Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du at din neste hund skal hete?Eller hva het din gamle hund?

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Synes hunder har en skremmende tendens til å leve opp til navnene sine - og minnes med skrekk bikkja som eieren på død og liv måtte kalle for "Troll"...

Ja, men jeg tror bare det funker i negativ retning, om du skjønner hva jeg mener. Min Thale var nemlig til tider nokså talefør, mens Gullet (om ikke fullt så verbal) slett ikke er taus. Kanskje ikke akkurat statistisk signifikant, ment likevel...

Synes Banshee er et fantastisk navn, men vil nok av ovennevnte grunn la det være.

• Svar 217
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Hi-Hi! Du og ca femti prosent av siberianeiere andre da? Yukon er det vanligste siberiannavnet i Norge, og Kazan er ikke langt etter.. Tisper må du i så fall kalle Taiga eller Mishka, det ligger langt foran andre navn. (liten avsporing der)

Det viste jeg ikke :wub: Har aldri møtt en hund som heter Kazan eller Yukon så trodde ikke det var så vanelig. Jaja, skal nok ha en som heter det likevel :) Er så glad i de navnene at det skal litt til at jeg bytter, hehe.

Skrevet

Hadde jo Buffy, schæfertispa.

Blir det den valpen jeg vurderer nå, skal den kalles opp etter en av hundene til besteforeldrene min, altså Troya eller Luna, sannsynligvis Luna... Men det er liksom litt rasebestemt dette her. hehe.

Blir det IKKE denne rasen som jeg vurderer nå, så er jeg usikker på navn.

Skrevet

Jeg skal ikke ha valp før om lenge, lenge dessverre. Og jeg vil ha tispe, men det er hannhundnavnene mine jeg liker best. I alle fall, her er navn jeg liker:

Rafiki

Sirius

Loke

Karbon

Odin

Luna

Smilla

Embla

Phoebe

Skrevet

Har hatt 1 hund tidligere, som het Jeanna [Chenna], som var en Irsk setter :wub:

Har ikke hund nå, men når jeg en gang får hund, skal den hete Alva, Evita, Soya eller Tuva hvis det er jente, og Aaron hvis det er gutt! :)

EDIT: Synes også Taran er et veldig fint guttenavn :D

Skrevet

Fine navn som jeg kunne tenkt meg å bruke er:

-Elaine

-Toya

-Atika

-Wilma

-Enya

hm, litt dårlig med forslag i øyeblikket men

Skrevet

Har nå en hund som heter Ero da.

Min neste hund skal være en storpuddeltispe som enten skal hete Wilma, Jippi, Zulu eller ha et fransk navn(har forslag til ord som jeg ikke vet hva er på fransk)

Skrevet

Hunder jeg har hatt før:

Eros

Frøya

Chanel(passet såå bra på vesle sheltiefrøkna)

Crispo

Di jeg har nå heter :

Yaris(oppkalt etter den lille bilen min Toyota Yaris :)

Emma det bare var henne liksom :wub:

Har bestemt navn til neste hund,men det er hemmelig :D kommer litt ann på hvem rase det blir

Skrevet

Hundenavn som vi har brukt:

Sten

Pia

Nikki

Valpen vi får kommer til å hete et av disse navnene:

Pheobe

Muffins

Brownie

Bajas

Chanel

Sara

Alexandra

Muffe

Klarer ikke å bestemme meg. :wub:

Skrevet

Min gamle hund var en tibetansk terrier ved navn djengis khan, og han levde altfor godt opp til navnet sitt ja...

Min nåværende sak heter hugo, og han er en hugo, litt god og tålmodig, men slår til når det gjelder.

Har ikke navn klare, må møte hunden så dukker bare navnet opp. Men basert på min gamle så frister det å kalle neste hund gullungen eller noe sånt..

Skrevet

Frost passer både til tispe og hanhund, synes jeg. Jeg og min familie hr hatt Toya, Luka, Thale og Gullet (alle tisper, trodde virkelig at Luka var et jentenavn...). Tror den neste blir Frost... Neida, skal finne noe annet, men Frost er et veldig fint navn. Har ikke bestemt meg helt for rase på neste hund ennå, så jeg tror jeg venter litt.

Datteren min lurte her om dagen på om alle tisper het noe som slutta på -a.. Og jeg tenkte en liten stund på hvilken tispe vi kjenner som heter noe som ikke ender med -a.. hehe

Susanne Vega har forresten ei låt om heter "My name is Luka", den handler om ei jente :(

He, he ikke le da..

Men min neste hund skal hete SUNE... hehe,, Ler litt selv da, men d er gubben som har bestemt det;)

Klem

Kristin.

Ikke som i tegneseriefiguren vel? Da får jeg virkelig ikke håpe han lever opp til navnet sitt :D hehe

Navnene kommer med dyra synes jeg så hva nestemann blir hetende vet jeg ikke før jeg får møtt den :P

Har forøvrig hatt undulatene Ying og Yang, Sing og Sang (par, selvsagt)...

Det er jeg helt enig med deg i :( Men på tross av det, så har jeg fått det for meg at jeg en eller annen gang har en puddelhanne som heter Petter.. Og han er visst brun :rolleyes:

Eldstebarnet har forøvrig en undulat som heter TingTing.. Uvisst av hvilken grunn..

Hundene jeg har hatt:

Tango - alaska husky hann

Tommy - alaska husky hann, oppkalt etter Tommy med Tiger'n :P

Hero - terv.. Verdens kjedligste hundenavn, men han het det og reagerte på det når jeg fikk han 14 mnd gammel..

Zar - terv.. Folk trodde alltid at det var Tsar, men så forfinet var han nok ikke.. Det er Zar som i slutten av Balthazar ;)

Nå har jeg

Dina, hun het det når jeg fikk henne, og kan egentlig ikke hete noe annet..

Emma, som egentlig skulle hete Dilemma, men jeg syns det ble litt for langt og "vanskelig"

Begge to er groenendael :P

Skrevet

Har hatt 1 hund tidligere, som het Jeanna [Chenna], som var en Irsk setter :(

Har ikke hund nå, men når jeg en gang får hund, skal den hete Alva, Evita, Soya eller Tuva hvis det er jente, og Aaron hvis det er gutt! :(

EDIT: Synes også Taran er et veldig fint guttenavn ;)

Hm...siden når ble Taran et guttenavn? :D:P

Skrevet

Hm...siden når ble Taran et guttenavn? :D:(

Taran og den sorte gryta? :( Er ikke det en gutt i en tegnefilm? Men jeg har bare møtt jenter som heter Taran.

Min forrige hund het Figo og hunden jeg har nå heter Sara=) Det er litt vanskelig å si hva den neste hunden skal hete, for jeg syns liksom de må "passe" til navnet, men syns Kasper, Nero, Nemo og sånn er fine=P i tillegg syns jeg menneskenavn er fint på tisper, og Gaia, Kira, Tia, Tara osv. og sånne er fine=P

Skrevet

Navnene til hunder i familien(som lever):

Zappo(bullmastiff/am.akita blanding)

Oliver(dvergschnauzer)

Helmer(newfoundlander)

Niel(newfoundlander)

Ask(irsk setter)

Sarek(samojed)

Madonna(golden/chow chow blanding)

Hunder vi/jeg har hatt:

Micos(schæfer)

Bitcha(schæfer)

Mia (am.cocker)

Og nå har jeg Ike. Aner ikke hva jeg skal kalle neste hund ennå,men har tenkt på masse navn.Skal ha en hannhund hvertfall.

Skrevet

:( Navnene til de vi har idag:

Irja: Ble bare sånn, sto mellom Irja og Irma, så da ble det Irja.

Nansen: Han har så mye pels og elsker å være ute om vinteren så det passer han utmerket.

Nessie: Hun var som sjømonsteret i Loch Ness når hun var liten, og det heter jo Nessie, så hun ble hetende det.

Hunder vi har hatt:

Maja ( BC / Schäferhund ) : Fordi hun var nesten helt sort, og før var det vel politibilen som kjørte fanger ble vel kalt for Svarte-Maja, og den var svart... Men det var jo ikke akkurat bare den grunnen da ;)

Bella ( Blanding ) : Hun var hetende det når vi fikk henne. Jeg syns det er et nydelig navn uansett! :D

Har igen liste med navn som jeg skal ha på mine neste hunder, jeg må nesten se de for å finne det ut! :(

Guest Just me!!
Skrevet

Neste hund blir en Duncan, uansett rase! Ehh ja, blir det en tispe.. vet jeg ikke! :D

Skrevet

hunden jeg har nå heter zeta, min forrige het Eira. tror min neste kommer til å hete Elvira, kera, kira, Evita eller noe i den duren. syns de navna er veldig fine! skulle det vært en gutt måtte den nok blitt hetenes chan, syns det er et fint navn :D

Skrevet

Neste hund blir en Duncan, uansett rase! Ehh ja, blir det en tispe.. vet jeg ikke! :D

Om det blit tspe skal den da selfølgelig hete lexie eller molly! :(:(

Hunden jeg har nå heter Ask. Opprinnelig er han opphkalt etter den tamme ulven på langedrag, men Ask er både norrønt for adam, og et trenavn.

Min neste hund har jeg tenkt mye på navn til, men har ikke bestemt meg enda egentlig. kan nevne noen jeg har tenkt på.

- Oliver twist (kallt oliver)

- Kenso

- Dingo

- Miko

- Loke

- Fenris

- Hugin

- Munin

- Munti

- Pippin

Dette er navn fra både norrøn mytologi og film. To ting jeg liker godt med andre ord. Dingo og kense er navn på to hunder jeg kjennte, som begge døde for tidlig..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...