Gå til innhold
Hundesonen.no

LABB Hundefor


Red Merle

Recommended Posts

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Jeg har prøvd dette på min hund, det gikk ikke bra, har aldr sett en hund som har bæsjet så mye før, opp til flere ganger om dagen. Min mamma har to Basenjier og de får labb, reagerer på en helt annen måte. Fin avføring og vakker pels. Det er rart hvordan hunder kan reagere så forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Labb på min forrige Labrador og ble ikke fornøyd.Pelsen ble tørr og bikkja ble sjoldette.

Nå som vi er forverter fikk vi beskjed om å fore med hva som helst,bare ikke Labb eller butikkfor.

Bruker Lone Star fra oppdretter,men er ikke fornøyd med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden testen til Forbrukerrådet (eller var det TV2?) diskuteres så mye, er det kanskje noen som kan være interessert i å se denne linken også, en kritikk av testen som ble utført:

http://www.eaglepack.dk/Log/Files/forbrukerradet.pdf.

Litt OT:

Testene hos forbrukerinspektørene (nrk) og tv2 hjelper deg er da generelt sett lite å tro på. For det første hopper de ofte fint over en del viktige detaljer, vet man litt om det området de tester, så fnyser man av hele testen. For det andre tar de inn subjektive punkter i testene - ofte høyt vektlagt. Eksempel: De testet frossenpizza - og jeg trodde at her skulle vi endelig få vite om det var noen forskjell ernæringsmessig på de forskjellige merkene. Men neida, vinneren ble utropt, og viktigste testkriterie var pris (uten å se på vekt) og smak......?? Hvordan kan tv2 bestemme hva som er best smak? Vinneren ble forøvrig en pizza jeg synes smaker skosåle. Tar virkelig ola nordmann de testene særlig seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa til mamma har brukt Labb. Hun har slitt i flere år med flass og ørebetennelser. Når de byttet for så ble det også slutt på flass og ørebetennelser!

Dessuten har jeg hørt en dyrlege si at Labb ikke er testet på hund, men på Ilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henviser her til et forsøk gjort ved UMB - Universitet for Miljø og Biovitenskap (føre dette landbrukshøyskolen). Dette er et FORDØYELIGHETSforsøk og ikke en kjemisk analyse.

hovedfagsoppgave fra 2003: ”Fordøyelighet av 12 kommersielle hundefòr med bruk av mink som modell dyr.”

De 12 fòrene som ble testet ble delt opp i to grupper. De billige fòrene var: Labb (valp), Friskies (valp), Pedigree (valp), Doggy (valp), Troll (valp), Kaisa (voksen). De kostbare fòrene var: Purina Pro Plan (valp), Hill`s (valp), Eukanuba (valp), Royal Canine (valp), Precept (valp), Spesific (voksen).

Der det var mulig ble det valgt vekstfòr til store raser.

Det ble kjørt tester for å finne ut om det var sammenheng mellom fordøyelighet og prisgruppe. Det var kun karbohydrater som ga merkbare forskjeller mellom de to prisgruppene, og gjennomsnittlig KH fordøyelighet var høyere i prisgruppe 1 (billig) enn i prisgruppe 2 (dyrt). Gjennomsnitt i prisgruppe 1, de rimelige fôrene, ligger gjennomgående litt høyere enn gjennomsnitt i prisgruppe 2, men uten at det er signifikante forskjeller.

Gjennomsnittlig fordøyelighet av næringsstoffer og energi i de to prisgruppene

Fordøyelighet i forhold til pris

Tabell 12. Gjennomsnittlig fordøyelighet

av næringsstoffer og energi i de to prisgruppene.

gjennomsnittlig Prisgruppe1 Prisgruppe2

fordøyelighet "rimelige" "kostbare"

karbohydrater 76,1 72,5

protein 77,4 77,2

fett 89,7 88

stivelse 94,7 93,2

tørrstoff 74,9 73,2

aske 27,2 25,9

energi 79,4 78,1

Konklusjon

Av de 12 fôrene i forsøket var det ingen som hadde klare avvik mellom det deklarerte innholdet av næringsstoffer og det som ble målt ved kjemiske analyser.

Tatt i betraktning at fôrene som er testet er voksenfôr, valpefôr og valpefôr for store raser, er innholdet av næringsstoffer ganske likt.

Det ble funnet signifikante forskjeller i fordøyelighet av næringsstoffer i de 12 fôrene. Forskjellen var størst for fordøyelighet av tørrstoff, og minst av stivelse.

Fordøyeligheten av alle næringstoffene lå i gjennomsnitt litt høyere i den laveste prisgruppen. Spesielt på fordøyelighet av karbohydrater var det signifikante forskjeller mellom den dyrere og den rimeligere prisgruppen.

Forsøket viste dermed at det ikke var sammenheng mellom pris på hundefôrene og tilgjengelighet av næringstoffer.

I norge er det så strengt reglement på dyrefôr av matilsynet at det ikke finnes billigfôr uten nærinsinnhold slik det kan i utlandet. Husk at utenlandske fôrprodusenter bruker mye penger på reklame, betaler du virkelig for VAREN og ikke NAVNET...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôring av hund er vanskelig - ikke minst pga at det er et enormt utvalg, merker, typer og ikke minst pris.

Vi alle vil selvsagt ha et supert fôr, gjerne nærmest gratis, og vi får jo bare prøve oss frem - ELLER lytte til andre som har prøvd.. Det finnes ikke noen tester som kan overbevise meg om at noe er bedre eller dårligere for MINE hunder, det kan jeg kun finne ut av selv. Men når det er sagt, så hører jeg selvsagt på hva andre med samme type hund (rase) har av erfaringer. Og det er klart at når den store konkurrenten i rasen har byttet fôr og alle hundene deres plutselig får strålende pelser, ser nydeligere ut enn ellers - ja, da kan man selvsagt prøve ut det fôret selv også...

Men jeg prøver IKKE ut et fôr jeg vet andre har prøvd som ikke funket på deres hunder - hvorfor skal jeg riskere mine til å begynne å klø, bærsje seg magre, miste pels, eller i værste fall blir syke? I hvertfall hvis andre eiere allerede har funnet ut dette - selv om mine kanskje, muligens IKKE reagerer på samme måte...

Den risikoen er ikke JEG villig til å ta - for å kanskje spare en hundrings i måneden..

Som nevnt tidligere, jeg har prøvd dette skikkelig, og det funket IKKE på mine. Det vil ikke si at det ikke funker på andres hunder - da det er tydelig at det faktisk gjør det. Men jeg ser ingen grunn til å fortelle venner, kjente, valpekjøpere e.l. at de bør bruke dette - når det finnes 100 andre typer.

Så for alle som "vil" prøve det - gjør det!

Det kan absolutt hende at det funker strålende. Men ikke depp fordi endel av oss som har prøvd sier at det faktisk IKKE funket for våre hunder.

Hvis man ikke vil ha velmenende råd - neivel, da får man jo bare prøve det ut selv. Og fordelen er jo at man da i alle fall vet hva man skal se etter av negative reaksjoner - så man kan rekke å skifte før konsekvensen av fôret får gjort særlig skade.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norge er det så strengt reglement på dyrefôr av matilsynet at det ikke finnes billigfôr uten nærinsinnhold slik det kan i utlandet. Husk at utenlandske fôrprodusenter bruker mye penger på reklame, betaler du virkelig for VAREN og ikke NAVNET...?

Singnerer den!

Hvorfor skal f.eks de Amerikanske produktene være bedre enn de Norske?

Kan ikke noe for det, men jeg stoler mer på Norske produsenter enn utenlandske.

Nei, bikkjene går på labb, og jeg er foreløpg fornøyd med resultatet.

Men om økonomien blir bedre skal i nok skifte til noe bedre enn LABB...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singnerer den!

Hvorfor skal f.eks de Amerikanske produktene være bedre enn de Norske?

Kan ikke noe for det, men jeg stoler mer på Norske produsenter enn utenlandske.

Nei, bikkjene går på labb, og jeg er foreløpg fornøyd med resultatet.

Men om økonomien blir bedre skal i nok skifte til noe bedre enn LABB...

Hei hei!

Syns du motsa deg selv litt... For du skriver at du er ffornøyd med labb, og at du stoler mer på norske produsenter enn utenlandske.. Men så skriver du at hvis økonomien blir bedre så bytter du til et bedre for??

Hvilket merke vil du bytte til da? Hvilke norske produsenter fins det? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd dette på min hund, det gikk ikke bra, har aldr sett en hund som har bæsjet så mye før, opp til flere ganger om dagen. Min mamma har to Basenjier og de får labb, reagerer på en helt annen måte. Fin avføring og vakker pels. Det er rart hvordan hunder kan reagere så forskjellig.

Brukte labb selv, og han bæsja MYE. prøvd kvalitetsfòr så det holder, og han bæsjer like mye. OG ja jeg har prøvd fòrtypene over noen mnd.

Men pelsen var fin, og alt var like bra som da jeg prøvde de andre kvalitetsfòrene.

Bruker nå Olivers, fordi det er ganske greit å få det levert på døra, og hunden liker det, og alt er like fint som ved alle andre fòr.

Og da lurer dere sikkert på hvorfor jeg ikke bruker LABB når jeg mener det kan være et bra fòr til rette hund. JO nettopp fordi man kjøper det på felleskjøpet, og vi reiser ikke 40min for å kjøpe fòr til vofsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte labb på min faraohund når han var valp, men forsto fort at dette ikke var noe bra for han. Han gikk ned i vekt og ble blass i pelsen.. Jeg bruker nå Royal canine og pro plan, som han er veldig glad i og vekten går oppover! Jeg gir han også litt fiskeolje hver dag, og pelsen hans glitrer!

Kjenner flere som forer med labb, og selv om hundene spiser og liker smaken, har de begge pelsproblemer og røyter mye..

Mulig dette ikke har noen sammenheng, men jeg velger iallefall ikke å bruke det :P

Hilsen Nina & Louie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hørrt negativt om både RC & proplan da. Man finner alltid ett for man er fornøyd med. Selv prøver jeg ut selv og hørrer ikke så mye på andre lixom for jeg vil funne ut selv om hva for type som er bra for min hund. Om det er labb elle et annet for, ingen hunder er like så noen tåler det andre tåler det ikke sånn vil det alltid være :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singnerer den!

Hvorfor skal f.eks de Amerikanske produktene være bedre enn de Norske?

Kan ikke noe for det, men jeg stoler mer på Norske produsenter enn utenlandske.

Nei, bikkjene går på labb, og jeg er foreløpg fornøyd med resultatet.

Men om økonomien blir bedre skal i nok skifte til noe bedre enn LABB...

Hmm...Hadde ikke latt økonomien min gå ut over hunden. Har prøvd mye forskjellig til min hund og har funnet et fôr som er midt i blinken for henne, selv om det ikke er det billigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest gjennom alle innleggene, men jeg kan jo komme med min mening om labb hundefor. Fra fôrprodusenter har jeg hørt at Labb mangler mye omega 3 og 6, og inneholder veldig mye kornprodukter. Kjøttet er heller ikke rent, men det er blitt brukt mer beinmarg osv (og fått kritikk for mye salt i fôret). Jeg kjenner til et samboerpar som flyttet sammen, og begge to hadde hver sine hunder. Mannen hadde fôret hunden sin på Labb siden den var liten, og den døde av nyresvikt. Kvinnen fôret med annet för (husker ikke om det var RC eller Eukanuba), men nå som de bodde sammen måtte hun ta litt av Labbforet hans, og han ta mer av foret hennes til sine hunder (mannen hadde fått ny hund). Kvinnen drog til veterinæren med begge hundene, og fikk testet dem, og det viste seg at nyrene hadde begynt å svikte på dem begge to pga fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest gjennom alle innleggene, men jeg kan jo komme med min mening om labb hundefor. Fra fôrprodusenter har jeg hørt at Labb mangler mye omega 3 og 6, og inneholder veldig mye kornprodukter. Kjøttet er heller ikke rent, men det er blitt brukt mer beinmarg osv (og fått kritikk for mye salt i fôret). Jeg kjenner til et samboerpar som flyttet sammen, og begge to hadde hver sine hunder. Mannen hadde fôret hunden sin på Labb siden den var liten, og den døde av nyresvikt. Kvinnen fôret med annet för (husker ikke om det var RC eller Eukanuba), men nå som de bodde sammen måtte hun ta litt av Labbforet hans, og han ta mer av foret hennes til sine hunder (mannen hadde fått ny hund). Kvinnen drog til veterinæren med begge hundene, og fikk testet dem, og det viste seg at nyrene hadde begynt å svikte på dem begge to pga fôret.

Ja det er helt sikkert rett, men ingen hunder er like da noen tåler det andre ikke liksom. Og sånnt vil det alltid være uansett. Jeg forer selv Gizmo med ett for som er ganske nytt på markede som ikke blir snakka og nevnt i mangen tilfeller. Men jeg er strålende fornøyd med foret da og Gizmo får en kjempe fin avføring og pels. Så det kommer nok helt ann på hunden i dette tilfellet. Jeg kjenner en del som forer med Labb og er strålende fornøyd med foret de kunne ikke tenke seg ett annet for en Labb til sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt sikkert rett, men ingen hunder er like da noen tåler det andre ikke liksom. Og sånnt vil det alltid være uansett. Jeg forer selv Gizmo med ett for som er ganske nytt på markede som ikke blir snakka og nevnt i mangen tilfeller. Men jeg er strålende fornøyd med foret da og Gizmo får en kjempe fin avføring og pels. Så det kommer nok helt ann på hunden i dette tilfellet. Jeg kjenner en del som forer med Labb og er strålende fornøyd med foret de kunne ikke tenke seg ett annet for en Labb til sine hunder.

Selvsagt. Men ytre symptomer er noe helt annet enn det som kan skje inne i hunden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo helt klart da, men i mangen tilfelle vil du merke noe på hunden da kanskje den er mer slakk en vanligt kanskje den har litt dårlig mat lyst osv...! Men desverre så er det heller ikke alltid du merker noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit vel ikke jeg har ikke skjekket!

Jeg har heller ikke sjekket, men har lest litt her inne. Jeg quotet feil. Grunnen til at jeg spurte var at du tidligere sa dette:

Men om økonomien blir bedre skal i nok skifte til noe bedre enn LABB...

Og i mange tråder her inne har det kommet frem at

a) V&H er varmt anbefalt av eiere og godt likt av hunder

b ) er sjeldent rimelig i forhold til andre fôr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok hun mente det var uvanlig rimelig ifh til andre for, når hun sier sjeldent rimelig ifh..... :icon_redface:

Ja, det stemmer!

Jeg satt og klødde meg i hodet og lurte på hvorfor de ikke skjønte det, men nå ser jeg jo at det det som lød på én måte i mitt hode, kom ut på en annen måte på skjermen!

Jeg mente selvsagt at V&H kunne være et godt alternativ hvis lommeboka skulle bestemme et alternativ til Labb, men skjønner jo at frysemulighetene også spiller en rolle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...