Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor vs. råforing


Lockheed

Recommended Posts

Guest Per Olav
Nå var det kanskje ikke det som var poenget å bevise med eksemplet, men heller det at OGSÅ hunder som rå-fôres "kan" få magedreining, og at det dermed kanskje er mer rasebetinget enn "fôringsbetinget" ?

Ja men det vet vi jo fra før :P Samt at det er antatt at hunder med dyp brystkasse har en overhyppighet av magedreining og man vet at hunder som har fått det en gang gjerne får det igjen. Fagfolk strides om mavedreining er arvelig men det virker som individer i noen raser får det oftere enn individer i andre og at begge kjønn er like utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 174
  • Created
  • Siste svar
Vel... etter min mening er dette langt fra noe bevis på at hunder som råfôres er mer utsatt for magedreining enn hunder som fôres tørt :blink: I og med at tarmsystemet er likt for hund og ulv/villhunder ville man i reservater/naturparker kanskje sett ville carnivore som omkommer av magedreining ?

Selvfølgelig ikke ment som noe bevis... Kun et eksempel. Men, en skal huske at det alltid vil være en overvekt av tørrförede hunder på en eventuell statistikk så lenge den type fôring er mest utbredt.

Tror at hvis denne type "lidelse" er arvelig, så er sjansen for å oppdage den i naturen liten. Naturen har en egen evne til å kjapt kvitte seg med individer med uheldige gener. Så sant det er nok individer å ta av da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H er ikke latmanns-BARF, det er knapt nok latmanns-råfôring. BARFing innebærer at man gir kjøtt, bein, innmat - og frukt/grønt. Det er én veterinær, dr Ian Billinghurst, som står bak BARF-dietten, og det kan kun kalles BARF hvis man følger hans retningslinjer. Han har nemlig registrert "BARF" ("Bones And Raw Food") som varemerke.

Råfôring er derimot ikke et begrep som tilhører noen som helst. Det handler kun om at man fôrer 100% rått, og at man benytter animalske råvarer (kjøtt, fisk, fugl, osv). Én retning innen råfôring kalles "prey model" (byttedyr-modellen), hvor man forsøker å gi en sammensetning av råvarer som i størst mulig grad tilsvarer hele byttedyr. Det vil si at man aller helst gir hele dyr, eller at man ihvertfall forsøker å gi mest mulig korrekt forhold mellom kjøtt, bein og innmat.

Vel nå har jeg BARFet mine hunder tidligere, så vet jeg helt klart hva det er. Har også råforet med alt fra hele dyr til mindre biter, vet forskjellen på det også. Har vært både nyfrelst og litt mer vidrekommen en gang i tiden, men nå har jeg, gud forby, gått over til å gi hunden min litt tørrfor igjen. Håper bare han overlever det :lol: I langhelga nå har han levd etter Billinghursts diett, men siden han fikk en skål med tørrfor i dag, så blir vel han også misshandlet (jmf noen andre i debatten).

Det skulle forresten stå latmans-råforing, ikke barf, men skrev tydeligvis barf i farten ser jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå har jeg BARFet mine hunder tidligere, så vet jeg helt klart hva det er. Har også råforet med alt fra hele dyr til mindre biter, vet forskjellen på det også. Har vært både nyfrelst og litt mer vidrekommen en gang i tiden, men nå har jeg, gud forby, gått over til å gi hunden min litt tørrfor igjen. Håper bare han overlever det :lol: I langhelga nå har han levd etter Billinghursts diett, men siden han fikk en skål med tørrfor i dag, så blir vel han også misshandlet (jmf noen andre i debatten).

Det skulle forresten stå latmans-råforing, ikke barf, men skrev tydeligvis barf i farten ser jeg :rolleyes:

Hva er Billinghurts dietten? Er det en ny diett eller er det abre et annet navn på BARF/ råfôring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hva er Billinghurts dietten? Er det en ny diett eller er det abre et annet navn på BARF/ råfôring?

Det er Ian Billinghurst som står bak BARF, så vil tro det bare er et annet navn på det samme ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hva er Billinghurts dietten? Er det en ny diett eller er det abre et annet navn på BARF/ råfôring?
Du får informasjon i bøtter og spann om du "googler" på barf eller "ian billinghurst"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Google er vår venn.. Tror ikke jeg blir en "BARFer" med det første, men gøy å lese. Akkurat nå går dyret på tørrfôr og vom. ser fin ut han:)

Hvordan stiller forresten råförerne seg til Balto som består i stor grad av melkeprotein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Takker for svar. Google er vår venn.. Tror ikke jeg blir en "BARFer" med det første, men gøy å lese. Akkurat nå går dyret på tørrfôr og vom. ser fin ut han:)

Hvordan stiller forresten råförerne seg til Balto som består i stor grad av melkeprotein?

Nå er dette helt utpå sida, men har du fått noen hunder til å spise balto? Vi prøvde å bruke det til snacking av huskyene, og de spiste det de første par gangene, men så var det ikke mulig å få det i dem. Selv de mest matgale spytta det ut igjen. Hehe så om det er bra kan jeg ikke si noe om ettersom de ikke ville spise det (smaker forresten som litt ekkel ost...). Kan godt hende de hadde spist det hvis det var blanda inn i det vanelige foret, men ettersom vi ikke hadde noe problem med å få i dem nok prøvde vi ikke. Hadde fått en del pølser for å prøve det og tenkte det kunne være grei snacking. Enkelt var det ihvertfall, og hadde de bare spiste det kunne jeg sakt noe om hvordan det var også...

Ellers er jo ikke balto på noen måte et fullfor, men et tileggsfor/energikilde i tillegg til tørrfor for hardtarbeidende hunder. Balto er nesten bare fett og proteiner tilsatt kalsium, fosfor og vitamin e og omega 3 og 6. Uansett er nok Balto langt i fra råforing og/eller BARF og består i stor grad av melkeprotein (myseproteinpulver, melkefett og ost) som du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd det så mye enda. Men valpen til pappa sluker det rett ned, bikkja mi er sær i matveien fra før og spiser bare litt før han ikke vil ha mer. Spiste en del av det på jakta da.

Tenkte på hvordan råforere stilte seg til det som et tillegsfôr i dietten.

En ting til (håper noen råfôrere leser dette):

hvordan vil man som råfôrer løse det på en ukes tur til fjells sommerstid? Det er ikke jakttid og tilgangen på fisk er jo begrenset (med mindre man er veldig dyktig fisker kanskje) og v&h f.eks blir ikke bare halvdårlig etter en uke i varmen, det blir også rimelig grisete å pakke med seg.

Håper noen kan svare meg, for har fundert litt på hvordan jeg skal gjøre det på de lengre turene til meg og dyret når det kommer til kjøttdelen av kostholdet hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd det så mye enda. Men valpen til pappa sluker det rett ned, bikkja mi er sær i matveien fra før og spiser bare litt før han ikke vil ha mer. Spiste en del av det på jakta da.

Tenkte på hvordan råforere stilte seg til det som et tillegsfôr i dietten.

En ting til (håper noen råfôrere leser dette):

hvordan vil man som råfôrer løse det på en ukes tur til fjells sommerstid? Det er ikke jakttid og tilgangen på fisk er jo begrenset (med mindre man er veldig dyktig fisker kanskje) og v&h f.eks blir ikke bare halvdårlig etter en uke i varmen, det blir også rimelig grisete å pakke med seg.

Håper noen kan svare meg, for har fundert litt på hvordan jeg skal gjøre det på de lengre turene til meg og dyret når det kommer til kjøttdelen av kostholdet hans...

Skal du bo på ett sted, eller gå fottur med telt og ryggsekk? Hvis jeg skulle dratt på tur, men hatt teltet stående på ett og samme sted, ville jeg tatt med V&H nok til tre dager, for såpass lenge holder det seg greit. I tillegg ville jeg hatt med tørket kjøtt, f.eks. tørkede biter av hjerter, lunger, lever, og andre råvarer med lite fett. Det innebærer forsåvidt at hunden ikke får i seg kalk akkurat de dagene, men det spiller ingen rolle siden det er bare noen få dager.

Skulle jeg gått på fottur med "teltet på ryggen", ville jeg satset på tørket kjøtt og tørkede kyllinghalser. De veier lite, og har et greit forhold mellom bein, kjøtt og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar..

Så om man skal på legre turer så fungerer tørket (men usaltet regner jeg med) kjøtt bra? Man må vel kanskje bløtlegge det før man fôrer?

Når det kommer til type tur kan det jo variere fra hyttetur til flytte teltet rundt til å bo under åpen himmel. Derfor jeg tenkte jeg skulle undersøke hvordan det fungerte med kjøtt på tur.

Jeg fôrer med både tørrfôr og kjøtt, så da får vel dyret i seg litt kalk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar..

Så om man skal på legre turer så fungerer tørket (men usaltet regner jeg med) kjøtt bra? Man må vel kanskje bløtlegge det før man fôrer?

Når det kommer til type tur kan det jo variere fra hyttetur til flytte teltet rundt til å bo under åpen himmel. Derfor jeg tenkte jeg skulle undersøke hvordan det fungerte med kjøtt på tur.

Jeg fôrer med både tørrfôr og kjøtt, så da får vel dyret i seg litt kalk?

Du trenger ikke å bløtlegge tørket kjøtt mer enn du trenger å bløtlegge tørrfôr. (Og ja, jeg mener usaltet kjøtt.) Ute i guds frie natur finner hunden selv det den trenger av vann, regner jeg med. :-)

Du kan trygt fôre på mat uten kalsium i en ukes tid, så lenge hunden får normal tilgang til kalsium-holdige matvarer før og etter ferien. Det er med hunder som det er med mennesker: det er hva de spiser over tid som betyr noe. Vi kan overleve både en og to uker uten visse næringsemner, så lenge vi får dem før og etterpå. En hund som er voksen nok til å være med på en ukes tur i fjellheimen, er en hund som er ferdig med høydeveksten. Den er enten voksen, eller godt inne i puberteten - hvilket vil si at høydeveksten - som krever mest næring - er over. En til to uker på fjellet, med ensidig kost, vil ikke ha noe som helst å si når hunden er gammel nok til å være med på en sånn tur. Vi mennesker kan fint overleve etpar uker i fjellet, med kun Snurring på boks som næringskilde - fordi vi forlengst er ferdig med tidlig-pubertetens voldsomme vekst og næringsbehov. Det samme gjelder ferdig utvokste hunder.

Jeg er nokså obs på hva jeg fôrer hundene mine med, fordi jeg driver ganske aktivt innen Lure Coursing. Det er en rimelig krevende hundesport, hvor hundene må kunne levere eksplosiv kraft. Men jeg vet hvor veratile hunder er når det gjelder ernæring, og jeg føler meg helt trygg på at hundene mine kan stille på internasjonal lc-prøve selv etter flere dager - tilogmed over en uke - med ensidig kost (så lenge kosten er basert på rå kjøttråvarer, altså). Jeg sørger derimot for at de får mest mulig variasjon både før og etter perioden med ensidig kost.

Akkurat nå går de faktisk på ganske ensidig kost: elgkjøtt og -bein. Jeg har fått flere sekker med saftige, kjøttfulle elg-kjøttbein, og gutta fråtser i godsakene. I en måned framover kommer de til å få elg-kjøttbein som en dominerende ingrediens i maten. En annen dominerende ingrediens er fårekjøtt, fordi det er sesong for det. Men om noen uker kommer førjulstidens svineribbe til å komme på markedet til en ok pris, og da blir det en dominerende ingrediens på matseddelen. Og rundt nyttår er det kalkun som er rimelig på markedet. Da er det også slaktetid for mitt første kull av kjøttkaniner, så det blir også en viktig næringskilde.

Saken er det at ulver/villhunder alltid har vært tilpasset sesongbasert mat, og de tåler derfor lange tider med ensidig kost. For voksende hunder er det viktig å få kalsium (som finnes i bein) for å bygge skjelettet, men etter at høydeveksten er ferdig - rundt 12 mnds alder - er det mindre essensielt. Etpar uker uten bein vil ikke skade en ellers sunn og frisk hund, så lenge den får tilstrekkelig kalsium før og etter disse ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vomoghundemat.no/analyserappor.asp

Jeg lærte om det av Moghrebi på en annen "kanal" men det var vanskeligere å oppdrive ingrediensene for meg enn for Moghrebi som bodde midt i matfatet :) Det finns (fanns) også en norsk diskusjonsgruppe på googlegroups (tror jeg det var) som spesifikt diskuterer (diskuterte) BARF-ing men jeg kom aldri skikkelig i gang der.

Har du adr til den norske bruker gruppen?

Vi har så vidt begynt å sette oss inn i BARF nå, får å begynne med.

Men det hadde hvert greit med litt innformasjon og hjelp på norsk, da jeg ikke er så stiv i engelsk enda. Det meste vi har finni av info er på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lockheed, du har hørt om Don Quijote? (Foreslår at du endrer nick til det).

Det MÅ være vanskelig å forsøke å overbevise "verden" om at både tørrfôr og utstilling av hund er dyreplageri - sikkert flere ting også (hva med bad/stell av hund, trimming av pels, frisering av pelsen, kritting, osv).

Jeg kan ikke skjønne at du orker å fortsette engang, jeg...

Når du sikkert ser rundt deg i hundemiljøet og finner både hundeeiere, oppdrettere, dommere, instruktører, adferdsterapeuter, etc som faktisk ikke har "sett lyset" som det du har. At folk med 20-30-40 års erfaring av hunder mer eller mindre ler av dine påstander - likevel fraviker du ikke ditt kall.

Jeg er faktisk imponert !

Men hvorfor være så påståelig? Ens personlige "vitenskapelige" forsøk kan vel neppe kalles den eneste sannhet? Hvorfor sånn intoleranse mot folk som ikke tror deg?

Tror du virkelig, innerst inne, at alle de millioner av hunder som lever på tørrfôr faktisk lider av dette?

Overbevisning er flott men det fører raskt til stahet og mangel på toleranse ovenfor andre syn. Og man oppnår sjelden at folk blir "med" i en kamp som faktisk faller på sin egen urimelighet.

De aller fleste hunder som lever på tørrfôr lever lenge og vel, er sunne og friske, og det er neppe SÅ enkelt å skille en dyremishandler fra en "ordentlig" hundeeier...

Men ja - hvis tørrfôr + utstilling = dyreplageri, så er det med en bitteliten del av sarkasme jeg da innrømmer at jeg faktisk er en dyremishandler.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lockheed, jeg er ikke helt sikker på hva du ønsker å oppnå med denne tråden. Hvis formålet er å debattere for diskusjonens skyld, så setter man gjerne ting litt på spissen og bruker sterke utrykk, for å få "fart" og liv i debatten.

Ønsker man derimot å "omvende" noen(flest mulig), så lønner det seg gjerne å gå litt mer diplomatisk fram.

Hvis vi foretar et tankeekspriment; La oss si at jeg har blitt "nyfrelst" vegetarianer og ønsker å få flest mulig med meg, så kan jeg gå frem på to måter.

1: Jeg kan fortelle andre hvor bra jeg føler meg og hvilken helsegevinst jeg har fått, etter å ha blitt vegetarianer.

2: Jeg kan med fynd og klem karakterisere de som fremdeles spiser kjøtt, for svin, dyreplagere og idioter!

Hvilken fremgangsmåte tror du vinner flest tilhengere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Noen her som har erfaring med vommen til labb?

Brukte det til en Rottweiler tispe jeg hadde for en del år siden..etter 3 uker med diare gav jeg opp...

Jeg har forsøkt vommen til Labb, og den ga ingen reaksjon. Den var helt grei. Men jeg foretrekker storfevom fra Vom & Hundemat, som jeg kan kjøpe i 20-kilos sekker. Jeg fôrer hovedsaklig på V&H nr 33, men gir storfevom og sånt for variasjonens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lockheed, du har hørt om Don Quijote? (Foreslår at du endrer nick til det).

Det MÅ være vanskelig å forsøke å overbevise "verden" om at både tørrfôr og utstilling av hund er dyreplageri - sikkert flere ting også (hva med bad/stell av hund, trimming av pels, frisering av pelsen, kritting, osv).

Jeg kan ikke skjønne at du orker å fortsette engang, jeg...

Når du sikkert ser rundt deg i hundemiljøet og finner både hundeeiere, oppdrettere, dommere, instruktører, adferdsterapeuter, etc som faktisk ikke har "sett lyset" som det du har. At folk med 20-30-40 års erfaring av hunder mer eller mindre ler av dine påstander - likevel fraviker du ikke ditt kall.

Jeg er faktisk imponert !

Men hvorfor være så påståelig? Ens personlige "vitenskapelige" forsøk kan vel neppe kalles den eneste sannhet? Hvorfor sånn intoleranse mot folk som ikke tror deg?

Tror du virkelig, innerst inne, at alle de millioner av hunder som lever på tørrfôr faktisk lider av dette?

Overbevisning er flott men det fører raskt til stahet og mangel på toleranse ovenfor andre syn. Og man oppnår sjelden at folk blir "med" i en kamp som faktisk faller på sin egen urimelighet.

De aller fleste hunder som lever på tørrfôr lever lenge og vel, er sunne og friske, og det er neppe SÅ enkelt å skille en dyremishandler fra en "ordentlig" hundeeier...

Men ja - hvis tørrfôr + utstilling = dyreplageri, så er det med en bitteliten del av sarkasme jeg da innrømmer at jeg faktisk er en dyremishandler.

Susanne

Å gi mind hund tørrfor ville vært dyreplageri. Det fungerer ikke, det er feil og unaturlig. Nei takk. Folk liker det som er enkelt og vil gjøre at i sin makt for å forsvare sin latskap for å ikke se ut som en dårlig hundeeier. Og man er en dårlig hundeeier om man nekter å gi hunden sin råforings mat dersom det fungerer bedre for hunden enn tørrfor. At de fleste ikke engang har prøvd råforing er enda mer sjokkerende, da er man ikke intressert i hundens beste.

Det skjer så mye dritt innen Utstilling at det er grelt. Jeg har aldri sagt at all plager hundene sine, men i den store skalen man hører folk bli oppropt på høytaller pga. 3hunder i en svart sedan i steikende sola, hunder som har liggesår, har tydlige sosiale problemer så vil jeg kalle utstilling dyreplageri. Kanskje ikke for alle, men for en god del, og det i mine øyene er mer enn god nok grunn til å boikotte greia intill det blir satt MYE strengere krav til hundeeierne.

Hva jeg vil med denne tråden er som alle de andre: Fortelle om noe nytt, provosere frem meninger og synspunkter, utfordre til diskusjon. Det tok forøvrig mange hundre år før folk trodde på at Jorda var rund og ikke flat, sjømenn var redde for "Verdens ende". 20-30-40år med latskap imponerer meg heller lite. Folk må tørre å prøve noe nytt. Som råforing, dette er riktignok ikke "nytt" heller, men det er hårreisende mange av de med 20-30-40års erfaring som aldri har prøvd, knapt hørt om råforing, det er skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer så mye dritt innen Utstilling at det er grelt. Jeg har aldri sagt at all plager hundene sine, men i den store skalen man hører folk bli oppropt på høytaller pga. 3hunder i en svart sedan i steikende sola, hunder som har liggesår, har tydlige sosiale problemer så vil jeg kalle utstilling dyreplageri. Kanskje ikke for alle, men for en god del, og det i mine øyene er mer enn god nok grunn til å boikotte greia intill det blir satt MYE strengere krav til hundeeierne.

Utstilling er jo ikke "dyreplageriet", men utstilling fører til at mange udugelige eiere blir avslørt. Gjennom at de lar hunder ligge i bilen i steikende sol, ikke pleier hunder med sår eller forhindrer det i større grad, når man ser folk rykke hunder rundt i ringen for å få de til å trave pent, eller holde de oppe etter hodet for at frambeina nesten ikke skal være borti bakken (henging), løfter de etter hode og hale (sikkert delte meninger om dette) å være nødt til å korrigere hunder tildels temmelig kraftig, bare fordi de har nok ikke trent nok på utstillingsteknikk fra før, sosiale problemer er manglende sosialisering/dårlige nerver/gener.. Men selve det å få en kvalitetsbedømmelse av hundens utseende (som skal være funksjonelt), det kan vel ikke kalles dyreplageri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...