Gå til innhold
Hundesonen.no

Rare vaner


Symra&Pippin

Recommended Posts

...eller er det bare Pippin som er en liten raring? Når jeg skreller poteter kommer han f.eks. springende og skal ha en bit potetskall, dette slår aldri feil. Hvis det er noen andre som skreller poteter og som ikke kjenner til dette ritualet, så snøfter han høyt av irritasjon. (Jeg tror ikke han egentlig synes potetskall er noe godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det har de!

mira hver dag vi står opp MÅ hun se ut av vindue etter en pershon å boffe på :mellow:

Vega må hun bare må få slutt å bråk. er det noen hunder eller mennesker som krangler bjeffer hun å da slutter dem :huh:

mira uler også om hun ikke få leka si. sku trudd hun var en husky :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady ska sleke på alt å da mener jeg ALT, hun kan ligge hele natta å sleke på teppe elerlignende. :unsure:

Fiona skal hoppe å se ut av alle vinduene i hele huse. :)

ja det gjør rex også, sleiker på alt. hehe, klør man han så skal han sleike hånda, og om morgenen om han ligger i senga sleiker han på dyna, puta eller madrassen..

Og når han leker med spesielle leker, som f.eks pipeleka eller en gummiring, så lager han sånne koselyder, skriker på en måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det gjør rex også, sleiker på alt. hehe, klør man han så skal han sleike hånda, og om morgenen om han ligger i senga sleiker han på dyna, puta eller madrassen..

Og når han leker med spesielle leker, som f.eks pipeleka eller en gummiring, så lager han sånne koselyder, skriker på en måte :)

Hihi :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxie gnir gørret i øynene sine på kanten av sofaen, står og gnir heftig med hodet frem og tilbake. Eller så gjør han det på kanten av sengen sin, og da står han med rumpen i været... :rolleyes:

Når vi skal ut, så går han et dusin ganger frem og tilbake i gangen, bare for å understreke at nå er du jaggu treg å kle på deg, jeg er klar NÅ :)

Og når vi heller tørrfor i skålen hans løper han for livet og setter seg i sengen sin og glor, enda han VET det er mat vi heller i skålen. Så kommer han straks skålen er satt på gulvet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pito har så mange rare vaner at jeg vet ikke om jeg gidder å ramse opp alle :)

Men her er noen:

-Hun elsker å leke med maten før hun spiser den

-Hun "eier" vinduet i gangen (utrolig irriterende med en voktende hund så jeg pleier å lukke gang døren)

-Hun skal alltid "drepe" hårstrikk som ligger på gulvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Vicky har kært av katten å vaske seg som en katt :)

Med en gang jeg tar frem lipsyl må hun ha! hehe... da kommer hun å smisker så det holder.

Før jeg kommer hjem fra skolen står hun å venter akkurat som om hun kan klokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, det har de :)

Geisha LIGGER og spiser maten sin! Dette slår nesten aldri feil, så fremt det er snakk om tørrfòr og ikke boksfòr.

Når jeg kommer hjem fra skolen, står hu å venter! Hun kan tiden i hodet på en måte.. Også følger hun alltid etter meg ...

Misty, vel, har vel ikke sett så mange vaner enda... Men hver eneste gang jeg flytter på meg i huset, MÅ hu absålutt følge etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxie gnir gørret i øynene sine på kanten av sofaen, står og gnir heftig med hodet frem og tilbake. Eller så gjør han det på kanten av sengen sin, og da står han med rumpen i været... :rolleyes:

Når vi skal ut, så går han et dusin ganger frem og tilbake i gangen, bare for å understreke at nå er du jaggu treg å kle på deg, jeg er klar NÅ :)

Og når vi heller tørrfor i skålen hans løper han for livet og setter seg i sengen sin og glor, enda han VET det er mat vi heller i skålen. Så kommer han straks skålen er satt på gulvet ;)

He he! Det er akkurat som Box gjør :) Han også gnir fjeset vilt enten på sofakanten eller på sengekanten. Men det gjør han spesielt etter han har spist, da får han seg en " klikk" i sengen og herjer vilt! Slenger teppene sine utover.. Og får han sjansen, så hopper han opp i stolen min som står langs vinduet, og kikker på folk. Enten logrer han vilt når han ser barn, eller kjefter hvis han ser hunder som han ikke liker.. :rolleyes: Stilig navn på boxeren din, forresten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å jada..

- skraper på senga når han vil oppi.han er hjertlig velkommen, men slutter ikke å skrape før jeg fysisk klapper på madrassen og sier vær så god.Veldig gøy midt på natta..

- Hopper opp og må "naffe" sambo i nakken.Nøye gnafs gnafs ganfs med tenna.min kjære er garantert lusefri..

-elsker å tygge på q-tips pinner...

:):);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero må bare ligge i sola om morgenen. Problemet er bare at han er så liten at han ikke når opp til sola som står litt opp på veggen. Men opp skal han, om han så må klatre opp. Så vi har lagt en krakk som han får ligge på i sola. Problemet er bare at krakken er liten og Ero ligger ikke helt i ro. Han er like forfjamset hver gang han ligger på gulvet :)

img00077la.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang Tjorven hører noen bevegelse om morraen er hun oppe og skal ut i stua, da legger hun seg i saccosekken (trør godt til i noen minutter først) og sover videre.

Hun pleier også å stå å se ut av vinduet i verandadøra og når hun er ute og vil inn ser vi bare et lite hode som stikker opp i vinduet.

Om det ligger en blyant eller penn på gulvet, er den garantert ødelagt om Tjorven får tak i den. Hun elsker dem!

Hun pleier også å få "kicks" når vi er ute og hun er fri. Plutselig løper hun alt hun har, som om det er livet det gjelder, rundt i ring og i store områder. Skulle trodd hun hadde en bisverm etter seg ;)

Når det virker som hun har fått nok roer hun seg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toya står med labbene i vinduet når jeg drar på jobb om mårran (akkuratt som om hu vinker hade til meg.. eller vil ha meg inn igjen) ser litt sånn sørgmodig ut...

da jeg kommer hjem er det krigsdans ( uavhengi om jeg bare har vært i postkassa, eller vært på jobb i åtte timer) løping fram og tilbake, med en sånn pipehylesak ( hu er så glad at hu ikke vet hvor hu ska gjøre av seg). så tar hu seriersrunden med det "lille " beinet sitt. løper rundt og loggrer og slepper beinet ned i gulvet, så det jomer i gulvet.

så liker hu å borre hele trynet ned i snøen ( helst begrave hele hue)

rare dyr jeg har... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang Molly begynner å kjede seg litt og vil ha fart i sakene, stikker hun ut på soverommet og henter en sokk - som hun deretter kommer ut igjen i stua med og legger på gulvet.

Spiller ingen rolle om det er skitne eller reine sokker. Det er aldri hansker, underbukser, skjerf eller noe - kun sokker, sokker og atter sokker... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chanita søler alltid en del når hun drikker, og når jeg skal tørke opp etter henne så kommer hun alltid full fart og slenger seg ned på gulvet og skal ha kos! Hun kryper gjerne mellom beina på meg bare for å få det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he! Det er akkurat som Box gjør :P Han også gnir fjeset vilt enten på sofakanten eller på sengekanten. Men det gjør han spesielt etter han har spist, da får han seg en " klikk" i sengen og herjer vilt! Slenger teppene sine utover.. Og får han sjansen, så hopper han opp i stolen min som står langs vinduet, og kikker på folk. Enten logrer han vilt når han ser barn, eller kjefter hvis han ser hunder som han ikke liker.. :rolleyes: Stilig navn på boxeren din, forresten :P

Takk! :P

Boxie har plastkrakk på balkongen, der han sitter og ser på livet (fra 4. etasje), og der kan han sitte leeenge :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang Tjorven hører noen bevegelse om morraen er hun oppe og skal ut i stua, da legger hun seg i saccosekken (trør godt til i noen minutter først) og sover videre.

Hun pleier også å stå å se ut av vinduet i verandadøra og når hun er ute og vil inn ser vi bare et lite hode som stikker opp i vinduet.

Om det ligger en blyant eller penn på gulvet, er den garantert ødelagt om Tjorven får tak i den. Hun elsker dem!

Hun pleier også å få "kicks" når vi er ute og hun er fri. Plutselig løper hun alt hun har, som om det er livet det gjelder, rundt i ring og i store områder. Skulle trodd hun hadde en bisverm etter seg :P

Når det virker som hun har fått nok roer hun seg... :(

Min mor`s labrador gjør det om hun blir bjeffet på av en annen hund når hun går løs. Setter av gårde i en vill fart med rumpen i bakken, rundt i store baner, mens hun sneier busker og mennesker på veien :P

Utrolig at hun har kontroll, for baken er omtrent nedi bakken hele tiden. Så plutselig er det nok, og hun er helt rolig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg drar opp igjen en litt gammel tråd..

Men jeg kom på en ting jeg må fortelle..

Solo har en merkelig ting hun gjør.. Hvis vi tuller litt eller hun blir litt forfjamsa for noe så tar hun nesa mi inn i munnen sin, på siden av munnen liksom, og tygger litt lett på nesa mi.. :huh: bare et par ganger så slipper hun igjen. Hun biter ikke hardt i det hele tatt, det er bare litt sånn kos.. hehe.. vanskelig å forklare..

Nå f.eks så satt hun på fanget mitt på kontoret. Det lå to skiver med kalkun pålegg fra lunsjen min på pulten.. hun så de og ville så gjerne ha de...hun strakk seg litt over pulten min og jeg sa "m-m.."(litt alvorlig, som jeg pleier når det er noe hun ikke får lov til), og hun lener seg da tilbake til meg og tygger meg litt på nesa..hehe.... Hun er så søt assa... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla har mange rare (u)vaner. Akkurat nå ligger hun under sengen på gjesterommet, og driver sikkert med noe tull..

Men andre vaner nevner jeg i fleng:

-når hun har drukket vann, tørker hun konsekvent av tunga etterpå. Da kommer hun bort og slikker på sofan, på buksa eller på hva som helst annet. Dette skjer hver bidige gang hun har drukket.

-når hun skal gå ned fra sofan, henger bakbeina igjen, og slik kan hun gjerne bli stående, hvis hun har litt tid til overs.. %7Boption%7Dhttp://i35.photobucket.com/albums/d169/Huldrabjartealbum5/Strekkeseg4.jpg

-når hun får noe å tygge på eller leke med, må hun alltid teste ut om det kan trille. Da kaster hun det ned i kurven sin, og ser om det triller ned. Gjør det det, tar hun tingen opp, og går og kaster på det på gulvet. (Er man ballgal, så er man ballgal.)

-jeg nevnte jo det med senga, men siden vår seng ikke er åpen under, må hun ligge oppå sengen. Når vi er på besøk steder hvor hun kan krype under senga, foretrekker hun det i stedet..

-når jeg løfter opp bakbeina hennes, så strekker hun de ut, og får slik stilling som i sofan, så hun liker tydeligvis å strekke på seg

-det merker jeg også om morgenen, da strekker hun seg så hun nesten faller, og hun går generelt og strekker mye på seg i løpet av morgenen.

-hun har det også med å ta en leke i munnen, og gå og gni seg inntil sofan vår som en annen katt.. Gnikker ryggen og siden inn til sofan og opp mot armlenet som henger litt ut, og løper frem og tilbake derfra, for å gni seg..

-hun liker å ligge oppå sofaryggen, eller oppå armlenet.. %7Boption%7Dhttp://i35.photobucket.com/albums/d169/Huldrabjartealbum5/Henslengt4.jpg

-og hun liker å gnikke øret ned i sofan, med rompa i været %7Boption%7Dhttp://i35.photobucket.com/albums/d169/Huldrabjartealbum5/Klo.jpg

-når hun setter seg i kurven, setter hun seg konsekvent på kanten, og aldri nedi selve kurven. Hun skal sitte som om hun sitter på en stol. %7Boption%7Dhttp://i4.photobucket.com/albums/y117/Huldraogbjartealbum3/Tulla%20og%20Casper/Sitte3.jpg

Det er sikkert andre rare ting hun gjør også, men nå kommer jeg ikke på mer.. :huh:

Endret av Mod: Bildene var altfor store og ødela skinnet på siden. Kan krympes i Phobucket, trykk Edit over bilet og krymp eks 50 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂) Som sagt, hvorvidt det er lurt å skaffe en eller to vil nok avhenge av både hva du skal bruke hundene til og  rase/individ. Hvis målet med hundeholdet er ‘alminnelig’ familie/turhund og ikke noe som krever ekstra ‘spesialtrening’ og dette er greit omgjengelige raser/individer ( med omgjengelig mener jeg raser som ikke er kjent for hunde/samkjønnsaggresjon) og at man selv har/vil bruke mye av sin tid på hundene, ser jeg ikke problemet. Selv har jeg alltid hatt hunder i flokk og det har fungert helt utmerket med ett unntak. Jeg overtok en omplasseringshund av rase som er kjent for å være tvilsom mot andre hunder. Det gikk helt fint i ett års tid eller så og så smalt det, til gangs. Hunden måtte omplasseres igjen, noe annet var ikke mulig. Nå er alle mine hunder innendørs, er aldri i bur/binge eller adskilt men jeg har aldri opplevd at de er mer knyttet til hverandre enn meg. Hverken de som jeg har overtatt voksne eller som kullsøsken. Har man hundene stående ute i hundegård eller tilbringer lite tid med dem, er det godt mulig at det vil forholde seg annerledes. Dette gjaldt også det kullet jeg beholdt selv og de kullsøskene jeg har kjøpt. Jeg har nå to unghunder  med bare 4.5 måneders aldersforskjell. Samme her, jeg kan uten problemer ta en ut av flokken, selv om jeg sjelden gjør det.  Jeg driver heller ikke noe trening med en og en på alle slags tenkelige og utenkelige ting/hendelser. I så fall vil man jo stort sett ikke fått tid til annet, hvis man skal utsette hvalpen for alt som den kanskje kan komme i kontakt med , før eller senere.    Etter min erfaring ‘henger’ det hele på hovedsaklig to ting, hvalpens medfødte mentale egenskaper og eierens egnethet. Selvfølgelig kan man trene en mentalt svak hund til å tåle mer enn den kanskje i utgangspunktet ‘tåler’ men man gjør  det himla mye enklere for seg selv, hvis man gjør god research  før man får hundene i hus. Når jeg snakker om eierens egnethet mener jeg slett ikke bare kunnskap men også om eierens mentale kvaliteter så og si. Er man av typen som er nervøs og hengir seg til katastrofetenking i større og mindre situasjoner, så kan jeg garantere at hunden plukker det opp. Hvilket selvsagt er uheldig.    Oppsan, jeg får vel runde av før det blir en novelle.. Det positive( særdeles for hvalpene) med å være to er etter min mening sterkt undervurdert! Det er helt klart fullstendig unaturlig for en valp og bli skilt fra mor og kullsøsken ved 8 ukers alder. ( personlig mener jeg at leveringsalder burde være lovpålagt 12 uker). Fra å ha trygghet og ikke minst kullsøsken å leke og herje med ( og tro meg friske, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet!) blir de ved 8 ukers alder fjernet og tatt med til en helt fremmed plass. Joda, det går greit i de fleste tilfeller men det er ingen tvil om at hvalpene har enormt utbytte av å ha ett kullsøsken ( eventuelt omtrent jevnaldrig   valp å leke med og sove sammen med. Et menneske kan aldri erstatte lek sammen med andre hvalper. Jeg tror ikke man skal undervurdere en trygg oppvekst og påvirkningen. det har på en voksen hund( eller menneske for den del) Selv om det helt klart er mye arbeid med valp enten det er en eller to så syns jeg vel at mange er overraskende negative, uten å ha egen erfaring å støtte seg på. Lykke til og lurer du på noe , bare spør  
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...