Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser

dorab01

Recommended Posts

• Svar 164
  • Created
  • Siste svar
Guest Jonna

Okei...NÅ er jeg nysjerrg, og jeg FORLANGER (:)) svar...

Hvorfor er det mange som ikke vill ha setter?

Raser jeg ikke kunne tenkt meg er div raser i gruppe 7 og 6/4.

Av den enkle grunn: jeg jakter ikke. Dette er (for det meste) raser jeg mener fortjener en jeger som eier.

Jeg kunne ikke tenkt meg gruppe 8 hunder. Av den enkle grunn: Vi passer ikke sammen type messig. (Jepp har prøvd Labbis, Toller og springer er i huset. Disse får samboer holde seg til)

Dem fleste gruppe 2 hunder holder jeg meg unna pga jeg syns dem er for tunge og grove.

I alle gruppene fins det enkle unntak, men generellt er det grupper jeg holder meg laaaang unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid si meg en ting: skal du gjete? Eller skal du ha Aussie etter rene gjeterlinjer bare for "status"?

Holder det ikke at det er bruks linjer? Det er vel knapt en bonde i landet som vi la bikkja de gjete sauen dems for etter hva jeg har fått tilbakemelding på så er aussien en enda mer "håpløs" gjeter i norsk sammenheng enn belgeren tilmed så hva er da poenget? Jeg synes faktisk det er litt småslemt mot bisken å å kjøpe en hund med så (iflg deg) enorme drifter til hobbybruk.Jeg kjøper meg ikke en prima elghund etter jaktlinjer for rusle i parken liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 2 weeks later...

Okei...NÅ er jeg nysjerrg, og jeg FORLANGER (:P) svar...

Hvorfor er det mange som ikke vill ha setter?

Er jo deres meninger da, men er litt nysjerrg nå..

Elisa,Marlene, Julie,Jeanette og dere andre?

Why? nysgjerrig..

Jeg kunne ikke tenkt meg setter eller annen jakthund, fordi jeg ikke jakter. Har alltid sett på disse hundene som hunder til bruk på jakt. Så jeg føler ikke at dette er hunden for meg. Dessuten er jeg litt "lei" av dem på en måte. Ser dem overalt. Gjerne at en har to med seg i tillegg. Treffer til stadighet en setter i skogen på tur. :P Syns gordon setter er finest av setterne. Men jeg tror nok at en slik hund må ha en spesiell type stimuli for å bli fornøyd nok. Og jeg tror ikke jeg kan tilby dem det.

Før kunne jeg ikke tenkt meg små hunder. Men nå kunne jeg faktisk tenkt med det. Er så mye som frister med små hunder. Og noen er jo egentlig ganske så søte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Astrid si meg en ting: skal du gjete? Eller skal du ha Aussie etter rene gjeterlinjer bare for "status"?

Holder det ikke at det er bruks linjer? Det er vel knapt en bonde i landet som vi la bikkja de gjete sauen dems for etter hva jeg har fått tilbakemelding på så er aussien en enda mer "håpløs" gjeter i norsk sammenheng enn belgeren tilmed så hva er da poenget? Jeg synes faktisk det er litt småslemt mot bisken å å kjøpe en hund med så (iflg deg) enorme drifter til hobbybruk.Jeg kjøper meg ikke en prima elghund etter jaktlinjer for rusle i parken liksom..

Hei! Ja, når jeg flytter landlig forhåpentligvis om ikke altfor lang tid vil jeg gjete ja :P Selvfølgelig :P Det er en av grunnene til at aussie nummer to ikke blir før jeg flytter ut og får etablert meg så jeg kan gjete aktivt.

Og de bøndene som sier at aussien er håpløs er vel kanskje litt mer vandt til bc... de har helt forskjellige måter å gjete på. Aussien bruker kroppen mye mer, mens borderen bruker eye og er mer effektiv til sau. Men til okser er aussien best. Men det som teller er jo ikke å ha den raskeste, men en som er god for deg :P Og jeg syns rett og slett det er utrolig morro og spennende.

"hyggelig" at du tror jeg er en sånn som kun bryr meg om status da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen raser jeg direkte misliker, dvs. at jeg unngår dem hvis jeg møter dem eller ikke har lyst til å hilse på. Selv om jeg synes at del raser er mindre pene på bilder, så smelter jeg alltid når jeg møter dem. Er litt bløt sånn sett, hihi.

Men de rasene jeg ikke kunne tenkt meg å ha er:

* Raser med alt for høyt energinivå. Det ville jeg ikke klart å tilfredsstille

* Raser jeg synes er mindre pene som griffon, king charles spaniel, pekingeser, shih tzu, bichon frisé

* Miniatyrraser. Små hunder har aldri appelert noe særlig til meg. Jeg vil ha litt å holde i, hihi

Men jeg trenger ikke å fundere så alt for mye på dette med raser, jeg. Har funnet min rase, som jeg skal ha når jeg flytter ut. Bullmastiff! B) Så får heller folk se på meg som en bølle, hihi. Tror aldri det vil skje egentlig, jeg ser for uskyldig og vimsete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er nokså altetende når det gjelder hunder. Det er mange hunderaser jeg har hatt fordommer til, og så har jeg blitt kjent med individer av rasene som har totalt snudd mitt inntrykk av dem. :-)

Men jeg vil nok helst unngå raser som har mye helseproblemer eller som krever masse pelsstell.

Jeg gikk forøvrig rett fra boerboel (70+ kilos mastiff) til sloughi (28 kilos jaktmynde), og elsker begge rasene dypt og inderlig. Det er vel egentlig mastiffene og myndene jeg generelt liker best, men av totalt ulike grunner. Så da boerboelen dessverre måtte avlives pga senskader etter en nakkeskade, dro jeg rett avsted og fikk meg sloughi.

Den eneste fellesnevneren for boerboelen og sloughien (dvs mine to) er at begge er afrikanske raser, begge var/er korthårede, sandfargede med svart maske, og begge rasene er utformet for å gjøre en spesifikk jobb: boerboelen for å passe på gård og grunn, og sloughien for å jakte og nedlegge bytte.

Jeg synes det er utrolig trist med raser som ikke lenger er istand til å gjøre sin opprinnelige jobb fordi de nå hovedsaklig avles på basis av utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh - er jeg den eneste på hele Sonen som synes dette er den mest usympatiske og minst konstruktive tråden som noensinne har dukket opp her inne?

Rent bortsett fra at folks preferanser mht utseende og vekt er helt privat, og dessuten komplett uvesentlig så lenge den ikke skaper praktiske problemer (vanskelig å drive med kløving med en chihuahua, f eks?) - hvor interessant er det hva "Tuttifrutti" måtte mene om bullmastiffers eller nakenhunders utseende? - Og hvis det interesserer noen, så må det jo være dem som har en slik hund og som blir såra og lei seg (i fall de bryr seg om hva noen mener - og det er kanskje tvilsomt?).

Hva jeg aldri kunne tenkt meg? Å synse om utseendet til andre folks kjæledyr og "kompiser"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh - er jeg den eneste på hele Sonen som synes dette er den mest usympatiske og minst konstruktive tråden som noensinne har dukket opp her inne?

Rent bortsett fra at folks preferanser mht utseende og vekt er helt privat, og dessuten komplett uvesentlig så lenge den ikke skaper praktiske problemer (vanskelig å drive med kløving med en chihuahua, f eks?) - hvor interessant er det hva "Tuttifrutti" måtte mene om bullmastiffers eller nakenhunders utseende? - Og hvis det interesserer noen, så må det jo være dem som har en slik hund og som blir såra og lei seg (i fall de bryr seg om hva noen mener - og det er kanskje tvilsomt?).

Hva jeg aldri kunne tenkt meg? Å synse om utseendet til andre folks kjæledyr og "kompiser"...

Hånei!111ENENEN En ukonstruktiv tråd av alle de 28935 andre som er her inne. Hvorfor leser du den i det hele tatt? Og ikke minst, hvorfor gidder du å svare?

Hvorfor skal folk ta seg nær av at noen faktisk ikke liker hunderasen dems? Man kan ikke regne med at alle har lik smak eller ser etter de samma egenskapene i en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn, elsket jeg alle dyr og hunder spesiellt. Alle! Hvis noen sa noe negativt om en hund, begynte jeg å grine, for jeg syntes så synd på hunden.. :P Jeg er nok litt sånn enda, jeg. Det er selvfølgelig hunderaser jeg ikke vil ha, fordi de ikke egner seg til det jeg ønsker å bruke hunden til. Eller, jeg sitter da med to hunder nå som jeg ikke har bedt om, men jeg ville ikke byttet dem bort for alt i verden. De trengte jo oss! Så når disse er borte og hundeabstinensene kommer krypende, så tar jeg nok i mot den Kinesiske nakenhunden, eller mopsen som måtte trenge meg og da blir det verdens vakreste hund med en gang! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri tenkt meg engelsk bulldog eller noen av de andre bulldog rasene.

Heller ikke:

Disse ser jeg for meg som stress hunder:

Bc.

Dalmatiner.

Flat coat retriver.

Aussie.

Elghund.

Settere.

Ville vel egentlig ikke hatt noen slag som er over 35 cm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn, elsket jeg alle dyr og hunder spesiellt. Alle! Hvis noen sa noe negativt om en hund, begynte jeg å grine, for jeg syntes så synd på hunden.. :P Jeg er nok litt sånn enda, jeg. Det er selvfølgelig hunderaser jeg ikke vil ha, fordi de ikke egner seg til det jeg ønsker å bruke hunden til. Eller, jeg sitter da med to hunder nå som jeg ikke har bedt om, men jeg ville ikke byttet dem bort for alt i verden. De trengte jo oss! Så når disse er borte og hundeabstinensene kommer krypende, så tar jeg nok i mot den Kinesiske nakenhunden, eller mopsen som måtte trenge meg og da blir det verdens vakreste hund med en gang! :P

Jeg startet denne tråden for jeg hadde lyst til å vite hva slags og hvorfor ikke de hadde lyst på noen raser. Og IKKE for å rakke ned på noen spesielle raser. Men mennsker har forskjellige smaker og det finnes mange forskjellige hunder. Jeg blir da ikke såret om en som har lyst til å drive med IPO ikke hadde hat lyst til å ha min rase! Det betyr da ikke at personen hater min rase men bare at det er en rase han ikke ville hatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da ikke så himla gale og usympatisk vel?

har ikke hund selv, så vet ikke hvor vondt det evt skulle være at noen ikke vil ha "min" rase, men det er jo faktisk slik at enkelte raser ikke passer alle mennesker...

jeg feks synes at belgere er helt fantastiske hunder.. iaf de få jeg har møtt, og kjenner, men tror ikke jeg ville hatt en selv.. tror ikke jeg hadde taklet det aktivitetsnivået de kan kreve, og det ville ikke vært rettferdig overfor hunden.

eller pomeranian.. kjenner verdens herligste pomme! men ville ikke hatt det selv. ikke den type hund jeg ser etter. enkelt og greit. og det burde vel folk få mene?

så er faktisk så enkelt at noen hunderaser passer enkelt og greit ikke sammen med alle, og noen har innsett at sånn og sånn rase er ikke tingen for meg, og dette går også ofte på utseende iflg rasestandard, eller rasens natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet denne tråden for jeg hadde lyst til å vite hva slags og hvorfor ikke de hadde lyst på noen raser. Og IKKE for å rakke ned på noen spesielle raser. Men mennsker har forskjellige smaker og det finnes mange forskjellige hunder. Jeg blir da ikke såret om en som har lyst til å drive med IPO ikke hadde hat lyst til å ha min rase! Det betyr da ikke at personen hater min rase men bare at det er en rase han ikke ville hatt

Unnskyld meg, dette er hva du sier i trådstarten:

Nå har det vert snakk om ønske raser. Så da lurte jeg egentlig på hvilken rase du absolutt ikke under noen omstendigheter kunne eller ville hatt. Og det hadde også vert fin med en begrunnelse til. Jeg personlig ville ikke hat shi tzu er da jeg har passet denne rasen og føler at den rett og slett er kjedelig i forhold til det jeg skall bruke den til

- Så det saklige argumentet ditt mot shi tzu er at de er for kjedelige i "forhold til hva du skal bruke dem til"?

Det finnes mange hundre forskjellige raser, og en trillion blandingshunder i verden - alle har ulike egenskaper, utseende og temperament. Denne tråden oppfordrer ikke til annet enn "synsing" og ytringer om personlig smak, de fleste uttaler seg også kun om utseendet til raser de ikke er interesserte i - og da lurer jeg, fremdeles: Hva kan slike debatter bidra med, annet enn å gi folk utløp for negativitet?

Personlig synes jeg det eneste interessante her er å kunne konstatere at så mange sonenbrukere egentlig ikke liker konseptet "hund"...

Et lite utvalg:

Jeg kunne ikke tenkt meg

- terriere (unntatt bull-terrierene)

- mynder

- jakthunder/fuglehunder

- små hunder under 40 cm (unntatt bullterrier)

- de fleste spisshunder passer ikke til mitt behov

- schnauzere

Jeg liker ikke jakthunder generellt. pointer, vorster, støver og settere.

Ikke terriere. Har ikke sans for utseendet eller gemytt.

Liker ikke de små hundene. Chi, pomme, pekineser, mops,bichon frise, nakenhunder. De blir for små. (bortsett fra DP og Dachs, for de er bare søte )

Er ikke så glad i cocker spaniels, spaniels generellt. welsh corgi. ol. Meste utseendet tror jeg.

Er ikke så fan av labrador og puddel. For vanlige raser.

Liker ikke amstaff, staff, pitbull og de små muskelbuntene. Dårlig ryte, og apellerer ikke til meg.

Liker heller ikke de svære siklende mastiffene, bulldogger, st bernards, nuffe etc. Kliss og søl. blæh.

Bullterrier, fransk bulldogg og blodhund er bare fæle.

Er ikke så glad i rottweiler.

Og noen av myndene blir alt for tynne!

Noen raser har alt for mye pels rett og slett.. Liker ikke hår og lukt.

som noen andre sier,man skal aldri si aldri,men det er noen raser jeg vet med 100%sikkerhet at jeg aldri skal ha. noen av disse er: engelsk bulldog,bichon frisee,papillon,shih tzu,puddel,dachs,cavalier,fransk bulldogg,jakthunder(settere ol),napolitaner eller andre raser med masse hud og rynker,diverse terriere,ekstremt krevende raser(bc,malle,dobemann)..

lista kunne vært lengre,men stopper her

Jeg kunne aldri tenke meg en bull terrier eller mastiff

Greyhound og Whippet er noe jeg aldri kunne ha anskaffet meg.

Heller ikke Pudler, Border Collie, eller små raser

Det er en del hunder jeg ikke kunne tenke meg, men lister bare opp noen av de jeg absolutt 100% aldri kommer til å skaffe meg.

1. Nakenhunder - liker ikke hunder uten pels.

2. Mynder - Utseende på disse hundene tiltaler meg ikke

3. Puddler - Aldri likt dem

4. Schæfer - Møtt mange herlige schæfere, men kunne aldri tenkt meg en selv da de heller ikke tiltaler meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har en løype på ca 11 km som nesten bare er grus som vi tar fatt på når været blir litt varmere og sola står opp før, håper det går bra uten noe sånt (tror ikke han liker det). Drar ikke der nå pga trafikk på dagtid.
    • Dagen i dag var en kontrast til i går. Foruten en biltur til nærmeste bygdesentrum for å handle var vi bare hjemme. Vi hang utenfor mens naboen var inne og handlet. Ede var mer ufokusert og distrahert av de enkle omgivelsene med få mennesker enn han var på de travle stedene i går. Halvhjertede pliktsitter med beina i alle retninger med mange failed cues. Ingen iver av mestring, unntatt i det nyeste han har lært, som er å snurre en runde og rygge inn mellom beina. Den var han ivrig med. Ellers lett distrahert av de få forstyrrelsene som var. Hadde det ikke vært for HD-frykten hadde jeg benyttet "terrenget" til parkour trening, men jeg er livredd for hoftene hans, så den typen trening påbegynnes ikke før han er et godt stykke inn i puberteten. Håper fortsatt vi klarer utvikle god kroppsbevissthet og motorikk.  Gikk tom for godbiter til sladretrening et par minutter før naboen kom ut igjen, så jeg måtte overlate Ede til ham uten godis. Det ble visst konsert, med klimaks da Ede gjennom vinduet så meg stå i kassen. Han hadde fått panikkanfall da jeg gikk inn, på tross av at han har en kjempegod relasjon til naboen. Gjensynsgleden var 🐾💕 Fikk meg til å tenke på et visdomsord: — Lås bikkja og kona/mannen ned i bagasjerommet på en sedan i noen timer. Se hvem av de to som er glad for å se deg når du åpner igjen 😉 Viktig å huske om en noen gang befinner seg i konflikt med en kjæreste som stiller ultimatum om hunden. Aldri sett et eksemplar av den illojale arten homo sapiens over hunden. Det er uteliggere med hund som er lykkeligere enn ektefeller med fine hus.    Vi gikk en tur på kvelden som resulterte i sandyner inne, selv etter en grundig tørk i gangen. Riesen har ikke den mest funksjonelle og praktiske pelsen å ferdes på bygda med. Suger til seg. De MENGDENE størknet gjørmesand..  Første gang jeg har fått bruke ullrake på ham uten å måtte skjerme meg mot drapsforsøk. Som om han forstod at Coat Prince'n var hjelpsom nå. Ubehagelig, though, og klagde litt, men lot meg, uten en eneste godbit i nærheten. Etterpå ble det et bad. Beste så langt. Kun et par anledninger av lyst til å rygge ut av dusjen, ellers helt kewl med å bli sjamponert og skylt keitete med en hånd mens den andre holdt et steady supply av frosne kjøttboller å slikke på. Selv skjegget og barten fikk jeg sjamponere og skylle mens han klarte gomle uten å få såpe i munnen. Vi er et supert team 👍🏼 Måtte pause for å sjekke med Grok om han kunne komme opp med et like catchy navn på frosne råkjøttboller som "Ice Cream". Vi ble enige om Frostballs som er gøy å si, men det var mange kandidater i mange kombinasjoner av synonymer, derfor fikk Ede chillballs i dusjen, mens jeg fikk frostbites av å holde de.  Han klagde ikke. Var kosete og god og helt rolig ved håndkletørking uten bestikkelser etterpå. Helt utrolig hva et helt måltid av bare frostballs gjør med relasjonen 🥰 ..eller kanskje han var kald og frøs 🥶 og ville varme seg på meg. Også en mulighet. Nå sover han søtt og intetanende om at muttern har bestemt seg for å bare gå byturer på så ren asfalt som mulig de nærmeste dagene. Trenger lære ham å overlate husarbeid til husmor før han kan dra inn så mye sand igjen. Ikke helt enkelt når mopp og kost og kluter i bevegelse er de aller gøyeste lekene han vet om. I likhet med håndklær og klær og sengetøy og muttern og ting som dingler og gjenstander som ligger stille og whatever, så er rengjøringsutstyr også de morsomste bitelekene som finnes.  Plan for i morgen: Leave it med distraksjoner  Bli sittende/liggende/stående med distraksjoner  Hold posisjon urørlig (fordi vi skal opp i ansiktet nær øynene med saks snart  Klippe klør og potepels. Se an humøret hans og kanskje prøve med maskin på potene igjen. ...eller saks. Det blir antagelig saks fordi jeg blir utålmodig på et punkt hvor han bare øker i stress. Potene er precious. Veldig cautious om de.  Klippe kropp og bein med maskin Gå tur på tørr asfalt  Whatever vi får av innfall som passer i øyeblikket  Også, Milepæl: Første virkelige vokterbjeff, 14 uker. Det var alvor. Nabo som har vært bortreist en uke kom gående gjennom porten i mørket. Silhuett med stor bag. Det var reelt alvor for Ede. Dypeste vokterbjeffene lød plutselig fra den lille valpen, og han gikk selvstendig til enden av båndet med høy hale for å ta seg av denne trusselen selv. Reagerte på kontaktlyd fra meg og kom inn igjen, men lot ikke guard down før han var i nærkontakt og gjenkjente ham.  Usikker på om det var rett av meg å la ham selvstendig gå frem til naboen med den attituden der. Rådene fra de som driver med Den Typen Hund er å utøve lederskap ved å be ham bak meg. Jeg tenkte at siden han kjenner naboen skulle han få gå frem selv og oppdage at det ikke var noen trussel, men en bekjent. Jeg vet ikke helt hva fasitsvaret er. Antakelig er det at han går bak når jeg ber ham, men jeg trenger ikke be ham hver gang. Om jeg reelt ber ham bak fordi jeg frykter for noens liv og helse, så tror jeg ikke det vil berolige ham ^^ Om jeg ber ham bak fordi jeg ikke ønsker at han skal hilse ivrig på personen er det et annet scenario. Jeg ser ikke noe galt i å være inkonsekvent på det. 
    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...