Gå til innhold
Hundesonen.no

Et enkelt spørsmål om hundens klør


Inustaff

Recommended Posts

Den forrige oppdretter hadde fjernet denne 5 kloen helt bort.Det var bare et arr igjen.

Denne hunden har kloen...

Jeg har ikke tenkt så mye over det,men kom plutselig på..HVORFOR?eller hvorfor ikke ha den der?

Er det noe som skal gjøres?Eller skal den være der?

Okei,hunden er jo født med den,så jeg regner med at den hører til,men desto rarere å fjerne den??

Har deres den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster har sine ulveklør ja. Grunnen til at noen fjerner de er fordi de vil unngå at de blir revet av på jakt f.eks. Det kan hende noen gjør det for skjønnhetens skyld, men har ikke hørt noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hvorfor de fjerne ulvkloen. Må være j*vli vondt å få den revet av. Feks i skogen ol. Særlig om det er en jakthund som er mye i skogen. Den vanligdagse hund som tusler bortover veien har vel ikke vondt av å ha den der. Og de aller fleste har uleklørne sine, men jeg skjønner poenget hvorfor folk velger å ta dem bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjerne at Felix sin ulveklo skulle vært fjærnet, det danner seg nemmelig klumper mellom poten og ulvekloen :mellow: Det gjelder jo ikke de fleste hunder da men. Jeg skjønner godt hvorfor den blir fjærnet på jakthunder o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært vanlig på min rase også, men tror de fleste har gått mer og mer bort fra det. Det med faren for skader tror jeg er sterkt overdrevet. Er man engstelig for det, kan man heller teipe kloa når hunden skal arbeide i ulendt terreng.

Mine to første hadde fått fjernet sine, den jeg har nå har fått beholde dem. Ingen problemer så langt. Hun har revet av seg ei anna klo, men hun skal da få beholde alle tærne sine for det...

Tror faktisk ikke det er lov å fjerne ulveklør på små valper, om man leser loven nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase som SKAL ha sine ulveklør i behold, doble bak til og med. Det hender sågar de kommer med doble foran også. Jeg har svært sjelden hørt om briarder som har skadet sine ulveklør, og mine (til nå 4 stk) har aldri hatt skader eller andre problemer med dette.

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lovlig å fjerne ulveklør (og sporer...ble plutselig litt usikker på hva de kalles for forran og bak..). Oppdretter kan selv klippe disse av før valpene blir noen dager gamle, etter at de har vokst litt må dette gjøres hos veterinær.

Veldig mange (er fristet til å si de fleste) hundejørere som driver aktivt/konkurranse fjerner disse på sine hunder da de kommer i veien for potesokker og kan skades i hard skaresnø. En opprevet ulveklo er ikke noe vakkert syn, men hender heldigvis ikke ofte på en vanlig aktiv familiehund. Huskyen min har ulveklørne på forbena i behold, og hun er den eneste hunden jeg har sett som virkelig bruker de aktivt. Hun klatrer med de og har bruker de for å holde seg fast, er en utrolig styrke i de... Men, hadde oppdretteren vært hjemme når hun ble født så hadde de blitt fjernet.

Lille aussievalpen har også ulveklør på forbena, men de bare henger der.. hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en med ulveklør og en uten.Minstemann har sine og har lettere for å holde fast i ting.......til storebrors ergelse ta han bruker mye lengere tid på å spise bein osv.Ser at minstemann har en tendens til å bli litt sår rundt kloa når han er ute på tur og løper løs,men han bruker de til å gripe,hadde jeg sett at han ikke brukte de ville jeg kanskje vurdert å opperert de bort fordi de lett kan bli revet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...