Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser


dorab01

Recommended Posts

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar
Guest Jonna

Okei...NÅ er jeg nysjerrg, og jeg FORLANGER (:)) svar...

Hvorfor er det mange som ikke vill ha setter?

Raser jeg ikke kunne tenkt meg er div raser i gruppe 7 og 6/4.

Av den enkle grunn: jeg jakter ikke. Dette er (for det meste) raser jeg mener fortjener en jeger som eier.

Jeg kunne ikke tenkt meg gruppe 8 hunder. Av den enkle grunn: Vi passer ikke sammen type messig. (Jepp har prøvd Labbis, Toller og springer er i huset. Disse får samboer holde seg til)

Dem fleste gruppe 2 hunder holder jeg meg unna pga jeg syns dem er for tunge og grove.

I alle gruppene fins det enkle unntak, men generellt er det grupper jeg holder meg laaaang unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid si meg en ting: skal du gjete? Eller skal du ha Aussie etter rene gjeterlinjer bare for "status"?

Holder det ikke at det er bruks linjer? Det er vel knapt en bonde i landet som vi la bikkja de gjete sauen dems for etter hva jeg har fått tilbakemelding på så er aussien en enda mer "håpløs" gjeter i norsk sammenheng enn belgeren tilmed så hva er da poenget? Jeg synes faktisk det er litt småslemt mot bisken å å kjøpe en hund med så (iflg deg) enorme drifter til hobbybruk.Jeg kjøper meg ikke en prima elghund etter jaktlinjer for rusle i parken liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Okei...NÅ er jeg nysjerrg, og jeg FORLANGER (:P) svar...

Hvorfor er det mange som ikke vill ha setter?

Er jo deres meninger da, men er litt nysjerrg nå..

Elisa,Marlene, Julie,Jeanette og dere andre?

Why? nysgjerrig..

Jeg kunne ikke tenkt meg setter eller annen jakthund, fordi jeg ikke jakter. Har alltid sett på disse hundene som hunder til bruk på jakt. Så jeg føler ikke at dette er hunden for meg. Dessuten er jeg litt "lei" av dem på en måte. Ser dem overalt. Gjerne at en har to med seg i tillegg. Treffer til stadighet en setter i skogen på tur. :P Syns gordon setter er finest av setterne. Men jeg tror nok at en slik hund må ha en spesiell type stimuli for å bli fornøyd nok. Og jeg tror ikke jeg kan tilby dem det.

Før kunne jeg ikke tenkt meg små hunder. Men nå kunne jeg faktisk tenkt med det. Er så mye som frister med små hunder. Og noen er jo egentlig ganske så søte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Astrid si meg en ting: skal du gjete? Eller skal du ha Aussie etter rene gjeterlinjer bare for "status"?

Holder det ikke at det er bruks linjer? Det er vel knapt en bonde i landet som vi la bikkja de gjete sauen dems for etter hva jeg har fått tilbakemelding på så er aussien en enda mer "håpløs" gjeter i norsk sammenheng enn belgeren tilmed så hva er da poenget? Jeg synes faktisk det er litt småslemt mot bisken å å kjøpe en hund med så (iflg deg) enorme drifter til hobbybruk.Jeg kjøper meg ikke en prima elghund etter jaktlinjer for rusle i parken liksom..

Hei! Ja, når jeg flytter landlig forhåpentligvis om ikke altfor lang tid vil jeg gjete ja :P Selvfølgelig :P Det er en av grunnene til at aussie nummer to ikke blir før jeg flytter ut og får etablert meg så jeg kan gjete aktivt.

Og de bøndene som sier at aussien er håpløs er vel kanskje litt mer vandt til bc... de har helt forskjellige måter å gjete på. Aussien bruker kroppen mye mer, mens borderen bruker eye og er mer effektiv til sau. Men til okser er aussien best. Men det som teller er jo ikke å ha den raskeste, men en som er god for deg :P Og jeg syns rett og slett det er utrolig morro og spennende.

"hyggelig" at du tror jeg er en sånn som kun bryr meg om status da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen raser jeg direkte misliker, dvs. at jeg unngår dem hvis jeg møter dem eller ikke har lyst til å hilse på. Selv om jeg synes at del raser er mindre pene på bilder, så smelter jeg alltid når jeg møter dem. Er litt bløt sånn sett, hihi.

Men de rasene jeg ikke kunne tenkt meg å ha er:

* Raser med alt for høyt energinivå. Det ville jeg ikke klart å tilfredsstille

* Raser jeg synes er mindre pene som griffon, king charles spaniel, pekingeser, shih tzu, bichon frisé

* Miniatyrraser. Små hunder har aldri appelert noe særlig til meg. Jeg vil ha litt å holde i, hihi

Men jeg trenger ikke å fundere så alt for mye på dette med raser, jeg. Har funnet min rase, som jeg skal ha når jeg flytter ut. Bullmastiff! B) Så får heller folk se på meg som en bølle, hihi. Tror aldri det vil skje egentlig, jeg ser for uskyldig og vimsete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er nokså altetende når det gjelder hunder. Det er mange hunderaser jeg har hatt fordommer til, og så har jeg blitt kjent med individer av rasene som har totalt snudd mitt inntrykk av dem. :-)

Men jeg vil nok helst unngå raser som har mye helseproblemer eller som krever masse pelsstell.

Jeg gikk forøvrig rett fra boerboel (70+ kilos mastiff) til sloughi (28 kilos jaktmynde), og elsker begge rasene dypt og inderlig. Det er vel egentlig mastiffene og myndene jeg generelt liker best, men av totalt ulike grunner. Så da boerboelen dessverre måtte avlives pga senskader etter en nakkeskade, dro jeg rett avsted og fikk meg sloughi.

Den eneste fellesnevneren for boerboelen og sloughien (dvs mine to) er at begge er afrikanske raser, begge var/er korthårede, sandfargede med svart maske, og begge rasene er utformet for å gjøre en spesifikk jobb: boerboelen for å passe på gård og grunn, og sloughien for å jakte og nedlegge bytte.

Jeg synes det er utrolig trist med raser som ikke lenger er istand til å gjøre sin opprinnelige jobb fordi de nå hovedsaklig avles på basis av utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh - er jeg den eneste på hele Sonen som synes dette er den mest usympatiske og minst konstruktive tråden som noensinne har dukket opp her inne?

Rent bortsett fra at folks preferanser mht utseende og vekt er helt privat, og dessuten komplett uvesentlig så lenge den ikke skaper praktiske problemer (vanskelig å drive med kløving med en chihuahua, f eks?) - hvor interessant er det hva "Tuttifrutti" måtte mene om bullmastiffers eller nakenhunders utseende? - Og hvis det interesserer noen, så må det jo være dem som har en slik hund og som blir såra og lei seg (i fall de bryr seg om hva noen mener - og det er kanskje tvilsomt?).

Hva jeg aldri kunne tenkt meg? Å synse om utseendet til andre folks kjæledyr og "kompiser"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh - er jeg den eneste på hele Sonen som synes dette er den mest usympatiske og minst konstruktive tråden som noensinne har dukket opp her inne?

Rent bortsett fra at folks preferanser mht utseende og vekt er helt privat, og dessuten komplett uvesentlig så lenge den ikke skaper praktiske problemer (vanskelig å drive med kløving med en chihuahua, f eks?) - hvor interessant er det hva "Tuttifrutti" måtte mene om bullmastiffers eller nakenhunders utseende? - Og hvis det interesserer noen, så må det jo være dem som har en slik hund og som blir såra og lei seg (i fall de bryr seg om hva noen mener - og det er kanskje tvilsomt?).

Hva jeg aldri kunne tenkt meg? Å synse om utseendet til andre folks kjæledyr og "kompiser"...

Hånei!111ENENEN En ukonstruktiv tråd av alle de 28935 andre som er her inne. Hvorfor leser du den i det hele tatt? Og ikke minst, hvorfor gidder du å svare?

Hvorfor skal folk ta seg nær av at noen faktisk ikke liker hunderasen dems? Man kan ikke regne med at alle har lik smak eller ser etter de samma egenskapene i en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn, elsket jeg alle dyr og hunder spesiellt. Alle! Hvis noen sa noe negativt om en hund, begynte jeg å grine, for jeg syntes så synd på hunden.. :P Jeg er nok litt sånn enda, jeg. Det er selvfølgelig hunderaser jeg ikke vil ha, fordi de ikke egner seg til det jeg ønsker å bruke hunden til. Eller, jeg sitter da med to hunder nå som jeg ikke har bedt om, men jeg ville ikke byttet dem bort for alt i verden. De trengte jo oss! Så når disse er borte og hundeabstinensene kommer krypende, så tar jeg nok i mot den Kinesiske nakenhunden, eller mopsen som måtte trenge meg og da blir det verdens vakreste hund med en gang! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri tenkt meg engelsk bulldog eller noen av de andre bulldog rasene.

Heller ikke:

Disse ser jeg for meg som stress hunder:

Bc.

Dalmatiner.

Flat coat retriver.

Aussie.

Elghund.

Settere.

Ville vel egentlig ikke hatt noen slag som er over 35 cm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn, elsket jeg alle dyr og hunder spesiellt. Alle! Hvis noen sa noe negativt om en hund, begynte jeg å grine, for jeg syntes så synd på hunden.. :P Jeg er nok litt sånn enda, jeg. Det er selvfølgelig hunderaser jeg ikke vil ha, fordi de ikke egner seg til det jeg ønsker å bruke hunden til. Eller, jeg sitter da med to hunder nå som jeg ikke har bedt om, men jeg ville ikke byttet dem bort for alt i verden. De trengte jo oss! Så når disse er borte og hundeabstinensene kommer krypende, så tar jeg nok i mot den Kinesiske nakenhunden, eller mopsen som måtte trenge meg og da blir det verdens vakreste hund med en gang! :P

Jeg startet denne tråden for jeg hadde lyst til å vite hva slags og hvorfor ikke de hadde lyst på noen raser. Og IKKE for å rakke ned på noen spesielle raser. Men mennsker har forskjellige smaker og det finnes mange forskjellige hunder. Jeg blir da ikke såret om en som har lyst til å drive med IPO ikke hadde hat lyst til å ha min rase! Det betyr da ikke at personen hater min rase men bare at det er en rase han ikke ville hatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh - er jeg den eneste på hele Sonen som synes dette er den mest usympatiske og minst konstruktive tråden som noensinne har dukket opp her inne?

Rent bortsett fra at folks preferanser mht utseende og vekt er helt privat, og dessuten komplett uvesentlig så lenge den ikke skaper praktiske problemer (vanskelig å drive med kløving med en chihuahua, f eks?) - hvor interessant er det hva "Tuttifrutti" måtte mene om bullmastiffers eller nakenhunders utseende? - Og hvis det interesserer noen, så må det jo være dem som har en slik hund og som blir såra og lei seg (i fall de bryr seg om hva noen mener - og det er kanskje tvilsomt?).

Hva jeg aldri kunne tenkt meg? Å synse om utseendet til andre folks kjæledyr og "kompiser"...

er da ikke så himla gale og usympatisk vel?

har ikke hund selv, så vet ikke hvor vondt det evt skulle være at noen ikke vil ha "min" rase, men det er jo faktisk slik at enkelte raser ikke passer alle mennesker...

jeg feks synes at belgere er helt fantastiske hunder.. iaf de få jeg har møtt, og kjenner, men tror ikke jeg ville hatt en selv.. tror ikke jeg hadde taklet det aktivitetsnivået de kan kreve, og det ville ikke vært rettferdig overfor hunden.

eller pomeranian.. kjenner verdens herligste pomme! men ville ikke hatt det selv. ikke den type hund jeg ser etter. enkelt og greit. og det burde vel folk få mene?

så er faktisk så enkelt at noen hunderaser passer enkelt og greit ikke sammen med alle, og noen har innsett at sånn og sånn rase er ikke tingen for meg, og dette går også ofte på utseende iflg rasestandard, eller rasens natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet denne tråden for jeg hadde lyst til å vite hva slags og hvorfor ikke de hadde lyst på noen raser. Og IKKE for å rakke ned på noen spesielle raser. Men mennsker har forskjellige smaker og det finnes mange forskjellige hunder. Jeg blir da ikke såret om en som har lyst til å drive med IPO ikke hadde hat lyst til å ha min rase! Det betyr da ikke at personen hater min rase men bare at det er en rase han ikke ville hatt

Unnskyld meg, dette er hva du sier i trådstarten:

Nå har det vert snakk om ønske raser. Så da lurte jeg egentlig på hvilken rase du absolutt ikke under noen omstendigheter kunne eller ville hatt. Og det hadde også vert fin med en begrunnelse til. Jeg personlig ville ikke hat shi tzu er da jeg har passet denne rasen og føler at den rett og slett er kjedelig i forhold til det jeg skall bruke den til

- Så det saklige argumentet ditt mot shi tzu er at de er for kjedelige i "forhold til hva du skal bruke dem til"?

Det finnes mange hundre forskjellige raser, og en trillion blandingshunder i verden - alle har ulike egenskaper, utseende og temperament. Denne tråden oppfordrer ikke til annet enn "synsing" og ytringer om personlig smak, de fleste uttaler seg også kun om utseendet til raser de ikke er interesserte i - og da lurer jeg, fremdeles: Hva kan slike debatter bidra med, annet enn å gi folk utløp for negativitet?

Personlig synes jeg det eneste interessante her er å kunne konstatere at så mange sonenbrukere egentlig ikke liker konseptet "hund"...

Et lite utvalg:

Jeg kunne ikke tenkt meg

- terriere (unntatt bull-terrierene)

- mynder

- jakthunder/fuglehunder

- små hunder under 40 cm (unntatt bullterrier)

- de fleste spisshunder passer ikke til mitt behov

- schnauzere

Jeg liker ikke jakthunder generellt. pointer, vorster, støver og settere.

Ikke terriere. Har ikke sans for utseendet eller gemytt.

Liker ikke de små hundene. Chi, pomme, pekineser, mops,bichon frise, nakenhunder. De blir for små. (bortsett fra DP og Dachs, for de er bare søte )

Er ikke så glad i cocker spaniels, spaniels generellt. welsh corgi. ol. Meste utseendet tror jeg.

Er ikke så fan av labrador og puddel. For vanlige raser.

Liker ikke amstaff, staff, pitbull og de små muskelbuntene. Dårlig ryte, og apellerer ikke til meg.

Liker heller ikke de svære siklende mastiffene, bulldogger, st bernards, nuffe etc. Kliss og søl. blæh.

Bullterrier, fransk bulldogg og blodhund er bare fæle.

Er ikke så glad i rottweiler.

Og noen av myndene blir alt for tynne!

Noen raser har alt for mye pels rett og slett.. Liker ikke hår og lukt.

som noen andre sier,man skal aldri si aldri,men det er noen raser jeg vet med 100%sikkerhet at jeg aldri skal ha. noen av disse er: engelsk bulldog,bichon frisee,papillon,shih tzu,puddel,dachs,cavalier,fransk bulldogg,jakthunder(settere ol),napolitaner eller andre raser med masse hud og rynker,diverse terriere,ekstremt krevende raser(bc,malle,dobemann)..

lista kunne vært lengre,men stopper her

Jeg kunne aldri tenke meg en bull terrier eller mastiff

Greyhound og Whippet er noe jeg aldri kunne ha anskaffet meg.

Heller ikke Pudler, Border Collie, eller små raser

Det er en del hunder jeg ikke kunne tenke meg, men lister bare opp noen av de jeg absolutt 100% aldri kommer til å skaffe meg.

1. Nakenhunder - liker ikke hunder uten pels.

2. Mynder - Utseende på disse hundene tiltaler meg ikke

3. Puddler - Aldri likt dem

4. Schæfer - Møtt mange herlige schæfere, men kunne aldri tenkt meg en selv da de heller ikke tiltaler meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...