeg kjenner dem...

Du kan plukke ut topphunder innen all slags hundesport i dette landet, det være seg jakt, bruks, utstilling etc. Det som er fakta er at nær sagt samtlige av disse fôres tørt. Hvis dette var så farlig, hvorfor gjør de det da?? Fordi de er uvitende??

Tørrfôr og tørrfôr behøver ikke å være det samme. Det er forskjell på hverdagshundens tørrfôr og det som gis til sledehunder i arbeid. Og glem ikke at hundekjørere er totalt avhengige av sponsorer. Det er mange hunder som skal fôres, og det koster flesk. Mange hunder trenger også mye mat, og mye mat opptar mye plass. Å oppbevare nok V&H til 20-30 hunder krever voldsom frysekapasitet! Da er tørrfôr godt å ha, enten det er sponset eller ei. Og jeg tror neppe at hundekjørere betaler "normalpris" for fôr, enten det er tørt eller vått.

Og ikke minst så er hundekjørerne avhengig av et LETT fôr når de skal pakke sleden. Kjøtt og fett veier mye, mens tørrfôr er lett å pakke ned for lengre turer. Men sledehunder i arbeid trenger *masse* fett, og det er umulig å lage tørrfôr som består av 60-70% fett. Og glem nå ikke at hovedkundegruppen til Vom & Hundemat er nettopp hundekjørere. Robert Sørlie er en av dem. Men de gir V&H pluss selolje, fordi V&H i seg selv ikke er fett nok til arbeidende sledehunder. Men når de IKKE arbeider, trenger de ikke så mye energi. Da er tørrfôr greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Har ingen grunnlag til å uttale meg om pelsdotter annet enn at jeg ikke liker de, hvorvidt han skal være slik han er på bildet eller ikke, vet jeg ikke.

Jeg kjenner ikke den rasen jeg heller, men du må da likevel kunne SE på bildene at dette er en hund som virker frisk og sunn?

Tja Emilie - Jeg vil ikke si at det er drøyt å kalle det å la hunden leve under mindre enn ideele omstendigheter når det er lett mulig å forbedre det med noe så enkelt som å skifte for. Desverre er det for få folk som gidder å styre med litt blod og vom, legger merke til at det virker som det er fler menn enn damer som driver med V&H også- griseriet tror jeg spiller en stor rolle for enkelte, men hva har det å si om du får litt blod og vom på deg når hunden din får en bedre hverdag? :)

Blir ikke dette med damer og V&H/råfôring litt for generaliserende? Jeg lurer på hvordan du i det hele tatt kan resonnere deg fram til akkurat det, eller kjenner du alle kvinnelige hundeeiere og deres fôringsrutiner?

----

I tillegg reagerer jeg på at du skal rose V&H så opp i skyene, og påstå at dette er en mirakelkur for alle hunder... Som tidligere nevnt i denne tråden; min hund vil kun spise EN av fôrvariantene til V&H. I følge deg er det i utgangspunktet altså dyremishandling av meg å gi han tørrfôr i de periodene vi ikke får tak i den han liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... å kalle tørrforing dyreplageri er nok å ta i litt, jeg vet om mange hunder som lever godt på tørrfor, uten noen lidelse, sykdommer etc, og som har energi og er lykkelige.

Jeg forer selv med rått kjøtt, ikke fordi jeg mener tørrfor er dyreplageri, men rett og slett fordi min hund ikke har pels, og han fikk en del kviser av tørrfor... med rått har han fått finere hud, og er godt fornøyd med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har valgfrihet til å spise hva de vil og mennesker er heller ikke rovdyr, det er faktisk ikke naturlige for oss å spise kjøtt selv om de fleste har gjort det i de siste mange tusen årene.

Nøyaktig hvor mange tusen år mener du man må tilbake i tid for å finne ut hva som er den "naturlige" diett for mennesker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

I endel sammenhenger synes jeg, som Moghrebi skriver, tørrfôr er veldig praktisk. Siden jeg er litt lat av meg synes jeg det er helt OK at en hund over en viss minstestørrelse bærer maten sin når vi er ute og "turer". Derfor putter jeg med god samvittighet tørka fôr i kløven, gjerne en blanding av fôrkuler og pemmikan - jeg synes det er helt unødvendig at pelsen skal bære med seg det ekstra vannet som er i VOH når vi finner vann overalt der vi ferdes. Har du forresten prøvd å åpne en boks med VOH som har ligget i dagstemperatur for ikke å snakke om i solsteiken et par-tre dager? Hvis du ikke har det kan jeg fortelle at den er grønn, lukter verre en pyton og prøver krype vekk fra deg det forteste den kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hvor mange tusen år mener du man må tilbake i tid for å finne ut hva som er den "naturlige" diett for mennesker ?

Hihi, det undres jeg også på. Mennesker har spist kjøtt så langt tilbake som forskningen har klart å spore Homo Sapiens Sapiens. Faktisk enda lenger tilbake, til HSS' forfedre. Og se bare på hulemaleriene: de viser jaktscener, ikke bilder av folk som sanker grønt. Menneskenes forfedre ble avhengig av kjøtt da de migrerte vekk fra varme strøk. Vegetar-livet var umulig bortsett fra i områder hvor det var sesong for grønt hele året.

Hvis menneskenes forfedre ikke hadde kunne overleve på kjøtt, ville Homo Sapiens Sapiens neppe klart å spre seg utover hele Jorda...

I endel sammenhenger synes jeg tørrfôr, som Moghrebi skriver, er veldig praktisk. Siden jeg er litt lat av meg synes jeg det er helt OK at en hund over en viss minstestørrelse bærer maten sin når vi er ute og "turer". Derfor putter jeg med god samvittighet tørka fôr i kløven, gjerne en blanding av fôrkuler og pemmikan - jeg synes det er helt unødvendig at pelsen skal bære med seg det ekstra vannet som er i VOH når vi finner vann overalt der vi ferdes. Har du forresten prøvd å åpne en boks med VOH som har ligget i dagstemperatur for ikke å snakke om i solsteiken et par-tre dager? Hvis du ikke har det kan jeg fortelle at den er grønn, lukter verre en pyton og prøver krype vekk fra deg det forteste den kan :)

I den sammenheng må jeg bare få fortelle om valpemonsterets store, kulinariske oppdagelsesferd da jeg flyttet hit. Han var ikke mange månedene gammel, men var blitt avvendt direkte fra morsmelk til V&H. Her på småbruket jeg leier, er det en "dynge" med gammelt søppel: papir og papp, en takgrind til bil, ulikt husholdningssøppel, etpar bilbatterier, en punktert badeball, og --- de brente, forkullede, halvråtne restene av diverse bein. Typisk sånt som man ender opp med når man har bestilt et halvt slaktedyr fra slakteriet - blant annet en nesten komplett ryggrad. Svart av kull, grønn av forråtning, og klissent som lim.

Valpemonsteret hadde en skikkelig festmiddag! Han slepte ryggraden med seg ut på kornåkeren, og der la han seg ned og åt av hjertens lyst. Jeg klarte å skille ham fra gourmet-måltidet, men i flere dager etterpå klarte han å finne nye bein i dypet av dynga. Til sist ga jeg opp å forsøke å stoppe ham.

Fikk han magesjau? Niks! Ikke den minste antydning til det. Men så er han da altså en råfôret hund fra barnsben av, og han var allerede da vant til variasjon i matveien. Råtne bein var ikkeno'n utfordring for magen hans, nei... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfôr og tørrfôr behøver ikke å være det samme. Det er forskjell på hverdagshundens tørrfôr og det som gis til sledehunder i arbeid. Og glem ikke at hundekjørere er totalt avhengige av sponsorer. Det er mange hunder som skal fôres, og det koster flesk. Mange hunder trenger også mye mat, og mye mat opptar mye plass. Å oppbevare nok V&H til 20-30 hunder krever voldsom frysekapasitet! Da er tørrfôr godt å ha, enten det er sponset eller ei. Og jeg tror neppe at hundekjørere betaler "normalpris" for fôr, enten det er tørt eller vått.

Og ikke minst så er hundekjørerne avhengig av et LETT fôr når de skal pakke sleden. Kjøtt og fett veier mye, mens tørrfôr er lett å pakke ned for lengre turer. Men sledehunder i arbeid trenger *masse* fett, og det er umulig å lage tørrfôr som består av 60-70% fett. Og glem nå ikke at hovedkundegruppen til Vom & Hundemat er nettopp hundekjørere. Robert Sørlie er en av dem. Men de gir V&H pluss selolje, fordi V&H i seg selv ikke er fett nok til arbeidende sledehunder. Men når de IKKE arbeider, trenger de ikke så mye energi. Da er tørrfôr greit.

Tørrfôr og tørrfôr er ikke det samme?? Nei, det er kvalitetsforskjeller. Men det fôret hundekjørerene bruker kan du få kjøpt over disken, ingen forskjell der. Og hvem har fortalt deg at de pakker sledene fulle av mat?? Ingen gjør det, maten legges ut i forkant på depoer. Og da spiller det ingen rolle om det er tørt eller vått.. Har du noengang vært hos en seriøs hundekjører?? Tror du de opererer med en 200 liters fryseboks??

Men du har rett i en ting, og det er at hundekjørerene er meget gode kunder av V&H. Og forresten, hvor mange hundekjørere er sponset?? Kun et fåtall, de aller fleste må klare seg selv. Og kjøpe maten sin...

Det er flere grunner til at de fleste bruker tørrfôr, og det er grunner som kun har sin årsak i fordelene. Blant annet karbohydratene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Fikk han magesjau? Niks! Ikke den minste antydning til det. Men så er han da altså en råfôret hund fra barnsben av, og han var allerede da vant til variasjon i matveien. Råtne bein var ikkeno'n utfordring for magen hans, nei... :)

Nei bikkjer klarer det meste m h t fordøyelse, men jeg skal love deg at en dårlig pakka plastpose med VOH lukter etter et døgn i kløvsekk. Spesielt når gørra har fått mulighet til å renne ned i kløven. Hadde vi vært på et annet kontinent hadde gribbene fulgt etter oss i stim.

Og hvem har fortalt deg at de pakker sledene fulle av mat?? Ingen gjør det, maten legges ut i forkant på depoer. Og da spiller det ingen rolle om det er tørt eller vått..
Nå skriver du vel om hundekjøring i form av konkurransser? Det finns da folk som drar på sledeturer utenom det og som frakter bikkjefôret med seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei bikkjer klarer det meste m h t fordøyelse, men jeg skal love deg at en dårlig pakka plastpose med VOH lukter etter et døgn i kløvsekk. Spesielt når gørra har fått mulighet til å renne ned i kløven. Hadde vi vært på et annet kontinent hadde gribbene fulgt etter oss i stim.

Jæhkk :) Jeg har ikke noe erfaring m romtemperert V&h, men hvis det kommer noe i nærheten av lukta av svinesteika her, som på mystisk vis hadde havna bak fryseren i stedet for oppi, så kan jeg levende forestille meg den ja. Og her var det søplebilen som fikk steika. Hunden måtte nøye seg med kulene sine.

Ja jeg innrømmer åpent og ærlig at jeg mishandler hunden med tørrfor. Og ungene mishandler jeg vel også,siden en av yndlingsrettene deres er tomatsuppe fra pose? :P

På hunden tør jeg rett og slett ikke bytte for, fordi hun er så frisk som dagen er lang. Nesten aldri magetrøbbel, pelsen skinner, hun røyter kun 2 måneder i året og har ånde som en sommerbris. Hvorfor skifte ut noe som funker, er nå mitt motto. Og det synes jeg faktisk enhver må finne ut selv, hva som funker for dem, uten å bli kalt hverken det ene eller det andre. Innenfor rimelighetens grenser ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du KUN forer ungene med tomatsuppe så er det helt klart barnemisshandling, men jeg antar at du varierer kostholdet LITT mer enn det forhåpentligvis?

Peers:

Helt ærlig så aner jeg ikke hvordan slike hunder skal se ut, hvorvidt de skal være strihåret eller glatte, tufeste osv. Så det blir bare ren synsing om jeg skulle gå frem og bedømme pelsen til en rase jeg har liten eller ingen kjennskap til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skal innrømme at etter å ha lest denne diskusjonen har jeg blitt nysgjerrig på å prøve V&H og har bestilt noen kilo for å forsøke det og se om det har noe for seg på mine hunder.

Jeg har alltid fôret tørt på mine som en fast regel, og spedd på med diverse kjøtt avkutt og ben for å gi dem noe å kose seg med.

Nå er det vel slik at det nettopp er pelskvalitet, avføring, fysikk og tenner vi "bedømmer" om hundene våre responderer bra på det vi velger å mate dem med.

Og dermed trenges det ikke særlig hundekunnskap for å se at den flotte hunden som er avbildet er i meget god pelskondisjon og fysisk god form.

Om man liker langpelsede hunder eller ikke. (forøvrig en unødvendig kommentar spør du meg!)

Å kalle folk som fôrer med tørrfôr dyreplagere mener jeg er direkte tåpelig.

Disse fôrene er utviklet gjennom mange år med forskning, og skal gi våre hunder det de trenger og vel så det.

Majoriteten av hunder ser da også ut til å like maten sin godt.

At enkelte hunder ikke har det slik og får plager, er individbasert. Det gjelder ikke majoriteten.

Men da kan det selvfølgelig være en god ide å forsøke råfôring for å se om det kan hjelpe/ende problemene.

Å blande inn hvordan vi mennesker spiser, er også meningsløst i denne sammenheng.

Det er da slik at vi ikke spiser kun for næringens skyld, men fordi vi er høyst intelligente vesen som også har en kulinarisk opplevelse av det med mat.

Hunder og ulver har ikke samme behovet som vi her.

Frem til det evn foreligger forskning som tilsier at tørrfôr ikke er en god matkilde for hundene våre velger jeg å hevde at de aller aller fleste hunder har ett godt, lykkelig og sunt liv med tørrfôr.

Men at det er bra som en ekstra energi-boost og som ekstra kos å blande inn kjøtt i dietten stiller jeg meg helt bak.

Eller som nevnt at hvis man opplever at hunden sin ikke fungerer bra på tørrfôr, og man har prøvd ulike typer, så prøv gjerne råfôr!

Men ikke påstå at dem som har hunder som lever bra på tørrfôret sitt ikke har ett like godt liv som dem som får råfôr.

Dette finnes det intet grunnlag for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den erfaring jeg har tilnærmet meg tilsier at med mindre hunden er allergisk mot animalske proteiner/fett, fungerer de og blir bedre på råfor enn tørrfor.

I oldtiden sa de vise menn og forskerne at jordkloden var flat... og jeg tror dagens kunnskap om hvordan mat og ernæring fungerer i praksis er like god som den de hadde om jordkloden for et par tusen år siden. Først nå har vi begynt å forstå hvordan mennesker sitt ernæringsbehov fungerer, og tro at forskningen på tørrfor har kommet lengre enn dette er naivt.

Derimot å stole på naturen, men råforing- tror jeg er et ganske safe bet- naturen har tross alt forsket på dette i et "par år" mer enn oss mennesker :)

Greyt:

Glad du vil prøve V&H, du vil få en flott tid fremover med hundene dine :P [såsant de ikke er ødelagte av allergi mot animalsk fett]. Fortell gjerne om resultater, jeg er veldig intressert i å se hvordan Greyhounds funker på dette, de har ganske stort energibehov har de ikke? Kjøpte du pølser forresten? Kan fint varmes i micro (2min per 500g ca @750w) Man kan også fore det 100% frossent for å fjerne tannsten/plakk fra tennene, 3-4 dager med dette løser problemet. Frossent for over lengre tid er ikke å anbefalle, selv om de ikke tar noen skade av det er det heller ikke sunt- men bedre enn å slite med tannproblemer. Jeg gjør dette en gang per 2-3mnd om det trengs.

- - -

Er det noen her som har sett tørrforkuler i magen til en hund forresten? Lite hygglig syn, store tørre klumper.

Og hvorfor ta risikoen med magedreining? Å gamble med livet til en hund er dyreplageri, om ikke så hvertfall direkte uforsvarlig. Med råforing forsvinner dette problemet nesten helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den erfaring jeg har tilnærmet meg tilsier at med mindre hunden er allergisk mot animalske proteiner/fett, fungerer de og blir bedre på råfor enn tørrfor.

Og den erfaringen består i eksakt hva ?

Kjøpte du pølser forresten? Kan fint varmes i micro (2min per 500g ca @750w)

... for DET er skikkelig naturlig, sant ? Microbølgeovn faktisk *flir*.

Er det noen her som har sett tørrforkuler i magen til en hund forresten? Lite hygglig syn, store tørre klumper.

Jeg må ha en eksepsjonelt merkelig hund - tørrfôrkulene som havner i magen til min hund forsvinner og kommer ut bak som fast fin avføring de... etter at de viktige næringsstoffene er tatt opp selvsagt, som gir en frisk og rask hund med god pelskvalitet, fine poter og null tannstein :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, det undres jeg også på. Mennesker har spist kjøtt så langt tilbake som forskningen har klart å spore Homo Sapiens Sapiens. Faktisk enda lenger tilbake, til HSS' forfedre. Og se bare på hulemaleriene: de viser jaktscener, ikke bilder av folk som sanker grønt. Menneskenes forfedre ble avhengig av kjøtt da de migrerte vekk fra varme strøk. Vegetar-livet var umulig bortsett fra i områder hvor det var sesong for grønt hele året.

De jaktet for moroa, eller for å finne seg kjæledyr må du vite... De jakter jo på denne måten den dag i dag så hvorfor ikke for mange tusen år siden.

Her er det vegetarianere må huske å få seg, siden de har valgt bort kjøtt produkter (det finnes jo forskjellige typer

Ovo-lacto vegetarianer spiser melkeprodukter og egg.

Lakto-vegetarianer spiser melkeprodukter, men unngår egg og mat som inneholder egg.

Veganer unngår all mat med animalsk opprinnelse.

Semi-vegetarianer spiser ikke rødt kjøtt men spiser fisk og kylling, melkeprodukter og egg.

Og her er en liten liste om hvor viktig det er for vegetarianere å få i seg riktige vitaminer. Dette sier meg at vi er ikke skapt utelukkende for å spise kun grønnsaker. Altså vi er omnivor, og som også gjelder for hunden, som kan nyttegjøre seg av grønnsaker om de må, men det er overhodet ikke ideelt som det eneste i kosten.

Jern – Vegetarianere har større sjanse for jernmangel enn ikke-vegetarianere. De rikeste jernkildene er rødt kjøtt, lever og eggeplomme. Kroppen vår utnytter jernet som kommer var planteriket dårligere enn jern som kommer fra dyreriket.

Vitamin B-12 – Dette kommer naturlig fra animalske produkter,

Vitamin D – Vegetarianere bør ha en vitamin D-kilde, og de som ikke får nok sollys anbefales å ta kosttilskudd. Smør og egg er matvarer som er rike på vitamin D.

Jeg må ha en eksepsjonelt merkelig hund - tørrfôrkulene som havner i magen til min hund forsvinner og kommer ut bak som fast fin avføring de... etter at de viktige næringsstoffene er tatt opp selvsagt, som gir en frisk og rask hund med god pelskvalitet, fine poter og null tannstein :) .

Du glemte oppbløting i mavesekken... Må huske slikt siden en med noe livlig fantasi kan finne på å lese dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
I oldtiden sa de vise menn og forskerne at jordkloden var flat... og jeg tror dagens kunnskap om hvordan mat og ernæring fungerer i praksis er like god som den de hadde om jordkloden for et par tusen år siden. Først nå har vi begynt å forstå hvordan mennesker sitt ernæringsbehov fungerer, og tro at forskningen på tørrfor har kommet lengre enn dette er naivt.

I oldtiden ???? Alle med normalt syn ser da at jorda er tilnærma flat.

Derimot å stole på naturen, men råforing- tror jeg er et ganske safe bet- naturen har tross alt forsket på dette i et "par år" mer enn oss mennesker :)

Naturen har forsket???

Finns det noen dokumentasjon som sier at magedreining forekommer hyppigere hos hunder som "kulefôres" enn de som fores med rått? Og Greyt - dersom du forsøker VOH så er det kanskje lurt å starte med en litt mindre daglig fôrmengde enn det som anbefales av produsenten (1% (?) av hundens vekt/dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns det noen dokumentasjon som sier at magedreining forekommer hyppigere hos hunder som "kulefôres" enn de som fores med rått?

Jeg tipper det aldri kommer til å bli forsket på magedreining og tørt/vått fôr, men jeg vet om flere oppdrettere av store raser - ikke bare mynder - som har mistet hunder pga magedreining, og som av den grunn har gått over til råfôring.

En av dem er en dame som har drevet oppdrett av irsk ulvehund i flere tiår. Hun fortalte på et råfôringsforum at hun mistet flere hunder pga magedreining i løpet av årene, men at ingen har dødd etter at hun gikk over til råfôring.

Her om dagen åt sloughiene mine et solid middagsmåltid i form av rått fårikålkjøtt, og så løp de rett ut på kornåkeren og jagde hverandre omkring i en fart som det virkelig sto respekt av. Naboens golden retriever, som også hadde fått en generøs porsjon mat i samme slengen, løp etter så fort han bare kunne.

Jeg sto der med hjertet i halsen og tenkte selvfølgelig på risikoen for magedreining, men innkalling er umulig når de får sånne raptuser. De måtte bare få løpe ut overskuddsenergien.

Det skjedde ingenting, ikke engang det minste symptom på vondt i magen. Etter løpe-raptusen var det rett inn og opp i sofaen, hvor de sovnet i sin sedvanlige sovestilling: på rygg med alle fire beina i været.

Jeg har en liten teori om tørrfôr og magedreining. Det heter seg jo at man ikke skal gi småfugler tørre havregryn eller ukokt ris, for dette sveller i magen og kan i verste fall føre til at magesekken sprekker. Tørrfôr er jo også tørt, og en dagsrasjon tørrfôr servert i ett måltid må jo være litt av en belastning for magesekken når pelletsene sveller i magen. Kanskje fører dette til at magesekken blir negativt påvirket på ett eller annet vis over tid? Eller at kanskje et svellende måltid tørrfôr i seg selv utgjør en potensiell fare for enkelte hunder? Det er ikke godt å si.

Fordelen med råfôring er at fôret er vått, så det sveller ikke i magen. Det sier seg selv at dette er en langt mindre belastning på magesekken enn tørrfôr, som utvider seg mens det trekker til seg væske i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg har en liten teori om tørrfôr og magedreining. Det heter seg jo at man ikke skal gi småfugler tørre havregryn eller ukokt ris, for dette sveller i magen og kan i verste fall føre til at magesekken sprekker. Tørrfôr er jo også tørt, og en dagsrasjon tørrfôr servert i ett måltid må jo være litt av en belastning for magesekken når pelletsene sveller i magen. Kanskje fører dette til at magesekken blir negativt påvirket på ett eller annet vis over tid? Eller at kanskje et svellende måltid tørrfôr i seg selv utgjør en potensiell fare for enkelte hunder? Det er ikke godt å si.

Jeg har forstått det slik at magedreining forårsakes av andre faktorer enn svellende fôr - men dette vet du langt mer om enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at magedreining forårsakes av andre faktorer enn svellende fôr - men dette vet du langt mer om enn meg :)

Det tror jeg du har helt rett i... Siden det store flertall av hunder i Norge i dag fortsatt fôres på tørrfôr, har man vel et relativt godt sammenligningsgrunnlag mht raser som IKKE rammes av magedreining kontra raser som gjør det. Min rase er dessverre utsatt for magedreining. Det er det også andre store raser som er - derimot finnes det andre, tilsvarende raser som IKKE ligger høyt på disse statistikkene (ja, det finnes rasestatistikker på dette - men jeg husker ikke hvor nå). Det har nok mye med rasenes konstruksjon - og en viss arvelighet (?) - vel så mye som det å gi hundene tørrfôr etc. Men det er klart: har man en rase som er utsatt for dette, så ER man påpasselig med å ikke gi dem mat rett før eller etter heftig aktivitet. Bedre føre var...

Hunder har jo også dødd av at de har hatt magen full av VANN - og fått magedreining ved aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...