Gå til innhold
Hundesonen.no

LABB Hundefor


Red Merle

Recommended Posts

Labb hundefor er bygget opp av 3 sorter korn ( hvete,bygg og havre ) disse kornsortene er bra til sitt bruksomeråde, BAKING ikke til hundefor.Det er et generelt problem med hunder somgår på labb at dem mister pels ( røyter ) og at dem utvikler for alargi.

Det er ikke bestandig at billig er best og bra, tenk litt etter hva dere forer hundene med og hva du selv vil/kunne tenke deg å leve av.

Har du først skaffet deg hund, så skal den vel ikke straffes i etter tid for dette å leve på et skitfor.

:iloveu: banana ( fant ikke klappesmilyen...)

men enig med deg på den ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Labb hundefor er bygget opp av 3 sorter korn ( hvete,bygg og havre ) disse kornsortene er bra til sitt bruksomeråde, BAKING ikke til hundefor.Det er et generelt problem med hunder somgår på labb at dem mister pels ( røyter ) og at dem utvikler for alargi.

Det er ikke bestandig at billig er best og bra, tenk litt etter hva dere forer hundene med og hva du selv vil/kunne tenke deg å leve av.

Har du først skaffet deg hund, så skal den vel ikke straffes i etter tid for dette å leve på et skitfor.

Og Amen til det :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb hundefor er bygget opp av 3 sorter korn ( hvete,bygg og havre ) disse kornsortene er bra til sitt bruksomeråde, BAKING ikke til hundefor.Det er et generelt problem med hunder somgår på labb at dem mister pels ( røyter ) og at dem utvikler for alargi.

Det er ikke bestandig at billig er best og bra, tenk litt etter hva dere forer hundene med og hva du selv vil/kunne tenke deg å leve av.

Har du først skaffet deg hund, så skal den vel ikke straffes i etter tid for dette å leve på et skitfor.

:huh::);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hver enkelt får bestemme selv hva de vil bruke, andre har heller ikke noe med hva hver enkel bruker av for osv.. Er huden fornøyd med foret og ikke regagere på det osv ja hvorfor ikke bare bruke det da :huh: så mye tull snakking om nettopp labb... Greit at folk blir skremt av dette foret om huden til en hver enkelt har reagert på det. Men det trenger ikke gjelde alle hunder da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb-fôret, ja.. For mange synonymt med et drittfôr, for andre en god grunn for diskusjon. Om "En hver enkelt får bestemme selv hva de vil bruke, andre har heller ikke noe med hva hver enkel bruker av for" er jo bare tull - hvis man spør på en disk.gruppe så MÅ man jo forvente seg at folk svarer utifra egne erfaringer, eller?

Jeg har brukt Labb - vant masse i fjor (ca 60 kilo) - og selvsagt ga man det et ærlig forsøk. Man kaster jo ikke så mye fôr!

Prøvde det på to hunder - valpefôr på valpen min, og eldre-hund-fôret på den gamle hunden min (10 år). Etter rundt 20 kilo fôr på hver av dem bestemte jeg meg for at det funket IKKE.

Smak er uvesentlig for mine - de spiser hva-som-helst / hvor-som-helst, men opptak av næring ser man ganske kjapt. Valpen ble fetere og fetere - jeg minsket mengden for hver annen dag. Likefullt vokste hun bare i lengden på bena - og fettlaget rundt kroppen. På en drøy måned var hun forvandlet til noe som mere så ut som en "apelsin på fire fyrstikker", og fikk bare mindre og mindre mat. Hun var konstant hysterisk sulten, og jeg skjønte jo at man ikke kunne holde på slik. Jeg gikk over på ProPlan junior - og i løpet av tilsvarende tid kom benstammen tilbake, og det dissende fettlaget rundt kroppen ble til normalt valpefett igjen..

Gamle-mor reagerte stikk motsatt - for første gang i sitt liv ble hun tynn! JIPPI, forsåvidt, og jeg økte matmengden hennes etter et par uker. Hun spiste, spiste og spiste (til og med så mye at HUN ble mett!), og tynnere og tynnere ble hun.. Så ja, som et slankefôr for henne ville dette være perfekt - "spis så mye du vil, men likevel gå ned i vekt". Det høres ut som reklame for slankepiller, men...

Men det er klart at NOE er galt når en hund får dobbelt så mye mat som de "burde" og likevel minst like mye kommer ut i andre enden, og lite blir nyttegjort der i midten... Så det hadde definitivt ikke vært "billig" å bruke dette på henne - hun spiste jo minst dobbelt så mye som hun får av noe annet fôr.

Så nei, jeg vil ikke bruke dette igjen, og anbefaler det ikke til noen. Hundefôr som ramser de fem største delene av innholdet slik: kornprodukter, kjøttprodukter, vegetabilsk protein, animalsk fett, fiskeprodukter - ja, det ser for meg ut som brødskive med Stabburets Leverpostei og mararin...

At det funker på mink el. ilder som skal leve i 6 mndr før slakt er jeg ikke det minste i tvil om. At det funker på helt normale vanlige hunder som ikke skal brukes til noe spesielt er jeg også rimelig sikker på skal gå greit. Men for hunder som skal prestere noe, holdes i toppkondisjon hele tiden, konkurrere, ha spesielt stor pels, etc - tviler jeg sterkt.

Men ja - det finnes folk som kan leve på potetgull, cola og hamburger også - andre blir fete og får masse "livsstilssykdommer".

Så det er jo bare å prøve på sin egen hund! Men man må tenke på at det er ikke alltid at innkjøpsprisen viser reelt hvor billig fôret er!

Det er ikke SÅ enkelt som å si at dyrt fôr = bra fôr, da de av oss med flere hunder faktisk kjøper disse såkalte dyre fôrene ganske billig. Og de blir ikke dårligere av det!

Hvis, når jeg finner det fôret jeg har tenkt til å bli storbruker kunde av, så forventer ikke jeg fôrpriser på særlig over 20,- kiloen.

Men det er mengden av fôr som brukes pr døgn/uke/mnd som vil være avgjørende om det er "billig" eller ikke - IKKE prisen av selve fôrsekken. Så et bra fôr til en billig penge er jo det vi alle ønsker, ikke sant? Og for meg og mine var ikke Labb det.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja samma hva dere mener. Har Brukt LABB en stund nå. Har ikke merket noe mer negativte med det en pedegree.

Det eneste jeg har merket, er på Geisha, og det er at hu ikke flasser lenger.

Men men, så er jeg er dårlig hundeeier da. Er jo uansett ikke deres hunder.

Jeg er fornøyd iallefal, og det tror jeg bikkjene er også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om vorstehe som har gått på labb i lengre tid - og uten at det var noe som helst problem. Dette med mere bajs enn ellers var ikke noe problem, allergi hverken hadde eller fikk noen av dem, og pelsen var såpass fin at de fikk premieringer i utstilling - så heller ikke her var labb noe problem. Og - når noen snakker om aktivitetsnivå, så tror jeg det er få hunder som tilbakelegger flere kilometer i året i maksfart enn nettopp disse vorstehene - på fjellet etter rype og utenom jaktsessongen har de også vært brukt som trekk-hunder.

Samtidig, som en Vet. påpekte: "Det er nok ikke noe galt med Labb, men det sier seg selv at hvis man har ca 1 krone og 50 øre å kjøpe råvarer til fôret for, så får man ikke de beste ingrediensene." Noe er det i dette - det er klart at labb består av de billigste ingrediensene som er å få tak i på markedet.

Edit: Man skal også her huske på at dyreleger ofte tjener ganske godt "på si" for å selge Hills, proplan, eucanuba, royal canin eller lignende - og må jo da selvsagt ha argumenter for hvorfor akkurat du skal kjøpe dette merket foran et billigere merke.

Men å kalle folk dårlige hundeeiere fordi de forer på labb? Galskap! Det er da min mening ihvertfall. Forer man rått forer man også veldig billig - men mange mener det er det beste av alt hunden kan få. Så at det alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet er jeg vel litt tvilende til.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja samma hva dere mener. Har Brukt LABB en stund nå. Har ikke merket noe mer negativte med det en pedegree.

Det eneste jeg har merket, er på Geisha, og det er at hu ikke flasser lenger.

Men men, så er jeg er dårlig hundeeier da. Er jo uansett ikke deres hunder.

Jeg er fornøyd iallefal, og det tror jeg bikkjene er også.

Selvfølgeligt er du ikke det :huh: er du fornøyd med foret så hvorfor ikke bruke det ? har ingenting og si så lenge hundene er fornøyd og tåler foret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er liksom bare det at jeg føler at folk synes jeg er en dårlig hundeeier.

Greit nok, inrømmer at jeg ikke har værdens beste økonomi.

Men når folk(ei jeg kjenner) rister på huet fordi jeg sa at jeg skulle kjøpe langline og fòr på felleskjøpet... Ja da klikker det litt i huet mitt. Skjønner liksom ikke hvorfor hu har noe med det... Men men off topic.

Men aillefall. Har prøvd Eukanba, og bikkjene likte det ikke. Var for det meste kattene som åt det. Derfor synes jeg at det er bortkastet penger, å bruke penger på Fòr som hundene ikke liker...

Men nok om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer selv over deg selv og dine hunder, hva du gir dem er din egen sak faktisk... Liker hundene dine det så bare gi dem du :huh: Jeg bruker et for jeg alltid har brukt og Gizmo er stor fornøyd med det derfor skifter ikke jeg.. Men om hundene dine ikke like det du gidde dem før og de liker labb så bare gi dem det... Dette er opp til deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes labb er et strålende fòr jeg. :) Så for med go samvittighet, så lenge hundene liker det, og du ikke ser at fòret ødelegger pels osv ;)

Og du er absolutt ingen dårlig hundeeier. Synes folk kan styre seg for slike kommentarer! Også det med at Labb likestilles med pedigree og friskies (som jeg heller ikke hadde problemer med..) er også dumt synes jeg. Det spiller da for pokker ingen rolle HVOR du kjøper fòret! En bensinstasjon i hommelvik selger lone star, er det drittfor det også da, fordi det ikke ligger i hyllene i div dyre dyrebutikker osv?

nei, ærlig talt, fòr med hva dere vil, men finn annet å gjøre enn å rakke ned på de som forer med det som i dere øyne er dritt for!

jeg forer olivers, som inneholder over 50% kylling, bikkja mi dævver vel av fugleinfluensa snart da! :P:rolleyes: Og vom og hundemat annbefales jo så sterkt, for det er et topp fòr ja! haha, nå er det spekulasjoner på om dette foret har drept en god del valper på hundediskusjoner, og Labb legger hvertfall ut innholdsliste på foret sitt!

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja samma hva dere mener. Har Brukt LABB en stund nå. Har ikke merket noe mer negativte med det en pedegree.

Det eneste jeg har merket, er på Geisha, og det er at hu ikke flasser lenger.

Men men, så er jeg er dårlig hundeeier da. Er jo uansett ikke deres hunder.

Jeg er fornøyd iallefal, og det tror jeg bikkjene er også.

Syns du skal fortsette på dette fòret jeg da. For for noen hunder fungerer det, på andre ikke. Og du er heldig. Og så lenge du ikke ser at pelsen er dårlig, hunden blir for feit/for tynn. så fortsett med det :huh:

Rex "tålte" også dette foret godt, men han gjorde fra seg så mye, så tenkte å prøve noe annet, Og nå etter å ha prøvd MANGE typer, så er de minst like bra som labb, og han har bæsja like mye med de "dyre" fòrtypene. Men grunnen til at jeg nå ikke går på labb er fordi vi har funnet et fòr han liker bedre. Så han spiser maten med engang han får, og er så mye enklere for meg sånnsett.

Men med eller uten labb. Fin pels, og mye bæsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare dårlige erfaringer med Labb foret,hundene har aldri røytet så mye noen gang,mens min søsters hund fungerer fint på det,så kommer nok veldig an på hunden sikkert,men mine fkk matt pels og røytet noe vannvittig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer min hunder kun på Friskies eller LABB når det gjelder tørrfor, med LABB som førstevalg. Får jeg ikke tak i LABB, så får hunden Friskies. Før når jeg bodde på landet var det alltid LABB. Men her i byen er det mangel på Felleskjøpet, så neste hund får Friskies ;)

Har bare gode erfaringer med begge to. De funker utmerket, og er billigere enn alt dette dyre foret fra veterinær og dyrebutikk, som jeg er sikker på inneholder akkurat det samme som det foret jeg bruker! :P Så lenge hunden liker det, og er frisk og sunn, så er det ingenting i veien med det. Prøvde Rema 1000-foret og Europris-foret en gang også, og de funket bra de også.

Når det gjelder våtfor bruker jeg pedigree hundepølse. Hunder elsker den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt lapp ett par år på min norsk elghund grå. Dette ble brukt både under jakta ( da brukte jeg det som heter labb ekstrem energi. og resten av året labb aktiv) Har ikke hatt noen problemer med holdet på hundene under jakt. MEN det jeg merket var att de ble veldig gule i pelsen. Det som skulle vært hvitt/grått ble gul/brunt. Skiftet for etter att jeg hørte flere som hadde problemer med gul pels. Og etter og ha brukt en annen type for ei stund så har den riktige fargen kommet tilbake. Det er mulig dette er mest utbredt på elghund pga fargen deres men uansett så ble det forskjell når jeg fikk skiftet. Men bortsett fra misfarging av pels har jeg vært fornøyd med labb. For ordens skyld nevner jeg att hundene blir badet regelmessig så gulfargen hadde ingenting med møkkete hunder og gjøre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Jeg begynte med LABB på min 1 års gamle tispe for noen måneder siden. Jeg syns hun spiste lite (vi brukte Hills) så jeg undersøkte litt og fant ut at LABB var best i test på tv2. Og kjøpte da det. Og Cindy er kjempe fornøyd og spiser nå normalt. Avføringen fortsatte som før (har alltid vært bra).

Har ikke merket forandringer i pelsen heller.

Jeg syns det er KJEMPE dårlig å si at de som bruker LABB er dårlige og "gjerrige" hundeeiere!!! Jeg visste ikke prisen engang på LABB da jeg gikk for å kjøpe det. Men jeg ville at hunden min skulle spise! Og hvis jeg kan spare penger på at hun er fornøyd og får i seg næring så syns jeg det er topp!!

Så prøv ut litt forskjellig på hunden din og finn ut hva som er det beste for DEN!

Mvh ei som snart skal få voffs nr 2:) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nåkk innrømme at jeg bruker labb på Embla.

dette fordi hun får fin pels.legger på seg,har masse energi å er fornøyd.

har prøvd eukanuba,hills + flere jeg ikke husker navnet på,enten så mistet hun pels å begynnte å flasse av disse,ellers så gikk hun ned i vekt å da ga jeg henne dobbel rasjon av det foret vi da prøvde ut.

for er veldig individuelt fra hund til hund,å min er kjempefin på det,vet om flere som bare forer labb fordi deres hunder ikke tåler/liker de andre typene,å deres hunder er å kvikk å rask.

synes ikke man skal begynne å sette spørsmålstegn på hvor hvidt man er en god hundeeier eller ikke,for JEG vet jeg er en god hunde eier fordeom jeg forer på labb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man kunne fore på det man vil, men jeg (presonlig) hadde hatt verdens dårligste samvittighet om jeg hadde gitt Chicka det, hun betyr for mye for meg og jeg vil ikke risikere noe for å spare noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man kunne fore på det man vil, men jeg (presonlig) hadde hatt verdens dårligste samvittighet om jeg hadde gitt Chicka det, hun betyr for mye for meg og jeg vil ikke risikere noe for å spare noen kroner.

Risikere hva da??? Har du hatt dårlige erfaringer med foret eller er det bare noe du tror? Jeg trodde jeg gjorde det beste ved å bruke Hills, men i følge testen jeg så , så var ikke den noe særlig bra næringsmessig! Men selvffølgelig hvis hunden reagerer på en type ffor så skal man jo bytte. Kan da ikke være noen som fortsetter med et for hvis hunden reagerer på det...

Men jeg lurer på hva du mener med å risikere? Mener du at jeg risikerer noe med å gi hunden min LABB? Og jeg mener ikke dette på en sint måte, men hvis testen jeg har sett er helt feil og at det er farlig å bruke LABB som du insinuerer så vil jeg gjerne vite hva det er .... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er unødvendig å si vi er dårlige hundeeiere fordi vi gir hunden vår labb.

Dylegen vår skrøyt veldig av pelsen til Frodo sist vi vaksinerte han, og spurte hva vi ga han. Sa labb, og at vi har hørt at det egentlig ikke er så bra å gi de det, men at vi har prøvd royal canin og noen andre, men det tålte han ikke. Dyrlegen var enig at labb ikke er så veldig bra, men sa at vi bare måtte fortsette å gi han det fordi han tåler det bra, og får fin pels av det + at det bare er å bytte når/hvis vi merker noe annet.

Det var noen som nevnte at labb ikke er noe fôr å gi til en aktiv hund osv. Frodo og jeg er på stevner rundtomkring og konkurerer agility, og han er kjempe aktiv og flink, og vi fikk opprykk i helgen til klasse2.. Så jeg mener at så lenge hunden tåler det og liker det, ser jeg ingen grunn til å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikere hva da??? Har du hatt dårlige erfaringer med foret eller er det bare noe du tror? Jeg trodde jeg gjorde det beste ved å bruke Hills, men i følge testen jeg så , så var ikke den noe særlig bra næringsmessig! Men selvffølgelig hvis hunden reagerer på en type ffor så skal man jo bytte. Kan da ikke være noen som fortsetter med et for hvis hunden reagerer på det...

Men jeg lurer på hva du mener med å risikere? Mener du at jeg risikerer noe med å gi hunden min LABB? Og jeg mener ikke dette på en sint måte, men hvis testen jeg har sett er helt feil og at det er farlig å bruke LABB som du insinuerer så vil jeg gjerne vite hva det er .... :D

Hvis du ser på tester av LABB så kan du se at det er for mye Toksin i maten, Toksin = Gift, og da kan du selv å trekke paralelle linjer til hva som kan skje inni hunden. :wub:

Dersom du tenker på denne berømte testen så ble den trukket tilbake pga feil. :D

Akkurat som mange hundeeiere er skeptiske til LABB så er mange hesteeiere skeptiske til hestemat laget fra Felleskjøpet.

Men som jeg sa over her så velger man helt selv hva man vil fore hunden sin med, men jeg hadde ALDRI foret med et for som så mange har hatt dårlige erfariger med og hvor så mange hunder har blitt ødelagt av å spise maten.

(skal se om jeg klarer å finne den dokumentasjonen om Toksinen, hadde den en gang, men nå er den bortevekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på tester av LABB så kan du se at det er for mye Toksin i maten, Toksin = Gift, og da kan du selv å trekke paralelle linjer til hva som kan skje inni hunden. :D

Dersom du tenker på denne berømte testen så ble den trukket tilbake pga feil. :D

Akkurat som mange hundeeiere er skeptiske til LABB så er mange hesteeiere skeptiske til hestemat laget fra Felleskjøpet.

Men som jeg sa over her så velger man helt selv hva man vil fore hunden sin med, men jeg hadde ALDRI foret med et for som så mange har hatt dårlige erfariger med og hvor så mange hunder har blitt ødelagt av å spise maten.

(skal se om jeg klarer å finne den dokumentasjonen om Toksinen, hadde den en gang, men nå er den bortevekk)

Hei igjen:)

Nå har jeg sjekket en del på nettet og ikke funnet om det du sier..... Finner mange som er negative til det, men ikke noe dokumentasjon.. Vil jo ikke gi hunden min gift!! :unsure:

Hvilket for bruker du? Ser at Oliver's kommer høyt opp på tester... Dette ble jeg veldig interessert i gitt!! :D

Takk til alle som gir meg info - både på godt og vondt!

(jeg er av de som ikke tror alt jeg hører, det er derfor jeg lurer på hvor dere har fått infofrmasjonen fra!) :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:)

Nå har jeg sjekket en del på nettet og ikke funnet om det du sier..... Finner mange som er negative til det, men ikke noe dokumentasjon.. Vil jo ikke gi hunden min gift!! :unsure:

Hvilket for bruker du? Ser at Oliver's kommer høyt opp på tester... Dette ble jeg veldig interessert i gitt!! :wub:

Takk til alle som gir meg info - både på godt og vondt!

(jeg er av de som ikke tror alt jeg hører, det er derfor jeg lurer på hvor dere har fått infofrmasjonen fra!) :D

Jeg finner desverre ikke igjen den siden hvor det stod om forskningen på LABB, beklager.

Jeg bruker HILLS og er veldig fornøyd med det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

LABB er like forhatt og diskutert som ulven virker det som! :mellow: Det kommer jo selfølgelig an på hunden, noen hunder er jo kresene i matveien. MEN. LABB er et mye bedre alternativ enn pedigree og friskies, tørrforet dems hvertfall. Gikk selv fra disse to forene til LABB, og bikkja blomstra opp som en visnet blomst du klarer og redde med litt vann! :) Han elska LABB, jeg kunne helt fint bruke det som godbit i treninga, og han var super ivrig til og jobbe for å få labb som godbit, enda han spiste det hver dag.

jeg synns LABB er et bra for, og jeg vet at det funker veldig bra for buhunden, da mesteparten av de buhundene fores på LABB. For å si det slik, bytter gjerne tilbake til LABB fra olivers også jeg, hadde det ikke hvert for at olivers har en kjekk nettbutikk også. Oliver`s har ikke gitt han mer enn LABB foret gjorde. :(

jeg veder 1000 kroner på at om labb hadde vært solgt i dyrebutikker, ville det vært sett på som et like bra for som RC og eukanuba. Men fordi det selges på en landbruksforettning som går under daglivarer, så er foret dårlig. :rolleyes:

Det er faktisk enkelte hundeutstyrsbutikker som selger Labb. Labb selger på grunn av to ting: Markedsføring og pris. Legg også merke til at markedsføringen til Labb (TV reklame) startet like i forkant av publiseringen av testen de vant.... Litt rart det der, ikke sant??

Det finnes flere titalls merker i Norge som er av mye bedre kvalitet enn Labb, men de har ikke økonomi til markedsføring. Ergo får de heller ikke solgt fôret i de mengder de ønsker. Litt av det samme med Oliver, de har også "ridd" på dansk suksess, og hard markedsføring og leveransedyktighet gjør at de er der de er.

Allikevel, Labb har nedgang i salget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...